Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een volwassen hond doet een pup nooit iets?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Stang schreef:Tja, sommige mensen zien een correctie ook als een regelrechte moordpartij :roll:

Een paar maanden geleden kwamen we hier ook een Rottweilerpupje tegen. Leuk vond de vrouw "konden ze even spelen". Totdat pupje te opdringerig werd en Kaya het pupje even vakkundig op zijn rug legde.
Grote paniek, uiteraard werd het pupje getroost :roll: en werd er snel doorgelopen. Ongetwijfeld is Kaya nu een valse gemene hond in hun ogen.

Mijn ervaring is dat er heel snel paniekerig wordt gedaan met pupjes, echt te paniekerig. Dat je goed uitkijkt dat is logisch en dat moet je ook doen, maar veel mensen verwarren een normale correctie met een valse hond.
Corrigeer jij op jouw beurt Kaya dan in zo'n geval, of grijp je anderszins in , of laat je het gaan ?
Ik laat het in zo'n geval gaan.

Het is natuurlijk afhankelijk van de situatie: ik keur natuurlijk niet goed dat zij zomaar naar een aangelijnd pupje loopt ofzo.
Maar in dit geval waren de honden met ieders toestemming aan het spelen en in zo'n situatie vind ik dit volkomen acceptabel gedrag dat een volwassen hond een pup corrigeert en ik geef hiervoor mijn hond ook niet op d'r kop.
Let wel: ik heb het dus over corrigeren, niet over ongenadig op de kop geven of bijten, maar even met het lichaam de pup op de rug leggen.
Dan moet het dus wel afgelopen zijn, Kaya moet stoppen op dat moment en dat doet ze dus ook.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Stang schreef:Tja, sommige mensen zien een correctie ook als een regelrechte moordpartij :roll:

Een paar maanden geleden kwamen we hier ook een Rottweilerpupje tegen. Leuk vond de vrouw "konden ze even spelen". Totdat pupje te opdringerig werd en Kaya het pupje even vakkundig op zijn rug legde.
Grote paniek, uiteraard werd het pupje getroost :roll: en werd er snel doorgelopen. Ongetwijfeld is Kaya nu een valse gemene hond in hun ogen.

Mijn ervaring is dat er heel snel paniekerig wordt gedaan met pupjes, echt te paniekerig. Dat je goed uitkijkt dat is logisch en dat moet je ook doen, maar veel mensen verwarren een normale correctie met een valse hond.

Zo ook nog gisteren, een klein herderpupje hier en ja hoor: het beestje werd meteen opgetild zodra er een grotere hond in de buurt kwam. Moet je vooral doen en dan ook nog met een Herder (of welk groter ras dan ook).
inderdaad wat ik al zei, mijn honden zijn als pup ook regelmatig gecorrigeerd door volwassen honden. Ze hebben er niets aan geleden hoor, ze beheersen de hondentaal perfect.
Maar ik ken het inderdaad, als je hond maar snauwt is hij al levensgevaarlijk... :roll: lekker laten denken jij weet wel beter!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Stang schreef:
Zoie schreef:

Corrigeer jij op jouw beurt Kaya dan in zo'n geval, of grijp je anderszins in , of laat je het gaan ?
Ik laat het in zo'n geval gaan.

Het is natuurlijk afhankelijk van de situatie: ik keur natuurlijk niet goed dat zij zomaar naar een aangelijnd pupje loopt ofzo.
Maar in dit geval waren de honden met ieders toestemming aan het spelen en in zo'n situatie vind ik dit volkomen acceptabel gedrag dat een volwassen hond een pup corrigeert en ik geef hiervoor mijn hond ook niet op d'r kop.
Let wel: ik heb het dus over corrigeren, niet over ongenadig op de kop geven of bijten, maar even met het lichaam de pup op de rug leggen.
Dan moet het dus wel afgelopen zijn, Kaya moet stoppen op dat moment en dat doet ze dus ook.
Dit lijkt me prima, leert de pup alleen maar van :wink:
Marouck heb ik, omdat ze dus als een stoomwals over andere pups ging en ook geen respect toonde voor volwassen honden, juist in contact gebracht met een bouvierteef van mijn vriendin...een zeer dominante hond maar wel heel sociaal, wist heel snel duidelijk te maken aan Marouck wat wel acceptabel was en wat niet :wink:
Mede hierdoor heb ik nu een hond die gelukkig heel goed in staat is te communiceren met andere honden, die zelf heel duidelijk is in wat wel en niet kan, zeker bij volwassen honden. Ik vrees dat ze niet zo sociaal was geworden als ik dat niet gedaan had. Was best ff slikken hoor als je zo'n smurf goed gecorrigeerd ziet worden, maar Nika kon dat gewoon niet bij Marouck en zij had dat gewoon nodig. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Diverse_reality
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Diverse_reality »

Essy schreef:Mijn reu snuffelt er eens aan en als ze druk gaan doen dan loopt hij bij ze vandaan. Die zou een pup echt niets doen.
Isis is als pup wel eens aangevallen door een volwassen reu (was geen dog). En niks eerst een correctie maar gelijk hap.
Mijn pup heeft ook haar eerste litteken. Ik had haar aangelijnd maar die hond kwam er aangestormd. Kon er niet op tijd tussen komen, maar gelukkig was ze niet eens zo onder de indruk.
Disney
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Disney »

malinois schreef:

Zo ook nog gisteren, een klein herderpupje hier en ja hoor: het beestje werd meteen opgetild zodra er een grotere hond in de buurt kwam. Moet je vooral doen en dan ook nog met een Herder (of welk groter ras dan ook).
inderdaad wat ik al zei, mijn honden zijn als pup ook regelmatig gecorrigeerd door volwassen honden. Ze hebben er niets aan geleden hoor, ze beheersen de hondentaal perfect.
Maar ik ken het inderdaad, als je hond maar snauwt is hij al levensgevaarlijk... :roll: lekker laten denken jij weet wel beter!
Haha.. ja levensgevaarlijke honden! :wink: :wink:

Ik vind het alleen zelf wel moeilijk om de 'grens' te bepalen van wanneer til je hem op en wanneer niet. Maar ze zullen hem niet direct wat aandoen, lijkt me.

Ik wandel wel eens met de teckels van mijn oom (aan de lijn) en pas kwam er een keer een hele grote hond aan met lang haar (weet het ras even niet). Die hond liep vrij rond en kwam natuurlijk op ons en de aangelijnde teckels af.. (er stond duidelijk een bordje: HONDEN AAN DE LIJN). Die hond begon een van de teckels te bijten, dus dat werd een geblaf van jewelste.. Die baas deed alsof zijn neus bloedde en liep door... :N:

Dat soort situaties wil ik dus met mijn pupje vermijden. Snap je?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Disney schreef:
malinois schreef:

Ik vind het alleen zelf wel moeilijk om de 'grens' te bepalen van wanneer til je hem op en wanneer niet. Maar ze zullen hem niet direct wat aandoen, lijkt me.

Ik wandel wel eens met de teckels van mijn oom (aan de lijn) en pas kwam er een keer een hele grote hond aan met lang haar (weet het ras even niet). Die hond liep vrij rond en kwam natuurlijk op ons en de aangelijnde teckels af.. (er stond duidelijk een bordje: HONDEN AAN DE LIJN). Die hond begon een van de teckels te bijten, dus dat werd een geblaf van jewelste.. Die baas deed alsof zijn neus bloedde en liep door... :N:

Ik vind optillen echt het laatste wat je moet doen; vaak maak je de 'aanvallende' hond alleen maar feller en die gaat tegen je opspringen.

Ik snap de reactie wel hoor, maar verstandig vind ik het niet.

Als een andere hond echt agressief op jouw pup komt afgerend, dan zou ik ervoor kiezen voor mijn pup te gaan staan en een vreselijk grote smoel op te zetten tegen de vreemde hond om hem weg te jagen.
Maar in de praktijk zal dit niet of nauwelijks voorkomen zo'n situatie.

Verder zelf goed opletten, je pup niet in een vreemde roedel 'parkeren' en altijd even vragen of de vreemde hond met pups samen kan.

Helemaal voorkomen dat er niets gebeurd, kan je gewoon niet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Disney
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Disney »

Dankje wel voor je reactie, het is me nu wel een stuk duidelijker :ok:
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ik merk wel dat mijn honden voorzichtiger zijn met een pup, maar het is een fabeltje dat een volwassen hond een pup niet corrigeert. Kijk maar naar de moederhond zij voedt haar pups ook op...
AfbeeldingAfbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Yndra schreef:Ik merk wel dat mijn honden voorzichtiger zijn met een pup, maar het is een fabeltje dat een volwassen hond een pup niet corrigeert. Kijk maar naar de moederhond zij voedt haar pups ook op...
Er zit wel verschil tussen volwassen hond die een pup corrigeert en een volwassen hond die doorbijt bij een pup!

En al helemaal een volwassen hond die op een pup komt afgerend en gelijk de pup grijpt.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Bowie moet ook niets van pups hebben,ik roep dat ook al van een afstand en doe hem vast.Maar die pups luisteren meestal niet,met het gevolg dat ze leren dat er wel honden zijn die uitvallen,nou moet ik zeggen dat hij ze nog nooit echt heeft verwond,maar het ziet er wel eng uit.Ik zoek met hem geen pups op.Tijdje geleden waren we bij de fokker van Kayleigh,daar liep een pup rond van een week of 11,de baas zei,laat hem maar gewoon los,regelt zichzelf wel,inderdaad,het was geen enkel probleem,Bowie gromde,pup liet hem met rust,zo zou het alitjd moeten gaan,maar de meeste pups reageren niet op grommen en daarom worden volwassen honden er onzeker van en leren de pups hoe het wel moet,helaas zijn niet alle eigenaren het daarmee eens.
Toen Kayleigh pup was,vroeg ik het ff als ik mensen zag met vreemde honden,als ze zeggen dat hun volwassen hond er moeite mee heeft,hield ik haar bij,geen enkel probleem.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dat optillen van pups.... ik kan het me soms wel voorstellen hoor, maar tenzij je die pup meteen onder je jas duwt heeft het zo weinig nut he?

Wij liepen vanochtend na een uurtje park nogal modderig richting huis toen ik een mevrouw zag staan met een ienemiene pupje aan de lijn. Daar *moet* ik dan heen, kan het ook niet helpen. :19:

Dus Jack loopt er vrolijk op af, ik roep alvast dat hij lief is voor puppies, maar die mevrouw tilde puplief toch op. Gevolg natuurlijk dat Jack voor ik kon ingrijpen nieuwsgierig tegen haar aan ging staan om aan de pup te ruiken. :roll: Twee grote modderpoten op een nette jas dus.

Maar goed, pupje was nog niet geent, daarom was de mevrouw zo voorzichtig. Ik verteld dat Jack altijd keurig netjes z'n prikken krijgt, pupje op de grond, schattig aan elkaar snuffelen... :I: Oooow, wat een droppie was die pup. Heel piepklein, zes weken oud :80: :evil:. Ik verteld dat dat niet mocht, maar toen kreeg ik het broodfokkersverhaal van dat ze toch niet meer bij de moeder dronk enzo, dus daar ben ik maar niet verder op door gegaan. De da had gezegd dat ze kerngezond was, en ze zag er ook meer dan prima uit. Heerlijk nieuwsgierig, wel onder de indruk van Jack maar niet echt bang, echt een scheetje. Ik had alleen geen flauw idee wat voor ras het moest zijn. Het leek op een mini-rottweilertje. Lekker mollig, zo'n mooi stevig kort koppie...

Het was een Jack Russell. :roll: :mrgreen:

Okee, dit was off-topic. Sorry. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Stang schreef:
Disney schreef:
malinois schreef:

Ik vind optillen echt het laatste wat je moet doen; vaak maak je de 'aanvallende' hond alleen maar feller en die gaat tegen je opspringen.

Ik snap de reactie wel hoor, maar verstandig vind ik het niet.

Als een andere hond echt agressief op jouw pup komt afgerend, dan zou ik ervoor kiezen voor mijn pup te gaan staan en een vreselijk grote smoel op te zetten tegen de vreemde hond om hem weg te jagen.
Maar in de praktijk zal dit niet of nauwelijks voorkomen zo'n situatie.

Verder zelf goed opletten, je pup niet in een vreemde roedel 'parkeren' en altijd even vragen of de vreemde hond met pups samen kan.

Helemaal voorkomen dat er niets gebeurd, kan je gewoon niet.
:ok: inderdaad... heb ze ook nooit opgetild, maar ook niet zomaar bij vreemde honden losgelaten. verder niets aan toe te voegen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ferry
nieuw lid

Re: Een volwassen hond doet een pup nooit iets?

Ongelezen bericht door ferry »

ik ben het eens dat er genoeg gedrags gestoorden honden in de rondte lopen
Maar ik denk ook dat mensen als een pup gilt denken dat hij vermoordt wordt
ik heb djodjo ze was nog geen 6 mnd toen de labrador van mijn nicht haar een goed knauw gaaf
De tweede keer was wel op een rot plek vlak bij der oog had ze een gatje
maar nu heeft ze heilg ontzag voor angel
Ook vind ik een hondje van 6 mnd geen puppie meer maar een jonge hond en die wordt anders behandeld dan een pup
als mensen nu eens eerst een goed boek kochten en dat niet 1 van hoe voed ik mijn puppy op,maar over honden gedrag
dan zullen mensen merken dat het over het algemeen wel heel er mee valt ,er zijn meer gedragsgestoorden denk ik dan honden
hondensportster

Ongelezen bericht door hondensportster »

[quote="
Ik heb nu al ruim 7 jaar honden die niet alle andere honden accepteren. En ik loop al ruim 7 jaar steeds te waarschuwen naar mensen dat ze hun hondje bij zich moeten houden omdat mijn hond ook wel eens niet lief kan zijn naar andere honden...alleen merk ik steeds weer dat er maar zo weinig mensen zijn die zich iets aantrekken van mijn waarschuwingen. Nieve loopt eigenlijk altijd aangelijnd omdat ze gewoon niet gelijk luistert als ze los is en ze ziet wat interessants. Maar Roy had ik ook vaak los, die kon ik op ieder moment onder appel krijgen en er zo voor zorgen dat hij niet naar een andere hond toe ging.

Maar hoe vaak ik nu na een waarschuwing al heb gehoord, oh dat valt wel mee, of mijn hond doet niets of gewoon even laten snuffelen....en zelfs als ik dan zeg dat ik dat niet wil omdat mijn hond wel kan bijten, dan laten veel mensen nog gewoon hun hond naar mijn hond toe gaan....en als mijn hond dan hap zegt, dan heb ik ineens een kl*te hond of is mijn hond niet betrouwbaar....nou mijn hond is hartstikke betrouwbaar en ik kan haar signalen heel goed lezen...maar ze laat gewoon natuurlijk gedrag zien en op 1 of andere manier hebben sommige mensen dus niet de kennis en het verstand om zich in te leven in natuurlijk gedrag van een hond en proberen ze alles te vermenselijken...maar een hond is nu eenmaal geen mens.[/quote]

Daar heb ik nou nooit geen last van :denken: ,altijd als ik aan kom met mijn hond (duits herder) gaan de mensen al in de ankers of gaan aan de overkant lopen.
Dat is ook iets waarvan ik denk "nou ja zeg",
Hij is nu 10 maanden en hij ziet er echt niet schrikbarend uit hoor ,toen hij pupje was was het van : aaaahhhhhh wat een poepie en nu dit nou hij doet nog geen vlieg kwaad b.w.v. :smile: :smile:

Even over de topic ik heb een duitse herder teef gehad nou die zou het liefst iedere pup die ze tegen komt pakken .
Ik zie het best regelmatig dus ditgaat echt niet op dat een volwassen hond een pup niets aan doet. :neenee:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

hondensportster schreef:
Even over de topic ik heb een duitse herder teef gehad nou die zou het liefst iedere pup die ze tegen komt pakken .
Ik zie het best regelmatig dus ditgaat echt niet op dat een volwassen hond een pup niets aan doet. :neenee:

Ik vraag altijd, maar meestal zie je al dat eigenaar hond aanlijnt of kort houdt, tja dan moet je als pupeigenaar ook niet zo dom zijn om de lijn eens lekker te laten vieren.

Ik heb pup wel bewust laten afsnauwen door honden waar ik van wist dat ze even een korte snauw gaven en verder niks.

Anne
Yooki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Yooki »

Prince staat ook bekend als puppie bijter hier in de buurt! Al wij een pup tegenkomen kan de pup gewoon langs hem lopen en gebeurt er niets!
Maarrrrr gaat zo.n pup opdringerig doen dan verstijfd Prince en gromt en als de pup niet gewoon doorloopt ondanks die signalen, Tja dan krijgt de schattige pup helaas een opvoedings lesje, wat dus altijd met krijsen en gillen gepaard gaat, dus vandaar de titel puppie bijter! Ik waarschuw de andere eigenaren altijd en houdt Prince naast mij onder appél, maar laten zij dan zo'n klein ding zijn goddelijke gang gaan dan heeft Prince het gedaan!
Ik noem het hulp bij de opvoeding en er zijn ook puppen eigenaren die bewust hun pup bij Prince in de buurt laten komen, "want dan leert de pup luisteren! :denken: Terwijl ik altijd bezig ben om een eventuele aanvaring te voorkomen want ik wil dit "corrigeren" niet stimuleren sterker nog ik vindt het helemaal niets, maar zie het wel als een natuurlijk gedrag.
Toen Stanley pas bij ons in huis was heeft hij ook alle hoeken van de kamer gezien door Prince, heb mij er (op aanraden van de fokker)niet mee bemoeit en ze het samen laten uitzoeken (wel in de gaten gehouden hoor) , ik moet zeggen Stanley heeft er veel van geleerd en komt niet snel in conflikt met oudere honden,hij begrijpt de signalen en de hondentaal heeeel goed, die heeft hij heel snel opgepakt:ok:
Ik denk dat de pup in de war gaat raken als de eigenaar hem gaat troosten na een aanvaring, als je het negeert en doet of je het gewoon vindt hoeft de pup er géén trauma van te krijgen, na een paar minuten kun je kijken of er evt. schade is bij je pup.

groetjes Joke
Hi five van Stan, natte lebber van Rose
Afbeelding
Prince R I P
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”