Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
halti of gentle leader
Moderator: moderatorteam
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
halti of gentle leader
Ik ben weer begonnen aan een honden cursus met mijn 4 jarige hond.
Dit om hem het trekken af te leren.
Nu werken ze daar ook met een gentle leader.
Ik heb hier een tijd een halti geprobeerd,maar dit accepteerde hij dus echt niet en kreeg door het schuren met zijn poten(dit kan ik echt niet voorkomen) een hele grote kale plek op zijn neus.
Nu is mijn vraag::!!!! Denken jullie dat dat bij een gentle leader anders is?
Werkt die beter en anders???
Dit om hem het trekken af te leren.
Nu werken ze daar ook met een gentle leader.
Ik heb hier een tijd een halti geprobeerd,maar dit accepteerde hij dus echt niet en kreeg door het schuren met zijn poten(dit kan ik echt niet voorkomen) een hele grote kale plek op zijn neus.
Nu is mijn vraag::!!!! Denken jullie dat dat bij een gentle leader anders is?
Werkt die beter en anders???
GROETJES RIE,DJARNO EN SHINTO
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
-
Marja
- Zeer actief
Ik gebruik sinds een week een halti voor Zara en ben er super tevreden over.
Ze vind het oon niet leuk, maar ik vind dat trekken na 2 jaar ook niet meer leuk!
Hoezo schuurt ze met haar poten dan? Ik gebruik hem alleen tijdens het lopen, als ze vrij is of in de auto dan doe ik hem gelijk af.
Ze vind het oon niet leuk, maar ik vind dat trekken na 2 jaar ook niet meer leuk!
Hoezo schuurt ze met haar poten dan? Ik gebruik hem alleen tijdens het lopen, als ze vrij is of in de auto dan doe ik hem gelijk af.
groetjes Marja Zara en Stapper

- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
onder het wandelen lukt hem dat.Het is een bere sterke Herder. 
Kijk ook eens op http://www.djarnoshinto.web-log.nl en laat misschien ook een berichtje achter
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wij gebruiken bij Binno ook de Halti (schuift minder over en weer dan een Gentle Leader vind ik). Zij heeft er geen probleem mee.
Heb je hem langzaam laten wennen aan de Halti of ineens hups de straat op ermee? Vele honden gaan dan inderdaad dat onding van hun neus proberen te krijgen (ook de Gentle Leader dus).
Probeer hem er op een leuke manier aan te laten wennen thuis. Doe de Halti af en toe eerst gewoon thuis eventjes aan tijdens het eten of spelen zodat hij er op een leuke manier kan aan wennen. Pas daarna de riem eraan en naar buiten.
Heb je hem langzaam laten wennen aan de Halti of ineens hups de straat op ermee? Vele honden gaan dan inderdaad dat onding van hun neus proberen te krijgen (ook de Gentle Leader dus).
Probeer hem er op een leuke manier aan te laten wennen thuis. Doe de Halti af en toe eerst gewoon thuis eventjes aan tijdens het eten of spelen zodat hij er op een leuke manier kan aan wennen. Pas daarna de riem eraan en naar buiten.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- zepenko
- Zeer actief
Wat jammer is van zowel de Gentle Leader als de Halti, is dat de hond constant gecorrigeerd wordt met zo'n ding om. Er `grijpt' namelijk altijd iets over zijn bek (=dominante handeling), of hij nu netjes meeloopt of aan het trekken is.
Gevolg is dat de hond dus niet gaat leren wat zijn baas wil; niet trekken aan de riem, want er verandert voor de hond niks als hij niet trekt.
Daarom ben ik voorstander van een methode waarbij je eerst de hond gaat leren dat bij jouw lopen leuk is (dus met een brok o.i.d.). Dit zou ik dan wel van begin af aan met een commando doen. Je begint dan met 1 minuut wandelen zonder trekken en daarna geef je hem weer vrij. Dan mag je hond dus trekken. Dat ga je steeds langer uitbouwen.
Bij een goede hondenschool zullen ze je deze methode ook leren en ook methodes voor als dit bij jouw hond niet lukt. Als ze maar meteen met een Halti of Gentle Leader aankomen, weten ze eigenlijk niet hoe ze het probleem moeten aanpakken.
Veel succes
Gevolg is dat de hond dus niet gaat leren wat zijn baas wil; niet trekken aan de riem, want er verandert voor de hond niks als hij niet trekt.
Daarom ben ik voorstander van een methode waarbij je eerst de hond gaat leren dat bij jouw lopen leuk is (dus met een brok o.i.d.). Dit zou ik dan wel van begin af aan met een commando doen. Je begint dan met 1 minuut wandelen zonder trekken en daarna geef je hem weer vrij. Dan mag je hond dus trekken. Dat ga je steeds langer uitbouwen.
Bij een goede hondenschool zullen ze je deze methode ook leren en ook methodes voor als dit bij jouw hond niet lukt. Als ze maar meteen met een Halti of Gentle Leader aankomen, weten ze eigenlijk niet hoe ze het probleem moeten aanpakken.
Veel succes
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
- zepenko
- Zeer actief
Buiten het feit dat ik denk dat je het ook zonder deze hulpmiddelen kunt aanleren, vraag ik me af of ze ooit nog op deze manier gebruikt worden. Want eigenlijk zijn zowel de GL als de Halti toch opgewaardeerde slipkettingen.binno schreef:Je mag trouwens ook nooit correcties geven met een Halti of een Gentle Leader. De bedoeling is dat je door middel van aandachtsoefeningen en beloningen het goede gedrag gaat oefenen en dat deze hoofdtuigjes alleen een hulpmiddel zijn, geen wondermiddel.
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou op het cursus veld onder de cursus gedraagt hij zich voor beeldig.Ik heb gister eerste les gehad en die man vroeg aan me waar mijn trek hond was gebleven
Maar zodra we stoppen en naar de kantine of naar huis moeten dan sleurt hij me.Nu moeten wij dus steeds omdraaien als hij weer wil gaan trekken.
Nou dan kom ik dus pas na 12ven aan thuis,want dan blijf ik draaien.
Als ik hem 1 minuut niet laat trekken wat iemand voorstelde hier.En de rest van mijn wandeling wel dat werkt dan tog ook niet??
Maar het lijkt me wel het fijnste om het hem zo af te leren met gewone band.Maar dan moet je dat tog steeds blijven doen(omdraain)?Anders krijgt hij tog nog zijn zin?
Het kan tog niet zo zijn dat hij als we gaan wandelen hij 5 minuten niet mag trekken en de rest wel?
We hebben overigens 2 honden.En om hem het trekken af te leren ga ik nu met hem alleen en laat mijn man de andere hond uit.Als ik alleeen met hem ga is het iets minder.Als ik met beide ga dan werkt het verhaal van om draaien ook niet.
ik ben beniuwd dat als ik hem onder controle krijg of het dan ook met zijn 2 en goed gaat.
Maar zodra we stoppen en naar de kantine of naar huis moeten dan sleurt hij me.Nu moeten wij dus steeds omdraaien als hij weer wil gaan trekken.
Nou dan kom ik dus pas na 12ven aan thuis,want dan blijf ik draaien.
Als ik hem 1 minuut niet laat trekken wat iemand voorstelde hier.En de rest van mijn wandeling wel dat werkt dan tog ook niet??
Maar het lijkt me wel het fijnste om het hem zo af te leren met gewone band.Maar dan moet je dat tog steeds blijven doen(omdraain)?Anders krijgt hij tog nog zijn zin?
Het kan tog niet zo zijn dat hij als we gaan wandelen hij 5 minuten niet mag trekken en de rest wel?
We hebben overigens 2 honden.En om hem het trekken af te leren ga ik nu met hem alleen en laat mijn man de andere hond uit.Als ik alleeen met hem ga is het iets minder.Als ik met beide ga dan werkt het verhaal van om draaien ook niet.
ik ben beniuwd dat als ik hem onder controle krijg of het dan ook met zijn 2 en goed gaat.
-
binno
- Zeer actief
- Contacteer:
En waarom niet? Al zijn er inderdaad ook veel mensen die hem gewoon bij de hond omdoen en denken dat het daarmee opgelost is...zepenko schreef:Buiten het feit dat ik denk dat je het ook zonder deze hulpmiddelen kunt aanleren, vraag ik me af of ze ooit nog op deze manier gebruikt worden.
Ik ben ermee akkoord dat het ook zonder Halti of GL kan aangeleerd worden, maar ik vind het vooral bij grote sterke honden een handig hulpmiddel en geeft net dat ietsje extra vertrouwen aan de baas dat hij de hond toch nog in de hand heeft in noodgevallen, zodat hij ook meer ontspannen kan gaan trainen op het goede gedrag. (in mijn geval was dat niet het trekken van de hond, maar het uitvallen naar andere honden)
zepenko schreef: Want eigenlijk zijn zowel de GL als de Halti toch opgewaardeerde slipkettingen.
Op voorwaarde dat hij op de juiste manier gebruikt wordt zie ik geen probleem. Het is dus helemaal niet de bedoeling dat je ermee gaat corrigeren, want dat is heel slecht voor de nek van de hond.
Ik vind het trouwens ook beter om de Halti of GL te gebruiken met een dubbele leiband en die dan ook aan de gewone halsband vast te maken.
Om het trekken af te leren vind ik telkens van richting veranderen als de hond trekt toch een betere manier (en duidelijker voor de hond) dan één minuut dicht en dan weer vrij. Loopt de hond dan netjes mee, dan flink belonen.
Zo leert de hond snel dat trekken niks oplevert, maar netjes meelopen wel (in de gewenste richting verder lopen en/of lekkers krijgen...).
En beter met één hond tegelijk gaan oefenen en op zoveel mogelijk verschillende plaatsen. Pas als het goed gaat met één hond kan je met de twee samen proberen.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- DoberLuca
- Actief
Ben het er helemaal mee eens dat de beste manier om het trekken af te leren bij trekken andere kant op lopen. Maar als jij 's morgens voordat je naar je werk gaat dit moet doen ben je een half uur bezig waar je normaal 5 minuten over doet. En 's avonds voordat je naar je bed gaat heb ik er ook geen zin in.
Ik heb eerst ook een halti gehad, en na 2 dagen weer teruggebracht omdat het op zijn snuit te hoog zat. Ik heb nu dus een gentle leader en ben daar erg blij mee. Voordeel van de GL is dat je het onder zijn bak ook kunt instellen waardoor het bandje niet steeds naar boven schuift.
's Morgens en 's avonds loopt hij dus met de gentle leader, en 's middags loopt hij los in het bos en na het eten heb ik wat meer tijd. Maar volgens mij blijft dat trekken. Hij vind alles zo leuk en wil overal naartoe. Hij is ruim 2 jaar nu.
Met de GL blijft hij keurig bij mij lopen! en wordt ik niet over straat gesleurd, want hij is ontzettend sterk.
Luca heeft ook geprobeerd in het begin met zijn poten dat ding eraf te wurmen, gewoon volhouden! En bijvoorbeeld ook gewoon in huis even een half uurtje dat ding om doen. Ze kunnen gewoon nog in hun speeltjes bijten hoor.
Succes!
Yvonne
Ik heb eerst ook een halti gehad, en na 2 dagen weer teruggebracht omdat het op zijn snuit te hoog zat. Ik heb nu dus een gentle leader en ben daar erg blij mee. Voordeel van de GL is dat je het onder zijn bak ook kunt instellen waardoor het bandje niet steeds naar boven schuift.
's Morgens en 's avonds loopt hij dus met de gentle leader, en 's middags loopt hij los in het bos en na het eten heb ik wat meer tijd. Maar volgens mij blijft dat trekken. Hij vind alles zo leuk en wil overal naartoe. Hij is ruim 2 jaar nu.
Met de GL blijft hij keurig bij mij lopen! en wordt ik niet over straat gesleurd, want hij is ontzettend sterk.
Luca heeft ook geprobeerd in het begin met zijn poten dat ding eraf te wurmen, gewoon volhouden! En bijvoorbeeld ook gewoon in huis even een half uurtje dat ding om doen. Ze kunnen gewoon nog in hun speeltjes bijten hoor.
Succes!
Yvonne
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Dus omdat jij te lui bent om 's ochtends vroeg op te staan en 's avonds wat later naar bed te gaan moet jouw hond 2x per dag met een gentle leader om lopen?? Dat ding is niet ontworpen voor het gemak van de baasjes, maar als hulpmiddel bij het trainen van honden. Het is dus de bedoeling dat je het ook langzaam weer afbouwt.
Ik heb nu een hondje in de opvang die eerst ook verschrikkelijk trok, ik kreeg hem met een slipketting erbij... Nou, bij mij loopt een middelmaat reu van 10 jaar echt niet met een slipketting om.
Hij heeft meteen een leren halsband omgekregen en elke keer als hij trok bleef ik gewoon stil staan. Een hond die graag alles wil besnuffelen leert snel genoeg dat hij dat alleen maar kan als er geen spanning op de lijn staat. Tja, het duurt inderdaad even wat langer, maar daar heb je wel de rest van je hond z'n leven plezier van.
Ik heb nu een hondje in de opvang die eerst ook verschrikkelijk trok, ik kreeg hem met een slipketting erbij... Nou, bij mij loopt een middelmaat reu van 10 jaar echt niet met een slipketting om.
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
is maar een manier om het trekken af te leren ,en is hier al beschreven;
een GL zit beter dan een halti
een GL kun je ook onderaan vastzetten een halti niet.een GL is een verbeterde uitggave van de halti;
heeft inderdaad een dominerende werking op de neus
maar ook een rustgevende massage achter de oren, als hij goed zit,hoog net achter de oren..
Is een hulpmiddel doe je het af trekt de hond nog.
maar als tijdelijke oplossing wegens fysiek letsel van het baasje een ideaal hulpmiddel en zeker niet met een slibketting te vergelijken.
veel mensen doen inderdaad de moeite niet meer de hond te trainen
omdat het zo makkelijk is.
Martine
een GL zit beter dan een halti
een GL kun je ook onderaan vastzetten een halti niet.een GL is een verbeterde uitggave van de halti;
heeft inderdaad een dominerende werking op de neus
maar ook een rustgevende massage achter de oren, als hij goed zit,hoog net achter de oren..
Is een hulpmiddel doe je het af trekt de hond nog.
maar als tijdelijke oplossing wegens fysiek letsel van het baasje een ideaal hulpmiddel en zeker niet met een slibketting te vergelijken.
veel mensen doen inderdaad de moeite niet meer de hond te trainen
omdat het zo makkelijk is.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
DoberLuca schreef:Ben het er helemaal mee eens dat de beste manier om het trekken af te leren bij trekken andere kant op lopen. Maar als jij 's morgens voordat je naar je werk gaat dit moet doen ben je een half uur bezig waar je normaal 5 minuten over doet. En 's avonds voordat je naar je bed gaat heb ik er ook geen zin in.
Nou wij laten voorlopig de honden apart uit om het goed te leren.Als het perfect gaat ga ik weer met zijn tweeen.En dan ga ik toch gewoon verder met de normale halsband.![]()
Als ik dat ding om doe dan gaat hij echt niet meer spelen of wat dan ook.
Hij is er dan alleen maar mee bezig hem af te krijgen.En ik kan hem met niks afleiden.En hij had toen een hele grote plek op zijn neus!!
Maar ik ga gewoon flimk oefenen.![]()
Succes!
Yvonne
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marja
- Zeer actief
Het kan mij geen moer schelen wat nou beter is!
Ik wil gewoon normaal kunnen lopen met twee van die gigabeesten, zonder dat ik de wijk word doorgesleurd, een arm breek, een rib kneus enz
Ik heb twee jaar supergestrest rondgelopen(met zara) en sinds twee weken loop ik superrelaxed, met twee honden die samen 130 kilo wegen!
Het werkt!! van mij part loopt ze de rest van haar leven met die halti hoor!
Ze heeft twee jaar mij mee mogen sleuren, nu is het mijn beurt
Ik wil gewoon normaal kunnen lopen met twee van die gigabeesten, zonder dat ik de wijk word doorgesleurd, een arm breek, een rib kneus enz
Ik heb twee jaar supergestrest rondgelopen(met zara) en sinds twee weken loop ik superrelaxed, met twee honden die samen 130 kilo wegen!

- Joyce
- Zeer actief
Als je naar het grote geheel kijkt is er maar 1 manier om een hond wat dan ook af te leren. En dat is er voor te zorgen dat zijn gedrag niet meer zelfbelonend is. Met trekken is het zelfbelonende gedrag dat de hond sneller komt waar hij naar toe wil. Er dus gewoon voor zorgen dat dat niet meer lukt. Dan kan je inderdaad omdraaien, maar je kan ook stil blijven staan. Het is hetzelfde principe. Met stil staan heb je wel het voordeel dat je meteen het niet strak staan van de lijn kan belonen met vooruit lopen.
In ieder geval is de halti of gl niet een reden om maar helemaal niet meer te gaan trainen met je hond en de makkelijkste weg kiezen.
In ieder geval is de halti of gl niet een reden om maar helemaal niet meer te gaan trainen met je hond en de makkelijkste weg kiezen.
-
Marja
- Zeer actief
In theorie heb je gelijk hoor!Chatterbox schreef:Als je naar het grote geheel kijkt is er maar 1 manier om een hond wat dan ook af te leren. En dat is er voor te zorgen dat zijn gedrag niet meer zelfbelonend is. Met trekken is het zelfbelonende gedrag dat de hond sneller komt waar hij naar toe wil. Er dus gewoon voor zorgen dat dat niet meer lukt. Dan kan je inderdaad omdraaien, maar je kan ook stil blijven staan. Het is hetzelfde principe. Met stil staan heb je wel het voordeel dat je meteen het niet strak staan van de lijn kan belonen met vooruit lopen.
Maar wat als je niet stil kan blijven staan, omdat je hond twee keer zo sterk is als jijzelf en twee keer zo zwaar(bij wijze van spreken)
Dan gaat die vlieger gewoon niet op en zul je toch iets anders moeten verzinnen

- kristien
- Actief
- Contacteer:
Sorry maar zoals mijn hond en ik vonden een gentle leader echt een gruwel
(
Ik snap ook niet wat er zo hondvriendelijk aan is. Ben het eerste jaar bij Martin Gauss hondenschool geweest en daar werd er dus mee gewerkt als het hondje niet een twee drie goed volgde. Wel we hebben dat een paar maanden geprobeerd en Lukka vond het echt verschrikkelijk. Iedere keer als het ding ommoest was het een gevecht en ik vond het ook niet leuk om te zien (het minste dat ze trekte werd ze constant gecorigeerd door dat ding
(
We zijn naar een andere hondenschool gegaan voor agility en omdat de toelatingsvoorwaarden voor agility streng waren eerst nog 3 maand gewone gehoorzaamheid (A klas). Daar had ze een slipketting om maar daar heeft ze nooit problemen mee gehad om die om te doen (stak haar kop er zelf door) en na deze ervaring snap ik echt niet waarom het ene hondvriendelijker zou zijn als het andere. Ik denk dat dit misschien heel controversieel is enzo maar ik was echt heel teleurgesteld in het ding!
Ik snap ook niet wat er zo hondvriendelijk aan is. Ben het eerste jaar bij Martin Gauss hondenschool geweest en daar werd er dus mee gewerkt als het hondje niet een twee drie goed volgde. Wel we hebben dat een paar maanden geprobeerd en Lukka vond het echt verschrikkelijk. Iedere keer als het ding ommoest was het een gevecht en ik vond het ook niet leuk om te zien (het minste dat ze trekte werd ze constant gecorigeerd door dat ding
We zijn naar een andere hondenschool gegaan voor agility en omdat de toelatingsvoorwaarden voor agility streng waren eerst nog 3 maand gewone gehoorzaamheid (A klas). Daar had ze een slipketting om maar daar heeft ze nooit problemen mee gehad om die om te doen (stak haar kop er zelf door) en na deze ervaring snap ik echt niet waarom het ene hondvriendelijker zou zijn als het andere. Ik denk dat dit misschien heel controversieel is enzo maar ik was echt heel teleurgesteld in het ding!
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Sorry maar zowel mijn hond en ik vonden een gentle leader echt een gruwel
(
(
-
Marja
- Zeer actief
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ik heb ook 2 jaar al lopen stressen iedere morgen met 2 trekkende Hedders aan de lijn.Af en toe zag ik het weer niet meer zitten en dan riep ik weer eens::nou ben ik het zat,ik word gek,ik laat ze niet meer uit,of er gaat er 1 de deur uit!!!Marja schreef:Het kan mij geen moer schelen wat nou beter is!
Ik wil gewoon normaal kunnen lopen met twee van die gigabeesten, zonder dat ik de wijk word doorgesleurd, een arm breek, een rib kneus enz![]()
Maar dan gaat het daarna ook wel weer over.
Wij gaan nu iedere morgen voorlopig allebei met 1 wandelen.(mijn man moet dan heeel vroeg uit zijn nest!!
En dan ga ik er hard tegenaan (met gewone halsband).
Morgen ga ik in winkel kijken voor een gentle leader en als ik dan met 2 moet lopen of naar de hondenclub(dat is een eind lopen op een plaats waar hij om de een of andere reden echt sleurt)dan kan ik die gebruiken.
En verder wil ik hem niet te vaak gaan gebruiken maar in nood.
Dan heb ik geloof ik wel de goeie conclusies uit al jullie reacties getrokken
- kristien
- Actief
- Contacteer:
jamaar ik bedoel echt niet dat we constant aan die slipketting lagen te trekken enzo. In de tweede cursus werd ook de nadruk gelegt op het belonen. Misschien lag het gewoon aan mijn hond haar kop maar die gentle leader heeft haar echt altijd gestoord
) Nu heeft ze zo een soortement touw-leiband (weet niet hoe het echt noemt) en geen halsband meer ...
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Zijn jullie toen zonder reden al meteen begonnen met slip en gentle???kristien schreef:Sorry maar zowel mijn hond en ik vonden een gentle leader echt een gruwel(
Ik snap ook niet wat er zo hondvriendelijk aan is. Ben het eerste jaar bij Martin Gauss hondenschool geweest en daar werd er dus mee gewerkt als het hondje niet een twee drie goed volgde. Wel we hebben dat een paar maanden geprobeerd en Lukka vond het echt verschrikkelijk. Iedere keer als het ding ommoest was het een gevecht en ik vond het ook niet leuk om te zien (het minste dat ze trekte werd ze constant gecorigeerd door dat ding(
Of pas nadat je de aandacht niet van je hond kreeg door middel van stem of koekje?
Ik vind dus dat je dat eerst moet hebben geprobeerd voor dat je andere dingen gaat hanteren.
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ik heb de basiscursus van Martin Gausschool gevolgd: dat begon als mijn hondje 12 weken was en dan 3 keer per week tot het eindexamen (in totaal 10 lessen). Alles werd met de clicker aangeleerd maar ik moet toch zeggen dat bij de vijfde a zesde les de helft van de honden en hun baasje toch het advies kregen met de gentle leader te beginnen. Wisten wij veel in de literatuur staat het beschreven als het ultieme hondvriendelijke middel en de slipketting als een marteltuig.
Ik zweer het je, echt waar, maanden hebben we geoefend met die gentle leader en clicker en snoepjes en volg commando maar ik voelde me er slechter en slechter bij: het was inderdaad alsof ze voortdurend gecorrigeerd werd en van zodra het ding af was volgde ze langs geen kanten. Dan overgeschakeld op de slipketting. Ik vond dat een verbetering omdat ze nu meestal niet gecorrigeerd werd en ik dus veel meer tijd had om te focussen op het belonen. Dat ging echt goed en echt waar het was niet zo dat we er constant aan lagen te snokken.
Ik zweer het je, echt waar, maanden hebben we geoefend met die gentle leader en clicker en snoepjes en volg commando maar ik voelde me er slechter en slechter bij: het was inderdaad alsof ze voortdurend gecorrigeerd werd en van zodra het ding af was volgde ze langs geen kanten. Dan overgeschakeld op de slipketting. Ik vond dat een verbetering omdat ze nu meestal niet gecorrigeerd werd en ik dus veel meer tijd had om te focussen op het belonen. Dat ging echt goed en echt waar het was niet zo dat we er constant aan lagen te snokken.
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Maar goed, het was mijn eerste hond en als ik er nu over nadenk is het waarschijnlijk niet serieus om te verwachten van een vijf maanden oude hond perfect volgt en indien niet dan maar een gentle leader om. Maar het is mijn eerste hond, en het is een hondenschool die stukken van mensen kost dus je denkt ze hebben wel gelijk ....
-
Marja
- Zeer actief
Ik had mijn landseer het eerst, wist nog geen bal van honden, dus naar de hondenschool.rie schreef:Zijn jullie toen zonder reden al meteen begonnen met slip en gentle???kristien schreef:Sorry maar zowel mijn hond en ik vonden een gentle leader echt een gruwel(
Ik snap ook niet wat er zo hondvriendelijk aan is. Ben het eerste jaar bij Martin Gauss hondenschool geweest en daar werd er dus mee gewerkt als het hondje niet een twee drie goed volgde. Wel we hebben dat een paar maanden geprobeerd en Lukka vond het echt verschrikkelijk. Iedere keer als het ding ommoest was het een gevecht en ik vond het ook niet leuk om te zien (het minste dat ze trekte werd ze constant gecorigeerd door dat ding(
Of pas nadat je de aandacht niet van je hond kreeg door middel van stem of koekje?
Ik vind dus dat je dat eerst moet hebben geprobeerd voor dat je andere dingen gaat hanteren.
Na de 10 pupppylessen ging ik dus voor de A cursus, en in les twee werd mij verteld dat ik in les drie een slipketting voor Stapper moest gebruiken, wat toen helemaal niet nodig was!!
Maar ja, ik deed braaf wat de juf zei he:))
Ik heb de cursus af gemaakt maar vraag niet hoe, ik stond er met tranen in mijn ogen hoor, er werd gerukt aan Stapper! ze nam hem altijd om alles voor te doen.
Ze hebben me daar echt een beetje boel bang lopen maken: je hebt een giga grote en zware hond, zeer dominant en met een zeer eigenzinnig karakter. dus gelijk met de slipketting aan de gang anders zou ie een loopje met me gaan nemen!
Stapper trekt helemaal niet, slipketting dus na decursus weg gegooid, hij luistert heel goed en loopt vaak los mee.
Met Zara ben ik naar de martin g school gegaan. Zij trok vanaf dag 1 aan de riem en is daar nooit meer mee gestopt:)
We hebben er alles aangedaan, ook de trainsters maar het is dus nooit gelukt.
Al moet ik zeggen dat mijn man wel met haar aan een gewone riem loopt en dat gaat redelijk goed nu!

- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn eerste cursus was in Belgie.puppy cursus.
Hier ben ik mee gestopt omdat hij niks meer deed als voor een koekje.Dat zag ik niet zitten.Nu begrijp ik dat ze dat in een later stadium wel zouden zijn gaan af bouwen!!!!
Maar ik kreeg helemaal niet zijn aandacht en hij hapte een keer naar mijn man,en daarvoor mocht hij hem niet straffen!!
Bij ons is het ook zo dat ik niet met de hond kan wandelen en bij mijn man gaat het goed.
Naar mijn mening klopt er dan iets niet tussen mij en mijn honnd.Er zit ergens iets niet goed.In onze verhouding,aanpak,stem weet niet.Maar als hij bij mijn man wel goed loopt en bij mij niet,dan kan hij het dus wel!!Daarom weer cursus.
Hier ben ik mee gestopt omdat hij niks meer deed als voor een koekje.Dat zag ik niet zitten.Nu begrijp ik dat ze dat in een later stadium wel zouden zijn gaan af bouwen!!!!
Maar ik kreeg helemaal niet zijn aandacht en hij hapte een keer naar mijn man,en daarvoor mocht hij hem niet straffen!!
Bij ons is het ook zo dat ik niet met de hond kan wandelen en bij mijn man gaat het goed.
Naar mijn mening klopt er dan iets niet tussen mij en mijn honnd.Er zit ergens iets niet goed.In onze verhouding,aanpak,stem weet niet.Maar als hij bij mijn man wel goed loopt en bij mij niet,dan kan hij het dus wel!!Daarom weer cursus.
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
is maar een manier , dat is TRAINEN
en als dat niet lukt om gelijk welke reden is een GL of halti een uitstekend
hulpmiddel, beter dan blijven proberen , niet graag meer gaan wandelen
de wandelingen inkorten enz;;;;
is een hulpmiddel waar beiden wel mee varen! dat is het enigste dat telt
baas EN hond tevreden.
Martine
en als dat niet lukt om gelijk welke reden is een GL of halti een uitstekend
hulpmiddel, beter dan blijven proberen , niet graag meer gaan wandelen
de wandelingen inkorten enz;;;;
is een hulpmiddel waar beiden wel mee varen! dat is het enigste dat telt
baas EN hond tevreden.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Joyce
- Zeer actief
Ik vraag me alleen af hoe tevreden een hond is als hij altijd met een halti om moet lopen??? Natuurlijk kunnen ze er aan wennen, maar vinden ze het ook fijn?
Rie, ik denk niet dat je het meteen moet zoeken in de relatie die je met je hond hebt. Je hond trekt niet omdat hij geen respect voor je heeft of iets dergelijks ,hij trekt gewoon omdat hij daar iets mee bereikt. Misschien is je man consequenter? Je hond weet dat bij je man trekken geen zin heeft omdat je man consequent is en het trekgedrag niet beloond. Misschien doe jij dat onbewust wel?? Als je je hond fysiek niet de baas kan, ben je dan niet gewoon te laat begonnen met trainen? In zulke gevallen kan een halti wel helpen, maar niet voor altijd omdat het zo makkelijk is.
Rie, ik denk niet dat je het meteen moet zoeken in de relatie die je met je hond hebt. Je hond trekt niet omdat hij geen respect voor je heeft of iets dergelijks ,hij trekt gewoon omdat hij daar iets mee bereikt. Misschien is je man consequenter? Je hond weet dat bij je man trekken geen zin heeft omdat je man consequent is en het trekgedrag niet beloond. Misschien doe jij dat onbewust wel?? Als je je hond fysiek niet de baas kan, ben je dan niet gewoon te laat begonnen met trainen? In zulke gevallen kan een halti wel helpen, maar niet voor altijd omdat het zo makkelijk is.
- rie
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn man gaat er hetzelfde mee om als ik.Daarom mijn gedachte gang.Chatterbox schreef:Ik vraag me alleen af hoe tevreden een hond is als hij altijd met een halti om moet lopen??? Natuurlijk kunnen ze er aan wennen, maar vinden ze het ook fijn?
En zoals ik al zei zijn we toen gestopt met de puppy cursus en hebben ondertussen een hele kast vol met allerlei halsbanden om zelf mee te werken.
Maar ik ben nu verstandig en weer op cursus gegaan,zodat ik het ook goed doe.Ik houd nu de riem ook anders vast en heb op 2 dagen al veel vooruit gang geboekt.
Maar omdat ze allebie trekken en ik vanmiddag even allebei tegelijk wou laten poepen effe.
Heb in de Mechel even haltie om gedaan.(ik ga met Duits naar cursus)
Nou hij trekt net zo vrolijk verder
Maar daar weer hetzelfde verhaal,gaan ze alleen wandelen gaat het veel beter.
Ik ben trouwens een paar dieren winkels af geweest voor een gentle maar ze moeten ze overal bestellen.
Aangezien ik die alleen voor noodgevallen wil gaan gebruiken wacht ik nog wel even.