Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan de fokkers: zwangere teef rontgenen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Suzanne de Lange schreef: Zwangere vrouwen worden in het begin van hun zwangerschap niet gerontgend, omdat de organen van de ongeboren baby dan nog niet volledig ontwikkeld zijn, dit geldt ook voor pups (embryo's dan) ouder dan 6 weken).
.
Aan het einde van mijn zwangerschap had ik erg veel last van m'n heupen (die problemen met m'n heupen had ik voor de zwangerschap al wel) maar mooi niet dat ze een rontgenfoto lieten maken....ik moest maar terugkomen als het kindje eruit was!

Ik weet trouwens ook niet beter als dat je idd zo'n schort voor krijgt als ergens rontgenfoto's genomen worden.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Toen ik vroeger nog op de rontgenafdeling werkte, moesten begeleiders ook altijd een schort aan, en dat zal niet veranderd zijn.
Ook werden bij mensen, als er een foto van het bekkengebied moest worden gemaakt, dus ook van lage rugfoto's, de kwetsbare gebieden met lood afgedekt. Dus bij kinderen tot en met volwassenen die de leeftijd hebben, waarop ze nog voor nakomelingen kunnen zorgen.
sam&gijs
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sam&gijs »

tjonge jonge annemieke , je weet niet eens precies de reden dat ik hem een keer niet heb aan gedaan. Dit heeft echt niets met de DA te maken , het was mijn beslissing.
Mag ik vragen wat de reden was dan?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ailena schreef:ik laat mn hond geeneens een echo doen. Ik wacht de eerste 4 weken af, meestal zie je dan wel bij de shih tzu of ze zwanger zijn of niet. Alleen bij celien de laatste keer een echo laten doen en dat doe ik ook nooit meer, dat beessie is hartstikke bang als je dr dwingt op dr rug te moeten liggen. Ze werd in de houdgreep genomen om op de rug te liggen. Beest vol met angst en stress, neuh laat maar, ik wacht het wel gewoon af na een dekking.
Een echo is iets anders dan een rontgenfoto :wink:
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

mja ok, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik mn hond niet eens een echo laat doen, laat staan rontgen. (tenzij echt noodzakelijk) Had het misschien anders moeten neerzetten :mrgreen:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Ailena schreef:ik laat mn hond geeneens een echo doen. Ik wacht de eerste 4 weken af, meestal zie je dan wel bij de shih tzu of ze zwanger zijn of niet. Alleen bij celien de laatste keer een echo laten doen en dat doe ik ook nooit meer, dat beessie is hartstikke bang als je dr dwingt op dr rug te moeten liggen. Ze werd in de houdgreep genomen om op de rug te liggen. Beest vol met angst en stress, neuh laat maar, ik wacht het wel gewoon af na een dekking.
??? Bij ons mogen ze bij de echo gewoon staan !!!

Las ergens dat je vanaf de 55 dag kon laten röntgen.

Maria
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

hmm hier blijkbaar niet, dat was na de progestrontest, ik had toen al zo`n vermoeden dat ze niet zwanger was maargoed..... Ze moest liggen, maar fijn vond ze het niet.... :jank:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Elmar schreef:Toen ik vroeger nog op de rontgenafdeling werkte, moesten begeleiders ook altijd een schort aan, en dat zal niet veranderd zijn.
Ook werden bij mensen, als er een foto van het bekkengebied moest worden gemaakt, dus ook van lage rugfoto's, de kwetsbare gebieden met lood afgedekt. Dus bij kinderen tot en met volwassenen die de leeftijd hebben, waarop ze nog voor nakomelingen kunnen zorgen.
Alleen was dat beleid er 25 jaar gelden nog niet :evil:
Heb een dochter met heupdysplatie gehad en daar zijn genoeg foto's van gemaakt zonder lood op kwetsbare gebieden :evil:
Jammer maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Rea schreef:
Elmar schreef:Toen ik vroeger nog op de rontgenafdeling werkte, moesten begeleiders ook altijd een schort aan, en dat zal niet veranderd zijn.
Alleen was dat beleid er 25 jaar gelden nog niet :evil:
Heb een dochter met heupdysplatie gehad en daar zijn genoeg foto's van gemaakt zonder lood op kwetsbare gebieden :evil:
Jammer maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet.
In het ziekenhuis waar ik werkte toch wel!
Ik ben in 1979 met de opleiding begonnen.
sam&gijs
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sam&gijs »

Inderdaad was dat beleid er al wel als ik m'n collega's mag geloven.
Ik denk trouwens wel dat het strenger is geworden.
Soms kan er niet afgedekt worden omdat er dan delen achter het lood kunnen zitten die juist van belang zijn, al is dat niet zo bij HD volgens mij.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

sam&gijs schreef:straling is tegenwoordig minder schadelijk dan vroeger

Wat een onzin, straling is straling en dat is niet goed voor je. Zeker niet voor pups die in de groei zijn, waarbij de celdeling heel hoog is.
Ik werk op een rontgenafdeling en wij MOGEN GEEN foto's van zwangere vrouwen maken, tenzij het voor de gezondheid van de vrouw noodzakelijk is, maar dan nog wordt er liever met een echo gekeken.
Dit zat ik dus ook te denken toen ik de vraag las!!!
Lijkt me niet gezond nee en als er geen medische noodzaak is....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”