Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn kleinere honden gezonder ...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Zijn kleinere honden gezonder ...

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

dan grote honden.
Speelt ras een rol ?
Kan iemand mij ook verklaren waarom HD vaak bij grote honden voorkomt.
En zijn er typische ziektes ed. die enkel bij kleine honden voorkomen ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

de cairnterrier word als pup onderzocht op levershunt dus dat zal in dit ras vaker voorkomen denk ik ,of dat niet bij grote honden voor komt weet ik eigenlijk niet :roll:
ik vraag me ook wel eens af hoe het komt dat de kleinere rassen zoveel ouder worden dan de grote waar dat aan ligt :19:
Afbeelding
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ik denk niet per definitie dat een kleinere hond gezonder is, ook die hebben vaak wat aan hun motoriek zoals knie problemen. Alleen trekken mensen niet zo snel aan de bel want hij huppelt toch prima op drie pootjes hij heeft alleen een typisch loopje. Denk ook eens aan de korte snuiten en uitpuilende ogen. Bij een grotere hond vallen onregelmatig heden in de motoriek vaker op. Zelf denk ik dat een middelgrote hond met een natuurlijke bouw de meest gezonde honden zijn, maar dat is ook maar gissen!
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Zijn kleinere honden gezonder ...

Ongelezen bericht door laeken »

Mama Sanneke schreef:dan grote honden.
Speelt ras een rol ?
Kan iemand mij ook verklaren waarom HD vaak bij grote honden voorkomt.
En zijn er typische ziektes ed. die enkel bij kleine honden voorkomen ?
Nee in principe zijn kleine honden niet gezonder dan grote honden. Ras speelt zeker een rol aangezien het ene ras lang zo oud niet wordt als het andere ras. Neem bv de berner sennenhond, die wordt niet erg oud tegenwoordig. Een hond van dat zelfde formaat, de bouvier wordt al een stuk ouder gemiddeld.
HD komt ook voor bij kleine honden maar dan zal het effect veel minder zijn. Als er meer kilo's op een slecht gewricht hangen is het zo dat er eerder ongemak optreedt. Als een mens iets aan de knieen of heupen krijgt is het eerste advies afvallen als er sprake is van overgewicht. Zware honden die HD hebben moet je dus zo schraal mogelijk houden en goed bespierd, dat geeft het beste eindresultaat.

Specifieke ziektes die alleen bij kleine honden voorkomen ken ik persoonlijk niet. Wel weet ik dat patella bv veel vaker voorkomt bij kleine honden. Ook problemen met uitpuilende ogen zie je meer bij kleine rassen. Wat je ook vaak ziet is dat kleine honden sneller een slecht gebit hebben omdat de tanden domweg te dicht op mekaar staan waardoor er eerder rot tussen komt. De kaak is te iel voor alle tanden. Daarom zijn kleine oude hondjes eerder tandeloos dan grote honden.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

kan het zo zijn dat bepaalde, erg grote rassen, in verhouding vrij kleine vitale organen hebben, die door de grootte van het lijf dat ze moeten beheren, gewoon overbelast zijn en dus voor een korte levensduur zorgen?
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

linlin schreef:kan het zo zijn dat bepaalde, erg grote rassen, in verhouding vrij kleine vitale organen hebben, die door de grootte van het lijf dat ze moeten beheren, gewoon overbelast zijn en dus voor een korte levensduur zorgen?
Zo werkt het bij konijnen blijkbaar wel. Schijnt dat reuzenkonijnen in verhouding een vrij klein hart hebben. Mijn vlaamse reus kreeg narcose op zijn gewicht, maar zijn hart kon de hoeveelheid niet wegwerken. Zou mij niet onlogisch in de oren klinken dus.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

linlin schreef:kan het zo zijn dat bepaalde, erg grote rassen, in verhouding vrij kleine vitale organen hebben, die door de grootte van het lijf dat ze moeten beheren, gewoon overbelast zijn en dus voor een korte levensduur zorgen?
Zou het niet eerder zo zijn dat rassen kapot gefokt zijn of worden? Grote Zwitser: Ooit met gemak 13 jaar. Nu: het is maar afwachten, met 8 jaar mag je je handen dichtknijpen.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief

Tuurlijk werkt dat zo, maar dan praten we over extreem grote honden als doggen. Doggen hebben redelijk vaak te kampen met hartproblemen omdat hun hart domweg op is als ze een jaar of 6-8 zijn. Of dat nu nog zo is weet ik overigens niet.
Grote honden verouderen over het algemeen ook wat sneller. Een terriertje van 10 is niet hetzelfde als een dog van 10.
Toch is dat ook wel rasgebonden aangezien Wuilus gewoon erg mooi oud werd maar wel een grote hond was. Ze werd niet extreem grijs en had een prima hart tot de dag dat ze doodging. Ook haar organen waren nog gewoon prima. Alleen de gewrichten waren kapot door traplopen en wild spelen in haar leven in combinatie met haar grootte.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn hond is ruim 15 geworden. Iemand hierboven schreef dat een middelgrote hond met normale verhoudingen naar haar idee het meeste kans heeft oud te worden en ik denk dat dus ook. Mijn Patries was een Pitt bull en die vind ik erg mooi kloppen, alles mooi in verhouding en die zag er ook echt tot het laatst toe gewoon super uit. Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoe ze gefokt zijn, wat voor een leven hebben ze gehad en voeding.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
laeken
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Mijn hond is ruim 15 geworden. Iemand hierboven schreef dat een middelgrote hond met normale verhoudingen naar haar idee het meeste kans heeft oud te worden en ik denk dat dus ook. Mijn Patries was een Pitt bull en die vind ik erg mooi kloppen, alles mooi in verhouding en die zag er ook echt tot het laatst toe gewoon super uit. Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoe ze gefokt zijn, wat voor een leven hebben ze gehad en voeding.
Toch werd mijn wel grote hond ook erg oud en bleef ze ook heel mooi tot het einde. Een volle vacht die altijd glom, mooie tanden en een goed figuur.
Dat redt je nooit bij een labrador terwijl die kleiner zijn.
Ik denk dat het meer samenhangt met de genen. De pitbull is gewoon altijd een erg gezond ras geweest door de selectie die op het lichaam gericht bleef. Een niet athletische pitbull met een slecht hart leefde in de ontstaansgeschiedenis van het ras niet erg lang. :wink: Men lette toen niet op kleur, vacht, oren etc. Alles kon, als de hond maar gezond was en uithoudingsvermogen had. In de praktijk waren het een soort bastaarden. Dat zie je ook bij veel windhondenrassen, uiterlijk boeit niet als de hond maar rennen kan. Die leven ook lang voor grote honden.

Bij sommige rassen wringen de fokkers zich in allerlei bochten om iets weg of in te fokken. Dat kenmerk wordt belangrijker dan het lichaam. De kop bij sommige bullenrassen bv gaat echt ten koste van het lichaam in de fok. Logisch dat die honden zwakker worden. Soms is het de vacht die belangrijker wordt dan het lichaam, soms zelfs de tekening zoals bij boxers. :denken:

Een wolf wordt ook 14, die zijn wel een stuk groter dan een middenslag en hebben geen probleem met hun formaat. :ok:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Daar heb je idd gelijk in :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Kvind het allemaal héél interresant om lezen :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat denk je van strygomelya (vlgs mij spel ik het fout) bij de cavalier? Vlgs mij komt dat bij grote rassen niet voor. Logisch denk ik, want het komt door de te kleine ruimte achter bij de schedel. Bovendien heeft de cavalier wel meer ernstige problemen. En de chihuahua met z'n open fontanel? Ook zoiets.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”