Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe pup in huis en eigen hond wil niet.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Nieuwe pup in huis en eigen hond wil niet.

Ongelezen bericht door Josje »

Hallo allemaal ik heb al 3 jaar een bernersenner vrouwtje
ze is afgelopen dec loops geweest.
op 19 dec kreeg ik voor mijn verjaardag een schattig malthezer vrouwtje pup.

inmiddels zijn we een kleine maand verder er ik zie geen verbetering in het accepteren van de kleine pup.
De pup mag veel Als de grote hond eet vind ze het niet erg als de pup ineens aan haar bak hangt .
Ze heeft er geen moeite mee als iemand de klein oppakt.
Ze vind het ook niet erg als de pup op haar plaats slaapt. :19:

Maar zodra de pup toenadering zoekt tot de grote in de vorm van spelen
of er maar per ongeluk tegen aan loopt
gromt de grote wat en loopt weg.
De grote wil er dan niets van hebben.
zojuist weer de kleine is wakker en erg speels. de grote loopt nu al heel de tijd rondjes door de kamer zodra de klein eraan komt.
de oren gaan naar beneden en ze loopt weer naar de tuindeur van laat me maar buiten.

De grote is de grootste sul die er is en eigelijk een beetje lui.
Ik had gehoopt dat die kleine wat mee levendigheid bij de grote zou brengen.
Maar nu twijfel ik steeds meer of we er wel goed aan hebben gedaan.
Ik durf ze ook absoluut niet alleen te laten.

Hoewel ik weet dat mijn grote hond een schat is.vind ik dat een angstige hond rare sprongen kan maken.
en dat risico vind ik te groot omdat het contrast zo groot is.
Heeft iemand raad of een tip.
Mayonne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Mayonne »

hoi josje, ik heb jammaer genoeg geen tip voor je,maar ik heb wel het zelfde probleem. Ik heb een berner teefje vam 5 j en sinds een week een chinees naakthondje (met haar) van een half jaar. Een schat van een beestje, maar mijn hond reageert net zo als de jouwe ong. Tegen mij zegt iedereen dat het wel over gaat. Maar het lijkt wel of die grote een beetje depri wordt van die kleine. Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ja die grote alles eerst laten doen, aanhalen eten, alleen uitlaten, ja dat doe ik ook maar toch. Nu heb ik ook nog het probleem dat die kleine buiten het helemaal niks vindt, alles is eng. nou veelheb je er niet aan, maar ik wilde het toch even laten weten. groetjes Mayonne.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Ach wat is dit nu voor een tijd, helemaal niets. Wij hebben onze Alonso in mei gekregen en ik kan pas sinds een goede maand zeggen dat het maatjes aan het worden zijn.
Hier kunnen ze dus niet samen eten maar dit vindt ik geen probleem, als Alonso bij Spiky kwam liggen dan gromde hij en snauwde hem weg maar met het gewoon laten gaan en geduld lukt het best wel hoor.

Mischien is jou Benner juist heel voorzichtig en wil hem daarom juist negeren met spelen. Het is toch nog een pup die malthezer dus ik vindt dit nog helemaal geen raar gedrag hoor.

Veel geduld is een schone zaak.
en je hoopte dat de pup je Benner een beetje levendiger zou maken, Benners zijn toch geen hele aktieve honden maar meer log dat wist je toch toen je de hond aanschafte en koos voor dit ras.????
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Mayonne schreef:hoi josje, ik heb jammaer genoeg geen tip voor je,maar ik heb wel het zelfde probleem. Ik heb een berner teefje vam 5 j en sinds een week een chinees naakthondje (met haar) van een half jaar. Een schat van een beestje, maar mijn hond reageert net zo als de jouwe ong. Tegen mij zegt iedereen dat het wel over gaat. Maar het lijkt wel of die grote een beetje depri wordt van die kleine. Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ja die grote alles eerst laten doen, aanhalen eten, alleen uitlaten, ja dat doe ik ook maar toch. Nu heb ik ook nog het probleem dat die kleine buiten het helemaal niks vindt, alles is eng. nou veelheb je er niet aan, maar ik wilde het toch even laten weten. groetjes Mayonne.
Dankje Mayonne om je gevoel even te delen.
Het voelt echt rot. maar ja wat moeten we verder :idea:

Ik hoop steeds maar weer dat het beter gaat,
die kleine van mij is juist een pittige dame en vind alles geweldig buiten en ja ik doe ook de grote met alles voorang geven.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Probeer het te zien als een kind wat een broertje of zusje krijgt..ineens een hoop drukte en die drukte draait net zo ineens niet meer om jou. De ene hond gaat de pup wegsnauwen, de ander deelt mee in de feestvreugde en weer een ander trekt zich wat terug.
Ik vind dat je hond het goed doet. Ik adviseer je de honden apart eten te geven, geen puppekoppen dus in de voerbak van je teef, want eén keer eén goede knauw om duidelijk te maken dat het haar voer is en een malthezerpup is ineens wel erg klein. Juist spullen die als bezit verdedigt kunnen worden moet je wat vermijden.
Verder is je teef dus gewoon niet zo gediend van het drukke enthousiaste puppegedrag en daar is niets mis mee, dat mag ze.
Dat ze zo gelaten reageert kan te maken hebben met het feit dat ze de pup niet op zijn plek durft te zetten in jullie bijzijn en daarom dus weg wil.
Als zij corrigeert moet je je er ook niet mee bemoeien, je kan hooguit de pup afleiden en weghalen bij je teef als deze te druk loopt te pesten.
Ik denk niet dat je teef bang is voor de pup hoor. Ze zal misschien schroom hebben om het ding op zijn nummer te zetten.
Het zal wennen..steun haar maar in wat ze wil en help haar een handje.
Het komt vast goed.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

cane corso schreef:Ach wat is dit nu voor een tijd, helemaal niets. Wij hebben onze Alonso in mei gekregen en ik kan pas sinds een goede maand zeggen dat het maatjes aan het worden zijn.
Hier kunnen ze dus niet samen eten maar dit vindt ik geen probleem, als Alonso bij Spiky kwam liggen dan gromde hij en snauwde hem weg maar met het gewoon laten gaan en geduld lukt het best wel hoor.

Mischien is jou Benner juist heel voorzichtig en wil hem daarom juist negeren met spelen. Het is toch nog een pup die malthezer dus ik vindt dit nog helemaal geen raar gedrag hoor.

Veel geduld is een schone zaak.
en je hoopte dat de pup je Benner een beetje levendiger zou maken, Benners zijn toch geen hele aktieve honden maar meer log dat wist je toch toen je de hond aanschafte en koos voor dit ras.????
Hoi Cane natuurlijk wist ik welk ras een bernersenner is.
Maar met dat levendig bedoelde ik gewoon dat ze samen een beetje plezier kunnen hebben alleen is maar alleen en op die manier is een speel kameraadje leuk en dat giunde ik haar ook met plezier :wink:
Maar dat was ook niet echt de vraag die ik stelde.

Dus het is vrij normaal dat hier maanden overheen kunnen gaan alvorens ze elkaar accepteren?
heb jij er geen moeit mee gehad dan?
Dan ga ik me weer afvragen of het inderdaad wel een goede zet is geweest om er een hond bij te nemen.
Maar de voorzichtigheid..mm ik weet het niet als er iemand binnenkomt kijkt ze verder ook niet uit en loop er soms dwars doorheen :)
De grote heeft er zelf niet om gevraagd uiteindelijk wij hebben die beslising genomen, met het idee dat het leuk zou zijn.
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Eline* schreef:Probeer het te zien als een kind wat een broertje of zusje krijgt..ineens een hoop drukte en die drukte draait net zo ineens niet meer om jou. De ene hond gaat de pup wegsnauwen, de ander deelt mee in de feestvreugde en weer een ander trekt zich wat terug.
Ik vind dat je hond het goed doet. Ik adviseer je de honden apart eten te geven, geen puppekoppen dus in de voerbak van je teef, want eén keer eén goede knauw om duidelijk te maken dat het haar voer is en een malthezerpup is ineens wel erg klein. Juist spullen die als bezit verdedigt kunnen worden moet je wat vermijden.
Verder is je teef dus gewoon niet zo gediend van het drukke enthousiaste puppegedrag en daar is niets mis mee, dat mag ze.
Dat ze zo gelaten reageert kan te maken hebben met het feit dat ze de pup niet op zijn plek durft te zetten in jullie bijzijn en daarom dus weg wil.
Als zij corrigeert moet je je er ook niet mee bemoeien, je kan hooguit de pup afleiden en weghalen bij je teef als deze te druk loopt te pesten.
Ik denk niet dat je teef bang is voor de pup hoor. Ze zal misschien schroom hebben om het ding op zijn nummer te zetten.
Het zal wennen..steun haar maar in wat ze wil en help haar een handje.
Het komt vast goed.
Hoi Eline

Jij schrijft het zo lief *zucht* ik hoop echt dat dat de reden is zo als broer en zus had ik het nog niet bekenen
op dit moment ben ik daar ook mee bezig zoveel mogelijk de kleine op een speelse manier weg te lokken.
En ze eten ook niet uit elkaar bak.maar die kleine hangt wel eens ineens aan die grote bak met eten met de voorpoten haha.
ze kan er verder niet bij.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Josje schreef:Dus het is vrij normaal dat hier maanden overheen kunnen gaan alvorens ze elkaar accepteren?
Ja, dat is heel normaal. Probeer, Eline heeft het allemaal al uitgelegd, wel goed op te letten maar ga niet dwingen! Daar maak je eerder dingen mee kapot dan dat je er goed aan doet.
Josje schreef:Dan ga ik me weer afvragen of het inderdaad wel een goede zet is geweest om er een hond bij te nemen.
Dat hebben velen van ons gedaan, het huilen heeft mij ook weleens nader gestaan dan het lachen. Probeer rustig te blijven.
AfbeeldingAfbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Josje schreef:En ze eten ook niet uit elkaar bak.maar die kleine hangt wel eens ineens aan die grote bak met eten met de voorpoten haha.
Haal haar dan weg. Het feit dat ze zo klein is wil niet zeggen dat dit mag, als ik bij jou een baby in je bord laat graaien dan zal je daar ook niet blij van worden.
AfbeeldingAfbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

bram en thijs schreef:
Josje schreef:En ze eten ook niet uit elkaar bak.maar die kleine hangt wel eens ineens aan die grote bak met eten met de voorpoten haha.
Haal haar dan weg. Het feit dat ze zo klein is wil niet zeggen dat dit mag, als ik bij jou een baby in je bord laat graaien dan zal je daar ook niet blij van worden.
Inderdaad, want zoals Eline al aangaf als de Berner het wel een keer zat wordt en een correctie geeft dan is een Maltezerpup heel klein en kwetsbaar.
Wij hebben 2 Goldens en op dag 1 kreeg de jongste al een correctie toen die in de voerbak van de oudste dook. En dan is een beetje Goldenpup al bijna even groot als een volwassen Maltezer en een volwassen Golden kleiner dan een volwassen Berner.
Niet toestaan dat die kleine in de bak gaat hangen van de oudste.
Afbeelding
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

bedankt

Bram en thijs ook voor je berichtje.

Ik geloof ook best dat het huilen soms nader staat dan het lachen.
precies de spijker op de kop :roll:
Ze zijn ook zo leuk allebei.

Enne met het eten wordt de kleine ook gelijk weggehaald hoor,maar ze is soms vliegens vlug.
Maar daardoor heb ik wel de reactie gezien,dat de grote gewoon op d'r gemakje dooreet.
En in mijn idee is eten toch wel de grote strijd vaak bij honden.
en als de grote daar niet moelijk om doet zal het toch een vorm van ,ik heb je geaceppteerd .

{even testen of dit berichtje ook lukt zonder quote}
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

bram en thijs schreef:
Eten moet echt apart gebeuren vooral als je honden zo enorm in omvang van elkaar verschillen. Een snauw van de Berner (wat heel honds zou zijn) en de Maltheser kan erg gewond raken. Lege bakken gelijk opruimen.
Obelix mag ook enorm veel van Rataplan al moet ik zeggen nu Obelix 8 maanden is dat aan het minderen is en Rataplan op een hondse manier zijn grenzen aangeeft. Botten mag Obelix niet meer afpakken en krijgt hij een snauw en druipt af. Ik bemoei me weinig met hun onderlinge rangorde behalve dan dat ik strijdpunten vermijd, dus bakken weg en veel botten of geen botten geen oponthoud bij deuren (al hebben ze daar weinig problemen mee).
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Rataplan

Hoi Rataplan

bedoel je echt helemaal apart eten?

Maar lege bakken eten komt bijna niet voor hier.
Marscha krijg 2 keer per dag en doet heel de dag over de eten.
ze eet eigelijk wanneer ze zin heeft.
De bak in 1 keer helemaal leeg eten komt bijna niet voor.

Afbeelding
carolien
Actief
Mijn ras(sen): kr chihuahua, kr jack russ, mix van....??
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door carolien »

ik zou in ieder geval niet het eten de hele dag laten staan,zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze willen eten
ik laat zelf het eten 10 minuten staan,eten ze niet?
haal ik het weg en krijgen ze het de volgende ronde weer
Chera, Quincy R.I.P. Blaize 22-8-11- (6 jaar)
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Vergeet ook niet dat deze pups 8-9 weken zijn en dus heilig in je roedel. Jij bent immers de alfa en het is jouw pup waar de rest van de roedel, de berner, met extreme respect mee om moet gaan. Alleen dat is ze dus niet gewend, het maakt haar onzeker en wat bang iets verkeerd te doen.

Stel de pup doet te wild en je berner trekt dat niet meer. Er is dan niks wat ze mag doen in de honden-beleving behalve weglopen. Is de pup een week of 12 dan mag ze wel meehelpen in de opvoeding en dan mag ze ook snauwen. Zo werkt dat in een hondenroedel.

Normaal groeien de pups op met de andere teef binnen de roedel zodat de gewenning beter loopt, deze drukke peuter is er ineens en duidelijk goed geaccepteerd door de teef anders was het allemaal heel anders gelopen.

Apart voeren is echt een must zoals iedereen al aangeeft, daar gaat ze als ze ook maar een beetje baknijd in zich heeft het eerst de fout in, zover dat fout is natuurlijk :wink:

Ik verzeker je dat je berner naarmate de pup ouder wordt en jij duidelijk aangeeft dat ze haar eigen grenzen mag trekken, zover dat veilig is, steeds beter en meer met de pup zal optrekken en haar ook veel zal leren.

Nu is de pup een baby en heeft ze te leven met wat het krengetje wil, over een maandje mag ze volgens de wetten der natuur meehelpen en regelt ze wat wel een niet gewenst is in haar ogen :ok:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hier werd Naqui toen hij kwam met 8 weken gelijk in bescherming genomen door de 2 oudste teven , die zagen hem als hun puppje. Maar de jongere teven moesten in het begint niets van hem hebben , ik denk dat ze hem nog te klein vonden , en misschien bang om hem pijn te doen. Nu is hij 15 weken en iedereen vindt hem nu lief , en spelen gaat nu hij wat groter is ook goed.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

jullie berichtjes luchten me wel op

MARC_S

Dankje met dit schrijven van jou... zo bekijk ik het iets anders.
Ik heb toch wel het idee dat jij de tip hebt gegeven.
dit is eigelijk helemaal wat er hier in huis gebeurd.
De grote snap er niet veel van, en loopt weg en kijk me dan zo zielig aan. Het zou wel eens de reden kunnen zijn.
Want vaak als die kleine bij me op schoot is komt ze wel ruiken en gewoon bij me zitten voor de knuffels
De grote ziet mij ook echt als haar baas.
En die kleine luisterd al wonderbaarlijk goed al naar mij.
Ik sta daar zelf ook van te kijken.
ik zal me toch nog iets intensiever bemoeien met die 2 om echt hun plaats aan te geven,zoals ik het begrijp ben ik de baas op dit moment in de roedel groep en heb ik een baby gekregen :denken:
die kleine is een brutaaltje in vergelijking mijn grote hond

Maar als ik zo de berichtjes eens door leest.
Moet ik me geen zorgen maken,maar juist blij zijn dat het al zo goed gaat.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

ja hoor het komt echt goed met jou 2 honden als je ze hond laat zijn en je niet bemoeid met hun (mits het te erg wordt natuurlijk).

Geef ze een half jaar en je heb zeker een leuk stel, en lees de tips gewoon af en toe nog eens door.
Veel plezier met hun samen.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Toen Belle als pup bij ons kwam wilde Chiva ook niet echt veel van haar weten. Belle daagde steeds uit om te spelen, en Chiva was een kei in het negeren daarvan. Als Belle het echt te bont maakte en maar bleef keffen en klieren bij Chief, ging ik Chiva even uitlaten en liet Belle in haar sop gaarkoken (niet te lang). Na een tijdje heeft Belle het gewoon opgegeven. Nog steeds spelen ze niet samen (maar Chiva is ook een beetje te oud om te spelen), maar sinds een paar maanden liggen ze wel regelmatig bij en tegen elkaar, hierbij neemt Chiva vaak het initiatief, dus ik denk dat ze het nu toch wel leuk vind.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ja hoor als je het rustig zijn gang laat gaan komt het allemaal wel goed.
Wij hebben ook een kleine pup en vier grote honden in huis en ze reageerde allemaal verschillend.

Tash onze oudste,een teefje,is direct gaan moederen met haar speelt de pup het minst maar hij kruipt vaak tegen haar aan.

Beau onze boxer,reu,heeft vanaf de eerste dag met de pup gespeeld en gedaan.

Rio,ook een reu,moest er de eerste weken niets van hebben en ontweek de pup en liep er voor weg maar nu spelen ze wel samen.

Orson moest er ook de eerste weken niets van hebben maar nu spelen hun ook.

Iedere hond reageert weer anders op een pup en ik zou ze de tijd gunnen.
Met eten zou ik inderdaad de adviezen opvolgen en ze streng gescheiden houden.
Ook hebben wij de pup als hij wilde spelen met een hond die dat niet wou afgeleid zodat iedere hond in zijn eigen tempo er aan kon wennen en vrij was om wel of niet te spelen want dat kun je niet dwingen natuurlijk.
Nu na een kleine twee maanden is iedereen gewend en heeft hij een plaatsje in het roedel gekregen.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Hoi, :wink:

Moed houden hoor, ik heb in april een hondje erbij gehaald, en het is nog steeds niet grote vriendschap tussen de twee. Ik heb ook met mijn handen in het haar gezeten, als de ene zich helemaal terugtrok of als ze weer eens vechtend door de kamer gingen.

Maar het gaat gelukkig steeds beter, wij komen er wel, jij vast ook.

Leuke foto trouwens :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Heel veel dank allemaal voor de vele leuke reacties.
ik zal dit zeker nog een paar keer doorlezen als ik weer even de zenuwen krijkg :boos:
ik ben heel veel wijzer geworden.
wat een mooi forum is dit zoveel reacties
thanks ik laat over een weekje wel weer iets horen over hoe het dan gaat.
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Weekje is bijna voorbij :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

tja was een lang weekje

was eerlijk gezegd het bestaan van dit forum vergeten,dat heb je als je niet zo veel tijd hebt :wink:
en ik dacht dat deze topic weg was.maar die staat op pagina 2.

De conclussies is tatatatatata
Missie supergelaagt.
Ze liggen nu allebij op het deurmatje tegen elkaar aan te slapen. :slaap:
zo lief.
die kleine ligt soms gewoon op de grote,
De kleine is wel superdruk en het zindelijk maken wil nog steeds niet goed lukken.
De grote beschermd haar ook buiten met andere honden.

Andere honden mogen gewoon bij haar,maar zodra de grote het idee heeft dat het fout gaat begint de grote echt te grommen en dat heb ik nog nooit gezien bij haar.

Het enigste wat ik nog een hele vreemde gewoonte vind is dat de grote steeds de kleine tegen de grond drukt met haar neus,op haar hoofdje of vanuit de nek, ze doet het wel een paar keer per dag,ook als we buiten lopen.
dit snap ik nog niet :denken: maar ik zal daar ook wel uitkomen.

heel veel dank voor jullie positieve berichten die me heel erg hebben geholpen :idea:
Josje
geregistreerd lid
Contacteer:

Mayonne schreef:hoi josje, ik heb jammaer genoeg geen tip voor je,maar ik heb wel het zelfde probleem. Ik heb een berner teefje vam 5 j en sinds een week een chinees naakthondje (met haar) van een half jaar. Een schat van een beestje, maar mijn hond reageert net zo als de jouwe ong. Tegen mij zegt iedereen dat het wel over gaat. Maar het lijkt wel of die grote een beetje depri wordt van die kleine. Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ja die grote alles eerst laten doen, aanhalen eten, alleen uitlaten, ja dat doe ik ook maar toch. Nu heb ik ook nog het probleem dat die kleine buiten het helemaal niks vindt, alles is eng. nou veelheb je er niet aan, maar ik wilde het toch even laten weten. groetjes Mayonne.
Hoi Mayonnen hoe is het jou vergaan inmiddels met je honden?
ben echt oprecht nieuwschierig
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”