Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe leer je een pup aporteren?
Moderator: moderatorteam
-
ajnos
- Vaste gebruiker
hoe leer je een pup aporteren?
Hallo,
Weer een vraagje van mij! Want hoewel we een hondje hadden dat 12 jaar is geworden..en zo jonge pup als nu hebben we nooit gehad. Onze eerste hond was al een half jaar toen wij haar uit het asiel haalde. Zij heeft overigens nooit geleerd een bal (of zoiets..) terug te brengen!
Onze boerenfox pup is nu 9 weken. Hoe kunnen we haar leren een bal te aporteren/terug te brengen? Graag info hierover? Ik kan er nog geen goede info over vindern (of ik zoek niet op de juiste plaats!)
Groetjes SOnja
Weer een vraagje van mij! Want hoewel we een hondje hadden dat 12 jaar is geworden..en zo jonge pup als nu hebben we nooit gehad. Onze eerste hond was al een half jaar toen wij haar uit het asiel haalde. Zij heeft overigens nooit geleerd een bal (of zoiets..) terug te brengen!
Onze boerenfox pup is nu 9 weken. Hoe kunnen we haar leren een bal te aporteren/terug te brengen? Graag info hierover? Ik kan er nog geen goede info over vindern (of ik zoek niet op de juiste plaats!)
Groetjes SOnja
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Gefeliciteerd met je pup
Leren apporteren...tja bij een pup van 9 weken kan en mag je niet verwachten dat ie zo iets kan.
Je kunt wel proberen om een balletje aantrekkelijk te maken voor je pup..dus weggooien (een metertje maar) en als hij erachteraan rent proberen om je hond zo gek te krijgen dat hij het naar jou brengt of laat zien wat ie nou voor iets geweldigs gekregen heeft.
Veel snoepjes en koekjes zullen wel helpen, maar vergeet niet dat echt niet iedere hond het leuk vindt om te apporteren. Sommige zullen de rest van hun leven het baasje de bal laten halen
Verder gewoon veel met je pup spelen, alleen maar voor de leuk. Dus zonder druk en verwachtingen. Trainen kun je nog lang genoeg met hem doen.
Leren apporteren...tja bij een pup van 9 weken kan en mag je niet verwachten dat ie zo iets kan.
Je kunt wel proberen om een balletje aantrekkelijk te maken voor je pup..dus weggooien (een metertje maar) en als hij erachteraan rent proberen om je hond zo gek te krijgen dat hij het naar jou brengt of laat zien wat ie nou voor iets geweldigs gekregen heeft.
Veel snoepjes en koekjes zullen wel helpen, maar vergeet niet dat echt niet iedere hond het leuk vindt om te apporteren. Sommige zullen de rest van hun leven het baasje de bal laten halen
Verder gewoon veel met je pup spelen, alleen maar voor de leuk. Dus zonder druk en verwachtingen. Trainen kun je nog lang genoeg met hem doen.
-
speurneus carola
natuurlijk wel, heb hier 6 puppen die hier geboren zijn en al vanaf een week of 5 iets halen en bijna helemaal terugbrengen. nu zijn ze 8 weken en zijn er nog 4 over die blijven die gaan hier aan het werk en moeten apporteren (geen G&G 3 natuurlijk maar iets halen wat je weggooid en met veel driften en plezier)pooh schreef:Gefeliciteerd met je pup :ok:
Veel snoepjes en koekjes zullen wel helpen, maar vergeet niet dat echt niet iedere hond het leuk vindt om te apporteren. Sommige zullen de rest van hun leven het baasje de bal laten halen :wink:
is maar net aan hoe je er mee omgaat.
het belangrijkste is dat je een favoriet speeltje hebt waar ie zelf graag mee speelt samen mee spelen, dus met je hand verschuiven over de grond vinden ze leuk en willen ze hem vangen, wanneer ie dat leuk vind dat gooi je het een klein stukje (voor een pup is 50 cm. genoeg) en kijk wat ie doet gaat ie het pakken in zijn spel dat heeft ie zijn eerste beginnetje in het apporteren gemaakt.
dit kun je uit bouwen hoor en blijf enthousiast. met een pup kun je dit maar een paar minuten doen en dan verliezen ze hun interesse, zaak is om deze minuutjes zo uit te kienen dat je hond op dat moment het meeste zin heeft om te spelen, dus niet wanneer er net visite is geweest en hij daarvan hartsikke moe is, maar bv als ie zelf zin heeft om te spelen, heel even maar en wanneer je merkt dat ie niet meer wil spelen, stoppen dit doe ik met de puppen dan gebeurt dit ene stuk of 6 keer op een dag en wanneer ze het halen bij 50 cm ga ik een stukje verder gooien.
- Moos
- Zeer actief
Moos apporteerde toen ik hem kreeg met 7 weken geheel uit zichzelf. Was heel grappig; ik gooide een flostouwtje weg, en hij haalde het op en bracht het kwispelend terug. Dus het kan welpooh schreef:Gefeliciteerd met je pup![]()
Ik ben dat toen uit gaan bouwen door steeds iets verder weg te gooien en af en toe een koekje te geven als hij het terug kwam brengen. Weet niet of dat geheel volgens de regels is, dat koekje, maar hier werkt(e) het als een tierelier. Moos kan nu nog steeds prima apporteren; soms wel een uur lang, maar hij verwacht wel om de zoveel keer een koekje

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
de ene doet het van zichzelf de andere moet je leren
in het begin vooral ruilen per slor geeft hij zijn prooie af
âpportje geven snoepje
zelf heb ik twee commandos pak het is spelen wel terugbrengen
maar mag met kanbbelen gekke sprongetjes nog even in de lucht gooien
die dingen
vast is voor het ernstiger werk
eerst natuurlijk moet hij gek zijn op het ding het willen nemen
dat gaat meestal vlot maar het terugbrengen ofwel aan de lijn zodat hij er niet vandoor kan gaan en belonen laat hij het toch vallen zelf vlug nemen en doen alsof je de lotto gewonnen hebt
een andere manier is hou je pup in de gaten meestal als hij het neemt gaat hij naar een bepaalde plaats om het rustig te onderzoeken of mee te spelen
alleen voor pups he
ga in de buurt maar probeer het niet af te nemen neem het alleen als hij weg gaat of totaal geen intersse meer heeft
opbouwen tot je de pup kunt strelen zonder hij met het ding verdwijnt
dan ruilen
na een tijdje ga op de plaats staan waar hij het steeds naartoe brengt en gooi het 99/100 dat hij het gewoon naar jou brengt
zelf hou ik meer van manier 1 is actiever maar ze werken beide
Martine
in het begin vooral ruilen per slor geeft hij zijn prooie af
âpportje geven snoepje
zelf heb ik twee commandos pak het is spelen wel terugbrengen
maar mag met kanbbelen gekke sprongetjes nog even in de lucht gooien
die dingen
vast is voor het ernstiger werk
eerst natuurlijk moet hij gek zijn op het ding het willen nemen
dat gaat meestal vlot maar het terugbrengen ofwel aan de lijn zodat hij er niet vandoor kan gaan en belonen laat hij het toch vallen zelf vlug nemen en doen alsof je de lotto gewonnen hebt
een andere manier is hou je pup in de gaten meestal als hij het neemt gaat hij naar een bepaalde plaats om het rustig te onderzoeken of mee te spelen
alleen voor pups he
ga in de buurt maar probeer het niet af te nemen neem het alleen als hij weg gaat of totaal geen intersse meer heeft
opbouwen tot je de pup kunt strelen zonder hij met het ding verdwijnt
dan ruilen
na een tijdje ga op de plaats staan waar hij het steeds naartoe brengt en gooi het 99/100 dat hij het gewoon naar jou brengt
zelf hou ik meer van manier 1 is actiever maar ze werken beide
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Natuurlijk kan het wel bij een jonge pup. Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat echt apporteren nog altijd kan (volgens de regels van G&G)
Nu moet het gewoon leuk blijven en is het in mijn ogen niet meer dan een spelletje.
Mijn hond apporteerde inderdaad uit zichzelf met 8 weken al. Heb er niets voor hoeven te doen dus was het meteen een leuk spelletje. Nu na de GG1 kan ze het ook volgens de regels...maar dat is iets wat je toch niet nu al mag verwachten lijkt me
Nu moet het gewoon leuk blijven en is het in mijn ogen niet meer dan een spelletje.
Mijn hond apporteerde inderdaad uit zichzelf met 8 weken al. Heb er niets voor hoeven te doen dus was het meteen een leuk spelletje. Nu na de GG1 kan ze het ook volgens de regels...maar dat is iets wat je toch niet nu al mag verwachten lijkt me
-
pollunder
- Zeer actief
Negen weken is nog heel jong om te apporteren. Je moet niets overhaasten. Eerst en vooral moet hij het apport leuk vinden. Daar zijn trekspelletjes goed voor. Je laat hem ook nooit alleen met het apport spelen. Later als je het apport weggooit zal hij het terugbrengen omdat hij het associeert met spelletje/beloning. Nog een tip: vul een pennenzak met lekkers. En gooi die weg. Dat had de onze heel snel door. Het ene ras heeft natuurlijk meer aanleg dan het andere.
- Maureen en de meiden
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 2
Nanou vindt apporteren ook een leuk spelletje.
Ze heeft een speelgoedschoen waar ze gek op is en daar ben ik mee begonnen.Ik oefen ook alleen op de momenten wanneer ze echt zin heeft om te spelen.
In het begin wilde ze heel graag pakken en terugbrengen maar niet afgeven. "Los" aangeleerd, weer een stapje verder. Heel enthousiast blijven en maar belonen. Telkens een stukje verder gooien.
Nu is ze 16 weken, komt dolenthousiast terug, laat los en gaat netjes naast me zitten, wachten op wat lekkers.
Ze heeft een speelgoedschoen waar ze gek op is en daar ben ik mee begonnen.Ik oefen ook alleen op de momenten wanneer ze echt zin heeft om te spelen.
In het begin wilde ze heel graag pakken en terugbrengen maar niet afgeven. "Los" aangeleerd, weer een stapje verder. Heel enthousiast blijven en maar belonen. Telkens een stukje verder gooien.
Nu is ze 16 weken, komt dolenthousiast terug, laat los en gaat netjes naast me zitten, wachten op wat lekkers.
Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
hem alleen ermee laten spelen niet inderdaad maar juist wel met de baas... zoveel en zo vrolijk mogelijk op het moment dat hij hem terugbrengt.pollunder schreef:Negen weken is nog heel jong om te apporteren. Je moet niets overhaasten. Eerst en vooral moet hij het apport leuk vinden. Daar zijn trekspelletjes goed voor. Je laat hem ook nooit alleen met het apport spelen. Later als je het apport weggooit zal hij het terugbrengen omdat hij het associeert met spelletje/beloning. Nog een tip: vul een pennenzak met lekkers. En gooi die weg. Dat had de onze heel snel door. Het ene ras heeft natuurlijk meer aanleg dan het andere.
Waarom is 9 weken erg jong? Hier beginnen ze meteen met apporteren op het moment dat de pup in huis komt... balletje, bijtrolletje noem maar op, geen meters ver.. maar een cm of 30 van me af... en tot nu toe apporteren ze allemaal prima en hebben er heel veel lol aan...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Sjiel
- Zeer actief
-
pollunder
- Zeer actief
Duncan apporteerde ook vanaf de eerste dag, maar het is dan ook een retriever. Niet elke hond heeft evenveel aanleg/zin om te apporteren. Duncan komt meer uit een showlijn en op de jachttraining zie je duidelijk het verschil met pups uit een werklijn. Dus ik denk dat het met een boerenfox nog een groter verschil is. Wat ik bedoel is dat je het allemaal niet moet forceren. De pup moet er bovenal plezier aan beleven. Apporteren is eigenlijk een aaneenschakeling van commando's. Leer eerst vast en los en komen/brengen. Als je dat al kan sta je al heel ver. Daarna moet je verfijnen. De hond moet zitten als hij het apport aan je geeft, hij mag zich pas daarna uitschudden, de commando's links, rechts, vooruit, terug, zoeken, blijf....aanleren. Je kan niet verwachten dat je pup een dummie uit het water haalt als hij nog moet leren zwemmen. Dus het is zoals Sjiel het zegt: wat zie je als apporteren?malinois schreef: Waarom is 9 weken erg jong? Hier beginnen ze meteen met apporteren op het moment dat de pup in huis komt... balletje, bijtrolletje noem maar op, geen meters ver.. maar een cm of 30 van me af... en tot nu toe apporteren ze allemaal prima en hebben er heel veel lol aan...
Als de hond enkel iets moet terugbrengen lijkt me dat vrij simpel geleerd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
da's toch erg belangrijk dat laatste wat je noemt, denk dat daar iedereen mee begint, iets weggooien en terugbrengen, dat is zowel voor examens hetzelfde als voor gewoon spel. En ik zal het bij elke hond die hier komt meteen leren (sporthond of geen sporthond)... altijd makkelijk(afleiding indien nodig en/of beloning) en erg leuk voor de hond!Sjiel schreef:Ik denk dat je eerst moet uitleggen of je wil leren apporteren (voor examnes of wedstrijden)
Of dat je je hond wil leren iets terug te brengen als je dat hebt weggegooid.
Scheelt weer een hoop discussie

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad als je voor examens/wedstrijden apporteerd moet het netter en je moet op bepaalde dingen letten waar je gewoon al spelend niet op hoeft te letten. Maar alle begin is in principe hetzelfde lijkt me, je gooit iets weg en doet dan al het mogelijke om hem het weer bij je terug te laten brengen... zulke dingen kun je in jouw geval ook op de kant doen, daarvoor hoeft hij niet meteen te kunnen zwemmen.. dat bedoel ik een beetje... Hier moeten ze een blok apporteren met trainen die elk examen zwaarder wordt. Hier mag niet op geknaagd worden, moet direct opgenomen worden en in 1 tempo ook weer teruggebracht worden. Dit kan en hoeft een pup niet meteen te leren natuurlijk... je maakt er eerst een spelletje van en als hij het begrijpt en het leuk gaat vinden kun je het langzamerhand in banen gaan leiden. En dan is er nog het verschil tussen een speeltje (hier in ieder geval) en het blok... blok moet netjes, balletje niet!pollunder schreef:Duncan apporteerde ook vanaf de eerste dag, maar het is dan ook een retriever. Niet elke hond heeft evenveel aanleg/zin om te apporteren. Duncan komt meer uit een showlijn en op de jachttraining zie je duidelijk het verschil met pups uit een werklijn. Dus ik denk dat het met een boerenfox nog een groter verschil is. Wat ik bedoel is dat je het allemaal niet moet forceren. De pup moet er bovenal plezier aan beleven. Apporteren is eigenlijk een aaneenschakeling van commando's. Leer eerst vast en los en komen/brengen. Als je dat al kan sta je al heel ver. Daarna moet je verfijnen. De hond moet zitten als hij het apport aan je geeft, hij mag zich pas daarna uitschudden, de commando's links, rechts, vooruit, terug, zoeken, blijf....aanleren. Je kan niet verwachten dat je pup een dummie uit het water haalt als hij nog moet leren zwemmen. Dus het is zoals Sjiel het zegt: wat zie je als apporteren?
Als de hond enkel iets moet terugbrengen lijkt me dat vrij simpel geleerd.

-
ajnos
- Vaste gebruiker