Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grommen naar pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Daan

grommen naar pup

Ongelezen bericht door Daan »

Gewoon laten gaan? Dat is mijn insteek.
Mijn schoonzus heeft een pupje, (hebbuh...)en met Diesel kwamen we daar regelmatig over de vloer... En nu is daar dus die pup.
Daar gromt hij tegen.
Ik laat het gaan.
Hij is geen pups gewend.
Volwassen honden daar wil hij in eerste instantie allleen maar mee spelen.
Onwennigheid wat betreft pup, en pup in dat huis.
Moet ik het zoals ik nu doe gewoon laten gaan of hebben jullie andere ideeen.
Het is trouwens een schatje. Maar goed dat ik niet zo vaak puppies zie :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heb je hem al kennis laten maken buitenshuis met de pup? Gromt hij als de pup nadert?
Op zich zou ik het inderdaad laten gaan, maar ik zou wel voorkomen dat er een schermutseling ontstaat, dus in die zin zou ik het dus weer niet helemaal laten gaan. Probeer Diesel wat af te leiden..of de pup, zodat je niet een confrontatie uitlokt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

ja en neen
moeilijk , zou het niet toelaten , ik wil zeggen dat als er iemand
bij mij thuis komt met een hond en die hond zou naar een pup of volwassenen van me grollen ; komt die er gewoon niet in.
moest het op neutraal terrein zijn dat is een andere zaak , de pup moet
leren dat er honden zijn die niet van pups houden , gewone hondetaal dus; niks mis mee hoort bij opvoeden.
Maar in het eigen huis ??? niet zo een goed idee , vrees dat het een latere
vriendschap kan verknoeien.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het moeilijk, ik ben het namelijk met Martine eens wat betreft dat ik hier ook geen hond over de vloer zou willen hebben die constant naar mijn pup gromt. Als hij gromt om de pup op afstand te houden en de pup luisterd is het niet zo erg, gromt hij echter vanuit een angstmotivatie of onzekerheid dan kan hij de pup ook op een gegeven moment oneerlijk corrigeren waardoor de pup iets oploopt kwa vertrouwen.

Hoe is zijn houding en met name zijn gezicht? Ik kende bv een flatcoat die ook niet van pups hield. Hij gromde en kwispelde daar hoog bij, de pup mocht vrij veel maar de flat bleef grommen. Toen de pup te ver ging, hij wilde spelen, beet de flat door en kon de pup gehecht worden. De motivatie van de flat om te grommen bleek dus verder te gaan dan puur rangorde. Het was gebaseerd op onzekerheid waardoor een onnatuurlijke correctie volgde. Reuen kunnen heel hard zijn met vreemde pups.
Dat kan dus nooit goed zijn voor die pup.

Als hij niet van pups blijkt te houden omdat hij ze niet kent zou je dat, als je zijn motivatie niet vertrouwd, moeten respecteren en hem bij pups weg moeten houden. De pup zal immers open en normaal moeten leren omgaan met honden :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik naar onze honden kijk kan ik mij bij de eerdere reacties aansluiten. Puppen vinden ze prima, maar tegen puppen die te opdringerig zijn wil nog wel eens worden gemopperd. M.n. Tagor.
Merken we dat we met een gevalletje bord-voor-de-kop te maken hebben, dan roepen we onze honden bij ons en vragen de puppeneigenaar om de pup bij zich te roepen. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Moet zeggen dat het bij ons meestal om oudere puppen van een half jaar gaat bij dit soort gevallen en niet om dat hele jonge spul. Dat kan heel veel maken bij de heren.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

inge
ben het gedeeltelijk eens
heb hier ook een pekelteef , als het voor de eigen roedel is
net zoals mijn laaste pup , doe ik haar de eerste dagen zelf een muiltje
aan , bij haar stopt het niet bij grommen.
na een paar dagen onder toezicht ok.
maar dat is de eigen roedel !!!!!
wat anders dan een vaste bezoeker.
eigen huis ,nest, moet veilig zijn.
denk dat Daan ook niet graag zou hebben dat schoonzus bij HEM
thuis komt grommen.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat doet Diesel normaal gesproken als een andere hond niet beleefd reageert op een grom? Als zijn volgende 'zet' in de regel een flinke grauw is zonder te happen, lijkt het me dat hij bij een pup toch ook niet meteen zijn tanden in dat keeltje zal zetten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Wat doet Diesel normaal gesproken als een andere hond niet beleefd reageert op een grom? Als zijn volgende 'zet' in de regel een flinke grauw is zonder te happen, lijkt het me dat hij bij een pup toch ook niet meteen zijn tanden in dat keeltje zal zetten.
Hoe een hond reageert op een pup is niet af te lezen aan de reacties op volwassen honden buiten. De meeste honden gaan prima met pups maar een hond die geen pups kent en niet weet wat hij er mee moet kan soms toch harder of in ieder geval minder voorspelbaar reageren.

Je kan het overigens zien aan de hond. Verstart Diesel helemaal en gromt hij diep dan zou ik oppassen. Gromt hij na ontspannen eerste contact als reactie op wat de pup doet zou ik me weer veel minder zorgen maken. Dan zegt hij domweg dat de pup niet mag springen of aan zijn keelvellen hangen. Verstart hij en zegt hij door een diepe grom dat de pup het niet in zijn hoofd moet halen contact te zoeken anders zwaait er wat dan zou ik nu nog geen contact toestaan. Een pup die open en onbezonnen contact zoekt met een volwassen hond in zijn eigen huis mag gewoon geen snoeiharde afstraffing krijgen, dan loopt hij iets op. :wink:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Hij is met volwassen honden vooral speels, en in eerste instantie 'open' en uitnodigend.
Ik heb het idee dat hij het hele pupgebeuren niet kent, en vooral ook niet daar in huis.
Mijn hond gaat geen enkel vrij pupje traumatjes bezorgen, dus we gaan voorlopig lekker buiten spelen.
De pup is een brutaaltje, maar ik heb niet het idee dat dat het 'm is.
Hij gromt niet op een agressieve manier, waarbij ik denk oh, jee....
Eigenlijk is het meer op de manier hoe hij naar vreemde mensen gromt die grandioos populair over hem heen gaan hangen.
Hij is daarbij geheel op mij gericht.
Als ik hem roep zit hij gelijk strak aan mijn voet en lijkt hij opgelucht dat ik het voor hem oplos.

Enfin, ik ga ze niet uit elkaar houden.
Ze zullen veel in elkaars gezelschap gaan verkeren.
Ik denk dat hij moet leren dat zo'n pup een hond is :mrgreen:
Dat gaan we fijn buiten doen.
Buiten is altijd goed voor Diesel..
Ze hebben wel buiten kennisgemaakt, maar dat gaan we gewoon voortzetten. Elke dag bijvoorbeeld. :mrgreen:

Leuk pupje trouwens. Dondersteentje van de bovenste plank.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een brutale dondersteen-puppert, die nog moet leren dat je beleefd moet doen tegen andere honden. Vermoed ik half en half.

Diesel houdt gewoon de boot een beetje af, zo goed en zo kwaad als hij dat kan.

Dat gaat vanzelf langzaam maar zeker over, vermoed ik wederom. Mede omdat juffer puppert een doorzettertje zal blijken, die op een gegeven moment gaat merken dat met een beetje moed en beleid steeds een beetje meer te bereiken is bij boze grom-meneer.

Uiteindelijk zal Diesel een grote vriendje zijn van een jongedame die toch een zeker respekt voor hem zal tonen. Omdat hij dat er lekker ingegromd heeft.

Het is ook nogal wat, zo´n klein opdondertje in je leven, zo inenen.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:
Hanneke2 schreef:Wat doet Diesel normaal gesproken als een andere hond niet beleefd reageert op een grom? Als zijn volgende 'zet' in de regel een flinke grauw is zonder te happen, lijkt het me dat hij bij een pup toch ook niet meteen zijn tanden in dat keeltje zal zetten.
Hoe een hond reageert op een pup is niet af te lezen aan de reacties op volwassen honden buiten. De meeste honden gaan prima met pups maar een hond die geen pups kent en niet weet wat hij er mee moet kan soms toch harder of in ieder geval minder voorspelbaar reageren.
Maar de handelwijze van de hond blijft toch wel hetzelfde? Ik bedoel, er zijn honden die zonder geluid te maken bovenop een andere hond duiken :N: en er zijn honden die netjes het hele repertoire afwerken van negeren, grommen en afsnauwen voor ze echt hun tanden gaan gebruiken. Jack reageert verschillend op verschillende honden, maar als hij geirriteerd raakt geeft hij bij elke hond dezelfde signalen af. Bij een vervelende volwassen reu gaat het sneller, en een jonge pup moet het wel heel erg vreselijk bont maken voor Jack zijn lip optrekt, maar de 'procedure' is hetzelfde.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
laeken
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Maar de handelwijze van de hond blijft toch wel hetzelfde? Ik bedoel, er zijn honden die zonder geluid te maken bovenop een andere hond duiken :N: en er zijn honden die netjes het hele repertoire afwerken van negeren, grommen en afsnauwen voor ze echt hun tanden gaan gebruiken. Jack reageert verschillend op verschillende honden, maar als hij geirriteerd raakt geeft hij bij elke hond dezelfde signalen af. Bij een vervelende volwassen reu gaat het sneller, en een jonge pup moet het wel heel erg vreselijk bont maken voor Jack zijn lip optrekt, maar de 'procedure' is hetzelfde.
Nee de handelswijze blijft niet hetzelfde, die is afhankelijk van wat de hond lijkt te zien in de pup. Ziet hij er een kleine hond in dan zal de handelswijze ongeveer gelijk zijn. Ziet hij er echter iets engs in dat hij niet kent dan reageert hij heel anders dan op een hond die hij niet moet. Sommige honden zien een prooi in maltezers en spelen met tekkels, het is maar net wat ze gewend zijn. Wuilus speelde met reuen en vocht met teven. Ging ze al vechten met een reu dan was dat op heel andere aanloop en op een heel andere manier.

Pups was altijd zeer opassen, 75% van de pups mochten heel veel en kregen hooguit lip, sommige pups werden opgejaagd en een soort prooi :eek: en weer andere pups kon ze wel iets aandoen omdat ze een teringhekel aan het type had of aan het gedrag (als ze probeerde te drinken of haar als moeder wilde beschouwen, dat was voor haar een reden ze te willen afranselen). Geen pijl op te trekken en allemaal verschillende motivaties.

Als Diesel bang is voor de pup zal hij eerder snappen en niet door vechten zoals hij misschien bij een reu zal doen als er een loopse teef bij staat. Met een teef zal hij misschien bonje krijgen en zich juist weer heel snel overgeven zonder echt wat te doen. Allemaal verschillende motivaties achter verschillende gedragingen naar verschillende honden toe :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”