Ik had vanmorgen snel de reacties gelezen voor ik weg moest om te gaan trainen. Ik zie nu dat het topic is opgeschoond en terecht naar mijn mening...."argumenten" aanvoeren door persoonlijke aanvallen is niet de manier.
Ik heb begrip voor het negatieve beeld wat er heerst mbt de africhting, 3 jaar geleden zo'n beetje dacht ik waarschijnlijk voor een groot deel hetzelfde over deze tak van sport. Wat ik echter gemerkt heb in de tijd dat ik me voor de africhting ben gaan interesseren en sinds ik zelf in de africhting train, dat dat beeld grotendeels op onzin is gebaseerd. Het zijn steeds maar weer de excessen die naar buiten komen, en dat staat totaal niet in verhouding met hoe het werkelijk toegaat.
Mede daarom hou ik op mijn site verslagen bij over hoe ik de trainingen ervaar, hoe het er in
mijn geval werkelijk aan toegaat.
Steeds maar weer probeer ik het beeld wat er op de diverse fora heerst te nuanceren. Daarmee zeg ik niet dat er geen wantoestanden zijn, maar wel dat die heel wat minder frequent plaatsvinden als gedacht wordt. Het grootste deel van de mensen die in de africhting trainen is net zo gek op zijn hond als iemand die behendigheid of gehoorzaamheid traint, of als iemand die een hond gewoon als huishond heeft.
De meeste africhters zetten hun hond geen 24 uur per dag in de kennel, de meeste africhters halen hun pups niet te vroeg uit het nest, de meeste africhters richten niet af door te schoppen en te slaan en de knop van een tt veelvuldig in te drukken, de meeste africhters zijn dol op hun hond en beleven
samen met hun hond gewoon heel veel plezier aan de africhting. Ik kan me niet voorstellen dat wat ik tot nu toe op de diverse verenigingen waar ik kom en train zie, zo anders is als op de rest van de africhtingsclubs in het land.
Ik vind het zo jammer dat vrijwel ieder topic dat over africhting gaat uitmondt in een welles-nietes discussie. De africhting is net als iedere andere hondensport een leuke bezigheid voor baas en hond.
Ik zou iedereen die zo negatief denkt over africhting willen aanraden om gewoon eens te gaan kijken bij een training of een wedstrijd, misschien nuanceert dat het beeld wat.

Dat heeft het bij mij in ieder geval wel gedaan en daar ben ik blij om.