Senta schreef:Lucyanne schreef:Senta schreef:Lucyanne schreef:
Maar niet alle hondeneigenaren, ook niet op dit forum! En dat is nu juist het hele punt van deze discussie!

Ik zeg ook de MEESTE.
Het punt van deze discussie is volgens mij de constatering dat katteneigenaren niets hoeven doen om overlast van hun katten bij anderen te voorkomen. Dat probleem wordt neergelegd bij degene die er last van hebben. En daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Ieder heeft ervoor te zorgen dat een ander zo min mogelijk last heeft van zijn huisdieren. Dat geldt dus ook voor kattenverscheurende honden. De eigenaar van zo'n hond moet ook zo veel mogelijk doen om dat te voorkomen, maar dan wel in alle redelijkheid.
Een kat die in mijn huis of tuin komt loopt nu eenmaal bepaalde risico's, net als een konijn of een vleugellamme vogel, maar daarvoor ga ik mijn huis niet barricaderen of mijn honden de hele dag binnenhouden.
Een ander gaat ook zijn tuin niet afzetten om honden erbuiten te houden. daar wordt ook van de hondeneigenaar verwacht dat deze daar zorg voor draagt.
Nee, de discussie gaat er niet om of katten overlast veroorzaken, maar over hoe je daar als hondeneigenaar mee omgaat! Soms zal een hond een kat pakken, dat is nu eenmaal zo. Niemand die dat ontkent. Maar waar ik en velen met mij over vallen, is dat sommige hondeneigenaren weigeren om ook maar een vinger uit te steken om zo'n drama te voorkomen!
Zelfs al heb je last van andermans dieren, laat je ze daarom maar doodmaken? Nee toch!
Nee, men weigert om als enige maatregelen te nemen om geen last te hebben van de dieren van een ander. Dingen als horretjes is de tent, planten neerzetten om de kat buiten te houden, schrikdraad om vijvertjes, luiken dichthouden etc. Om maar niet te spreken van die kattenbak die je neer zou moeten zetten zodat je geen last meer hebt van de stront van andermans kat.
Het gaat erom dat van hondeneigenaren verwacht wordt dat zij ervoor zorgen dat hun hond geen overlast bezorgt (heel terecht), maar bij katten wordt altijd maar gezegd dat het "de natuur van het beestje" is en vervolgens moeten anderen maar zorgen dat ze er geen last van hebben.
Dat vind ik een kromme redenering. En nogmaals ik ben geen kattenhater en ik, en met mij nog veel meer hondeneigenaren die geen kat hebben, vinden het echt niet leuk om een dier verscheurd te zien worden.
Het probleem bij katten is, dat je ze niet kan leren om op bepaalde plekken niet te komen.
Ik heb 3 katten, waarvan 1 echte buitenkat. Hem heb ik uit het asiel alszijnde 'binnenkat' gehaald. Ik heb hem 1,5 jaar binnengehouden, maar hij werd echt compleet gestoord: viel mensen echt aan op den deur. Hij was diep ongelukkig.
Nu loopt hij buiten, gecastreerd en gechipt trouwens. Maar ik kan hem niet leren om in die en die tuin niet te komen. Dat kan stomweg niet, al zou ik het willen
Overlast veroorzaakt hij hier niet in de buurt, omdat ik ten eerste in een hele rustige buurt woon, hij nooit ver van huis gaat en praktisch alle buren zelf ook katten hebben (ja en die komen ook in onze tuin schijten).
Zou hij echt overlast veroorzaken, dus serieuze overlast, dan is mijn enige optie hem te herplaatsen naar bv een boerderij.
De kat kan niet binnen, de kat veroorzaakt overlast buiten: welke mogelijkheid heeft een katteneigenaar dan nog? (mijn tuin is niet afzetbaar, oa vanwege een lage schutting waar de buren geen hoge schutting willen hebben).
Het gaat er ook niet om dat mensen hun hond niet meer vrij in hun tuin mogen hebben; een belachelijk idee! Natuurlijk mag dat.
Maar ALS je een hond hebt die echt katten verscheurd, dan vind ik het niet meer dan menselijk als je even je tuin checkt of er geen kat inzit of dat je in het voorbeeld van de schuur bv een hoge plank maakt waar de kat veilig zit als de hond eraan komt (de hond ik kwestie heeft al meerdere katten verscheurd). Dat vind ik niet meer dan normaal....... en ja, wellicht is dat het probleem bij een ander neerleggen, maar is dat in het belang van de dieren nu echt zo erg? Om even een kleine moeite te doen?
Niemand heeft het hier over een ongeluk. Als mijn kat per ongeluk gegrepen wordt door een hond, vind ik het net zo erg voor die mensen als voor mezelf. Dat is mijn risico. Maar expres je hond erop afsturen, dat is weer een heel ander verhaal.
Zo....... pfffff.......