en ik nog ter overvloede..ik vind geen enkele gehandicapte zieligBaily schreef:Marion en Mathieu schreef:Dank allemáál,
En ook nog even ter overvloede: IK BEN ECHT NIET ZIELIG! ABSOLUUT NIET! .

tot ziens in de polder

Moderator: moderatorteam
Marion en Mathieu schreef:Hoi Baily,
Een hond heeft me altijd fantastisch geleken! Maar doordat ik er met twee kinderen en een fulltime baan alleen voor stond na mijn scheiding en daarvoor mijn exman echt niet moest dénken aan een hond, is het er nooit van gekomen!
Nu heb ik dan wél alle tijd, ik werk niet meer, mijn meiden zijn volwassen en nu is een hond heel welkom! Alléén had ik het niet aangekund, maar met Mathieu erbij wel en ook hij wilde erg graag een hond, dus ook zonder de hulphondstichting was er hoogstwaarschijnlijk wel één gekomen.
Dus als ik afgewezen was geworden voor een hulphond, dan was de hond er ook wel gekomen.
Als we je echt zielig hadden gevonden was er nooit een toch confronterende discussie ontstaan. Je wordt behandeld zoals ik het lees als een normale volwassen vrouw. We nemen je, helaas voor jou, gewoon serieus!Marion en Mathieu schreef: IK BEN ECHT NIET ZIELIG! ABSOLUUT NIET!
O, maar hier ben ik het ook absoluut mee eens hoorMARC_S schreef:Mensen lijken in deze discussie een beetje te vergeten wat de tegenargumenten zijn en de mensen die niet zo staan te springen bij het fenomeen blindegeleidenhond worden ineens beschuldigd van het niet gunnen van een hond aan een minder valide medemensDat staat er toch helemaal niet?
Er staat dat het soms niet zo leuk is voor de hond als hij geplaatst wordt bij iemand die blind is, alleen woont en waarschijnlijk helemaal niets van honden weet. Zoals Martijn zegt een veredelde rollator dus.
Wie geeft zijn eigen hond met liefde aan een blinde af? Ik ben benieuwd eigenlijk want allemaal lekker kletsen over iets waar ze niets mee te maken hebben is makkelijker dan je eigen hond afgeven aan een blinde persoon lijkt me.
Ik heb op tv een docu gezien over blindegeleidehonden, 1 daarvan was bij een oude meneer geplaatst en dreigde weer mee genomen te worden. De hond was dik, werd niet uitgelaten, luisterde niet meer goed en lag alleen te meuren op een matje naast de stoel van de baas, als gezelligeheidsdiertje.
Of de hond die hier in de buurt loopt. Hij mag elke dag 10 minuten achter een bal aan rennen, is vrij agressief naar honden, komt dan ook niet meer als de baas roept en draagt een bel omdat hij steeds wegrent. Logisch dat hij weg rent want er wordt niets met de hond gedaan en het is een jonge krachtige reu in de bloei van zijn leven. Ik zie hem korte pasjes maken en super langzaam over de straat glijden zonder dat hij mag snuffelen of honden begroeten. De hond dribbelt omdat de gang veel en veel te langzaam is. Deze baas woont alleen met de hond dus kan nooit zwemmen, spelen en rennen met het dier. Is dat nu leuk voor een labje van 3 jaar?
Nogmaals, ik heb niets tegen een hulphond of een geleidehond in een gezin waarbij elke dag iemand de moeite neemt de hond vrij en als hond mee de bossen in te nemen, hem laat spelen en zwemmen, kortom de hond een hondenleven te geven.
Is iemand te beperkt dan kan diegene domweg geen hond hebben, dat kost de hond zijn leven en zo werkt dat niet bij mij. Nog Wuil nog Dapper nog Cleo gun ik het leven dat sommige hulphonden hebben, waarom een andere hond dan wel? Daar ben ik gewoon eerlijk in al klinkt het grof en is het niet leuk.
Dat is zeker een taak van de stichting, maar helaas heb ik dus in de praktijk meegemaakt dat dit niet of onvoldoende gebeurt.Lysette schreef:Tuurlijk moet de hond een fijn leven hebben. Maar als ik me goed herinner is het ook een voorwaarde als je een geleidehond aanvraagd dat hij elke dag een bepaalde tijd los moet kunnen rennen en spelen.
En er zullen altijd mensen zijn die hun hond niet goed verzorgen, maar dat betekend niet dat alle geleidehonden een rot leven hebben. En ik vind het ook de taak van de stichting om er op te letten dat de hond krijgt waar hij recht op heeft
Tja, da's een héél triest verhaal.MARC_S schreef:Of de hond die ik op tv zag, een therapie hond. Een jonge hond die door het hele gezin genegeerd moest worden omdat een 5 jarig authistisch kindje dat echt nergens op reageerde misschien baat zou hebben aan een hond die zich op hem zou richten![]()
Het kindje trok zich op aan de hond vanaf de grond, daar hadden ze leuke handvaten voor aan zijn tuig gemaakt, verder liep het jongetje met de hond vast aan zo'n handvat, 0 vrijheid dus, en de hond was een soort speeltje waar je op kon trommelen en aan de haren trekken.
Dan nog zeggen hoe knap het was van de hond die hijgend van stress weer eens afgelegd werd naast dat jongetje. De hond hunkerde naar bevestiging en een heel gezin liet hem links liggen.
Ik kon wel janken toen ik dat zag, en het was o zoo heilzaam voor het jongetje dat inmiddels wat toegankelijker werd. Ondertussen wordt dan een hond geestelijk gebroken en vernietigd. Tuurlijk is een hond minder dan een mens, tuurlijk moet een mens genezen als het kan, maar dat moet dan niet onder het mom van de hond vind het ook leuk.
Een hulphond in een gezin zoals dat van de topicstartster zal een prima leven krijgen, daar twijfel ik niet aan. Dat is anders en deze discussie is inmiddels algemeen geworden
Oké, dan is Luka vanaf nu therapiehondmartine schreef:therapy hond valt niet onder hulphond , zoals normaal bedoeld word.
is een amerikaans fenomeen , ook gebruikt bij geestelijk gestoorde
om hun frustraties kwijt te kunnen; DIE hebben inderdaad geen leven.
voor die taken worden zelfs veel AM staffs gebruikt omdat ze zo een hoge pijngrens hebben.
is wel wat anders dan een hulp hond of blinde geleide hond;
Martine
De hond hoefte niet meer te werken, maar bleef wel bij haar en ze heeft voor haar hond gezorgd totdat de hond werd ingeslapen doordat ze te veel pijn had van de kanker..linlin schreef:hoe bedoel je, 'gestopt'? hoefde de hond niet meer te werken of heeft ze de hond elders kunnen plaatsen?Demi schreef:Ze is meteen gestopt met deze hond toen ze dit hoorde en heeft zich een tijd zonder deze hond moeten redden.
Staat er Linlinlin schreef:hoe bedoel je, 'gestopt'? hoefde de hond niet meer te werken of heeft ze de hond elders kunnen plaatsen?Demi schreef:Ze is meteen gestopt met deze hond toen ze dit hoorde en heeft zich een tijd zonder deze hond moeten redden.
Demi schreef:Dit is haar 3e hond. Haar vorige 2 honden zijn bij haar oud geworden en overleden.
och ja, ik heb niet aandachtig genoeg gelezen. marion zei het ook al. oenig!Demi schreef:De hond hoefte niet meer te werken, maar bleef wel bij haar en ze heeft voor haar hond gezorgd totdat de hond werd ingeslapen doordat ze te veel pijn had van de kanker..linlin schreef:hoe bedoel je, 'gestopt'? hoefde de hond niet meer te werken of heeft ze de hond elders kunnen plaatsen?Demi schreef:Ze is meteen gestopt met deze hond toen ze dit hoorde en heeft zich een tijd zonder deze hond moeten redden.
Ik vind niet dat een blindegeleidehond niet mag, ik vind wel dat als je honden opleidt tot gebruiksvoorwerp je een morele verplichting hebt op ze te letten.Marion. schreef:Als je vind dat een blindegeleidenhond niet mag omdat die meestal een hondonwaardig bestaan tegemoet gaan, dan pleit ik ervoor om alle jonge gezinnetjes een hond te verbieden. Een hond die alleen mee op en neer naar de school mag lopen om de kids te halen en brengen, die heeft een hondonwaardig bestaan. En bejaarden die zich voortschuifelen mogen ook geen honden, die honden kunnen nooit los rennen want oma is ook niet snel genoeg om in te grijpen als het fout gaat.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Deze hond is inderdaad bij deze meneer weggehaald en is terug geplaatst bij de mensen die hem als pup in hun huis als gasthond hebben gehad.MARC_S schreef:
Ik heb op tv een docu gezien over blindegeleidehonden, 1 daarvan was bij een oude meneer geplaatst en dreigde weer mee genomen te worden. De hond was dik, werd niet uitgelaten, luisterde niet meer goed en lag alleen te meuren op een matje naast de stoel van de baas, als gezelligeheidsdiertje.
.
daar kon jij je wel eens in vergissen en wanneer ben je in deze tijd bejaard??MARC_S schreef:[Bejaarden schuifelen gelukkig meestal niet rond met labradors van 7 maanden dus dat probleem zie ik niet zo.
Kijk en dat is nu een ander kwestie..dat zou dus voor iedereen gelden,zoals Marion ook schreef.. Maar zodra je weet dat een blinde oude meneer die alleen woont zeker niet dat leven aan zijn vers opgeleide hond van 2 kan geven, moet je de hond ook niet geven.Dat kan je niet maken.
Dan bekijk je de relatie mens-hond puur zakelijk en ik denk dat dat te weinig is. We weten allemaal dat honden graag kijken of er een stapje op de trap te winnen is, bij tijd en wijle, als het je niet lukt om deze signalen op te pikken zal de hond niet op het niveau blijven wat aangeleerd is.Wil de hond schreef:Zou iemand die geen hond wil maar slechts een handig instrument wel in staat zijn om een hoog-opgeleide hond op het gewenste niveau van uitvoering kunnen houden?
Ik moet ook zeggen dat ik maar een enkele echt goede blindegeleidehond (of beter gezegd 'baas') zie lopen. En of het toeval is, weet ik niet, maar dat zijn meestal de Herders.Inge O schreef:dat is nou één van de punten waar ik me over verbaas; of liever nog : niet begrÃjp. bij die oude meneer waar marc het over had (ik heb die docu ook gezien) was dit het punt waarop het allemaal fout liep, hij snapte het wezen hond voor geen meter.bram en thijs schreef:Dan bekijk je de relatie mens-hond puur zakelijk en ik denk dat dat te weinig is. We weten allemaal dat honden graag kijken of er een stapje op de trap te winnen is, bij tijd en wijle, als het je niet lukt om deze signalen op te pikken zal de hond niet op het niveau blijven wat aangeleerd is.Wil de hond schreef:Zou iemand die geen hond wil maar slechts een handig instrument wel in staat zijn om een hoog-opgeleide hond op het gewenste niveau van uitvoering kunnen houden?
nu weet ik wel dat blinden vooraf uitvoerig geïnstrueerd worden, maar toch : we weten allemaal dat opvoeding en correcte uitvoering van gevraagde oefeningen een continu proces is, waarin je heel erg op details en signalen moet letten, en dus voortdurend bij moet sturen en op de juiste momenten blijven belonen enz.
ik kan fout zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit bij de meerderheid van de blinden lukt. of tenminste niet bij degene die vóór hun blindengeleidehond al geen ruime ervaring met honden in het algemeen hadden opgedaan.
Ja pfffff........ zou ook niks voor mij zijn hoorInge O schreef:ik ook hoorStang schreef:
Neemt dus niet weg dat ik wel degelijk denk dat een hond als blindegeleidehond een prima leven kan hebben, maar wel in de juiste handen dus.
maar hoe graag ik ook pupjes opvoed, ik zou er echt niet kunnen aan beginnen om ze in hun eerste jaar bij me te nemen (los van het feit dat ik daar toch al niet voor in aanmerking kom, want dan moet ik waarschijnlijk ook eerst nog een man en kinderen nemen).
maar ik zou zóveel verdriet hebben als ik merk dat 'mijn' hondje bij een onbegrijpende baas is terechtgekomen.
je heb overal rotte appels tussen dus ook daar bij, en denk je nou echtdat een blindegeleidehond nooit los komt, ch kom op zeg dan ben je wel heeeeel erg naieflilalila schreef:Ik was eerst heel positief over het inzetten van hulphonden bij mensen met een handicap. Maar daar ben ik wel wat van teruggekomen.
Het komt helaas voor dat gehandicapten de hond puur als verlengstuk zien van hun mogelijkheden en te weinig rekening houden met het welzijn van de hond.
Ik heb bijv. gezien dat een gehandicapte haar rolstoel motorisch snel omdraaide en haar labradortje bijna gewurgd werd, omdat hij niet snel genoeg meedraaide. Ik was hier bezorgd over, zij niet.![]()
Dus wat mij betreft mogen alleen gehandicapten een hond die er goed voor willen zorgen en daar ook hulp bij krijgen.
En bij blindegeleidenhonden zou de stichting er zorg voor moeten dragen dat de hond elke week zo'n 3 Ã 4 keer lekker los moet kunnen spelen, liefst met andere honden. Een beetje geluk hebben ze wel verdiend !
oeps,zijn ook niet gehandicapte mensen die niet snel genoeg hun hond de lift intrekkenlilalila schreef:Ik heb bijv. gezien dat een gehandicapte haar rolstoel motorisch snel omdraaide en haar labradortje bijna gewurgd werd, omdat hij niet snel genoeg meedraaide. Ik was hier bezorgd over, zij niet.![]()
: