Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
*juich, juich*
Moderator: moderatorteam
- Living XL
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastiff!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- kelly 1981
- Zeer actief
- Rossi
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Angeniet
- Erelid
- Aantal honden: 1
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
-
Gast
precies! als je de lijnen nagaat waaruit een C hond komt kun je daar prima mee fokken. ik ken toevallig een teefje met C (+/-) dat ontzettend veel nakomelingen met A heeft en geen een met HD D (of +).Inge O schreef:juist, sypke, jij snapt wat ik bedoelsypke schreef:Gefeliciteerd!!!!!!!!!! Het is zo zonde om de C-honden eruit te gooien voor de fokkerij.. kan je je dus voorstellen hoe breed de smile op m'n gezicht is bij deze A
?
de erfelijkheidsgraad van HD is (en dat is algemeen geweten, of zou het toch moeten zijn) maar 30% - dus áls je hond HD heeft, is de kans dat het om een niet-erfelijke (omgeving, voeding) oorzaak gaat 70%.
toch wel heel kortzichtig om op die basis een hele hoop goede (we hebben het dan ook over goéde) honden om die reden uit de fok te weren, en maar lustig verder te fokken met een steeds nauwere genenpoel waar véél engere afwijkingen in zitten.
zelfs uit een HD C x HD C combinatie kunnen nakomelingen met A komen.
- Hutsje
- Zeer actief
Waarom laat je ze niet in NL rontgenen dan?Inge O schreef:dat zetten ze er dus sinds kort allemaal niet meer bij, onder het motto 'dat gaat niemand wat aan, behalve de commissie'Hutsje schreef:Geweldig!! Hoe was de Norbergwaarde, de botafwijking en de aansluiting?.
haar foto's zagen er iig super uit, op alle punten, maar dat is hier (in belgië) op dit ogenblik nog geen reden om vroegtijdig te juichen....ik ging dan ook voor een B, had het niet leuk gevonden, maar daar heb je je maar bij neer te leggen...
ik (en ik niet alleen) heb zowel met de commissie als met st.hubertus al intense discussie gevoerd over dit onderwerp. het is ook niet normaal, dat je als commissie zomaar openlijk zegt dat je amper nog A's wil toekennen.
de vader (die hier dus een C kreeg), had in duitsland een A....tsja, waar ben je dan mee bezig?
maar ondertussen liggen hier een extra koppel A-heupjes te stralen in hun mandje![]()
![]()
.

- Hutsje
- Zeer actief
Gedoe?Inge O schreef:phoeh, ik hou niet van al het gedoe dat daar dan rond zit. want dat kan alleen maar als ik ze ook op een nederlandse eigenaar zou laten overschrijvenHutsje schreef:Waarom laat je ze niet in NL rontgenen dan?Inge O schreef:dat zetten ze er dus sinds kort allemaal niet meer bij, onder het motto 'dat gaat niemand wat aan, behalve de commissie'Hutsje schreef:Geweldig!! Hoe was de Norbergwaarde, de botafwijking en de aansluiting?.
haar foto's zagen er iig super uit, op alle punten, maar dat is hier (in belgië) op dit ogenblik nog geen reden om vroegtijdig te juichen....ik ging dan ook voor een B, had het niet leuk gevonden, maar daar heb je je maar bij neer te leggen...
ik (en ik niet alleen) heb zowel met de commissie als met st.hubertus al intense discussie gevoerd over dit onderwerp. het is ook niet normaal, dat je als commissie zomaar openlijk zegt dat je amper nog A's wil toekennen.
de vader (die hier dus een C kreeg), had in duitsland een A....tsja, waar ben je dan mee bezig?
maar ondertussen liggen hier een extra koppel A-heupjes te stralen in hun mandje![]()
![]()
.
. en dat gaat me allemaal te ver, ben ik ook te koppig voor
. want dan geef ik eigenlijk toe aan de abnormale heisa die er rond dat hele heupengedoe gemaakt wordt, ik kan daar heel boos om worden namelijk
![]()
![]()
.
maar als dan blijkt dat je nog een keer goed zit, is de vreugde extra groot - want ik had natuurlijk weer heel erg mijn nek uitgestoken door 'die C-reu' te gebruiken. heb ik wel al vaker gedaan
.
Volgens mij ben je vrij in de keuze waar je rontgent, als het maar door een FCI orgaan wordt beoordeeld.

- moeli
- Actief
- Contacteer:
Bij de rijdende rechter was laatst een geval , het ging om een border collie (reu) die hd tc had , de fokkers lieten hem opnieuw rontgenen omdat vgl hen tc niet meer mocht in nederland (dus wel , anders zou je bijna alle honden voor een bepaald jaar moeten overdoen) maar nu was de uitslag veel slechter, hij had ondertussen ( voor de nieuwe uitslag) wel een teef gedekt . Een van deze pups had heel ernstig hd en moest ingeslapen worden . De fokker moest alle kosten betalen, niet alleen de prijs van een pup maar ook de da en ook de crematie ..groetjes annemieke
-
Brigitte
- Zeer actief
En hoe zit het dan met honden waarbij het al heel jong slechte heupen zijn?Inge O schreef:juist, sypke, jij snapt wat ik bedoelsypke schreef:Gefeliciteerd!!!!!!!!!! Het is zo zonde om de C-honden eruit te gooien voor de fokkerij.. kan je je dus voorstellen hoe breed de smile op m'n gezicht is bij deze A
?
de erfelijkheidsgraad van HD is (en dat is algemeen geweten, of zou het toch moeten zijn) maar 30% - dus áls je hond HD heeft, is de kans dat het om een niet-erfelijke (omgeving, voeding) oorzaak gaat 70%.
toch wel heel kortzichtig om op die basis een hele hoop goede (we hebben het dan ook over goéde) honden om die reden uit de fok te weren, en maar lustig verder te fokken met een steeds nauwere genenpoel waar véél engere afwijkingen in zitten.
-
Brigitte
- Zeer actief
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik ben ook gewoon heel erg benieuwd naar alles omtrent HDInge O schreef:dat is een leeftijd waarop al heel veel gevallen van klinische (dus met symptomen) HD zichtbaar worden. die zijn dus allemaal meegerekend bij het becijferen van die erfelijkheidsgraad.Brigitte schreef:Met jong bedoel ik 5 a 6 maanden
maar als je het over jouw eigen hond hebt : ik ben de laatste om te beweren dat daar geen (of wel) erfelijkheid aan de basis van zou liggen. alleen dat maakt het ook allemaal zo moeilijk : je kán het op een individueel dier ook niet achterhalen waar het vandaan komt.
zal binnen afzienbare tijd wél kunnen : er zit een dna-test voor HD in de pijplijn; dan zouden we voor eens en voor altijd van het gespeculeer en de heisa rond beoordelingen af moeten zijn.
-
Gast
-
Gast
- Hutsje
- Zeer actief
-
Brigitte
- Zeer actief
-
Brigitte
- Zeer actief
Ja, dat kan maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet meer weet of Alano dat nou al had of dat dat later gekomen is. Ik denk zelf ook dat hij door de pijn zichzelf een hele andere (en verkeerde) houding aan heeft gemeten.Inge O schreef:kan bij alano zijn (zeer) steile achterhand ook niet een rol spelen denk je? ik kan me voorstellen dat zelfs een eventueel in aanleg gezond gewricht helemaal verkeerd belast kan worden door deze positie met als gevolg instabiliteit/arthrose/pijn, en de daarop volgende vicieuse cirkel waarbij de achterhandsbespiering nóg zwakker wordt?Brigitte schreef:Ik ben ook gewoon heel erg benieuwd naar alles omtrent HDInge O schreef:dat is een leeftijd waarop al heel veel gevallen van klinische (dus met symptomen) HD zichtbaar worden. die zijn dus allemaal meegerekend bij het becijferen van die erfelijkheidsgraad.Brigitte schreef:Met jong bedoel ik 5 a 6 maanden
maar als je het over jouw eigen hond hebt : ik ben de laatste om te beweren dat daar geen (of wel) erfelijkheid aan de basis van zou liggen. alleen dat maakt het ook allemaal zo moeilijk : je kán het op een individueel dier ook niet achterhalen waar het vandaan komt.
zal binnen afzienbare tijd wél kunnen : er zit een dna-test voor HD in de pijplijn; dan zouden we voor eens en voor altijd van het gespeculeer en de heisa rond beoordelingen af moeten zijn.
. Vooral omdat mijn Bordeaux dog en Alano beide erg jong waren en zij al duidelijk zichtbaar zware HD hadden.
- Zoie
- Zeer actief
Alereerst gefeliciteerd !Inge O schreef: toch wel heel kortzichtig om op die basis een hele hoop goede (we hebben het dan ook over goéde) honden om die reden uit de fok te weren, en maar lustig verder te fokken met een steeds nauwere genenpoel waar véél engere afwijkingen in zitten.
Hoe komt dat toch dat het zo moeilijk is en verstandig fokbeleid op poten te krijgen ? Is dat gebrek aan kennis bij degenen die er over gaan, of is die kennis er gewoon niet en verschillen de meningen over wat verstandig is?

- Zoie
- Zeer actief
Daar was ik al bang voorInge O schreef: en zo kunnen we nog uuuuuren doorgaan![]()
.
Nou ja, hopen maar dat er meer inzicht komt in hoe HD ( en andere aandoeningen ) vererft en dat er DNA tests komen om bij een individule hond ( of combi, heb ook wel eens gelezen dat HD door de combi kan komen ) aan te tonen hoe het zit.
Zonder veel kennis van zaken vind ik dat verkleinen van de genenpoel ook altijd zo'n riskante onderneming. Er wordt op een paar bekende afwijkingen getest, maar er is zo ongelooflijk veel genetisch bepaald, dat ik me afvraag of je door het ene probleem te elimineren ( of probeert te elimineren ) niet een ander introduceert. Hoeft niet perse op het lichamelijke vlak te liggen, ook qua karakter is natuurlijk ontzettend veel genetisch bepaald.
Laatst gewijzigd door Zoie op 09 mar 2005 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.