Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Europese grondwet en dierenwelzijn.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Bowie schreef:Wil, ook ik heb je tekst gebruikt om een aantal mensen te informeren.

Er zijn al een aantal mensen die het op hun site hebben geplaatst.

Hopelijk ga je ermee accoord...
Geweldig marjolein,

Natuurlijk vind ik dat goed.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. :wink:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ook ik heb de tekst gebruikt om en aantal mensen teinformeren, uiteraard met wat foto's erbij van wat Spanje vind dat er onder kulturele traditie valt, dus ik hoop dat het mailtje doorgestuurd word zodat er heel veel mensen dit tezien krijgen en ook nee stemmen!!
Misschien dat SBS6 iets kan doen , die hebben de laatste tijd nogal wat aandacht besteed aan de buitenlandse honden van Scooby en van GINN.
Iemand contacten die kant op toevallig????

Groetjes Jacqueline
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

HILVERSUM - Als het aan Tweede-Kamerlid Halsema van GroenLinks ligt, worden de rechten van dieren verankerd in de grondwet. Halsema zal dit dinsdag voorstellen tijdens een Kamerdebat over grondrechten, zo liet zij zondagochtend weten in het radioprogramma Vroege Vogels.

Het Kamerlid verwacht dat als de rechten van dieren in de grondwet komen dat zeker consequenties zal hebben voor het welzijn van dieren als legbatterijkippen, palingen, proefdieren, jachtwild en nertsen. "Ze zullen een minder ellendig leven hebben of gaan een minder gruwelijke dood tegemoet." Klik hier !

GroenLinks meent dat de dierenrechten in de grondwet thuishoren. In de Duitse constitutie staat al dat de rechten van dieren beschermd moeten worden. Volgens Halsema kan de grondwet worden gewijzigd door aan artikel 21, dat gaat over de zorg voor het milieu, de zorg voor het welzijn van dieren toe te voegen.

Halsema wil dat het kabinet met een wetsvoorstel op dit punt moet komen. Doet het kabinet dit niet, dan zal GroenLinks zelf een voorstel indienen. Als dit wordt aangenomen dan vindt de partij dat dierenwelzijnswetten, zoals de Wet op de dierproeven en de Flora- en Faunawet opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden.

Wil heeft zo zijn connecties :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik hoop dat ze het erdoor krijgt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rataplan
Zeer actief

maxcola schreef:Ik hoop dat ze het erdoor krijgt.
Als ze het voor elkaar krijgt stem ik de rest van mijn leven op Groenlinks :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wat een goed bericht Myran! :ok:

En dat op mijn verjaardag. :mrgreen:
Rataplan
Zeer actief

Wil de hond schreef:Wat een goed bericht Myran! :ok:

En dat op mijn verjaardag. :mrgreen:
:cheer: :cheer: :cheer: vier je die met onze Femke :mrgreen: bofferd :ok:
Van Harte Gefeliciteerd :flower: bloemen en een zoen uit Belgie.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wie is Femke? :denken:

Dit had iemand op het Buitenlandsehondenforum gevonden:
Politiek verdeeld over bescherming dierenwelzijn

De politieke partijen reageren verschillend op de plannen van GroenLinks om de rechten van dieren in de Grondwet op te nemen. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema heeft dat zondag voorgesteld. Zij vindt dat opname in de Grondwet de overheid verplicht zich in te spannen voor de bescherming van dierenwelzijn.

Dierenwelzijn-woordvoerder van de VVD, Janneke Snijder, vindt niet dat de rechten van dieren in de Grondwet vastgelegd moeten worden. "Het is niet nodig. In de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren is al heel veel vastgelegd. Daarnaast hebben we ook de Flora- en Faunawet." Snijder vindt dat de Welzijnswet voor dieren, indien die tekort zou schieten, aangepast moet worden. "Maar die hebben we onlangs nog aangescherpt."

De SP is het met GroenLinks eens. "Het lijkt me volstrekt helder dat met de steeds groter wordende bio-industrie het nodig is de rechten van dieren in de grondwet op te nemen", stelt SP-Kamerlid Krista van Velzen. Met het uitzicht op een Europese grondwet pleit zij er voor 'alles wat wij als basiswaarde - niet alleen voor dieren - in Nederland hebben, dat dit ook in de Europese grondwet moet komen'.

Het CDA meldt op de website dat dieren 'levende schepsels zijn waarvoor de mens verantwoordelijkheid draagt'. Het CDA wil dat 'in heel Europa dezelfde regels rond dierenwelzijn worden toegepast'. Tot nu toe heeft in Europa alleen Duitsland de rechten van het dier in de grondwet opgenomen.

Wien van den Brink van de Lijst Pim Fortuyn (LPF) wil de rechten van dieren niet opnemen in de grondwet. "We hebben geen regering van dieren, noch voor dieren." Hij vindt net als de VVD dat de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren voldoende is. "Indien dat niet voldoende is, zou het parlement kunnen besluiten om die wet te wijzigen."

Tweede-Kamerlid voor de LPF Joost Eerdmans pleitte in oktober 2003 wél voor het opnemen van de rechten van dieren in de Grondwet. In de brief, die te zien is op de website van de LPF, zegt hij dat dierenbescherming niet alleen een links thema is. "Opkomen voor dieren valt niet onder te brengen onder links of rechts. Dierenwelzijn heeft met beschaving te maken. Het is een algemene maatschappijopvatting, een overtuiging dat je met zorg en respect dient om te gaan met dieren."

GroenLinks zal zich dinsdag in het Kamerdebat over de grondrechten hard gaan maken voor de grondwetsverandering

Bron Nieuws.nl
marian*
Erelid
Contacteer:

Wil de hond schreef: Wie is Femke? :denken:
http://www.parlement.com/9291000/biof/02220
Afbeelding
Rebel
Actief

Ongelezen bericht door Rebel »

On topic: ik zou nooit voor die grondwet stemmen. Dit is een vodje van een echte grondwet. Ik vind dat ze met dieren uitgebreider en diervriendelijker mogen zijn nadat ik dit heb gelezen, maar ik vind het ook belachelijk dat Turkije met 70 miljoen inwoners of mocht Rusland er ooit bij komen met 150 miljoen inwoners dan over Nederland meer te zeggen heeft dan wijzelf omdat wij "maar" 16 miljoen inwoners hebben.

Maar ik denk ook dat nee stemmen weinig zin heeft want die :devil: regering heeft toch alles al vastgelegt en het is een "raadgevend" referendum, dus nee dat werkt niet.
Of zoals Balkenende het formuleerde: Het volk heeft dmv een referendum de mogelijkheid de regering van advies te dienen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Een hartgrondig 'nee' kunnen ze van me krijgen..
Daar was ik zowiezo al over uit en als ik dit dan weer lees dan is het me ineens weer heel duidelijk waarom ik 'nee' zeg...

Maar idd, het is alleen maar adviserend...hoewel Balkenende gezegt heeft dat hij (onder voorwaarden) het advies bindend zal zien...tja en dan die voorwaarden he?!
Minimale opkomst van zoveel procent en dan ook nog een meerderheid die Ja of Nee zeggen moet...
Lijkt me dus een uitgemaakte zaak he?!Dat wordt gewoon een Ja...
Zolang een groot gros van de mensen hier in Nederland nog altijd zonder verstand stemmen en alleen maar luisteren naar die achterlijke lulverhalen die ze in de verkiezingstijd ophangen...zie ik het somber in.

het is idd gewoon een zoethoudertje

Maar goed...Hilje zou Hilje niet zijn om toch zeker wel te gaan stemmen!
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat wetsvoorstel van Groenlinks is voor de Nederlandse Grondwet.
Dus niet de Europese.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb zojuist GroenLinks een aantal mailtjes gestuurd.

Ik zag op hun site dat 18 Februari dooor de Europese Groene Partij beslotenis de nieuwe europese grondwet te steunen.

Ik heb gevraagd wat Groen Links van dat standpunt vindt, wetende hoe schandalig het dierenwelzijn geregeld is in die wet.

Ook heb ik verzocht om mijn mailtje door te sturen naar ons Femke.

Tot slot nog een mailtje gestuurd naar de fraktie in het europese parlement.

En verzocht om antwoord. Ik ben benieuwd.
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Wil de hond schreef:Ik heb zojuist GroenLinks een aantal mailtjes gestuurd.

Ik zag op hun site dat 18 Februari dooor de Europese Groene Partij beslotenis de nieuwe europese grondwet te steunen.

Ik heb gevraagd wat Groen Links van dat standpunt vindt, wetende hoe schandalig het dierenwelzijn geregeld is in die wet.

Ook heb ik verzocht om mijn mailtje door te sturen naar ons Femke.

Tot slot nog een mailtje gestuurd naar de fraktie in het europese parlement.

En verzocht om antwoord. Ik ben benieuwd.
Jij met mij samen :-)
Ik heb overigens alle politieke partijen gemaild en gevraagd of ze misschien ooit van plan zijn hier tegen ten strijde te trekken? :19:
Ik weet al bij welke het antwoord negatief is, maar toch...
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wat goed van je Marjolein!

Ik ben erg benieuwd of er überhaupt één reaktie terugkomt.

Ik zou heel graag rechtstreeks met Femke Halsema willen mailen.

Hoe zou je achter haar email kunnen komen, heb jij of iemand anders enig idee?
Bowie
Actief

Wil de hond schreef:Wat goed van je Marjolein!

Ik ben erg benieuwd of er überhaupt één reaktie terugkomt.

Ik zou heel graag rechtstreeks met Femke Halsema willen mailen.

Hoe zou je achter haar email kunnen komen, heb jij of iemand anders enig idee?
http://www.parlement.com/9291000/module ... ja?n=02220

Via deze site kun je contact met haar krijgen...
Maar ik vrees dat je mail dan eerst door allerlei commissies gaat :mrgreen:
Zal even verder kijken...
Bowie
Actief

F.Halsema@tweedekamer.nl
deze is het denk ik Wil
Bowie
Actief

Heb ik overigens van deze site http://www.overheidslinks.nl/
altijd handig om te hebben :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Bowie schreef:F.Halsema@tweedekamer.nl
deze is het denk ik Wil
Ik ga haar schrijven!
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Dit heb ik haar geschreven.

Is het wat, mijn episteltje?
Geachte Femke,

Ik schrijf je omdat ik vernomen heb dat jij je sterk maakt voor het opnemen van dierenrechten in de grondwet.

Ik woon al jaren in Spanje, voorwaar een land met een vreemde kijk op dierenrechten.

Gisteren (zondag) is er hier gestemd in het referendum over de Europese Grondwet.

Verleden week bereikte mij een email waarin vermeldt wordt dat de europese grondwet een artikel bevat waarin het dierenwelzijn geregeld wordt. Maar er zit een heel vreemd staartje aan dat artikel. Er staat dat de Europese Unie de plaatselijke rituelen en gebruiken zal respekteren. Dit staartje is er aan vast geplakt door toedoen van een Spaanse politikus die voor de PP in het europese parlement zit(zat?).

Deze man heet Javier Elorza. Hij is een fervent liefhebber van stierengevechten. Hij voelde op zijn klompen aan dat de europese grondwet een instrument zou kunnen zijn om het stierenvechten uit te bannen. Hij verklaart in 1999 in een interview in "La Vanguardia", een groot en serieus dagblad, dat hij gesteund door een bevriend jurist, een aantal dineetjes heeft bekostigd met invloedrijke mensen, om te bewerkstelligen dat voornoemd staartje ingelast werd in de grondwet. Wat hem dus gelukt is.

Zelfs dierenbeschermingsorganisaties weten niet dat dit tekstje daar staat. Ook de Europese Groene Partiij blijkbaar niet. Want anders vind ik geen verklaring voor het feit dat 18 februari jl. deze partij besloten heeft de Europese Grondwet te steunen.

Ik begrijp dat u in de landelijke politiek aktief bent, maar toch wil ik u verzoeken, uit naam van alle dieren die lijden onder de plaatselijke kulturele gebruiken, en verder álles wat dier is, om dit onder de aandacht te brengen van leden van uw partij die zich in willen zetten voor dierenwelzijn op europees niveau. Ook is juist dit punt, het dierenwelzijn in de europese grondwet een onderwerp wat breed onder de aandacht van het nederlandse volk gebracht zou moeten worden. U heeft al een hele goede stap gezet in die richting, waarvoor ik u zeer erkentelijk ben. Misschien kunt u iets bewerkstelligen in deze richting?

Ik ben zeer benieuwd naar uw reaktie.

Hoogachtend verblijf ik,

Willy N.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat goed dat je meteen actie onderneemt :ok:
Je brief ziet er in mijn ogen goed uit. Ik ga vanmiddag de topic nog ff goed doorlezen en verzinnen of ik nog wat kan doen, behalve straks "nee" stemmen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Fijn Sonja. :wink:
Bowie
Actief

Hoi Wil,
Ziet er goed uit :ok:

(je begint met JE en eindigt met U :mrgreen: )
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Een eerste reaktie, van Groen Links.
Beste Willy,

Dank voor je bericht over dierenrechten en de EU grondwet. GroenLinks is niet blij met de genoemde toevoeging aan de paragraaf over dierenwelzijn in de Europese Grondwet. Toch heeft de Europese Groene fractie er voor gekozen om in de laatste etappe naar het tot stand komen van de grondwet niet opnieuw de strijd om deze paragraaf te openen. Dit omdat het op dat moment belangrijker leek om de grondwet (met veel positieve aspecten) met de tekst zoals die er op dat moment lag, goedgekeurd te krijgen. Het eisen van verandering van de paragraaf dierenwelzijn zou ertoe geleid hebben dat vele andere partijen die wijzigingen wilden ook hun zin zouden krijgen, met naar verwachting zeer negatieve uitkomst voor de grondwet als zodanig.

Wat ons betreft is de EU grondwet nog niet ideaal. De dierenrechten moeten steviger verankerd worden. Maar de grondwet biedt wel de mogelijkheid van een europees burger initiatief dat tot Europees beleid kan leiden. Burgers kunnen, indien er voldoende steun is, aan de Commissie vragen om beleid te maken op een bepaald onderwerp. Zo is GroenLInks met de Europese groen partijen een handtekeningen actie begonnen om een verbod op lange diertransporten te eisen zie:

http://www.groenlinks.nl/actie/diertransport

Ik hoop dat je ons daarin blijft steunen.

Met vriendelijke groeten

Groen Links.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 21 feb 2005 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

En mijn antwoord:
Beste A.,

Bedankt voor je snelle reaktie,

Ik moet zeggen dat ik aan de ene kant wel kan begrijpen dat het heel moeilijk is om zo´n wijziging zonder al te grote ophef erdoor te krijgen.

Maar tegelijkertijd vind ik het teleurstellend te vernemen dat Groen Links achter een tekst staat die het in europees verband optreden tegen zaken als het van kerktorens werpen van dieren ter vermaak, het stierenvechten, het tijdens dorpsfeesten loslaten van stieren zodat de feestvierders daar hun lusten op bot kunnen vieren en nog een eindeloze lijst van dieronwaardige tradities vrijwel onmogelijk maakt.

Je zegt dat wat Groen Links betreft de dierenrechten steviger verankerd moeten worden. Dat klinkt in mijn oren als een enorm understatement. Aangezien de dierenrechten in de huidige europese grondwet een niet-behandeld onderwerp zijn. Integendeel, de huidige, zeer beknopte, tekst over dit onderwerp geeft eerder een vrijbrief om door te blijven gaan met het veroorzaken van onvoorstelbaar dierenleed.

Ik had gehoopt op een steviger standpunt van jullie zijde.

Met vriendelijke groet,

Willy N.
Bowie
Actief

Deze reactie kreeg ik van de Partij voor de Dieren:

Geachte mevrouw Van Dam-Feddema,

Vriendelijk bedankt voor uw bericht. De Partij voor de Dieren zal zoveel mogelijk kiezers gaan oproepen tegen deze Europese Grondwet te stemmen. Een opiniestuk is reeds te lezen op onze site, ik heb de tekst daarvan hieronder toegevoegd.

Hartelijke groet,

PARTIJ VOOR DE DIEREN

Esther Ouwehand

Dierenleed is "Made in Europe". Stem TEGEN de EU-grondwet

75% van de Europese agenda wordt bepaald door Landbouw en Visserij, en 50% van de subsidiestromen gaan ernaar toe. De bio-industrie wordt sinds de jaren zestig stevig gesubsidieerd en daarmee wordt het grootschalige dierenleed in stand gehouden. Sterker nog, het is zeer de vraag of zonder de Brusselse subsidiestromen de bio-industrie ooit zo uit z'n krachten gegroeid zou zijn als nu het geval is. En de toetreding van de nieuwe landen zorgt er niet voor dat het er qua dierenwelzijn beter op wordt in Europa. De toegetreden landen blinken uit in conservatisme op het gebied van dierenrechten, van hen valt geen enkel positief initiatief te verwachten op dit gebied.

Een Europese Grondwet kan en moet belangrijke normen verankeren en zou daarom op zichzelf een goed idee kunnen zijn. Maar wie goed kijkt naar de huidige tekst, merkt al snel dat er geknabbeld wordt aan belangrijke sociale rechten, dat het met name gaat om het bepalen van machtsverhoudingen, en dat er met geen woord gesproken wordt over dierenrechten. En dat in een nieuwe, moderne grondwet! Europa discussieert wel eindeloos over de wens van het Vaticaan, niet eens lid van de EU en met slechts 700 inwoners een van de kleinste landen ter wereld, om in de Europese Grondwet de christelijke cultuur als uitgangspunt te nemen, maar een belangrijk en breedgedragen onderwerp als dierenwelzijn is geen thema in het huidige Europa.

Dierenbeschermingsorganisaties hebben gezocht naar een compromis om ervoor te zorgen dat er toch nog iets in de grondwet zou worden opgenomen over dierenrechten en dierenwelzijn. De uitkomst is dramatisch: met dierenwelzijn moet volgens de Preambule weliswaar rekening worden gehouden, maar daarbij moeten religieuze en culturele tradities gerespecteerd blijven. Dit houdt dus in dat stierenvechten, onverdoofd slachten, eieren rapen van beschermde vogels, het vangen en schieten van trekvogels, circussen die dieren gebruiken, drijfjacht, dwangvoedering van ganzen en eenden om ze letterlijk ziek te maken en andere vormen van dierenmisbruik nog steeds worden toegestaan, zolang het maar op basis van tradities en gewoonten gebeurt. Deze tekst beschermt de dieren helemaal niet, maar beschermt tradities van mensen.

Als de grondwet op basis van deze tekst wordt aangenomen, is de mogelijkheid voor erkenning van dierenrechten verder weg dan ooit. Het vormt een nieuwe bevestiging van het feit dat de rechten van dieren er in Europa niet toe doen, en volledig ondergeschikt zijn aan de gewoonten en gebruiken van mensen. Dat is de kern van alle problemen die dieren hebben! Wanneer deze tekst eenmaal in de grondwet zal zijn vastgelegd, wordt een paard van Troje binnengehaald. In werkelijkheid zullen vanaf dat moment dieronvriendelijke tradities Europese grondwettelijke bescherming genieten.

De Partij voor de Dieren vindt dit een onaanvaardbaar uitgangspunt. Voldoende reden om met kracht stelling te nemen tegen de Europese grondwet in haar huidige vorm. Een stem voor deze Europese grondwet is een stem tegen de belangen van dieren. Het feit dat zelfs sommige dierenbeschermers daaraan voorbij gaan, is schrijnend en geeft aan hoe kwetsbaar de positie van dieren is.

-------------------------------------

De Partij voor de Dieren komt op voor de allerzwaksten in onze samenleving, de dieren.

Door middel van politieke vertegenwoordiging wil de PVDD de positie van dieren verbeteren.

Steun de Partij voor de Dieren en word lid voor slechts 15 euro per jaar!

Kijk op www.partijvoordedieren.nl.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, die mail heb ik ook zojuist ontvangen.

Verder geen enkele reactie.
Ja, van de dierenbescherming dat mijn mailtje op een verkeerde afdeling terecht was gekomen en dat ze het doorgestuurd hebben. :mrgreen:
(tja, dat weet ik ook wel dat ik niet bij de LID moet zijn, maar zo gaat het dus prima. :mrgreen: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Bowie
Actief

En, ik krijg net een PERSOONLIJK bericht van Joost Eerdmans van de LPF:

Mooi punt. Dank voor uw bericht.

Onze fractie is sowieso om andere redenenen tegen de Europese GW.

Uw info zullen wij alsnog meenemen.

Groet,

Joost

B. J. Eerdmans

Tweede - Kamerlid

Woordvoerder Binnenlandse Zaken en Justitie

www.joost-eerdmans.nl

Tweede Kamer der Staten Generaal

Binnenhof 1a / Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG
marian*
Erelid
Contacteer:

Bowie schreef:Deze reactie kreeg ik van de Partij voor de Dieren:

Geachte mevrouw Van Dam-Feddema,

Vriendelijk bedankt voor uw bericht. De Partij voor de Dieren zal zoveel mogelijk kiezers gaan oproepen tegen deze Europese Grondwet te stemmen. Een opiniestuk is reeds te lezen op onze site, ik heb de tekst daarvan hieronder toegevoegd.

Hartelijke groet,

PARTIJ VOOR DE DIEREN

Esther Ouwehand

Dierenleed is "Made in Europe". Stem TEGEN de EU-grondwet

75% van de Europese agenda wordt bepaald door Landbouw en Visserij, en 50% van de subsidiestromen gaan ernaar toe. De bio-industrie wordt sinds de jaren zestig stevig gesubsidieerd en daarmee wordt het grootschalige dierenleed in stand gehouden. Sterker nog, het is zeer de vraag of zonder de Brusselse subsidiestromen de bio-industrie ooit zo uit z'n krachten gegroeid zou zijn als nu het geval is. En de toetreding van de nieuwe landen zorgt er niet voor dat het er qua dierenwelzijn beter op wordt in Europa. De toegetreden landen blinken uit in conservatisme op het gebied van dierenrechten, van hen valt geen enkel positief initiatief te verwachten op dit gebied.

Een Europese Grondwet kan en moet belangrijke normen verankeren en zou daarom op zichzelf een goed idee kunnen zijn. Maar wie goed kijkt naar de huidige tekst, merkt al snel dat er geknabbeld wordt aan belangrijke sociale rechten, dat het met name gaat om het bepalen van machtsverhoudingen, en dat er met geen woord gesproken wordt over dierenrechten. En dat in een nieuwe, moderne grondwet! Europa discussieert wel eindeloos over de wens van het Vaticaan, niet eens lid van de EU en met slechts 700 inwoners een van de kleinste landen ter wereld, om in de Europese Grondwet de christelijke cultuur als uitgangspunt te nemen, maar een belangrijk en breedgedragen onderwerp als dierenwelzijn is geen thema in het huidige Europa.

Dierenbeschermingsorganisaties hebben gezocht naar een compromis om ervoor te zorgen dat er toch nog iets in de grondwet zou worden opgenomen over dierenrechten en dierenwelzijn. De uitkomst is dramatisch: met dierenwelzijn moet volgens de Preambule weliswaar rekening worden gehouden, maar daarbij moeten religieuze en culturele tradities gerespecteerd blijven. Dit houdt dus in dat stierenvechten, onverdoofd slachten, eieren rapen van beschermde vogels, het vangen en schieten van trekvogels, circussen die dieren gebruiken, drijfjacht, dwangvoedering van ganzen en eenden om ze letterlijk ziek te maken en andere vormen van dierenmisbruik nog steeds worden toegestaan, zolang het maar op basis van tradities en gewoonten gebeurt. Deze tekst beschermt de dieren helemaal niet, maar beschermt tradities van mensen.

Als de grondwet op basis van deze tekst wordt aangenomen, is de mogelijkheid voor erkenning van dierenrechten verder weg dan ooit. Het vormt een nieuwe bevestiging van het feit dat de rechten van dieren er in Europa niet toe doen, en volledig ondergeschikt zijn aan de gewoonten en gebruiken van mensen. Dat is de kern van alle problemen die dieren hebben! Wanneer deze tekst eenmaal in de grondwet zal zijn vastgelegd, wordt een paard van Troje binnengehaald. In werkelijkheid zullen vanaf dat moment dieronvriendelijke tradities Europese grondwettelijke bescherming genieten.

De Partij voor de Dieren vindt dit een onaanvaardbaar uitgangspunt. Voldoende reden om met kracht stelling te nemen tegen de Europese grondwet in haar huidige vorm. Een stem voor deze Europese grondwet is een stem tegen de belangen van dieren. Het feit dat zelfs sommige dierenbeschermers daaraan voorbij gaan, is schrijnend en geeft aan hoe kwetsbaar de positie van dieren is.

-------------------------------------

De Partij voor de Dieren komt op voor de allerzwaksten in onze samenleving, de dieren.

Door middel van politieke vertegenwoordiging wil de PVDD de positie van dieren verbeteren.

Steun de Partij voor de Dieren en word lid voor slechts 15 euro per jaar!

Kijk op www.partijvoordedieren.nl.
Dit heb ik zojiust ook gekregen.Geen enkele verdere info dus.
Afbeelding
Bowie
Actief

Onze mails zijn in elk geval gelezen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”