Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer wat voorlichting voor fokkers ivm erfelijke oogziektens

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Weer wat voorlichting voor fokkers ivm erfelijke oogziektens

Ongelezen bericht door idorh »

Wat is PRA.

De lijder kan alleen ontstaan door dat de vader en de moeder elk een fout gen door geven aan hun kinderen, dus als je een lijder hebt dan zitten de dragers al minimaal bij de ouders en grootouders, de ouders en kinderen van een lijder PRA zijn altijd drager.

In het Nederlands betekent PRA het niet stoppende afbraak of afsterven van het netvlies, je kan het vergelijken met een fototoestel, een mooie kas een prachtige lens, maar er zit geen film in, dus kan er ook geen foto gemaakt worden, het netvlies is eigenlijk ook een soort film, als men nu een koplamp van een fiets neemt, je pakt het glas er af, dan ziet je van binnen op de fundus(bodem), een holle spiegel met een fittinggat voor het lampje, en via een stroom draad gaat het naar de dynamo, neem men nu het hondenoog, pakt de lens weg (bij wijs van spreken)dan ziet men op de bodem van het oog ook een holle spiegel , met daarop een gevoelige laag,een soort film, dan ziet men ook een rondevlek net als de fitting,daar lopen alle prikkels en aders naar toe.

Het gaat dan net als de koplamp. een soort kabel gaat via de ronde vlek naar de hersens ipv dynamo, en de prikkels worden om gezet in beeld ,zo kan men dus zien.

Het licht komt via de lens in het oog ,het beeld wordt geprojecteerd op die film, het licht gaat gedeeltelijk door de film heen en wordt terug gekaatst via de hollespiegel, daar door kan de hond beter in het donker zien als wij mensen, op die manier heb je bij de hond ook een reflectie in het donker als je er met een licht op schijnt.

Is nu de film (netvlies) aangetast dus aan het verdwijnen , dan valt er meer licht op de spiegel en dan krijg je een verhoogde reflectie, of te wel een hyperreflectie, de aders en bloedvaten die zorgen voor zuurstof en voeding voor het netvlies , worden dunner en verdwijnen, het eindresultaat de hond wordt nachtblind of totaal blind.

Bij de Engelse Cocker Spaniël is door middel van ERG onderzoek ontdekt dat je bij dat ras op dit moment geen peil kan trekken op welke leeftijd het zich openbaard, ik heb in de koffiehoek gevraagd voor een vertaling over dit ras en het PRA.

Ik ben geïnteresseerd in elk ras wat deze erfelijke oogziekte aangaande, ik heb oa van de Tibetaanse Terry zo,n 100 PRA uitlagen v/a de jaren 70 tot heden, het is ongelooflijk hoe dat zieke gen door het ras over de hele wereld zit.

Bij de SWH is het verloop iets anders, waarschijnlijk door het wolvenbloed, en niet 100 % zeker weten wat er nog allemaal meer in zit, in ieder geval komt er PRA voor, dat is de beginnende nachtblind en door voortzettende afsterven van cellen, het tweede is aantasting van de cellen ook van nachtblind, soms al te zien met hun plm 2e jaar en dan visueel gezien blijft het plm zo,n 5 a 6 jaar aan een stuk hetzelfde, de echte voortzettende afbraak is dan ongeveer te zien op hun plm hun 8e a 9e jaar.
Begrijp mij goed het is dan wel degelijk afsterven van het netvlies alleen in een zeer langzaan voortzettende afbraak, en natuurlijk 100% overerfelijk, zou je twee van zulke honden aan elkaar paren , dan krijg je zondermeer allemaal lijders en er zullen er zeker bij zitten die tussen de 5 en 9 jaar zo goed als blind zijn.

Mochten jullie info hebben over jullie ras ivm deze oogziekte dan hou ik mij gaarne aanbevolen.

Gr Bertus
Laatst gewijzigd door idorh op 23 feb 2005 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Bij doezen komt het ook voor, ik zal eens kijken of ik informatie voor je kan opspitten.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

kitty schreef:Bij doezen komt het ook voor, ik zal eens kijken of ik informatie voor je kan opspitten.
Deze reactie vind ik buiten gewoon eerlijk en tegoeden voor het ras.
Met openheid en samenwerking kan men het behoorlijk terug dringen.

Deze vraag stelde ik ook eens aan een Tibetaanse terry fokker op dit forum, ze gaf gelijk een site aan hahahaha maar niet over haar ras maar die er uiterlijk veel op lijkt.

En later heel toevallig bij een kennis thuis zag ik een pakket liggen van de Tibetaanse terry uit gedraaid van internet met allemaal lijders van PRA .
Dus de fokster van de Tibetaanse terry deed aan de zuiverste vorm van struisvogel politiek.

Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”