Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Papu kan dus niet alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Papu kan dus niet alleen zijn

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik had vanmiddag bedacht om eerst maar de drie dames uit te laten zodat ik alleen met Papu kon lopen om aan het trekken te werken. Ik lijn de dames aan, geef Papu en snoepje en loop weg. Alles was stil, dus ik loop ons middagrondje en vlakbij m'n huis denk ik wat hoor ik toch... :mrgreen: Nou, het was alsof er een husky in huis zat in plaats van een klein cocker spanieltje. :roll Hij stond voor de voordeur te janken en te huilen. Ik ben naar binnen gegaan en heb hem genegeerd. Hij begon tegen me op te springen en te blaffen, maar ik ben gewoon verder gelopen. Een paar minuten laters was hij rustig en nu ligt hij gewoon in z'n mandje.

Maar wat is nu wijsheid? Wat lekkers geven waar hij lang genoeg mee bezig is voordat wij terugkomen? Of voorlopig maar niet meer helemaal alleen laten?
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Hoi Joyce,

Het zou het mooiste zijn als je de tijd die Papu bij je is kunt gebruiken om hem te leren alleen te zijn.... Weet natuurlijk niet na hoeveel tijd hij herplaatst wordt maar het is een poging waard.

Als je dat gaat doen, hem in principe niet meer alleen laten, alleen als je het met hem traint. Je begint hem een minuutje alleen te laten en dan geef je hem iets lekkers om die tijd te overbruggen. Gaat dat goed, ga je naar 2 minuten, 5 minuten, tien minuten en zo verder uitbreiden. Probeer te voorkomen dat je een terugval krijgt, dus dat ie weer begint te janken. Dan moet je namelijk een aantal passen terug in de training. Dus liever te langzaam opbouwen dan te snel vooruit.

Verder belangrijke zaken bij het leren alleen zijn:
- zorg dat je een vast patroon hebt zodat de hond weet wat ie kan verwachten, wat er gebeurt. Als je het goed aanleert, weet de hond dat een bepaald ritueel betekent dat je weggaat MAAR dat je ook weer terugkomt. Dat geeft rust.
- niet terugkomen als ie jankt. Want als je dat doet, reageer je op zijn gedrag, zijn gedrag heeft resultaat. Maar als je de training goed aanpakt heb je dit probleem niet.

Zou een Kong sowieso proberen, blijft ie lekker mee bezig. Maar dat is niet de oplossing denk ik....

enne... er is een pb-tje onderweg :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Bekend probleem. Whooper is dan wel geen pup meer (nouja, puppenkarakter in een volwassen hondenlijf), maar kan ook goed over de zijk gaan als ik met Stanley alleen weg ga. De laatste tijd gaat het steeds beter, sinds ik hem gewoon in de gang laat. Dan kan hij naar buiten kijken en hoor ik 'm alleen in het begin effe. Jij hebt meerdere honden. Denk dat ik in jouw geval er toch 1 thuis liet en steeds is ging wisselen. Weet eigenlijk niet goed wat juist zou zijn. Is en blijft een pup die z'n hele roedel ziet verdwijnen. Dat kan verlatingsangst in de hand werken misschien. Kan hij wel goed alleen in andere ruimtes verblijven in huis, zonder de andere honden? Misschien daar mee beginnen?
Veel succes.
starfleet
Erelid

Re: Papu kan dus niet alleen zijn

Ongelezen bericht door starfleet »

Chatterbox schreef:
Maar wat is nu wijsheid? Wat lekkers geven waar hij lang genoeg mee bezig is voordat wij terugkomen? Of voorlopig maar niet meer helemaal alleen laten?
Ik zou een lekkere kluif of gevulde Kong geven en even aankijken of dat gaat. Bij ons hondje werkt dat prima, die vergeet dan alles en iedereen..

Anne
rianneke
Zeer actief

Re: Papu kan dus niet alleen zijn

Ongelezen bericht door rianneke »

Hoi,

Hoe oud is je cocker spaniel? Waarschijnlijk heeft hij verlatingsangst, je kunt dit op meerdere manieren proberen op te lossen. Je kunt het stapje voor stapje opbouwen, dus alleen laten eerst 5 minuten, goed gedaan?(belonen met snoepje kan) Dan 10 minuten, enz enz. Het kost veel tijd maar is wel effectief. Het is ook zo dat je de hond iets minder aandacht moet geven, misschien is hij/zij te aanhankelijk. Onze hond heeft het ook gedaan, en dan wel 4 uur lang, die werkte de hele lade van de bench eruit. Wij hebben een gedragstherapeut gebeld, die is langsgekomen en constateerde dat het verlatingsangst was ontstaan door de hormonen want ze deed het altijd heel goed. Ze wilde niet meer opgesloten zitten, we hebben haar dus toen niet meer in de bench gedaan, ze is gesteriliseerd en nu gaat het weer goed. Het negeren wat je hebt gedaan is heel erg goed, maar als hij weer rustig is kan je hem gerust ff aaien, niet te veel, maar wel belonen dat hij rustig is geworden. Als je weggaat en hij blaft negerenl, want negatieve aandacht is ook aandacht. Wanneer dit allemaal niet lukt kun je bij de dierenarts ook een apparaatje in het stopcontact kopen: dapp heet dat en dat verspreid een hormoon van de moeder, waardoor sommige honden rustiger worden en het is onschadelijk voor hond en mens. Ow en wat betreft hem iets geven als je weggaat, dat kun je beter niet doen, je moet het niet gaan vervangen en ook niet doeii zeggen en ik kom weer terug, worden honden niet rustiger op. Je moet doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je weggaat. Niet alleen laten is ook niet goed, hij zou er toch aan moeten wennen, maar ga voorzichtig te werk, verlaat anders eerst eens de kamer en ga naar boven, niet meteen de deur uit. Ik weet niet of je wat aan al mijn advies hebt maar veel succes ermee

groetjes
rianne :cheer:
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Oh ja, de DaP kun je inderdaad ook proberen. Ik heb er zelf geen ervaringen mee maar heb op een congres gehoord dat het erg goede resultaten heeft bij verlatingsangst.
Het is een verstuiver die je in het stopcontact stopt en die feromonen afgeeft, dus stoffen die de teef ook afgeeft in het nest. Het kalmeert honden en geeft ze een gevoel van veiligheid. En dat is wat ze missen als ze niet alleen kunnen zijn.

Er is overigens een verschil tussen niet alleen kunnen zijn en verlatingsangst. In het ene geval maakt het niet uit wie bij de hond is, als er maar iemand (of een ander dier) bij hem is. In het andere geval hangt de hond aan een (of meerdere) personen. Dan maakt het niet uit hoeveel mensen/honden er in de kamer zijn, als die persoon of personen er niet zijn gaat de hond uit zijn dak.
maar denk dat het in het geval van Papu echt puur om het alleen zijn gaat. Denk niet dat ie al zo'n band met je heeft opgebouwd dat het verlatingsangst is.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joyce
Zeer actief

Papu is een opvangreutje van 10 jaar.

En zolang er maar 1 andere hond bij hem thuis blijft is er inderdaad niks aan de hand. Dat maakt het oefenen ook zo moeilijk, want waar laat je 3 honden. :mrgreen:

Ik kan wel eens proberen om hem alleen op een kamer te doen, zonder de andere 3 honden om te kijken hoe hij dan reageert. Lichtpuntje! Als ik alleen met hem loop trekt hij al een stuk minder en hij is ook heel neutraal naar andere honden toe. Wel een verademing om met iemand op straat te kunnen praten die ook z'n hondje aan het uitlaten is. :)
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Chatterbox schreef:En zolang er maar 1 andere hond bij hem thuis blijft is er inderdaad niks aan de hand. Dat maakt het oefenen ook zo moeilijk, want waar laat je 3 honden. :mrgreen:
Hmmm... :denken: In de auto? En als je zover bent dat ie 10 minuten kan even rondje lopen?
Chatterbox schreef:Ik kan wel eens proberen om hem alleen op een kamer te doen, zonder de andere 3 honden om te kijken hoe hij dan reageert.
Kun je zeker mee beginnen! Weet alleen niet hoe slim ie is dat ie weet dat je er nog bent. Maar is een poging waard denk ik.
Chatterbox schreef: Lichtpuntje! Als ik alleen met hem loop trekt hij al een stuk minder en hij is ook heel neutraal naar andere honden toe. Wel een verademing om met iemand op straat te kunnen praten die ook z'n hondje aan het uitlaten is. :)
Da's mooi! Ook positieve puntjes ontdekt :mrgreen:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joyce
Zeer actief

haha, ik heb een renault twingo. :mrgreen: Zit ik straks met 1 jankend hondje in huis en 3 jankende honden in de auto... En sommige buren denken al dat ik gek ben. :pffff: Ik denk dat ik maar eens m'n broertje of zusje ga inhuren om fijn te wandelen met de dames. :idea:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Chatterbox schreef:Papu is een opvangreutje van 10 jaar.

En zolang er maar 1 andere hond bij hem thuis blijft is er inderdaad niks aan de hand. Dat maakt het oefenen ook zo moeilijk, want waar laat je 3 honden. :mrgreen:

Ik kan wel eens proberen om hem alleen op een kamer te doen, zonder de andere 3 honden om te kijken hoe hij dan reageert. Lichtpuntje! Als ik alleen met hem loop trekt hij al een stuk minder en hij is ook heel neutraal naar andere honden toe. Wel een verademing om met iemand op straat te kunnen praten die ook z'n hondje aan het uitlaten is. :)
Excuus, dacht dat je een wat oudere pup had...... :mrgreen:
Maar dan nog zou ik het niet te snel willen opbouwen.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

:smile: :smile:

Drie joekels in een Twingo. Da's vast een leuk gezicht. Gun je buren ook eens wat lol :mrgreen:

maar da's lastig ja. Ach, waar broertjes en zusje al niet handig voor kunnen zijn....
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

dacht toch al dat het geen pup was.
Probeer eens eerst met hem uit te laten alleen, lekker moe maken spelen enz;;;
En dan een Kong , zijn heelijke recepten te vinden voor een kong.
En dan met de andere,in het begin niet te lang .Zonde voor de andere,maar helpt.
Niet terug binnen gaan als je hem hoort , pas als hij stil is.
Na alles wat ik al over hem gelezen heb , en het vlugge resultaat dat
jij al boekt lijkt het me gewoon een niet goed opgevoede hond.
Groetjes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Joyce
Zeer actief

Als m'n camera het weer doet zal ik eens foto's maken van hoe je 4 hondjes in een Twingo inlaadt. :mrgreen: Daar zit namelijk nog een hele theorie achter. Beagletje en Herder lopen los. Overspannen kruising Stabij draait 10 rondjes en zeer klein luidruchtig cocker spanieltje probeert steeds achterin de kofferbak te springen, wat natuurlijk voor geen meter lukt. Eerst gaat de voordeur open voor de Beagle (dan moet je wel voorkomen dat de andere 3 besluiten dat ze ook best door de voordeur kunnen). Dan achterklep open, Herder springt er uit zichzelf in. Stabij draait nog steeds rondjes... Dan Spanieltje erin tillen. Dan gaat de Stabij ineens strak tegen je aanzitten omdat hij niet opgetild wil worden, maar mevrouw springt zelf ook niet in de auto. Proberen de Stabij weer te laten staan, als dat uiteindeiljk lukt Stabij ook in de kofferbak. Snel de kofferbak dicht doen voordat ze er allemaal weer uitspringen en dan kan je eindelijk vertrekken. :pffff: :mrgreen:
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

:F:
Zie het helemaal voor me.....
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joyce
Zeer actief

Nou, vanavond kwam ik thuis met een leuke verrassing. :mrgreen: Papu (ik neem iig aan dat het Papu was) had niet alleen op de grond gepoept en geplast maar meneer vond het ook nodig om op de bank te poepen. Op zich nog niet zo erg, maar als je nagaat dat mijn bank uit componenten bestaat en dat hij precies tussen twee componenten gepoept had dan wordt het al wat minder leuk. :pffff: Tijdens het opruimen had ik mooi de tijd om na te denken waarom dit gebeurd is. :denken: En ik zit eigenlijk aan twee dingen te denken, misschien stress omdat hij tussen de middag eventjes alleen was (hoewel het dan wel heel laat komt) of omdat janken en piepen niet helpen om aandacht te krijgen meneer nu besloten heeft om het grovere geschut in te zetten. Dat laatste zou op zich kunnen, maar ik was helemaal niet thuis toen hij het deed. Dus hoezo aandacht??? Ik heb in ieder geval besloten dat de bank vanaf nu verboden terrein is, maar dat valt overdag natuurlijk moeilijk te controleren. Wat denken jullie??
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

De hond van mijn moeder bevuilt de boel ook als zij telang weg van huis is, en dat varieert van 1 uur tot 5 uur.
Het is niet elke keer zo maar van de 10 keer bevuilt ze 3 keer de vloer.
Heeft volgens mij toch met verlatingsangst temaken.

Groetjes Jacqueline.
Afbeelding
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik heb ondertussen zo'n 20 opvangertjes in huis gehad.
En ze hadden stuk voor stuk moeite met alleen zijn.
De meest hadden nog nooit zonder soortgenoot gezeten.

Zeker als de hond een voormalig zwerfhond is, is het moeilijk om de hond helemaal alleen te laten.
Mijn honden (ook voormalige zwervers) kunnen met z'n 3-tjes heel goed alleen zijn, alleen onafhankelijk van elkaar vreten ze zich zowat een weg door de deur.
Ik heb het bij de eerste 2 eruit kunnen trainen met veel geduld, met de 3e ben ik nog hard bezig.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Helaas zullen er altijd honden blijven die gewoon niet in staat zijn om te leren alleen te zijn. Misschien is Papu ook wel zo´n hond?
Joyce
Zeer actief

Ja, maar hij was niet helemaal alleen natuurlijk. De andere drie dames waren er ook gewoon. En dit is de eerste keer in 6 dagen dat hij het doet. Ik hoop dus toch dat het gewoon de volgende stap is en dat als je dit negeert hij ook hier mee stopt. Hoop ik..... :N:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hij heeft vandaag wel zijn eerste alleenzijn-shock gehad toch bij jou?

Misschien heeft dat er meer mee te maken dan je zou denken.

Ik bedoel, misschien is hij daardoor wel weer helemaal in de toestand geraakt van stress door zonder jou te zijn. Ik vind het aantal poepjes wat je vond meer zeggen dan de plaatsen waar je ze vond.
Joyce
Zeer actief

Ja, ik heb ook al lopen denken. Maar dat is inderdaad het enige dat veranderd is in vergelijk met de vorige dagen. Maar het is dan wel een hele late reactie. Morgen blijven ze dus weer lekker de hele dag bij elkaar en dan zien we wel weer. :mrgreen:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Jammer dat je dit niet op het buitenlandse honden forum zet, daar staan alleen de verhalen hoe goed het wel niet gaat nu. De vorige eigenaresse denkt nu misschien dat het echt alleen aan haar lag en had dan kunnen lezen dat dit dus niet zo is. Dit is dus de reden waarom hij door zijn vorige eigenaar is herplaatst, dus dit gedrag is/was bekend. Veel succes in ieder geval.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Bedankt voor je zorgen maar ik heb natuurlijk de vorige eigenaresse allang ingelicht. Ik kreeg commentaar op het buitenlandse hondenforum dat ik daar over Papu poste, dus ik denk dat doen we maar niet meer. Nu krijg ik commentaar omdat ik het niet meer doe???
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de slotje-topic op het andere forum ook maar eens gelezen. :wink:

En wil nog even terugkomen op je vraag uit je bericht waarin je meldt dat hij gepoept/plast had.

Ik denk niet dat Papu in jouw afwezigheid poept en plast om jouw aandacht te krijgen. Het lijkt mij vooralsnog uit te sluiten dat hij in staat is om op zo´n vooruitdenkende manier middels plas en poep bezig te zijn met het trekken van jouw aandacht.

Wel kan ik me indenken dat hij een hond is die plassen en poepen doodeenvoudig gebruikt zoals een puber een spuitbus met verf gebruikt. Zichzelf manifesteren als iemand die ook aanwezig is, op wil vallen en dat wil laten weten. Maar tevens een soort van gebiedje veroveren, of landje-pik. Dit lijkt veel op aandacht trekken, inderdaad, maar is denk ik toch iets anders. Het gaat hem niet zozeer om iets bijzonders te doen om daardoor direkte aandacht te krijgen. Hij doet het meer zoals de meeste normale honden dat buiten doen. Poep en plas is voor honden een normaal kommunikatie-middel.

Dat hij dit ook in huis doet zegt misschien wel iets over zijn achtergrond. Die ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat hij al tien jaar lang geleefd heeft als een hond die dagelijks zichzelf flink manifesteerde door middel van zijn ontlastingen, er zijn nu eenmaal honden die heel erg intensief bezig zijn met deze vorm van kommunikatie. En dat het een hond is die niet in een woning heeft geleefd. Hij zal nu de woning gewoon beschouwen als een verlengstuk van de straat, of in ieder geval van buiten.

Feitelijk zou je hem dus gewoon onzindelijk kunnen noemen, volgens onze normen. Hijzelf zal waarschijnlijk nog niet eens beseffen dat er zoiets als onzindelijk bestaat. Ja oké, hij zal vinden dat hij zolang hij zijn slaapplaats niet bevuilt prima zindelijk is.

Hier komt nog bij dat hij erg veel aandacht wil, niet alleen kan zijn, en misschien ook nog eens gewend is om zijn hele leven lang al te doen waar hij zin in heeft. Kortom, een hond die god noch gebod kent.

En wederom kortom, denkelijk is Papu een hond waar nog iets van te maken zou zijn, als huishond dan, door hem te plaatsen als énige hond, bij iemand die echt 24 uur per dag keihard, doelgericht en met kennis van zaken met hem aan de slag kan gaan.

Dit is hetgeen er bij mij opkomt, ik kan het natuurlijk goed mis hebben.

Heb ik het niet mis dan kun je je borst nat maken, want dan zal hij in jouw situatie zich gaan ontwikkelen tot een steeds grotere zeik- en poepneuroot.

Nou, weer eens een lekker kommentaartje van afstand. :wink:

Ben benieuwd wat jij hiervan vindt.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 23 feb 2005 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Chatterbox schreef:Bedankt voor je zorgen maar ik heb natuurlijk de vorige eigenaresse allang ingelicht. Ik kreeg commentaar op het buitenlandse hondenforum dat ik daar over Papu poste, dus ik denk dat doen we maar niet meer. Nu krijg ik commentaar omdat ik het niet meer doe???
Ik heb absoluut geen commentaar gegeven in dat topic hoor, vond het juist leuk dat er iets neer werd gezet :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Vandaag is alles schoon gebleven. Misschien was het toch wat verlate stress?? Voorlopig ga ik in ieder geval door met het negeren en geef ik alleen maar aandacht als hij iets voor me gedaan heeft. Een week is ook nog zo kort om er iets van te zeggen.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

:ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Chatterbox schreef:Vandaag is alles schoon gebleven. Misschien was het toch wat verlate stress?? Voorlopig ga ik in ieder geval door met het negeren en geef ik alleen maar aandacht als hij iets voor me gedaan heeft. Een week is ook nog zo kort om er iets van te zeggen.
Klinkt heel goed, gelukkig.
mcf78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mcf78 »

Moniek B. schreef:Hoi Joyce,

Je begint hem een minuutje alleen te laten en dan geef je hem iets lekkers om die tijd te overbruggen. Gaat dat goed, ga je naar 2 minuten, 5 minuten, tien minuten en zo verder uitbreiden. Probeer te voorkomen dat je een terugval krijgt, dus dat ie weer begint te janken. Dan moet je namelijk een aantal passen terug in de training. Dus liever te langzaam opbouwen dan te snel vooruit.

Verder belangrijke zaken bij het leren alleen zijn:
- zorg dat je een vast patroon hebt zodat de hond weet wat ie kan verwachten, wat er gebeurt. Als je het goed aanleert, weet de hond dat een bepaald ritueel betekent dat je weggaat MAAR dat je ook weer terugkomt. Dat geeft rust.
- niet terugkomen als ie jankt. Want als je dat doet, reageer je op zijn gedrag, zijn gedrag heeft resultaat. Maar als je de training goed aanpakt heb je dit probleem niet.
helemaal mee eens, als dit niet werkt ja dan moet je toch eens gaan bedenken of hij idd niet alleen thuis kan zijn gewoon.

meestal beginnen honden met dit gedrag omdat ze bang zijn dat hun baas niet terugkomt en/of uit verveling.
ik denk dat het bij papu verlatingsangst is maar daar is op deze manier uitstekend aan te werken
Een knuffel & een poot
Marieke & Rex :ok:
<BR><BR>
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”