Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paar vraagjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Een pupje kan in principe,op daarvoor bestemde plaatsen natuurlijk,makkelijk los lopen om dat hij of zij je vanzelf in de gaten zal houden.
Dit zou gezien jou kruising van de soort honden die je krijgt wel kunnen veranderen met de tijd.
Je moet er voor zorgen dat jij altijd het leukste bent waar een hond naar toe komt dus veel belonen en enthousiasme tonen als hij komt.
Je kunt hierbij ook lekkers als beloning gebruiken zodat de hond het als heel positief ervaart om bij je te komen.
Nooit straffen als het niet direct lukt en je de hond alsnog na een tijdje pas kunt laten komen en ook achter de hond aan gaan rennen is geen goed idee want dat zien ze snel als spel.
Gewoon lekker positief je pupje bij je zien te krijgen is vaak de beste methode.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Hmm jah dat had ik ook al zo gelezen...Mjah bedankt!! Btw jij bent nog laat op zeg.. haha :mrgreen:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

minhie schreef:Hmm jah dat had ik ook al zo gelezen...Mjah bedankt!! Btw jij bent nog laat op zeg.. haha :mrgreen:
Jij ook hoor :mrgreen:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

martine schreef:we gaan het niet over je keuze hebben , en je vraag beantwoorden.
De keus is misschien gemaakt, maar de hond nog niet in huis, dus in principe nog omkeerbaar.. Het is geen beginnershond. Ik zou zo'n hond nooit meegeven aan mensen die geen ervaring met honden hebben.

Anne
starfleet
Erelid

Re: Paar vraagjes

minhie schreef:Hey!! Ook kan ik eindelijk eens meepraten..
Heb wat vraagjes.. Binnekort krijgen wij een kruising tussen een mechelaar en een malemut.. kan niet wachten.. en heb al veel informatie gelezen maar zit zover ik weet nog even met wat vraagjes
De eerste tijd hebben wij in woonkamer geslapen bij de hond.

In bad doe ik de hond niet Mijn pup heeft een zelfreinigende vacht en mocht er eens in de poep zijn gerold maak ik dat schoon buiten met een teil en washandje en wat babyshampoo. Deden we vroeger ook bij ons hondje. Je kan pup als hij je eenmaal vertrouwt, goed eens in de badkamer afspoelen voorzichtigjes, nog geen shampoo gebruiken. Maar aangezien hij het eerste jaar geen trappen mag llopen is dat veel gesjouw als hij wat groter wordt.

Qua riempje is het het prettigst dat je aan de fokker een halsband geeft zodat hij in het nest er al aan went. Onze fokker deed dat standaard en liep ook al eens aan de riem met de pups buiten.

Er wordt wel eens gezegd riem aan tijdens het eten en zo wennen, maar ik zou eerder kiezen voor een uurtje krabbelen zodat hondje er gelijk doorheen is. Een pup van een week of acht volgt in principe aan de voet op onbekend terrein, dus als er geen verkeer is, kan je best naar buiten zonder riempje. Wij zijn de eerste twee dagen nog niet echt buiten gaan wandelen. Eerst hondje aan het nieuwe huis en de nieuwe mensen laten wennen. Ik heb wel een tuin, dus kon ze wel naar buiten.

Anne
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik wil je niet voor het hoofd stoten, maar deze kruising belooft zeker niet makkelijk te worden.

Zowiezo vergt het loslopen al een training waarbij je zelf veel slimmer moet zijn dan de hond, ligt er ook een beetje aan welke kant van zijn aanleg boven komt.

Verder hebben ze erg veel beweging nodig, anders gaan ze slopen en vervelend gedrag vertonen. Die van mij doet dat gelukkig niet maar ik loop echt veel met hem, dat hebben ze nodig.

Ik heb zelf ook zo'n soort kruising en heb nu toch hulp gezocht bij een gedragstherapeut. Om mee te beginnen is zo'n hond zeker niet aan te raden. Ik weet niet of je al ervaring hebt met honden?

Ze zijn erg mooi van uiterlijk vaak, maar verkijk je er niet op. ze kunnen ook behoorlijk dominant gedrag gaan vertonen. Dat gedrag moet je wel kunnen lezen en daar op in spelen.

Het probleem met mijn hond is als hij aan de riem loopt, Dan springt hij op en hapt in de arm van voorbijgangers. Niet bij iedereen maar bij mensen die hem aankijken, of onverwacht langsrennen. Ik geef hem natuurlijk geen enkele ruimte maar ik wil proberen om dit gedrag toch om te buigen samen met een gedragstherapeute. Ook heeft hij gehapt naar een kleine hond aan de riem, hij was welliswaar erg gefrustreerd door iets anders, maar toch, zoiets mag niet gebeuren.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat iedere kruising van deze soort problemen vertoont, maar het kan wel voorkomen.
Minhie
Zeer actief

Hmm misschien verkeerde onderwerp..maar we hebben het toch al steeds over de kruinsg.. dus-->de moeder van onze pup is een kruising tussen een mechelaar en foxterrier.. het is dus niet helemaal een mechelaar x malamut.. Maar die moeder ziet er heel raar uit..Absoluut geen mechelaar..maar ook absoluut geen Foxterrier..Weet iemand ook de karaktereigenschappen van de Foxterrier? :denken:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Waarom dacht je dan eerst malamute??? Tja, Terriers zijn ook niet het makkelijkste ras.

Dit staat er op internet:

De Foxterrier is door de jaren heen iets gemoedelijker geworden. Maar zo gauw als hun jachtinstinct opgewekt wordt dan zie je de oude vlam weer bovenkomen. Het karakter kun je het best omschrijven als: eigenwijs, vrolijk, nieuwsgierig, een enorm doorzettingsvermogen, snelheid, leergierig, onafhankelijk, zelfbewust en voortdurend op de loer om te gaan jagen op ongedierte.

De Foxterrier denkt vaak dat de hele wereld om hem draait. Met zijn innemende blik en de vrolijke manier van lopen, wil men dat nog wel eens vergeten.

De Foxterrier wil graag de baas spelen in en buiten het huis. Ze zijn ontzettend attent op alles wat er in hun omgeving gebeurt. Hij schroomt geen vechtpartij, integendeel hij lokt graag en met overgave vechtpartijtjes uit. Zijn pittige, zelfbewust hoge houding roept even vaak de strijdlust van andere honden op en zonder enige schroom gaat hij zo'n uitdaging graag aan. De Foxterrier is natuurlijk niet alleen maar een snel te provoceren hond, hij heeft ook een enorme onderzoekingsdrift en bergen energie. Als men de Foxterrier een uitlaatklep geeft voor zijn energie dan leid je juist dat strijdlustige in juiste banen.

De Foxterrier zal lange wandelingen en veel afleiding in de vorm van moderne hondensport, zoals gehoorzaamheid, obedience, flyball en behendigheid zeer waarderen. Zo kan men ook zijn intelligente en heldere geest bezighouden en daardoor zijn temperamentvolle karakter stroomlijnen. Wanneer men de Foxterrier geen uitdagingen geeft kunnen ze ontaarden in nerveuse, agressieve en prikkelbare Foxen. De uitdagingen kunnen variëren van: naast de fiets rennen, trainen (behendigheid, flyball, gehoorzaamheid, breitensport etc.,) veel spelen, lange wandelingen en veel doen in huis.

Als je als eigenaar zijn karakter op de juiste waarde weet te schatten en kalm en bedaard, maar wel zelfverzekerd zijn opvoeding ter hand neemt dan heb je een fantastische Foxterrier als kameraad.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Volgens mij bedoelt Minhie dat de moeder een Mechelaar x Fox en de vader een Malamute is. :wink:
Minhie
Zeer actief

Uhmm. die moeder is een kruising tussen een mechelaar en een foxterrier.. die vader is een Malamut.. Dus Minyo is een njah beetje van alles..Lol netzoals mij :wink:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Wil de hond schreef:Volgens mij bedoelt Minhie dat de moeder een Mechelaar x Fox en de vader een Malamute is. :wink:
Uhh je was net iets sneller hahah.. :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

minhie schreef:Hmm misschien verkeerde onderwerp..maar we hebben het toch al steeds over de kruinsg.. dus-->de moeder van onze pup is een kruising tussen een mechelaar en foxterrier.. het is dus niet helemaal een mechelaar x malamut.. Maar die moeder ziet er heel raar uit..Absoluut geen mechelaar..maar ook absoluut geen Foxterrier..Weet iemand ook de karaktereigenschappen van de Foxterrier? :denken:
Dat zijn felle, zelfstandige jagertjes. Terriers zijn ook niet gemakkelijk. Ik vraag me wel af wat die mensen waar je de hond vandaan haalt eigenlijk bezielt om daar nu al voor de tweede keer een nest mee te krijgen.

Het vervelende is dat van het karakter van de pups niks te zeggen is. Het is een mix en het is afwachten wat er uitkomt. Maar dat er niet een gemakkelijke beginnershond uitkomt dat lijkt me wel een grote kans.

Anne
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

minhie schreef:Hmm misschien verkeerde onderwerp..maar we hebben het toch al steeds over de kruinsg.. dus-->de moeder van onze pup is een kruising tussen een mechelaar en foxterrier.. het is dus niet helemaal een mechelaar x malamut.. Maar die moeder ziet er heel raar uit..Absoluut geen mechelaar..maar ook absoluut geen Foxterrier..Weet iemand ook de karaktereigenschappen van de Foxterrier? :denken:
Als je zeker bent in je keuze om deze hond te houden. Zorg vanaf dag 1 dat je een sterke band opbouwd. Zorg dat wanneer de hond, wordt het een reu of een teef? zich gespannen of nzeker voelt naar jou toe komt. Zorg ervoor dat je eenband krijgt met wederzijds respect en vertrouwen. Dat de hond weet dat jij voor hem/haar zal zorgen en dat dat betekent dat hij/zij zelf geen beslissingen hoeft te maken.

Ik heb een terrier en een mechelaar in huis en het zijn fantastisch "rassen" als je een eerlijke band opbouwd waarin jij het overwicht hebt.

Respect van een terrier of van een mechelaar krijg je niet voor niets :wink:

Veel succes en blijf vooral je vragen stellen :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Ca Cajuina schreef: Zorg dat wanneer de hond, wordt het een reu of een teef? zich gespannen of nzeker voelt naar jou toe komt. Zorg ervoor dat je eenband krijgt met wederzijds respect en vertrouwen.
Het wordt een reu.. en hoe bedoel je Gespannen of onzeker??
Afbeelding
starfleet
Erelid

minhie schreef:
Nou de wereld voor een pup is nogal veel en nieuw en spannend. Als hij steun bij jou zoekt, als hij zich op jou richt en vertrouwt op jou durft hij de wereld beter aan en het betekent ook dat de band opbouwt. Dan laat hij jou de boel regelen en hoeft dat niet allemaal zelf te doen.

Tenminste zoiets denk ik dat bedoeld wordt. Het belangrijkste is dat je een band met je pup opbouwt. Belangrijker de eerste tijd dan aan een riempje leren lopen en in bad doen etc. Als je een goede band hebt met je hond, kan je in principe alles met je hond. Eerst het vertrouwen, dan de rest.

Anne
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

minhie schreef:
Ca Cajuina schreef: Zorg dat wanneer de hond, wordt het een reu of een teef? zich gespannen of nzeker voelt naar jou toe komt. Zorg ervoor dat je eenband krijgt met wederzijds respect en vertrouwen.
Later gespannen ivm andere reuen, nieuwe plekken etc. Probeer de relatie zo op te bouwen dat de hond naar jou toekomt wanneer hij in conflictsituatie etc komt :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Minhie
Zeer actief

OoOOoh zo bedoelde je onzeker.. heheh :ok:
Afbeelding
Gast

Re: Paar vraagjes

Ongelezen bericht door Gast »

minhie schreef:Binnekort krijgen wij een kruising tussen een mechelaar en een malemut..
Wist je trouwens dat de officiele rasnamen Mechelse Herder en Alaska Malamute zijn?
Minhie
Zeer actief

Jah dat wist ik.. Maar dat andere typt sneller en is makkelijker :wink: .. Iedereen begrijpt hier wat ik bedoel toch? :wink:
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

Trouwens de eerste nachten gingen heel goed zoals ik had geschreven.. Alleen hij zit nog wel steeds te krabben aan zn riempje..
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

martine schreef:ik antwoord op minhie
ze vraagt iets en niet over haar keuze die heeft ze gemaakt.
meningen verschillen , maar sommige van jullie zijn wat kortzichtig ,
denken alleen aan de eigen ervaringen , en maken graag mensen
belachelijk .
En als je iets van honden kent weet je nu al dat ze geen doetje in huis
haalt. Omdat ze zulke vraag stelt weet je dat ze niet echt ervaren is,
ook door haar keuze weet je dat. Maar die heeft ze gemaakt en zoals
iedereen is ze gelukkig met haar pup. Helpen en even nadenken en niet
alleen naar je eigen honden kijken.
Martine :idea:
Ik heb me al eerder vreselijk zitten ergeren aan jouw berichtjes, maar het wordt alleen maar erger. Er wordt hier door anderen op een hele fatsoenlijke manier gevraagd naar de achtergrond van de hond. Er wordt niemand belachelijk gemaakt, niemand komt kortzichtig over (ja, jij), en alles wat mensen hier willen is goeie raad geven.
Een mechelaar/malamute-kruising is geen hond voor beginners. Het kan geweldig goed uitpakken, maar voor hetzelfde geld zien we straks wat we hier al vaker op het forum hebben gezien: dat mensen met pijn in hun hart afscheid moeten nemen van hun hondje omdat het gigantisch uit de klauwen dreigt te lopen. *Soms* maak je als beginner keuzes die niet helemaal goed doordacht zijn. En dan is er niks mis met adviezen en goeie raad van mensen die meer ervaring / verstand van honden hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”