Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is dat toch met honden en fietsers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

Wat is dat toch met honden en fietsers

Ongelezen bericht door sample »

Vraag ik me zo af. Waar komt sommig fanatiek gedrag ten opzichte van fietsers vandaan? De één zegt dat het komt door de roterende beweging van de benen van de fietser. De ander zegt dat in de ogen van een hond, een fietser "vluchtgedrag" vertoont. Iemand nog suggesties?
Laatst gewijzigd door sample op 28 feb 2005 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

ze vinden het gewoon leuk. daar raast iets voorbij dat ook nog reageert als je er gillend achteraan gaat.

gewoon lekker jagen. :mrgreen:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau reageert gelukkig niet op fietsers, en ik loop vaak pal naast een fietspad. Het intereseert hem geen bal, als er fietsers aankomen. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het kan een combinatie zijn. Fietsers gaan relatief snel, dat is leuk om achteraan te jagen. Honden die wat bang zijn willen soms fietsers wegjagen. Ze rennen er achteraan en ze blaffen en de fietsers gaan nog weg ook! Succeservaring, dus proberen ze het de volgende keer weer.
Sypke heb ik vanaf pup getraind geen fietsers en hardlopers achterna te jagen. Ik heb altijd een stok gepakt en die in de andere richting gegooid. Werkte perfect. Mees had gelukkig nooit belangstelling voor fietsers en joggers.
sample
Zeer actief

Bono vindt fietsers bar interessant. Kan het goed afleiden, probleem daarbij is wel dat als hij weet dat ik een bal of stok bij me heb, het ook niet interessant meer is om te plassen. Dus ik hou hem aan de riem totdat hij alles gedaan heeft en niet achter fietsers aan kan. En daarna gaat hij los en gaan we spelen :mrgreen:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

vinkje schreef:Beau reageert gelukkig niet op fietsers, en ik loop vaak pal naast een fietspad. Het intereseert hem geen bal, als er fietsers aankomen. :ok:
Bij ons hetzelfde. De tuin van mijn ouders grenst aan een fietspad. Ik vrees dat we dus ook gillend gek waren geworden als de jongens elke fietser achterna joegen die ze zagen :mrgreen:
De enige situatie waarin ze bijna staan te stuiteren als ze een fiets zien, is als we met ze gaan fietsen. Vinden ze geweldig!
Afbeelding
sample
Zeer actief

De mijne is zelfs helemaal wild als ik met hem ga fietsen. Duurt soms wel 10 minuten voordat hij op kan houden met zijn kop meebewegen in het tempo waarin mijn benen fietsen :smile:

Dan moet ik eerst ff flink tempo fietsen zodat hij de eerste energie ff kwijt is. En daarna gaat het goed.
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Bij mijn hond was het inderdaad het win effect. Net zoals blaffen, jagen van golven bij de zee, auto's najagen, scooters, hardlopers.... hmmzzz... vogels etc.

Heb daar een zware dobber aan gehad om het af te leren. Nu kijkt hij vrolijk op naar mij als er een fietser/scooter/auto etc. langsrijd.

Alleen de brandweer, daar moet mee geloeid worden! Haha, maar dat is geen jagen.
mcf78
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mcf78 »

dit gedrag valt onder het postbodesyndroom.

de hond blaft en de fietser fiets toch wel door maar laat de hond met het idee achter dat hij hem verjaagt heeft.

mijn hond heeft diet bij mensen fietsen motors, alleen bij autos valt het gelukkig nog wel mee
Een knuffel & een poot
Marieke & Rex :ok:
<BR><BR>
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”