Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

angst. Hoe mee omgaan?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

angst. Hoe mee omgaan?

Ongelezen bericht door Moos »

Moos' aanval door een Bull-terrier teef is nu ongeveer een maand geleden. Hij is daarna ongeveer 1.5 week wat terughoudender geweest in een grote groep andere honden, maar nu is hij weer gewoon de oude Moos. Hij is ook eigenlijk nooit een angstig hondje geweest, en nog steeds niet gelukkig.
Nu kwam ik vanochtend voor het eerst de bull-terrier in kwestie weer tegen. Ik heb express een tijdje gewacht met lopen op mijn normale tijd om haar te mijden, maar ik kan soms gewoon niet anders dan op dezelfde tijd als de bull-terrier lopen, en aangezien de duinen in de lente en zomer geen losloopgebied meer zijn zullen we haar gewoon regelmaltig weer tegekomen in het enige losloopbos in de omgeving.

Moos reageerde (eigenlijk zoals ik wel een beetje verwacht had) heel angstig op de bull-terrier en haar baas. Hij kwam enthousiast het bos in rennen, maar toen hij hen signaleerde rende hij weer terug naar mij, staart laag, oren plat naar achteren, en ging tussen mijn benen staan. Nu is het losloopbos hier erg klein, en je komt elkaar dus altijd weer tegen. Elke keer werd Moos weer bang, zocht gelukkig wel steun bij mij, maar hij keek uitermate zielig. Hij wilde opgetild, wat ik niet heb gedaan, en rende toen maar naar iemand anders toe die hij ook goed kent om door haar opgetild te worden, wat zij ook niet deed.
Ik heb hem wel af en toe geaaid, en met een vriendelijk stem steeds meegelokt, want hij wilde ook niet meer lopen als de bull-terrier te dicht in de buurt was.
De baas van de bull-terrier had haar wel netjes meteen aangelijnd toen hij Moos zag, dus dat scheelde voor mij iig in dat ze hem niet weer zou kunnen grijpen. (wat ze denk ik zoweizo niet snel weer zou doen, als hij niet tegen haar opbotst als ze net met haar balletje bezig is....)

Nu vraag ik me af, hoe kan ik het beste met Moos' angst omgaan? We zullen daar toch echt vaak lopen, en hen ook steeds vaker weer tegenkomen. Hij was nu tot een kwartier nadat zij het bos verlaten hadden helemaal van de kaart; volgde aan de voet. Pas daarna ging hij weer met andere honden spelen en doen. Echt heel sneu.
Het lijkt me wel heel fijn als hij iig iets minder heftig reageert als hij hen weer ziet, zodat hij niet het bos gaat associeren met iets 'naars' wat daar aanwezig zou kunnen zijn......

Kortom, eh, help :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Lastig. Zijn angst is namelijk heel terecht en begrijpelijk. Is hij nog bereikbaar voor je? Kan je hem bv nog iets voor je laten doen of zit hij te veel in de stress?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Lastig. Zijn angst is namelijk heel terecht en begrijpelijk. Is hij nog bereikbaar voor je? Kan je hem bv nog iets voor je laten doen of zit hij te veel in de stress?
Ik vind het inderdaad ook zo lastig omdat hij volkomen terecht bang is...

Hij is nog wel bereikbaar voor me, net aan, maar hij zoekt me wel op, en reageert ook wel op roepen van mijn kant of lokken met koekjes.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik durf hier niets zinnigs over te zeggen, ben wel benieuwd wat voor advies je krijgt. Ik heb een vergelijkbaar probleem.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

kun je niet veel aan doen . hij heeft gelukkig geen algemeen schikbeeld.
Dus medicatie , bach bloesems , heeft niet veel zin is mijn mening.
Zal moeten slijten , en vooral zorgen dat die bull aangelijnd is.
Anders zou ik tegen alle regels in de mijne beschermen.
Heb ook ooit met mijn texel boven mijn hoofd gestaan , om de aanvallende hond , tegen te houden. Word liever zelf gebeten dan dat er een hond van me gebeten word.
Met de Dobers is het anders , dan is meestal het andere baasje, zeker omdat ik steevast roep , dat de mijne bijten :N: die vanzelf de hond aanlijnene. Maar met een hond(je} letten de andere niet zo goed op.
Niet te veel aandacht aan geven , en baasje uitkafferen van de bull als die
nog losloopt.
Je hebt al met al geluk.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Ik vind het inderdaad ook zo lastig omdat hij volkomen terecht bang is...

Hij is nog wel bereikbaar voor me, net aan, maar hij zoekt me wel op, en reageert ook wel op roepen van mijn kant of lokken met koekjes.
In mijn ogen is het enige wat je kan doen is hem laten weten dat hij gehoord is in zijn angst en hem duidelijk leiding geven..vertel hem maar wat hij moet doen en leidt hem wat af met gehoorzaamheidsoefeningetjes. Laat hem dingetjes doen die echt poepie-eenvouding zijn waar je hem uitgebreid voor kan belonen.
Is er niet iets wat hij erg leuk vind? Ga niet aaien of troosten, maar vertel wat hij moet doen en daar beloon je hem voor.
Wel moet ik je eerlijk zeggen dat ik je houding een tikkie laconiek vind al snap ik je wel. Ik zou zelf alleen echt peuken schijten dat die bull mijn hond weer een keer zou pakken. Ik zou het echt niet tof vinden dat die hond daar nog gewoon los rondloopt en in een vlaag van onoplettendheid de boel gewoon weer mis kan gaan. Moos zal nu ook debiel reageren als die hond op het afkomt, want hij zal reageren uit pure doodsangst.
Ik weet ook niet zo goed wat je ermee moet, maar ik zou me er zelf niet gerust op voelen. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:het allervervelendste hier is dat moos natuurlijk heel erg gelijk heeft met z'n angst. het is voor hem niet iets 'wat zou kunnen gebeuren', het ís gebeurd.
ik zou in dit geval eerst en vooral zelf al niét meer op mijn gemak zijn (hoedje af dat jij er nog zo relaxed onder blijft, maar of je (onbewuste?) spanning niet toch ook bij moosje doorkomt?), maar ik zou er nog het meeste voor beducht zijn dat leuke, onbezorgde moos zijn angst gaat generaliseren. het minste akkefietje wat gebeurt als die hond binnen moos' gezichtsveld is, kan voldoende zijn om zijn angst te bevestigen en te versterken.
ik vind het héél erg zonde voor moosje, maar gezien je dit niet op kan lossen door hem via spel of wat voor ander contact dan ook te laten merken dat de bull niks vervelends hoeft te betekenen, heb ik er een zwaar hoofd in of hij daar overheen kán raken.

ik zou toch voor een andere uitlaatplaats en/of -tijd kiezen. ik begrijp dat dit waarschijnlijk heel moeilijk is, maar kan je niet iets met die man proberen af te spreken misschien?
Een andere uitlaatplaats is vrijwel niet te doen. De duinen in hier aan alle naburige dorpen zijn van 1 maart tot 1 september geen losloopgebied meer.

Daarbij komt nog dat Moos heeeel veel vaste vriendjes in dat losloopbos heeft, waar hij ook heel graag mee speelt. Het is een hondje dat het vooral naar zijn zin heeft als er met meerdere mensen en honden gelopen wordt, dus als ik die plek helemaal ga mijden doe ik hem wat dat betreft weer te kort.

. Ik ben na het incident steeds na 9 uur gekomen, maar dat kan ik ook niet volhouden als ik weer naar college moet, of andere activiteiten heb. Ik loop graag zo'n 1.5 met Moos voordat ik 's ochtends wegga i.v.m. vroegere verlatingsangst, dus dan loop ik hoe dan ook op dezelfde tijd in het bos als deze meneer.
Laatst gewijzigd door Moos op 28 dec 2005 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Ik vind het inderdaad ook zo lastig omdat hij volkomen terecht bang is...

In mijn ogen is het enige wat je kan doen is hem laten weten dat hij gehoord is in zijn angst en hem duidelijk leiding geven..vertel hem maar wat hij moet doen en leidt hem wat af met gehoorzaamheidsoefeningetjes. Laat hem dingetjes doen die echt poepie-eenvouding zijn waar je hem uitgebreid voor kan belonen.
Is er niet iets wat hij erg leuk vind? Ga niet aaien of troosten, maar vertel wat hij moet doen en daar beloon je hem voor.
Wel moet ik je eerlijk zeggen dat ik je houding een tikkie laconiek vind al snap ik je wel. Ik zou zelf alleen echt peuken schijten dat die bull mijn hond weer een keer zou pakken. Ik zou het echt niet tof vinden dat die hond daar nog gewoon los rondloopt en in een vlaag van onoplettendheid de boel gewoon weer mis kan gaan. Moos zal nu ook debiel reageren als die hond op het afkomt, want hij zal reageren uit pure doodsangst.
Ik weet ook niet zo goed wat je ermee moet, maar ik zou me er zelf niet gerust op voelen. :19:
Tja, kijk, ik voel me er ook niet gerust op. Bull was aangelijnd, dus toen voelde ik me al wat meer op mijn gemak.
Ik kom misschien wat lakoniek over, maar geloof me, ik ben ook als de dood dat zoiets nog een keer gebeurd, maar ik weet ook niet wat ik moet doen.... :19:

Maar ja, wat kan ik er aan doen. Vind jij dat ik die man aan moet geven o.i.d. om te zorgen dat die bull helemaal niet meer los in het bos loopt?
Laatst gewijzigd door Moos op 28 dec 2005 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Billy98
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Billy98 »

Heel vervelend ik herken het probleem!
Met billy is precies hetzelfde gebeurt.
Dit is nu een paar maanden geleden en mijn ervaring is zelf gewoon doorlopen zoals ik zelf dus ook gedaan heb, net doen of er niks aan de hand is (ja natuurlijk wel met een schuin oog in de gaten houden wat er gebeurt en wat hij doet) en nu gaat het een stuk beter.
Billy loopt er nog wel met een boog omheen en houd het wel in de gaten allemaal maar echt bang is hij niet meer toen het net gebeurt was deed hij geen stap meer als hij die ander hond zag en hij kwam helemaal tegen me aan staan. Iets wat hij nooit doet want angst dat staat niet in zijn woordenboek! :mrgreen:
Al mag de baas van die betreffende hond Billy dus echt niet meer aaien van Billy :boos: gelukkig kunnen we wel weer tegelijk door het park lopen. Maar het b
( moet ik wel zeggen dat zijn hond tegenwoordig meestal aangelijnd is)

Hopelijk komt het met Moos ook weer goed!

Groetjes Lianne en een poot van BILLY!
Billy98
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Billy98 »

Heel vervelend ik herken het probleem!
Met billy is precies hetzelfde gebeurt.
Dit is nu een paar maanden geleden en mijn ervaring is zelf gewoon doorlopen zoals ik zelf dus ook gedaan heb, net doen of er niks aan de hand is (ja natuurlijk wel met een schuin oog in de gaten houden wat er gebeurt en wat hij doet) en nu gaat het een stuk beter.
Billy loopt er nog wel met een boog omheen en houd het wel in de gaten allemaal maar echt bang is hij niet meer toen het net gebeurt was deed hij geen stap meer als hij die ander hond zag en hij kwam helemaal tegen me aan staan. Iets wat hij nooit doet want angst dat staat niet in zijn woordenboek! :mrgreen:
Al mag de baas van die betreffende hond Billy dus echt niet meer aaien van Billy :boos: gelukkig kunnen we wel weer tegelijk door het park lopen. Maar het b
( moet ik wel zeggen dat zijn hond tegenwoordig meestal aangelijnd is)

Hopelijk komt het met Moos ook weer goed!

Groetjes Lianne en een poot van BILLY!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Maar ja, wat kan ik er aan doen. Vind jij dat ik die man aan moet geven o.i.d. om te zorgen dat die bull helemaal niet meer los in het bos loopt?
Ik zou een praatje gaan maken met die man. Hem vertellen dat je echt hele erg op prijs stelt dat hij zijn hond aanlijnt als hij jou ziet, maat dat je o zo bang bent dat hij een keer te laat is en dat het met jouw hondje een keer echt mis gaat. Dat je daardoor niet meer vrijuit durft te wandelen en erg bezig bent met of hij er niet aankomt.
Of het niet een mogelijkheid is dat hij zijn hond daar gewoon aan bv een lange lijn houdt. Dat je het erg vervelend zou vinden als het een keer mis zou gaan voor Moos, maar ook voor zijn hond.
Ik zou het spelletje inderdaad proberen wat duidelijker te spelen.
Ik vind het rot voor je Marloes. Ik vind je een tof mens en ik vind echt dat je het heel erg goed doet met Moos. Dat blijkt ook wel want Moos heeft dit gewoon echt uitstekend opgevangen. Ik vind het echt naar dat je nu voor dit soort problemen wordt gesteld. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Maar ja, wat kan ik er aan doen. Vind jij dat ik die man aan moet geven o.i.d. om te zorgen dat die bull helemaal niet meer los in het bos loopt?
Ik zou een praatje gaan maken met die man. Hem vertellen dat je echt hele erg op prijs stelt dat hij zijn hond aanlijnt als hij jou ziet, maat dat je o zo bang bent dat hij een keer te laat is en dat het met jouw hondje een keer echt mis gaat. Dat je daardoor niet meer vrijuit durft te wandelen en erg bezig bent met of hij er niet aankomt.
Of het niet een mogelijkheid is dat hij zijn hond daar gewoon aan bv een lange lijn houdt. Dat je het erg vervelend zou vinden als het een keer mis zou gaan voor Moos, maar ook voor zijn hond.
Ik zou het spelletje inderdaad proberen wat duidelijker te spelen.
Ik vind het rot voor je Marloes. Ik vind je een tof mens en ik vind echt dat je het heel erg goed doet met Moos. Dat blijkt ook wel want Moos heeft dit gewoon echt uitstekend opgevangen. Ik vind het echt naar dat je nu voor dit soort problemen wordt gesteld. :19:
Ik heb net even zitten denken, en ik denk inderdaad dat ik het zo maar ga spelen naar hem toe. Ik denk dat uit het feit dat hij de bull nu direct aanlijnde toen ik eraan kwam wel zou kunnen blijken dat hij een beetje voor rede vatbaar is. En vragen om haar voortaan aangelijnd te houden als ik ook in het bos loop, lijkt me niet echt teveel gevraagd. Probleem is dat ik niet zo erg assertief ben, ehum, maar daar gaan we even aan werken :wink:

En, Eline, bedankt voor je laatste opmerkingen. Doet me goed dat te horen, vooral als het van iemand komt wiens mening ik altijd zeer waardeer :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”