Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie menig en ff advies.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Hanneke2 schreef:Misschien niet helemaal van toepassing, maar toch: ik heb van het laatste stukje naar huis een 'feestje' gemaakt. Zodra we op de parkeerplaats zijn, mag Jack los, dan moet hij even netjes blijven zitten, en dan krijgt hij mijn handschoen. Daar racet hij dan als een gek mee naar de voordeur, hij draait zich weer om, ik loop heeeel langzaam naar hem toe waarop hij weer als een gek terug komt rennen, helemaal door het dolle heen als ik dan probeer die handschoen te pakken. Uiteindelijk komen we allebei bij de voordeur, ik zeg LOS en Jack krijgt een koekje in ruil voor de handschoen, en we gaan lekker naar binnen.

Jack is *zo* verzot op dat kleine spelletje, dat hij dan niks anders meer ziet. Hij rent gewoon straal langs vreemde katten, ziet niet eens dat er ergens een boterham met kaas op straat ligt.

En het positieve gevolg van dit alles is dus dat Jack op de parkeerplaats echt alleen oog heeft voor mij, en dat is prettig, want dat is nou echt zo'n plek waar je hond wel eens los loopt zonder dat het helemaal de bedoeling was.

Dus zoiets zou ik iedereen aanraden. Standaard een plak ham bij de voordeur bij thuiskomst kan ook. :mrgreen: En wie hem peert, die krijgt niks. En da's volgens mij een handiger methode dan roepen en boos worden. :wink:
Morgen maar ff een hammetje halen dan :mrgreen: :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Wil de hond schreef:
Laat je man jou het verschil tussen hoe hij met haar omgaat en hoe jij dat doet nog eens uitleggen.

Wie weet heb je daar wat aan?

Nee zeg!!! ik ga me'n man een beetje gelijk geven.
Geen denken aan :pffff:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Hanneke2 schreef:Misschien niet helemaal van toepassing, maar toch: ik heb van het laatste stukje naar huis een 'feestje' gemaakt.
Bij Luna doe ik het altijd met mijn stem, en Spok krijgt ook nog een koekje als ik hem aanlijn ( idee van jou, meen ik me te herinneren.) Ik roep hem altijd met de riem in de hand ten teken dat ik hem wil aanlijnen, en stel hem in de gelegenheid weer weg te lopen als hij niet aangelijnd wil. Maar dan is hij al dichtbij, loopt soms nog en stukje weg, en dan keer ik me om, en wacht net zo lang tot hij weer komt hem bij me lokkend met de riem. Mestal een kwestie van een paar seconden. Dan laat hij zich aanlijnen, is de knapste hond van de hele wereld, en heeft een koekje verdiend. Van de week zag ik hem blij kijken toen ik m'n riem liet zien, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het helemaal goed komt.

Helaas is het soms nodig Spok aan te lijnen om hem bij een andere hond weg te krijgen. Hij gedraagt zich soms bij een gecastreerde reu als bij een loopse teef, en daar krijg ik echt geen vat op. Hopelijk krijgt hij daardoor geen hekel aan aanlijnen. Boos worden doe ik dan natuurlijk ook niet, en ik beloon hem weer voor het meelopen, en geef hem dan weer vrij.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:
Eline* schreef:Ik zet druk als ik zie dat mijn hond niet komt..maar eenmaal bij mij of onderweg naar mij doe ik blij. Dan is de hond namelijk gewoon al aan het luisteren. Wat jij wil is een luisterende hond straffen. Ik snap dat niet goed, laat staan dat de hond het snapt.
dit kan ik helemaal volgen.

hier wordt op bepaalde momenten bij het verfijnen van het hierkomen echt wel druk gebruikt. maar noooooooit meer vanaf het moment dat de hond nog maar een fractie van een mm in jouw richting beweegt : dat is namelijk alléén maar braaf en feest!

zelfs als ze op afstand iets uitspoken en ik me daar boos om maak hebben mijn honden daardoor de slimme reflex ontwikkeld om dan maar onmiddellijk naar me toe te rennen : slim hoor, zijn ze meteen van het gezeur af :ok: . dat gun ik ze absoluut!

en, marja, je zou het in je verbeelding even moeten omdraaien : wat zou je nou doen als je een hond wil leren dat als je hem bij je roept hij zeker niet mág komen.........juist, als hij wél komt hem daarvoor corrigeren :wink: . (denkbeeldig) probleem binnen de kortste keren opgelost, hij komt echt niet meer hoor :mrgreen: .
Ha,ha, ik beloon ook altijd als ze dan toch naar me toekomen. En ga ook alvast maar "braaf"roepen en blij staan doen. Maar eentje bedenkt zich dan soms toch nog halverwege en dan heb ik te vroeg gejuicht....... :denken: Eigenlijk moet ik daar ook wel om lachen. Ik hou ook maar het karakter van de hond in mijn achterhoofd in het verwachtingspatroon........... :mrgreen:
Baily

Ja, het hierkomen is eigenlijk ook geen probleem meer, maar met Beer heb ik wel met mijn handen in het haar gestaan en hij is dus ook degene die erg eigenwijs is............. :mrgreen:

Die dus halverwege ineens omdraait en ergens gaat snuffelen ofzo. Ik denk dat het niet beter wordt met hem.............. :19: :mrgreen: Hij komt altijd wel voor een koekje, daar ben ik al heel blij mee........ :smile:Maar dan moet ik wel "koekje "roepen en geen Beer.

Waarvoor hij ook altijd aan komt rennen is "Beer, ga je mee een rondje lopen"al loopt hij al een uur buiten......... :19: :mrgreen:

De rest van mijn honden komt wel heel goed "hier"als ik roep dus dat geeft toch weer wat zelfvertrouwen......... :pffff: :mrgreen:
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef: Waarvoor hij ook altijd aan komt rennen is "Beer, ga je mee een rondje lopen"al loopt hij al een uur buiten......... :19: :mrgreen:
wie roept er nu ook gewoon saai 'kom hier', als je opties hebt als 'ga je mee een rondje lopen' :pffff: :mrgreen: .

met 'tackje heb ik ook de afspraak dat ik meestal toch wel een paar keer moet roepen. en dan komt ze aanzetten met zo'n arrogante blik van 'wat mot je nóu weer?? gaan we weer zeuren of zo :19: ??'

hahaha, lach me krom om de arrogantie van dat beest :smile: .
Ja, en als ik heel eerlijk ben vind ik zulke honden eigenlijk zo leuk. Al hebben ze een hoog "haren uit je hoofd trek gehalte". :mrgreen:
Twinkles
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Twinkles »

Ik begrijp je boosheid en kokend bloed maar toch moet je ALTIJD een hond belonen voor het terug komen. Het is een ander vehaal als ze blijft staan en je echt naar haar toe moet komen om haar te halen.
HELP DE DOOR DE RAMP GETROFFEN (ZWERF)HONDEN IN THAILAND
http://www.soidogfoundation.org/phuket_ramp.htm
Baily

Inge O schreef:
Baily schreef: Ja, en als ik heel eerlijk ben vind ik zulke honden eigenlijk zo leuk. Al hebben ze een hoog "haren uit je hoofd trek gehalte". :mrgreen:
juist :wink: ! ik ben ook helemaal gek van dat beest :I: , hoe moeilijk ze soms ook is. heb ze eigenlijk ook oa. om die reden uit het (hier geboren) nest aangehouden.....ze leek me niet meteen een probleemloos hondje :19: . ze luistert eigenlijk wel heel goed, en we zijn otzettend aan elkaar gehecht, maar zij wil eigenlijk liever niet dat ik doorheb hoe gek ze toch wel is op me :neenee: .
dus doet mevrouwtje lekker uit de hoogte.....en valt af en toe een keer grandioos uit haar rol :mrgreen: :mrgreen: !
Ja, ze klinkt inderdaad heel leuk........ :wink:
Baily

Marja schreef:
Wil de hond schreef:
Laat je man jou het verschil tussen hoe hij met haar omgaat en hoe jij dat doet nog eens uitleggen.

Wie weet heb je daar wat aan?

Nee zeg!!! ik ga me'n man een beetje gelijk geven.
Geen denken aan :pffff:
:smile: nee daar moet je nooit aan beginnen........... :mrgreen: Misschien kun je stiekum afkijken hoe hij het doet........... :denken: :wink:
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik heb er hier ook zo een die mij op bepaalde momenten gewoon staat uit te dagen (EN op vier pootjes wegspringen, EN blaffen). Maar vooral NIET komt, omdat ze geen zin heeft. Daarom moest ik wel lachen om het verhaal, zo ook om de reactie. Ik heb dus ook heel wat keertjes staan stampvoeten van woede gewoon omdat ik het zo zat was of dat de situatie gevaarlijk was. Nu ken ik mijn mormel intussen van haver tot gort, en weet ik dat ik het er nooit zal uitkrijgen. Dus heb ik wat trucjes verzonnen, waarvan de belangrijkste is te vermijden dat het kan gebeuren. De twee na belangrijkste oplossing is gewoon weg te lopen als ze nog geen zin heeft om uit het park mee te gaan en me bij het bruggetje te verstoppen tot ze een keertje komt.

Maar kwaad worden doe ik niet meer. Niet een heel klein beetje. Wel stiekempjes lachen om het geweldige inzicht van dat hondje. Heb er zelfs een filmpje van gemaakt, zo bijzonder vind ik het.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Wees blij dat het niet regende :mrgreen: dat was vroeger voor Junky teken om eens lekker buiten te gaan struinen maar voordeel was ook dat mijn tranen dan niet opvielen want ik was een overbezorgde hondenbaas die altijd en overal gevaar zag voor mijn hondenkind :mrgreen: :wink:
Wat ik geleerd heb van hem is dat ik gewoon net deed, als hij mij zag (meestal stond hij bij een vuilnisbak :denken: ), dat ik hem helemaal niet bij me wilde hebben :mrgreen: vooral niet meelopen Junk jij mag niet mooi mee dit is mijn mooie stok en niet van jou. Werkte als een zonnetje :smile: maar ik begrijp de frustratie wel hoor :wink: Wat mij ook opviel is dat het wel een bepaald type hond is die dit doet. Scooby deed het absoluut nooit ons kwijtraken was voor hem onverteerbaar. Eens was hij Richard (hubbie) kwijt en in het bos hij piepte en blafde in paniek tot hij hem weer vond. Hij was baasgerichter.
Junk was het een worst of ik er stond of niet. Hij liep zelf wel een keertje naar huis :roll:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
ramona r
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): markiesje
Aantal honden: 1
Contacteer:

niet willen komen

Ongelezen bericht door ramona r »

:smile: Ik kan je niet van advies dienen m.b.t niet willen komen en ben blij als ik al die verhalen lees dat ik niet de enigste ben met een hond die mij alle hoeken van park/bos laat zien.
Ik dacht dat ik na het lezen van tig hondenboeken en braaf wat curcussen gevolgd te hebben dat ik de perfect luisterende hond zou krijgen die je maar kon wensen,mooi niet er blijft altijd wat (gelukkig) karakter achter.
Toen dacht ik volgende hond wordt een teef want mijn reu is echt tevengek maakt niet uit;groot/klein,loops/gesteriliseerd maar ik lees ook bij teefeigenaren dat ze met hetzelfde 'probleem' kampen.
Wat ik wel altijd doe is als de klep auto opengaat thuis/bos een snoepje bij de hand om na eerst rustig te zitten met klep open en pas op commando eruit(riem trouwens om).
Veel succes en maak je niet druk

Groetjes Ramona R
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Omdat ik het altijd een heel gevaarlijk moment vind als je de klep van de auto open doet (ik moet gewoon voor mijn huis, aan de weg parkeren), heb ik mijn honden van het begin af aan getraind dat ze nooit de auto uit mogen voor ik het heb gezegd. Ze zitten bij mij achterin de station en ik vind het gevaarlijk om ze onder het rijden aan de riem vast te maken. Ik heb het getraind met hulp van iemand die ze dan vanaf de achterbank vast kon grijpen als ze toch eruit zouden willen springen. Hierdoor hebben ze nooit de kans gekregen en weten ze gewoon niet beter dan te wachten op mijn commando. Ik weet alleen niet hoe goed dat nog met een volwassen hond te trainen is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hier mogen ze ook alleen op mijn commando de auto uit. Stanley vaak los en Whoop aan de lijn. Kan je wel vertellen dat ze een aardig loopje met je neemt. Misschien is het handig om daarop is apart met haar te trainen, het gewoon bij blijven als ze de auto uitspringt. Gebruik pensstaafjes, gedroogde vis weet ik veel wat en begin is met het laten zitten bij de auto en dan een paar meter richting huis, weer laten zitten. Als het zonder gevaar kan, geef dan duidelijk Vrij en laat haar die stress eruit rennen. Dan loop je meteen de andere kant op en laat je haar zoeken naar jou en als ze vanzelf naar je toe komt rennen doe je gezellig vrolijk aardig en is het een knappe hond en pensstaafje erin. Weer laten meelopen, paar keer zit tussendoor en dan aanlijnen naar huis. En dat iedere keer langer uitbouwen. Ik weet zeker dat het resultaat moet geven, dat het wat oplevert om bij jou in de buurt te blijven. Pas als ze dat goed doorheeft, zou ik het met 2 honden gaan trainen.
En ja, ook hier is 'Hier' altijd feest en heb ook ik geleerd slimmer te zijn dan mijn hond. :mrgreen:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat ze naar je man goed luistert wil dus zeggen dat je man als leider wordt gezien. Misschien bemoeit hij zich minder met de hond? Negeert hij de hond (onbedoeld) wat meer? Dat zie je wel meer bij mannen omdat die doorgaans iets meer van huis zijn en thuis rustig de krant willen lezen o.i.d. En een leider bemoeit zich niet zoveel met z'n minderen. En je hond moet jou gewoon leuker gaan vinden dan al het andere zoals katten e.d. Dus....maak jezelf maar heeeeeeeeeeeeeeel leuk voor je hond en hij/zij zal dan echt altijd komen. En leuk in de ogen van je hond is misschien iets heel erg lekkers bij je hebben en geven op de goede momenten, misschien heel gek met een klein speeltje gaan spelen zodat je hond nieuwsgierig komt kijken....vul zelf maar in en gebruik je fantasie. Alleen zul je na de bestraffing van de laatste keer weer extra moeite moeten doen. Je hond is weer een paar stappen achteruit gegaan. Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”