Goedemorgen allemaal,
Ik ben blij met alle reacties die ik heb gekregen, maar vooral Martine en mama Sanneke wil ik met name beantwoorden.
Ik ben nog niet oud(45) en ik heb MS, waardoor ik in een rolstoel/scootmobiel zit. Dat weerhoudt mij er niet van om héél veel buiten te zijn. Ik woon in een flat in Amsterdam Noord en de natuur begint bij mij in de straat, dus Martine, dat mijn Scotty te weinig beweging zal krijgen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik kan alleen niet zélf met de hond rennen, maar ik heb al wat spullen gekocht waar hij me kan spelen en apporteren.
Verder zal de hulphond ook binnenshuis erg actief zijn, daar is het een húlphond voor, zo laat ik erg vaak

van alles uit mijn handen vallen en dan mag Scotty het oprapen voor me en ook veel naar de keuken om vaatdoekjes o.i.d. halen. Op de site
www.de-hond-kan-de-was-doen.nl kan je lezen wat zo'n hond allemaal kán en wat hem geleerd wordt! Ik zag en filmpje op die school van een vrouw in een rolstoel die dus helemaal niets meer kon en als je zag wat de hond allemaal voor haar deed, dat ontroerde me enorm en alles met een kwispelende staart, dus hij deed het graag voor haar. Helemaal geweldig vond ik het om zijn reactie te zien toen zij uit de stoel viel. De hond rende toen meteen naar de alarmknop die zij in huis heeft en binnen 5 minuten had zij hulp van een verpleegster, zo mooi vond ik dat en de hond liet haar geen seconde alleen!
De Border Collie wordt mede gebruikt voor dit werk omdát ze uitermate slim zijn en alles heel vlug geleerd hebben! Ik krijg een Border, omdat die het beste bij mijn karakter zou passen en laat ik dát ras nou ook nog altijd heel leuk gevonden hebben. Góh, dat ik eerst MS moet krijgen om zo'n hond te krijgen? Voor ik ziek werd werkte ik fulltime en was er geen tijd voor een hond en nu heb ik alle tijd voor een hond en wát voor hond zal Scotty zijn

! Ik weet dus al dat het een reu is en dat ik ieder moment een telefoontje kan verwachten dat ik hem thuis krijg.
Dan volgt er nog een lange en intensieve training die ik zélf ga doen met Scotty en een trainer. Dus hij zal mÃjn hond worden en mijn huisgenoten zullen hem in het begin vooral moeten negeren, heel moeilijk zal dat worden, maar Scotty moet leren dat hij alleen van mij de commando's mag aannemen. Na de training van ruim een half jaar ben ik een volwaardige trainster en ben ik ook in staat om hem dingen bij te leren als ik achteruit ga met mijn MS, dus nóg vaker een beroep op hem moet doen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de MS zich voorlopig stabiel houdt, maar zeker weten doe je dat nooit.
Ik hoop dat ik jullie nu wat gerust gesteld heb en wat meer heb kunen vertellen over het wonder dat hulphond heet!
Mijn konijn is géén Vlaamse reus

, maar ik zal ze rustig aan elkaar laten wennen en ik heb er alle vertrouwen is dat het goed zal gaan, Een Border is immers geen agressief ras en als het meezit hebben ze de vachtkleur al gemeen, want mijn konijn is zwart/wit en mijn kat is ook al zwart

!
Groetjes, Marion