Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Europese grondwet en dierenwelzijn.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Europese grondwet en dierenwelzijn.

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Aanstaande zondag gaat er hier in Spanje als eerste land van de E.E.G. gestemd worden over de Europese Grondwet. Ik weet niet wanneer Nederland en de rest van de lidstaten gestemd gaat worden.

Ik kreeg vandaag een berichtje waarin uitgelegd wordt hoe het dierenwelzijn geregeld wordt in deze grondwet.

Artikel III-121 van deze grondwet (pagina 98) hetwelk een letterlijke weergave is van dat wat het Verdrag van Amsterdam zegt over "Dierenbescherming en Dierenwelzijn" voegt aan deze tekst fijntjes enkele zaken toe.

Er staat (vrij vertaald): "De politiek van de Europese Unie houdt volledig rekening met de eisen die voor het welzijn der dieren als wezens met gevoel gesteld dienen te worden. Echter, met als toevoeging dat: "Tegelijkertijd wordt er rekening gehouden met de gebruiken van elke lidstaat, en dan met name de religieuze rituelen, de culturele tradities en de plaatselijke gewoontes".

Dit houdt dus in dat alles wat er van oudsher in bvb. een land als Spanje met dieren wordt gedaan onder het mom van kulturele traditie niet direkt als afkeurenswaardig wordt beschouwd.

De lijst van kulturele tradities waarin dieren op bijzonder treurige wijze de lijdende hoofdrol vervullen in Spanje is lang, erg lang, en vooral ook misselijkmakend. Er gebeurt hier zoveel meer dan alleen de alombekende stierengevechten.

Naar is gebleken, door persoonlijke uitspraken van betrokkene in een interview met een landelijk dagblad in 1999, heeft één spaanse politikus die een fervent liefhebber is van stierengevechten, ervoor zorggedragen dat deze aanvulling op de tekst van het Verdrag van Amsterdam in de nieuwe grondwet is opgenomen. Door middel van enig gelobby op hoog niveau.

Wordt deze grondwet nu aangenomen, dan kan er nog steeds niet tegen Spanje en andere lidstaten opgetreden worden waar het gaat om hun kultureel erfgoed vwb. dierenmishandeling.

Het lijkt me een goed idee om dit gegeven in Nederland wat meer bekendheid te geven voordat er gestemd gaat worden. Hier in Spanje worden we enigszins overvallen door een zeer korte tijd tussen bekendmaken dat er gestemd moet worden, en het daadwerkelijke stemmen. De bevolking weet nauwelijks wat er in deze grondwet staat, en de regering voert een felle kampagne om het volk tot Ja-stemmen te bewegen.

Hopelijk komt deze wet er in zijn huidige vorm niet door, al was het maar omwille van de dieren in Spanje.
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Mijn Ja-stem krijgen ze toch niet.
Alleen al door het zgn 'raadgevende' referendum.
Ik zie dat meer als een zoethoudertje, ze doen er m.i. toch niks mee, alles is al bepaald.
Het zou leuk zijn als iedereen tegen ging stemmen, ben dan erg benieuwd wat ze dan gaan doen...
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

In Nederland hebben ze al budget klaar staan als de opinie te veel naar nee neigt gooien ze daar ook nog een dure campagne tegen aan.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik mag helaas, als Europees onderdaan, hier in Spanje nog niet eens meestemmen. Hoezo europese gedachte? :roll:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt er inderdaad sterk op dat men deze grondwet kost wat het kost door de europese strot wil duwen.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Wil de hond schreef:Ik mag helaas, als Europees onderdaan, hier in Spanje nog niet eens meestemmen. Hoezo europese gedachte? :roll:
Nee ik heb eigenlijk geen idee ik heb nog geen oproep gehad. Vreemd als je ze nog een cent belasting verschuldigd bent het adres opeens heel bekend is maar als je eindelijk ergens over mag stemmen ze je opeens straaaall vergeten :boos:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:
Wil de hond schreef:Ik mag helaas, als Europees onderdaan, hier in Spanje nog niet eens meestemmen. Hoezo europese gedachte? :roll:
Nee ik heb eigenlijk geen idee ik heb nog geen oproep gehad. Vreemd als je ze nog een cent belasting verschuldigd bent het adres opeens heel bekend is maar als je eindelijk ergens over mag stemmen ze je opeens straaaall vergeten :boos:
Ze weten me te vinden, want elk jaar krijg ik een Nieuwjaarskaartje van het Consulaat van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar voor belangrijke zaken die in mijn belang zijn slaan ze me liever over.

Haagse schorriemorrie. :boos:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mijn nee-stem hadden ze al.
Vind je het overigens goed Wil dat ik het kopieeer en elders neerzet/overal heen stuur?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:Mijn nee-stem hadden ze al.
Vind je het overigens goed Wil dat ik het kopieeer en elders neerzet/overal heen stuur?
Integendeel, graag zelfs, hoe verder dit zich verspreidt hoe mooier.

De spaanse politikus waar sprake van is heet trouwens Javier Elorza, hij zit in het europese parlement en is van de PP, de partij van Aznar.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik weet nog niet of ik voor of tegen ga stemmen. Ik wil eerst die grondwet lezen. Maar als dit soort dingen erin staan, word ik daar ook niet vrolijk van.
Wel heb ik zoiets van: hm wat hebben al die dierenbeschermingsorganisaties dan gedaan? Hebben die hier geen lobby tegen gevoerd? Is het ze sowieso wel opgevallen? Of is dit weer iets waar ze achteraf achterkomen en dus niks meer kunnen doen?
Ik ga eens kijken op die websites van die organisaties, wat zij daar aan geprobeerd hebben te doen en wat ze ervan vinden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Heel fijn van je Roelfien,

Ik ben benieuwd wat je te weten komt, want dit is natuurlijk niet leuk en ook niet bepaald een kleinigheidje waar we het over hebben.

Ik was ook met stomheid geslagen toen ik het las, en pas langzaam drong tot me door dat het heel vergaand is. Ongelooflijk inderdaad, dat ondanks al die serieuze dierenwelzijnsgroeperingen zoiets als dit in onze toekomstige Grondwet voorkomt.

Ik heb geen flauw idee hoe deze koncept-grondwet tot stand is gekomen. Handjeklap, achterkamertjespolitiek, zoiets stel ik me erbij voor.
Roelfien
Zeer actief

Nou, op de sites van WSPA, IFAW, GAIA en Dierenbescherming Nederland (en ook de internationale afdeling van de dierenbeschermign) staat helemaal niets!!! Ook niet op de site van de Partij voor de Dieren. Dat is verdorie nogwel politiek.
Dus ik heb ze een e-mail gestuurd met de vraag hoe zij hier tegenover staan, of ze de lobby gewoon verloren hebben of dat ze het gewoon helemaal niet gezien hebben. (Iets in die trant :mrgreen: )

Ben benieuwd of ik antwoord krijg. :pffff:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 18 feb 2005 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zat ook al een beetje te kijken, maar kwam niks tegen.

De organisatie waar dit nieuws vandaan komt is spaans en heeft een mooie site, in het spaans. Waar je dus weinig mee kunt.

Ik ben heel benieuwd wat voor antwoord je terug krijgt.

Het is toch te gek voor woorden dat dit mogelijk lijkt in het Europa van de 21e eeuw?
Roelfien
Zeer actief

De enige die wat heeft is: http://www.cac83frejus.com/neerlandais/ ... .htm#actu1

Maar dat is meer de vraag om actie te voeren voor een duidelijk dierenrechtenbeleid in de europese grondwet. :denken:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Op deze pagina kun je in de zoekfunktie "dierenwelzijn" intikken. Je komt dan bij de afdeling terecht die over dierenwelzijn gaat. En daar staat wat ik hierboven ook al schreef.
Roelfien
Zeer actief

hahahahaha, ik ben hier mijn worsteling begonnen http://europa.eu.int/eur-lex/lex/JOHtml ... OM:NL:HTML
marian*
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:hahahahaha, ik ben hier mijn worsteling begonnen http://europa.eu.int/eur-lex/lex/JOHtml ... OM:NL:HTML
En?Ben je er al uit? :denken:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ben je daar ook nog wat wijzer geworden, of alleen maar duizelig? :mrgreen:

Ik heb ook maar alvast een mailtje gestuurd naar de DB, met een verzoek om antwoord. Op de site van de DB kon ik nog niet eens een email-adres vinden van het hoofdbureau, ik heb maar een mail gestuurd naar de afdeling Rotterdam en gevraagd of zij het door willen sturen.

Ben benieuwd óf en wát er gereageerd wordt.

Het lijkt mij een goed idee om zoveel mogelijk organisaties en instanties te benaderen, maar tja, wie en waar?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:
Roelfien schreef:hahahahaha, ik ben hier mijn worsteling begonnen http://europa.eu.int/eur-lex/lex/JOHtml ... OM:NL:HTML
Heb jij al iets kunnen doen met het tekstje?
Roelfien
Zeer actief

Wil de hond schreef:
maxcola schreef:
Nee, nog niet, in die link van mij werd ik scheel en het liep niet door, die van jou wel: ben nu in die link van jou aan het zoeken in het PDF bestandje wat daar in staat, 389 pagina's ofzo, dus ben nog even bezig, hahahaha, heb nu de zoekfunctie maar eens gebruikt in dat bestand. :smile:
Roelfien
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ben je daar ook nog wat wijzer geworden, of alleen maar duizelig? :mrgreen:

Ik heb ook maar alvast een mailtje gestuurd naar de DB, met een verzoek om antwoord. Op de site van de DB kon ik nog niet eens een email-adres vinden van het hoofdbureau, ik heb maar een mail gestuurd naar de afdeling Rotterdam en gevraagd of zij het door willen sturen.

Het lijkt mij een goed idee om zoveel mogelijk organisaties en instanties te benaderen, maar tja, wie en waar?
Ik heb het info adres van de inspectiedienst genomen omdat ze inderdaad geen algemeen e-mailadres hebben: infoLID@dierenbescherming.nl
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:
maxcola schreef:En?Ben je er al uit? :denken:
Nee, nog niet, in die link van mij werd ik scheel en het liep niet door, die van jou wel: ben nu in die link van jou aan het zoeken in het PDF bestandje wat daar in staat, 389 pagina's ofzo, dus ben nog even bezig, hahahaha, heb nu de zoekfunctie maar eens gebruikt in dat bestand. :smile:
Oh, ik vroeg dat eigenlijk aan Maxcola.

Wat een verwarring.

Ja, met de zoekfunktie had ik binnen 5 sekonden de juiste plek gevonden in dat hele dokument.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:Ben je daar ook nog wat wijzer geworden, of alleen maar duizelig? :mrgreen:

Ik heb het info adres van de inspectiedienst genomen omdat ze inderdaad geen algemeen e-mailadres hebben: infoLID@dierenbescherming.nl
Mooi, dan hebben die alvast twee mailtjes binnen, de jouwe en de mijne.

Ik heb ze gewoon de tekst uit mijn openingstopic gestuurd, aangevuld met wat babbels.
Roelfien
Zeer actief

Ik snap er geen hout van.
Er is ook een hele aanbeveling tot aanpassing van de wet op het gebied van dierenbescherming, geschreven door Hanja Maij Weggen (of all people :mrgreen: ) en daarin verwijst zij naar de artikelen en nummers, met de door haar aanbevolen wijzigingen. Maar als je die artikelnummers volgt, kom je dus in hele andere teksten uit. :denken: :jank:

Maar ik heb alles nu doorgespit en het woord dierenwelzijn of bescherming van dieren komt in het hele verhaal niet voor, op dus dat ene artikeltje III - 121 na op pagina 98 van dat pdf bestand met de grondwet.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 18 feb 2005 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Roelfien schreef:

Mooi, dan hebben die alvast twee mailtjes binnen, de jouwe en de mijne.

Ik heb ze gewoon de tekst uit mijn openingstopic gestuurd, aangevuld met wat babbels.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw tekst ook als inleiding voor mijn vraag gebruikt heb, hoor. :mann:
Roelfien
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:
maxcola schreef:En?Ben je er al uit? :denken:
Oh, ik vroeg dat eigenlijk aan Maxcola.

Wat een verwarring.

Ja, met de zoekfunktie had ik binnen 5 sekonden de juiste plek gevonden in dat hele dokument.
Hahaha, ja, ik heb dat stukje wel gevonden, maar in de rest van de grondwet kom ik nergens meer iets tegen dat wijst op nadere invulling of anderszijds iets wat wellicht de boel meer nuanceert. :19:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ja bizar hè?

Het lijkt wel of het hele hoofdstuk DIERENWELZIJN beperkt blijft tot iets waar geen hond wat aan heeft.

Over die aanbevelingen van May-Weggen (wat een schat) wordt gewoon heengewalst met de bekende botte bijl.

Leuk trouwens, dat jij mijn tekstje goed genoeg vond om te gebruiken. :cheer:
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Wil, ook ik heb je tekst gebruikt om een aantal mensen te informeren.

Er zijn al een aantal mensen die het op hun site hebben geplaatst.

Hopelijk ga je ermee accoord...
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
marian*
Erelid
Contacteer:

Wil de hond schreef:
maxcola schreef:
Nee,ik zit met spanning jullie bevindingen te bekijken :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Heb net een mailtje naar de Partij voor de Dieren gestuurd;misschien weten zij iets.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”