Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulphond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marion »

Halo allemaal,

Ik heb alles nog eens teruggelezen en het viel me op dat veel mensen zich, terecht, storen aan het feit dat de hond de andere huisgenoten moet negeren, maar .... dat geldt alleen voor het eerste half jaar, maar ze mogen de hond dan wél uitlaten (als ze dat willen natuurlijk :wink: ), want ik zou dat gewoon heel goed zélf kunnen doen!

Het gaat erom dat de hond en ik eerst een team moeten vormen en dat hij weet dat ík zijn baasje ben en alleen van mij de commando's aanneemt. Het eerste half jaar staat vooral in het teken van trainen, trainen en nog eens trainen en uiteraard om een onwrikbare band met elkaar te krijgen!

Kijk, als mijn dochter net heerlijk met de hond aan het dollen is en ik val of zo, dan is het wel de bedoeling dat hij z.s.m. naar míj toekomt om me te helpen! Maar gelukkig val ik nooit( oh jee, afkloppen :wink: )! Het moet dan niet zo worden dat de hond mijn dochter liever en belangrijker gaat vinden dan mij en dat zeg ik niet uit jaloersheid. Eerst moeten de hond en ik op elkaar ingespeeld zijn en ik heb een partner waarmee ik het dus aandurfde om een hond aan te vragen! Hij heeft zelf vroeger een hond gehad en houdt ook veel van honden en ik kan dan ook veel van hem leren en hij begrijpt wat de bedoeling is van een hulphond. Bovendien zijn mijn dochters al 19 en 21 en de kinderen van Mathieu 14 en 19.

Ik heb altijd een hond gewild, maar vroeger mocht ik dat niet van mijn vader en later kreeg ik een echtgenoot die zelfs báng voor honden was :mrgreen: Na mijn scheiding werkte ik fulltime en vond ik het zielig voor een hond om de hele dag alleen thuis te moeten zijn :(: .
Geloof me, de hulphond zal het echt heel fijn bij ons kijgen!

P.S. Ik ben ook nog optimistisch van aard, ik ben de afgelopen 2,5 jaar stabiel gebleven, ik gebruik medicijnen om de MS te remmen en ik ga er ook van uit, n.a.v. de positieve berichten over MS, dat er binnenkort een geneesmiddel uitgevonden wordt!
Laatst gewijzigd door Marion op 07 mar 2005 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marion

Afbeelding

Neem jezelf nooit te serieus en lachen is gezond!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marion en Mathieu schreef:Geloof me, de hulphond zal het echt heel fijn bij ons kijgen!

Groetjes, Marion
Het lijkt me leuk en interessant als je ons op de hoogte houdt, ook als er problemen met je hond zouden komen ( die hebben we allemaal :wink: )
Afbeelding
Marion
Vaste gebruiker

REKEN MAAR!!! WAT BEN IK NU AL ZONDER JULLIE???
Groetjes, Marion

Afbeelding

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

jidde schreef:Ik begin je mening te snappen martijn. Er lopen bij mij 2 mensen met een blindegeleidenhond. 1 zwarte labrador, die als snel vervangen werd door een andere hond. Deze man weet denk ik niet veel van honden.
Waaruit maak je dat op? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mol schreef:wat een slap gelul zeg, of dat een blind persoon niet voor een hond kan zorgen, en omdat de hond in dienst staat voor is het zielig , wat een gewouwel, als jij je hond als een gelijke behandeld dus dat jou hond nie doet wat jij zegt dan ben je in mijn ogen velen malen minder kapabel om voor een hond te zorgen dan een blind persoon.
Ik zeg niet dat een hond die in dienst staat van per definitie zielig is, wel dat zijn belangen ondergeschikt zijn en dat ik dat als uitgangspunt per definitie niet echt okee vind.
Ik zeg niet dat het daarmee altijd een drama wordt voor de hond, maar het geeft wel zijn plek aan.
Als gelijke behandelen? Ik snap niet zo goed het verband? Ik heb het niet over de omgang met de hond als ik het heb over ondergeschikte belangen.
hallo tis een bijft een hond hoor geen mens, behandel het dier dan ook als een hond en zet hem niet gelijk aan het zelfde nivo van een mens, tis een hulpstuk voor blinde buiten en een maatje binnen net zo goed als voor ieder ander.

mol :8):
In veel gevallen zal dat zo zijn, in veel gevallen ook zeker niet. Helaas ken ik die ook. Als pleeg heb ik ook in de wijk gewerkt en kwam ik geregels bij een bijna blinde die haar hond in ieder geval niet bepaald zag als een maatje, maar wel als een slaaf.

Ik weet heel goed dat er legio honden gebruikt worden om te werken.
Ik oordeel ook helemaal niet over het feit dat er honden gebruikt worden om mensen te helpen die zichzelf niet redden. Maar dat systeem bestaat er niet omdat de hond het zo leuk vind.
Ik bestrijd ook helemaal niet dat de herder hier aan de overkant die 3 keer per dag 5 minuten buiten mag plassen en de rest van de dag op het balkon zit waarschijnlijk graag hulphond zou willen worden omdat het zijn leven zou verrijken. Die hond met ziende baas heeft een k*tleven.
Mijn visie op het houden van levende wezens is alleen wat anders.
Als ik het leven in handen krijg van een dier, dan is dat dier per definitie mijn godje en ik zijn slaafje. Dat wil niet zeggen dat ik geen leiding geef of een hond niet als hond behandel, maar dat wil wel zeggen dat ik me verantwoordelijk voel voor het geluk en het leven van het dier. Voor mij is het dus ontzettend belangrijk dat elke dag voor dat dier de moeite waard is en dat staat in mijn belevingswereld op een belangrijke plek.
In mijn denken in deze discussie staat de hond centraal en niet de mens..dat geeft in deze dus het verschil in visie aan.
WIl niet zeggen dat ik Marion van harte haar hond gun en dat ik haar bij voorbaat als slechte baas zie want dat is niet zo. Volgens mij is het een supergemotiveerd mens waarbij de hond het heus wel okee krijgt! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Wat een verschrikkelijk moeilijk onderwerp.

Ik ken zelf twee Duitse Herders die als blindegeleidehond worden gebruikt en ik heb zowel vrij als aan het werk gezien.

De ene was een wat oudere reu die zelfs los heel veel moeite had met het 'loslaten' van zijn baas. Een hond die liever niets te doen heeft met andere honden en zijn baas in de gaten blijft houden. Hij is wel gek op z'n baas, misschien iets te gek...

Dan nog een jongere hond, een teef. Los bleef ze in het begin ook dicht bij haar vrouwtje maar was al snel met andere honden aan het rennen en spelen. Wel bleef ze haar vrouwtje in de gaten houden.

Je kan je dan afvragen hoe vaak deze honden echt simpel kunnen genieten van het los zijn. Met en zonder beugel zullen ze die verantwoordelijkheid voelen en soms gaat die verantwoordelijkheid zo overheersen dat er geen ruimte meer is voor iets anders. Ik denk dat het meerendeel van de honden zich veel fijner voelt als zijn mensenbaas de leiding neemt, maar ik hoop dat stichtingen daar rekening mee houden.

En dan komt er inderdaad ook nog een tijd dat de hond te oud is om te werken en heel waarschijnlijk herplaatst zal moeten worden en een hond die zich 8 jaar lang verantwoordelijk heeft gevoeld voor iemand zal zich niet zo heel snel ergens anders thuis voelen.

Ik communiceer met mijn honden voor het grootste gedeelte via oogcontact en lichaamstaal. Tegenwoordig kan ik aan Molli's uitdrukking al zien wat ze van plan is en dat vind ik fijn, ook dat is iets wat een blinde niet heeft. Eigenlijk zouden we een blind iemand met geleidehond moeten vragen om op dit forum te komen en deel te nemen in deze discussie...
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef: Ik zeg niet dat een hond die in dienst staat van per definitie zielig is, wel dat zijn belangen ondergeschikt zijn en dat ik dat als uitgangspunt per definitie niet echt okee vind.
Ik zeg niet dat het daarmee altijd een drama wordt voor de hond, maar het geeft wel zijn plek aan.
Volgens mij neemt bijna iedereen een hond uit egoistische motieven: we doen het toch allemaal omdat WIJ zo graag een hond willen? Niet alleen om puur die hond gelukkig te maken, want we willen er zelf ook graag geluk uit putten.

Mijn leven is niet compleet zonder hond, dus neem ik een hond. En uiteraard zal ik er dan voor zorgen dat die hond een fijn en gelukkig leven heeft, maar wie zegt dat een hulpbehoevende dit niet zal doen?
Eline* schreef:In veel gevallen zal dat zo zijn, in veel gevallen ook zeker niet. Helaas ken ik die ook. Als pleeg heb ik ook in de wijk gewerkt en kwam ik geregels bij een bijna blinde die haar hond in ieder geval niet bepaald zag als een maatje, maar wel als een slaaf.
Ja, zo'n geval ken ik hier ook; een afgrijselijke vent, praktisch blind, met blindegeleidehond die walgelijke behandeld wordt. Maar deze man zou iedere hond slecht behandelen en had dus ook al honden voordat hij blind was en die hadden ook een rotleven.

Ik denk dus zeker niet dat je kan stellen dat in verhouding hulphonden slechter behandeld worden dan de gemiddelde huishond.

Eline* schreef:Mijn visie op het houden van levende wezens is alleen wat anders.
Als ik het leven in handen krijg van een dier, dan is dat dier per definitie mijn godje en ik zijn slaafje. Dat wil niet zeggen dat ik geen leiding geef of een hond niet als hond behandel, maar dat wil wel zeggen dat ik me verantwoordelijk voel voor het geluk en het leven van het dier. Voor mij is het dus ontzettend belangrijk dat elke dag voor dat dier de moeite waard is en dat staat in mijn belevingswereld op een belangrijke plek.
In mijn denken in deze discussie staat de hond centraal en niet de mens..dat geeft in deze dus het verschil in visie aan.
WIl niet zeggen dat ik Marion van harte haar hond gun en dat ik haar bij voorbaat als slechte baas zie want dat is niet zo. Volgens mij is het een supergemotiveerd mens waarbij de hond het heus wel okee krijgt! :wink:
Maar dat wil toch niet zeggen dat dit de enige juiste manier is om een hond gelukkig te maken? dat jij zijn slaafje bent en hij jouw god?

Ik kan me juist indenken dat als je hond dag in dag uit dingen voor je doet, dat je compleet idolaat wordt/bent van die hond. Het feit dat hij voor je werkt, betekent toch niet dat je niet vreselijk veel van de hond houdt?
Het betekent toch niet dat de hond een rotleven heeft als hij dingen voor je oppakt, de deur opent of what ever?

Wat nu als jij hulpbehoevend zou worden (God verhoedde het natuurlijk)? Je bent stapelgek op honden, zou jij dan niet je maatje willen blijven houden? Een hond die je kan helpen, maar die je tegelijkertijd een goed leven geeft? (want dat dit samen kan gaan, daarvan ben ik overtuigd).

Wel een kanttekening: wat ik wel vind, is dat de controle op de honden groter mag worden. Ik heb het dus zelf meegemaakt in mijn omgeving dat een blindegeleidehond echt als oud vuil behandeld werd (wordt!) en er gebeurd zeer weinig mee door de verantwoordelijke instanties.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Volgens mij neemt bijna iedereen een hond uit egoistische motieven: we doen het toch allemaal omdat WIJ zo graag een hond willen? Niet alleen om puur die hond gelukkig te maken, want we willen er zelf ook graag geluk uit putten.
Het geluk dat ik uit mijn hond put is hem gelukkig te zien en samen lol te hebben. En jij?
Mijn leven is niet compleet zonder hond, dus neem ik een hond. En uiteraard zal ik er dan voor zorgen dat die hond een fijn en gelukkig leven heeft, maar wie zegt dat een hulpbehoevende dit niet zal doen?
Het uitgangspunt is anders..Ik heb het over de achterliggende gedachten en principe's. Ik heb het niet over de specifieke baas-hond-combi van hier op de hoek, ik heb het over het uitgangspunt dat de hond komt als werknemer.
Als hij daarnaast gewaardeerd gezinslid is en een rijk leven heeft is dat voor de hond mooi meegenomen, maar het is niet het uitgangspunt.
Snap je wat ik bedoel?
Eline* schreef:Ja, zo'n geval ken ik hier ook; een afgrijselijke vent, praktisch blind, met blindegeleidehond die walgelijke behandeld wordt. Maar deze man zou iedere hond slecht behandelen en had dus ook al honden voordat hij blind was en die hadden ook een rotleven.
Waarschijnlijk had die man anders geen hond genomen. Die griet die ik noemde ieder geval niet.
Ik denk dus zeker niet dat je kan stellen dat in verhouding hulphonden slechter behandeld worden dan de gemiddelde huishond.
Zeg ik ook nergens en daar gaat het ook niet om. Er zijn bv ook zat huishonden die herplaatst worden omdat het niet klikt..alleen dat was nooit de intentie toen de hond daar kwam.
Een blindegeleidehond zal in zeer veel gevallen na de gedane arbeid of bij het niet aankunnen van zijn taak worden herplaatst. Daar is hij werknemer voor. Na zijn eerste jaar moet ie solliciteren en daar is al reeds zijn eerste afscheid van zijn eerste baas. Vind je dat fijn voor een hond? Het staat gewoon bijna bij voorbaat vast dat de hond 3 keer in zijn leven van baas gaat wisselen. Als ik dat met mijn huishond zo zou regelen omdat ie niet meer voldeed en ik een andere wilde zou het hele forum over de kling gaan. Ik zeg niet dat een hond dat niet zou aankunnen (hoewel er inderdaad honden zijn die dat niet trekken..maar dat ter zijde) maar het gaat om de verschillende normen die je hanteert als het gaat om werknemers en huishonden.
Bij werknemers staan hun belangen niet centraal. Dat is zo bij bv een politiehond en dus ook bij een hulphond. Wil dus niet zeggen dat ze bij voorbaat een slecht leven hebben.
Maar dat wil toch niet zeggen dat dit de enige juiste manier is om een hond gelukkig te maken? dat jij zijn slaafje bent en hij jouw god?
Ik probeer duidelijk te maken vanuit welk uitgangspunt in deze discussie voer. Met de belangen van het dier centraal.
Het betekent toch niet dat de hond een rotleven heeft als hij dingen voor je oppakt, de deur opent of what ever?
Waar zeg ik dat?
Wel een kanttekening: wat ik wel vind, is dat de controle op de honden groter mag worden. Ik heb het dus zelf meegemaakt in mijn omgeving dat een blindegeleidehond echt als oud vuil behandeld werd (wordt!) en er gebeurd zeer weinig mee door de verantwoordelijke instanties.
Het is een werknemer en de Arbodienst van geleidenhonden werkt zeker niet sluitend. Tsja.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

even puur voor de theoretische discussie over dat 'hond zijn' - een hond is mede een hond omdat hij dingen kan leren. omdat hij zo gedrild kan worden, dat zijn leven in het teken staat van de baas dienen.

mijn hondjes mogen ook niet helemaal hond zijn zoals zij dat willen. dan hadden ze de hele dag door de buurt gestruind en rondgemoord. dus zij mogen ook hun mogelijkheden niet helemaal gebruiken van mij, de baas. zij doen dan ook niet aan honderd procent 'hond zijn'.

en verder filosoferen - die blinde meneer die letterlijk niet kan zien of zijn hond wat mankeert; als hij het goede met zijn hond voorheeft, gebruikt hij dan niet zijn andere zintuigen om met de hond te communiceren en hem in de gaten te houden?

bovendien. stel dat er een blinde meneer is die zich excellent redt met z'n stok en puur voor zijn plezier een hond wil. dus geen blindegeleidehond, maar 'gewoon' een hond. zou dat dan niet mogen omdat hij niet kan zien?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:Volgens mij neemt bijna iedereen een hond uit egoistische motieven: we doen het toch allemaal omdat WIJ zo graag een hond willen? Niet alleen om puur die hond gelukkig te maken, want we willen er zelf ook graag geluk uit putten.
Het geluk dat ik uit mijn hond put is hem gelukkig te zien en samen lol te hebben. En jij?
Het uitgangspunt is anders..Ik heb het over de achterliggende gedachten en principe's. Ik heb het niet over de specifieke baas-hond-combi van hier op de hoek, ik heb het over het uitgangspunt dat de hond komt als werknemer.
Als hij daarnaast gewaardeerd gezinslid is en een rijk leven heeft is dat voor de hond mooi meegenomen, maar het is niet het uitgangspunt.
Snap je wat ik bedoel?
Eline* schreef:Ja, zo'n geval ken ik hier ook; een afgrijselijke vent, praktisch blind, met blindegeleidehond die walgelijke behandeld wordt. Maar deze man zou iedere hond slecht behandelen en had dus ook al honden voordat hij blind was en die hadden ook een rotleven.
Waarschijnlijk had die man anders geen hond genomen. Die griet die ik noemde ieder geval niet.
Zeg ik ook nergens en daar gaat het ook niet om. Er zijn bv ook zat huishonden die herplaatst worden omdat het niet klikt..alleen dat was nooit de intentie toen de hond daar kwam.
Een blindegeleidehond zal in zeer veel gevallen na de gedane arbeid of bij het niet aankunnen van zijn taak worden herplaatst. Daar is hij werknemer voor. Na zijn eerste jaar moet ie solliciteren en daar is al reeds zijn eerste afscheid van zijn eerste baas. Vind je dat fijn voor een hond? Het staat gewoon bijna bij voorbaat vast dat de hond 3 keer in zijn leven van baas gaat wisselen. Als ik dat met mijn huishond zo zou regelen omdat ie niet meer voldeed en ik een andere wilde zou het hele forum over de kling gaan. Ik zeg niet dat een hond dat niet zou aankunnen (hoewel er inderdaad honden zijn die dat niet trekken..maar dat ter zijde) maar het gaat om de verschillende normen die je hanteert als het gaat om werknemers en huishonden.
Bij werknemers staan hun belangen niet centraal. Dat is zo bij bv een politiehond en dus ook bij een hulphond. Wil dus niet zeggen dat ze bij voorbaat een slecht leven hebben.
Ik probeer duidelijk te maken vanuit welk uitgangspunt in deze discussie voer. Met de belangen van het dier centraal.
Waar zeg ik dat?
Het is een werknemer en de Arbodienst van geleidenhonden werkt zeker niet sluitend. Tsja.
Ik snap wat je bedoelt te zeggen, alleen ik ben het daar niet mee eens.

Ik vind het feit dat het uitgangspunt anders is, het niet fout maken. Ja natuurlijk in een enkel individueel geval wel, maar niet het uitgangspunt op zich.
Ik zie niks fout erin om een hond voor je te laten werken, mits hij daarnaast een fijn leven heeft en ik zou niet weten waarom hij dat niet zou kunnen hebben naast zijn 'werk'. Ik geloof niet dat een hond, uiteraard op karakter uitgezocht, het erg vindt om voor zijn baas te werken. Dus maakt voor mij het uitgangspunt ook niet zo'n verschil en zie ik niet waarom per definitie het belang van het dier minder is dan bij een gewone huishond.

Een hond die overal mee naar toe mag gaan, die het fijn vindt om de hele dag bezig te zijn..... was is daar voor slecht belang aan?

Nogmaals: er zijn gevallen waar het anders is, maar dat is bij iedere categorie hondenbazen zo. En nee, dat maakt het niet minder slecht of goed, maar daarmee kan je ook niet beweren dat een hulphond nemen betekent dat je het belang van het dier ondergeschikt maakt.
Controle zou beter moeten zijn en zo vis je er de rotte appels uit, net zoals je die controle op gewone huishonden of africhtingshonden beter zou moeten maken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Wij hebben Luka gehaald voor Tineke.
Dat zou dan ook niet mogen want eigenlijk is hij een hulphond voor haar.
Als ze als een donderwolk naar huis komt en meneertje doddekedraai
staat op haar te wachten is die donderwolk zo weg.
Onvoorwaardelijke vriendschap daar gingen wij voor.
Wie is wie om te zeggen wie wel en wie niet een hond mag.
(met uitzondering van dierenbeulen).
Een hond die een hele dag alleen zit en verwaarloosd word vind ik veel erger, dan een hond met een blinde man/vrouw om zich heen die liefdevol met hem omgaat.
:ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

Mama Sanneke schreef:Wij hebben Luka gehaald voor Tineke.
Dat zou dan ook niet mogen want eigenlijk is hij een hulphond voor haar.
Als ze als een donderwolk naar huis komt en meneertje doddekedraai
staat op haar te wachten is die donderwolk zo weg.
Onvoorwaardelijke vriendschap daar gingen wij voor.
Wie is wie om te zeggen wie wel en wie niet een hond mag.
(met uitzondering van dierenbeulen).
Een hond die een hele dag alleen zit en verwaarloosd word vind ik veel erger, dan een hond met een blinde man/vrouw om zich heen die liefdevol met hem omgaat.
:ok:
:ok: goed gezegt sanneke :wink: ben ik helemaal mee eens
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef: Het uitgangspunt is anders..Ik heb het over de achterliggende gedachten en principe's. Ik heb het niet over de specifieke baas-hond-combi van hier op de hoek, ik heb het over het uitgangspunt dat de hond komt als werknemer.
Snap je wat ik bedoel?
Idd is het uitgangspunt anders. Dan kan je je in principe tegen het andere uitgangspunt keren, maar als je dat niet doet, dan vind ik niet dat de maatstaven van het ene uitgangspunt op het andere kunt toepassen.

Ik denk niet dat iemand die niet blind is zijn hond voor zijn lol of welzijn gaat leren begeleiden. Dus ik denk dat we rustig kunnen zeggen dat een blindegeleidehond een stuk welzijn inlevert t.o.v. een ideaal gehouden huishond. Dan is het in mijn ogen een belangenafweging of dat acceptabel is of niet. En dat hangt dan van een heleboel faktoren af.

Met het doen van allerlei klusjes ligt dat m.i. toch een stuk minder problematisch, hoewel het uitgangspunt anders blijft. Kastjes openen, krant halen enz. zijn dingen die je je hond ook voor de lol kunt leren. Dan blijven er evengoed nog aspecten aan kleven die minder dan ideaal zijn louter en alleen bekeken vanuit het welzijn van de hond. Zoals de mogelijkheid dat de hond mogelijk herplaatst moet worden als hij niet meer voor zijn taak geschikt is. Maar zoals gezegd, ik vind niet dat dat het enige uitgangspunt hoeft te zijn.

Wel voor mij die een hond louter voor zijn plezier neemt, hoewel ook ik geen ideale omstandigheden kan bieden en ook mijn eigen belangen soms voor laat gaan. En zolang dat binnen grenzen blijft, zie ik daar ook geen kwaad in.
Laatst gewijzigd door Zoie op 07 mar 2005 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

linlin schreef:en verder filosoferen - die blinde meneer die letterlijk niet kan zien of zijn hond wat mankeert; als hij het goede met zijn hond voorheeft, gebruikt hij dan niet zijn andere zintuigen om met de hond te communiceren en hem in de gaten te houden?

bovendien. stel dat er een blinde meneer is die zich excellent redt met z'n stok en puur voor zijn plezier een hond wil. dus geen blindegeleidehond, maar 'gewoon' een hond. zou dat dan niet mogen omdat hij niet kan zien?
Dat is een goeie Lin. Want als je stelt dat iemand die blind is niet tijdig kan opmerken of zijn geleidehond wat mankeert en dat als 1 van je argumenten gebruikt om te stellen dat blindegeleidehonden eigenlijk niet moeten kunnen, stel je ook meteen dat een blind iemand helemaal geen huisdier kan houden i.v.m. zijn handicap. In feite dus discriminatie.
En inderdaad, blinde mensen compenseren hun handicap over het algemeen met het sterker ontwikkelen van hun andere zintuigen.
Zo heb ik met een keer een nachtelijke dropping gehad en bij ons zat een blinde man in de groep. Je kan wel raden wie het makkelijkste door het bos struinde.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben in principe voor het fenomeen hulphond. Zeker in geval van de topicstartster denk ik dat een hond met werklust en een ziende baas die leuk tegen de hond doet een prima leven kan hebben.
Ik ken in Nijmegen een aantal mensen in een rolstoel die heerlijk met de hond op pad gaan elke dag. Een meisje zie ik heel vaak met haar D-herder lange afstanden rijden in haar electrische rolstoel. De hond draaft met zijn mooie gangen naast de rolstoel. Ook een kleine terrier die er prachtig afgetraind uitziet en tussendoor steeds op schoot springt als ze moe wordt.
Ook ken ik een paar blindegeleidehonden, daar heb ik iets meer moeite mee als er geen familie bij de persoon woont die wel kan zien. Ik weet van alle honden die ik ken dat een stuk rennen met andere honden en even lekker vrij snuffelen toch wel iets is dat ze nodig hebben.
Verder kan je de hond niet lezen als je niks ziet. Een hond communiceert 100% met lichaamstaal, iets dat je als ziende baas soms al moeilijk kan lezen en zien, laat staan als je alles mist wat de hond laat zien.
Je geeft je hond een commando en hij moet wat doen, stel dat de hond in mekaar krimt omdat er een grote hond op de stoep staat te fixeren die de baas niet gezien heeft. Wordt de baas dan kwaad op de hond die dienst lijkt te wijgeren? Wordt de hond dan door de baas toch door gestuurd op de andere boze hond af? En wordt de hond dan gegrepen met een baas die niets voor hem kan doen? Ze rollen vechtend de straat op en worden plat gereden :19: Iedereen met een hond heeft wel eens stront aan de knikker gehad waarbij de eigen hond werd gegrepen door een loslopende hond.
Een hond moet kunnen rekenen op zijn baas en iedereen hier met een hond weet hoe onmisbaar goede ogen zijn op straat :wink: Dat wil niet zeggen dat ik een persoon die niets ziet geen hond gun, ik heb alleen moeite met het niet kunnen garanderen van de veiligheid van je hond. Iets dat ik toch echt de verantwoordelijkheid van een eigenaar blijf vinden en niet van een hond zelf die dan ook nog de veiligeheid van de baas moet garanderen.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

MARC_S schreef:.
Je geeft je hond een commando en hij moet wat doen, stel dat de hond in mekaar krimt omdat er een grote hond op de stoep staat te fixeren die de baas niet gezien heeft. Wordt de baas dan kwaad op de hond die dienst lijkt te wijgeren?
De bazen voelen vaak wel wat hun hond ziet. Ik heb een paar dagen meegelopen bij een geleidehondenschool en daar vertelde ze mij dat de bazen na een tijdje precies wisten waarop ze reageerden :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef: Dat is een goeie Lin. Want als je stelt dat iemand die blind is niet tijdig kan opmerken of zijn geleidehond wat mankeert en dat als 1 van je argumenten gebruikt om te stellen dat blindegeleidehonden eigenlijk niet moeten kunnen, stel je ook meteen dat een blind iemand helemaal geen huisdier kan houden i.v.m. zijn handicap. In feite dus discriminatie.
O god, nu is het discriminatie. :19:

Ik kom net uit het bos..mijn benen zijn nog van elastiek, want ik kwam de uitlaatclub tegen met ruziezoekende reuen. Nelson werd aangevallen door een klein pokketerriertje..een forse boxerreu en een dalmaat doken er ook gelijk op. Ik heb in een reflex de boxer van Nels afgetrokken en de vrouw stijf gekafferd dat ze die dalmaat moest pakken. De rest van de roedel met o.a. een forse bouvier en een dog was namelijk ook al onderweg.
De vrouw greep goddank de dalmaat en Nelson de terrier. Daar stonden we dan. Met wat ruilen van opgefokte honden kon ik Nelson meenemen, zonder verdere kleerscheuren voor hem. ( Mijn duim ligt wat uit zijn verband)
Een kind van 10 laat je niet met een hond alleen over straat omdat het kind niet kan inschatten hoe dingen gaan lopen en niet kan ingrijpen als er iets mis is.
Maar goed..blijkbaar is het als het om iemand met een handicap gaat not done om er iets van te zeggen...dan heet het ineens discriminatie. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Branka schreef: Dat is een goeie Lin. Want als je stelt dat iemand die blind is niet tijdig kan opmerken of zijn geleidehond wat mankeert en dat als 1 van je argumenten gebruikt om te stellen dat blindegeleidehonden eigenlijk niet moeten kunnen, stel je ook meteen dat een blind iemand helemaal geen huisdier kan houden i.v.m. zijn handicap. In feite dus discriminatie.
O god, nu is het discriminatie. :19:

Ik kom net uit het bos..mijn benen zijn nog van elastiek, want ik kwam de uitlaatclub tegen met ruziezoekende reuen. Nelson werd aangevallen door een klein pokketerriertje..een forse boxerreu en een dalmaat doken er ook gelijk op. Ik heb in een reflex de boxer van Nels afgetrokken en de vrouw stijf gekafferd dat ze die dalmaat moest pakken. De rest van de roedel met o.a. een forse bouvier en een dog was namelijk ook al onderweg.
De vrouw greep goddank de dalmaat en Nelson de terrier. Daar stonden we dan. Met wat ruilen van opgefokte honden kon ik Nelson meenemen, zonder verdere kleerscheuren voor hem. ( Mijn duim ligt wat uit zijn verband)
Een kind van 10 laat je niet met een hond alleen over straat omdat het kind niet kan inschatten hoe dingen gaan lopen en niet kan ingrijpen als er iets mis is.
Maar goed..blijkbaar is het als het om iemand met een handicap gaat not done om er iets van te zeggen...dan heet het ineens discriminatie. :denken:
Ik moet zeggen dat ik met een blindegeleidehond ook iets meer moeite heb dan met een andere soort van hulphond.
Toch ben ik er niet op tegen, al zie ik zeker wel wat haken en ogen hier (lekker toepasselijke uitspraak :mrgreen: )

Maar goed, jij beweert hier dat die blinde man/vrouw dus niet had kunnen ingrijpen in zo'n situatie. Dat klopt, hooguit met zijn stem dan wel.

Echter, ik heb als ik nu even goed nadenk, eigenlijk nooit lichamelijk ingegrepen bij een gevecht. Ik doe dit altijd met mijn stem en waag sowieso mijn vingers er niet aan om tussen een stel vechtende honden te komen.
Daarbij denk ik dat er maar weinig mensen zijn die lichamelijk een Dog, Boxer en nog wat honden aan kunnen.

Als ik me nu bedenk dat mij iets zou gebeuren en ik zou in een rolstoel terecht komen, dan zou ik (mits ik dit lichamelijk nog aan zou kunnen) dus heel graag een hulphond willen hebben. Ik denk zelfs dat ik Kaya hierop zou trainen en er zijn maar weinig mensen gekker op hun hond dan ik op Kaya. Ik zie hier dus absoluut niets zieligs in voor de hond: ze zou het geweldig vinden om van alles en nog wat voor mij te doen.
Uit het nest van Kaya is ook een hulphond getraind voor een dove vrouw. Deze hond gaf bv aan als de deurbel ging, de telefoon en allemaal van dat soort dingen.

Nu moet je in beginsel natuurlijk wel van honden houden, anders moet je er ook niet aan beginnen als je ineens een hond nodig hebt. Ik denk wel dat dit een 'voorwaarde' moet zijn om de hond naast/tijdens zijn "werk" een fijn leven te geven.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Ik moet zeggen dat ik met een blindegeleidehond ook iets meer moeite heb dan met een andere soort van hulphond.
Ik ook en dat onderscheid heb ik ook gemaakt. :wink: Een blind iemand is in mijn ogen gewoon niet geschikt als hondenbaas.
Kom je dus op de tweede vraag en dat is of je een hond mag "opofferen" om het een blinde makkelijker te maken.
Als dat aan strenge voorwaarden gelinkt is en er goed toezicht is mag dat wat mij betreft. Jammer voor de hond, maar ik vind dat een blind iemand ook belangen heeft en die wil ook graag een zo volwaardig mogelijk leven wil leiden. Van mij mag ie! Als ie god maar wel op zijn blote knietjes dankt dat er een hond is die hem daarbij helpt en dus ook die hond als een godje behandeld..
Toch ben ik er niet op tegen, al zie ik zeker wel wat haken en ogen hier (lekker toepasselijke uitspraak :mrgreen: )
Maar goed, jij beweert hier dat die blinde man/vrouw dus niet had kunnen ingrijpen in zo'n situatie. Dat klopt, hooguit met zijn stem dan wel.

Echter, ik heb als ik nu even goed nadenk, eigenlijk nooit lichamelijk ingegrepen bij een gevecht. Ik doe dit altijd met mijn stem en waag sowieso mijn vingers er niet aan om tussen een stel vechtende honden te komen.
Daarbij denk ik dat er maar weinig mensen zijn die lichamelijk een Dog, Boxer en nog wat honden aan kunnen.
Als je ziet wat er gebeurd en je reageert snel voordat de meute erop ligt hoef je echt niet elke avond spinazie te eten. Ik ben ook maar een druif van ruim 50 kilo. Ik heb alleen wel ogen en zie wat er gebeurd wat maakt dat ik snel kan reageren.
Een blind iemand was daar al niet eens gaan lopen trouwens, maar als een blinde zijn hond losheeft heeft hij geen benul wat er gebeurd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef: Een blind iemand was daar al niet eens gaan lopen trouwens, maar als een blinde zijn hond losheeft heeft hij geen benul wat er gebeurd.
Dan moet je idd aan alternatieven gaan denken als iemand anders die de hond los laat lopen, of naar een uitlaatveldje gaan waar bekenden komen die een oog in het zeil kunnen houden. Misschien is dat dan weer te veel gedoe voor velen, maar het kan ook zijn dat er gewoon een partner is die het kan doen.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Even wat reacties.

hulphonden die niet geaaid mogen worden op straat??
kom zat honden met ziende eigenaren tegen die niet willen dat je de hond aanhaalt..logisch..ik zie er ook eng uit. :roll:

Verder doen wij nu net of blinden zielige hoopjes mens zijn die niet in staat zijn om honden op te voeden!
kom op zeg.
wij zijn niet blind en kunnen ons absoluut niets voorstellen hoe het is om blind te zijn en toch aan de samenleving deel te nemen!

je hebt ook allerlei gradaties in mensen met een handicap..
net zoveel als mensen zonder handicap

zoalng de maatschappij nog niet 1 op 1 werkt voor mensen die hulp nodig hebben zal je toch deze mensen een kans geven om zich nog wel in de maatschappij te kunnen bewegen.

een hond die werkt..zal altijd met zijn werk bezig zijn,en gefixeerd op zijn werk..of die schapen drijft of een blinde begeleidt
Misschien kunnen sommige niet tegen die combinatie ..een zielige gehandicapte met een hond :roll:
Afbeelding
Marion
Vaste gebruiker

Nog een klein misverstand, mijn hond wordt echt míjn hond en niet alleen de werknemer die als ie te oud is geworden, op moet krassen. Ik zal mijn 1e(?) hond houden tot ie dood gaat, net als jullie dat doen en dan hoeft hij niet meer te werken, want dan kom ik weer in aanmerking voor een nieuwe hulphond en dan zal er zeker weer gekeken worden of die hond wel met andere honden/huisdieren samen kan.

Heus, er wordt heel goed gekeken welke hond bij welke baas geplaatst zal worden! Ze gaan zeker niet over één nacht ijs! En dan wordt er van uit gegaan dat ie zeker een jaar of 8 mijn hulphond kan zijn, dus ik zal de tweede (?) en de laatste baas zijn daarna is het gewoon mijn hond, mijn maatje, mijn vriendje, mijn allessie, net als bij jullie!

P.S. Ik denk dat ook blinden nog wel zienden om zich heen hebben, desnoods buren, kinderen(?) die hen kunen vertellen als er iets mis is met de hond. Tenzij je natuurlijk in een hutje oop de hei woont, maar dat is schaars in Nederland.
En zelfs blinden zullen ook geregeld gecheckt worden door de instantie waar zij de hond vandaan hebben? Lijkt mij? Zo zal ik ook meerdere keren per jaar iemand langs krijgen die komt kijken of alles nog goed gaat met de hond en mij, dus ik denk dat we ons onterecht druk maken om honden die hulphond/blindengeleidehond zijn. Ik wou dat er voor alle honden zoveel controle was, dan kwam er ook niet zoveel dierenleed voor :denken: !
Laatst gewijzigd door Marion op 07 mar 2005 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marion

Afbeelding

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

ien schreef:
Misschien kunnen sommige niet tegen die combinatie ..een zielige gehandicapte met een hond :roll:
Ik denk dat daar vele last van hebben.
Leuk voorbeeldje is een staande houden door een moteragent die het onverantwoord vond dat ik met twee grote honden op pad was en een kind achterop mijn stoel had staan :mrgreen:
Ik begon ook door zijn houding te vragen naar een wetsartikel waarin staat dat iemand in een rolstoel geen honden zou mogen begeleiden.
Hij moest zich toch even achter de oren krabben dat de honden na een vingerknip naast me gingen zitten wachten tot de agent geen artikel kon vinden waarin dat stond :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
linlin

ien schreef: Misschien kunnen sommige niet tegen die combinatie ..een zielige gehandicapte met een hond :roll:
ik snap niet wat je met deze opmerking bedoelt. :denken:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

linlin schreef:
ien schreef: Misschien kunnen sommige niet tegen die combinatie ..een zielige gehandicapte met een hond :roll:
En met name het: "zielige gehandicapte" is mij opgevallen. Wat is er zielig aan een gehandicapte?
AfbeeldingAfbeelding
linlin

bram en thijs schreef:
linlin schreef:
En met name het: "zielige gehandicapte" is mij opgevallen. Wat is er zielig aan een gehandicapte?
dat zielige zal wel ironisch bedoeld zijn. maar dan toch snap ik niet waar het vandaan komt.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik vind ook niet dat honden gebruikt moeten worden als een soort vervanging van de handicap van de baas. Niet in eerste instantie. Wel kun je hulphonden op een leuke manier hun werk laten doen, zodat ze er plezier in hebben. Ik denk als ik de berichten van Whera lees dat haar honden het prima hebben en dat zij ze beter onder controle heeft als ik mijn honden.

Maar ik ben absoluut tegen blindegeleidehonden. Ik heb er nog nooit eentje gezien die plezier uitstraalt. Ze lopen altijd een blinde vooruit te trekken die er dan aan zo'n beugel een beetje achter aan hangt te bungelen. Wat heeft die hond er mee te maken dat diegene niet kan zien. waarom moet dat dan ineens het probleem van de hond worden.

Andere hulphonden die bijvoorbeeld iets van de grond moeten rapen, dat vind ik nog wel kunnen. omdat je daar best een leuk spel van kunt maken, mits ze ook andere leuke hondse dingen kunnen doen.

Maar eigenlijk vind ik dat als iemand eigenlijk geen hond wilde hebben dat ook niet ineens moet gaan doen omdat hij hulp nodig heeft. Het moet wel in eerste instantie om een leuke kameraad gaan. En dat je hem dan nog leuk dingen kunt leren is dan zeker meegenomen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Baily schreef:Ik vind ook niet dat honden gebruikt moeten worden als een soort vervanging van de handicap van de baas. Niet in eerste instantie. Wel kun je hulphonden op een leuke manier hun werk laten doen, zodat ze er plezier in hebben. Ik denk als ik de berichten van Whera lees dat haar honden het prima hebben en dat zij ze beter onder controle heeft als ik mijn honden.

Maar ik ben absoluut tegen blindegeleidehonden. Ik heb er nog nooit eentje gezien die plezier uitstraalt. Ze lopen altijd een blinde vooruit te trekken die er dan aan zo'n beugel een beetje achter aan hangt te bungelen. Wat heeft die hond er mee te maken dat diegene niet kan zien. waarom moet dat dan ineens het probleem van de hond worden.

Andere hulphonden die bijvoorbeeld iets van de grond moeten rapen, dat vind ik nog wel kunnen. omdat je daar best een leuk spel van kunt maken, mits ze ook andere leuke hondse dingen kunnen doen.

Maar eigenlijk vind ik dat als iemand eigenlijk geen hond wilde hebben dat ook niet ineens moet gaan doen omdat hij hulp nodig heeft. Het moet wel in eerste instantie om een leuke kameraad gaan. En dat je hem dan nog leuk dingen kunt leren is dan zeker meegenomen.
mag ik vragen hoeveel jij er hebt gezien? toch raar dat ik die dan niet zie....
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

yamie schreef:
Baily schreef:Ik vind ook niet dat honden gebruikt moeten worden als een soort vervanging van de handicap van de baas. Niet in eerste instantie. Wel kun je hulphonden op een leuke manier hun werk laten doen, zodat ze er plezier in hebben. Ik denk als ik de berichten van Whera lees dat haar honden het prima hebben en dat zij ze beter onder controle heeft als ik mijn honden.

Nou ik heb er geen gewoonte van gemaakt om ze te tellen.......... :wink: Maar toch kom ik er wel geregeld mensen mee tegen. Ik vind ze dus vaak in een gedrukte houding lopen. Niet dat je zegt dat het plezier er vanaf spettert, zoals bij honden die lekker door het bos kunnen rennen.

Ik zie op die momenten geen stralende ogen bij ze en geen kwispelende staart.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
yamie schreef:

Nou ik heb er geen gewoonte van gemaakt om ze te tellen.......... :wink: Maar toch kom ik er wel geregeld mensen mee tegen. Ik vind ze dus vaak in een gedrukte houding lopen. Niet dat je zegt dat het plezier er vanaf spettert, zoals bij honden die lekker door het bos kunnen rennen.

Ik zie op die momenten geen stralende ogen bij ze en geen kwispelende staart.
Waar ik woon, zie ik vrij veel blindegeleidehonden (er is hier een soort wooncentrum voor blinden, of hoe je dat ook noemt).

Als ze hun werk doen, ja dan stralen ze over het algemeen geen enthousiasme uit, maar zielig erbij lopen? nee dat vind ik niet.
Daarbij zie ik een aantal van die honden ook op het losloopveld hier, waar ze gewoon alle vrijheid hebben en los mogen lopen.
Het enige nadeel is dan inderdaad dat de blinde man/vrouw niet ziet wat zijn/haar hond uitvreet. Zo was er laatst eentje behoorlijk opdringerig naar Kaya toe en die persoon kon dus niet ingrijpen (was ook op afstand dus kon het ook niet even zeggen).
Maar goed, over het algemeen wordt dat gewoon opgevangen door de mensen die daar verder aanwezig zijn.

Laatst kwam ik ook een blinde man met hond tegen en Moritz begon zoals gewoonlijk weer eens enorm te blaffen :roll: . De man verstijfde, want wat wil de blaffende hond? Hij ziet tenslotte geen lichaamshouding.
Maar ook dat vangt een beetje normaal mens weer op door de man even in te lichten en te vertellen hoe of wat en dan is er niks meer aan de hand.

Ik ken dus ook een praktisch blinde man die een walgelijke etter is (zoals ik al eerder schreef) en die dus echt zijn blindegeleidehond slaat.
Die man had dus ook al honden voordat hij blind werd en ook die behandelde hij slecht. Dus dit heeft totaal niks met het blind zijn te maken, het is alleen jammer dat de verantwoordelijke instanties geen actie ondernemen tegen die man.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”