Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominantie
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dominantie
Een hond die zelf initiatieven neemt, zoals
zelf willen bepalen wanneer spelen,
eten .... is dat een vorm van dominantie ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Zoie
- Zeer actief
Re: Dominantie
Ik denk dat initatief nemen veel met dominantie te maken heeft.Mama Sanneke schreef:Een hond die zelf initiatieven neemt, zoals

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Men noemt dat inderdaad zo. Initiatief nemen linkt men aan dominantie. Je kan het nemen van initiatief ook zien als het nemen van de leiding. Dan is de link met dominantie duidelijker.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit soort algemene uitlatingen eigenlijk niet echt onderschrijf, omdat ze te algemeen zijn om te kloppen.
Een ranglagerre hond kan bijv. prima een ranghogere hond uitdagen tot spel. Dat heeft niets, maar dan ook niets met dominantie te maken. Het is alleen wel gewoon aan de ranghogere of hij zin heeft om mee te spelen ja of nee. In dit voorbeeld neemt de ranglagere hond dus gewoon initiatief om zijn behoeftes te bevredigen.
Dat is dus de manier waarop ik het liever zou zeggen. Honden zijn oportunisten. Ze bevredigen graag hun behoeftes (zoals wij allemaal) en afhankelijk van hun zelfvertrouwen en moed proberen ze wat ze gedaan kunnen krijgen. Wat ze daarin wel of niet gedaan krijgen hangt dus weer af van de situatie en hun rang. Als wij ze daarin erg veel speelruimte geven en dus steeds ingaan op al hun initiatieven, dat is het moment waarop er wel dingen in de rangorde gaan veranderen, omdat het zelfvertrouwen van de hond op dat moment gaat groeien. Als zelfvertrouwen groeit gaat de hond dus ook grenzen verleggen en zich hoger zetten in de rangorde. Dan kan hij bv wel eens proberen te grommen als jij op zijn plek op de bank wil zitten..gewoon om te kijken wat er gebeurd. Zo verschuiven rangen.
Daarom wordt mensen verteld dat het nemen van initiatief aan de ranghoogste is. Op zich dus onzin!
Wel is het aan de ranghoogste niet in te gaan op ale wensen van de hond.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit soort algemene uitlatingen eigenlijk niet echt onderschrijf, omdat ze te algemeen zijn om te kloppen.
Een ranglagerre hond kan bijv. prima een ranghogere hond uitdagen tot spel. Dat heeft niets, maar dan ook niets met dominantie te maken. Het is alleen wel gewoon aan de ranghogere of hij zin heeft om mee te spelen ja of nee. In dit voorbeeld neemt de ranglagere hond dus gewoon initiatief om zijn behoeftes te bevredigen.
Dat is dus de manier waarop ik het liever zou zeggen. Honden zijn oportunisten. Ze bevredigen graag hun behoeftes (zoals wij allemaal) en afhankelijk van hun zelfvertrouwen en moed proberen ze wat ze gedaan kunnen krijgen. Wat ze daarin wel of niet gedaan krijgen hangt dus weer af van de situatie en hun rang. Als wij ze daarin erg veel speelruimte geven en dus steeds ingaan op al hun initiatieven, dat is het moment waarop er wel dingen in de rangorde gaan veranderen, omdat het zelfvertrouwen van de hond op dat moment gaat groeien. Als zelfvertrouwen groeit gaat de hond dus ook grenzen verleggen en zich hoger zetten in de rangorde. Dan kan hij bv wel eens proberen te grommen als jij op zijn plek op de bank wil zitten..gewoon om te kijken wat er gebeurd. Zo verschuiven rangen.
Daarom wordt mensen verteld dat het nemen van initiatief aan de ranghoogste is. Op zich dus onzin!

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Kan een angstige hond veranderen in een dominante ?
Zou de extra aandacht na ziekte of een aanval bv. daar iets mee te maken kunnen hebben ?
Kvind dat nou zo raar, toen ik de vragenlijst van Monique invulde
merkte ik dat Luka niet zo angstig meer is maar eerder rusteloos,
wil zelf ook initiatieven nemen.
Legt zich er wel na een poosje bij neer als het niet past (spelen).
Beetje extra zelfvertrouwen is wel goed, maar teveel is ook weer wat
of heeft het daar niets mee te maken ?
Kan een karakter, als je het zo mag noemen, van een hond veranderen ?
Zou de extra aandacht na ziekte of een aanval bv. daar iets mee te maken kunnen hebben ?
Beetje extra zelfvertrouwen is wel goed, maar teveel is ook weer wat
of heeft het daar niets mee te maken ?

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Angst is iets anders dan dominantie. Ik neem even die lieve Laika als voorbeeld. ZIj was bang. Ronduit een hele angstige hond, maar wel was ze binnen de roedel dominant. Als ik de teugels hier iets liet vieren werd ze onuitstaanbaar en poogde ze de boel te domineren. Riep er buiten echter iemand Boe stond ze te gillen als een speenvarken om het enge mens weg te jagen.Mama Sanneke schreef:Kan een angstige hond veranderen in een dominante ?
Onzekerheid/angst is iets wat losstaat van rangorde en dominantieverhoudingen.
Een onzekere bange hond kan dus wel degelijk de neiging hebben tot domineren en zelfs dus gewoon de baas zijn. Laika was baas over Nelson.
Een hond communiceert zijn plek in de rangorde. Hij meet zijn plek af aan wat hij ontvangt als reactie's op zijn gedrag in de omgeving. Als jij dus bv dominant gedrag beloond zal de hond daaruit concluderen dat hij best heel wat is. Als hij bergen met aandacht krijgt als hij erom vraagt dan heeft dat dus hetzelfde effect. Hij kan daardoor stijgen in de rangorde.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja, vergis je niet in een bange en onzekere hond hoor
Hier mijn lieve Moritz....... ja, ja, heel lief, maar als je niet uitkijkt!! Laatst klom hij gewoon op mijn schouders met zijn poten en torende even boven mij uit
O, en hij zag het ook niet meer zo zitten om opzij te gaan voor mij op de bank.
Teken voor mij dat Moritz ondanks al zijn onzekerheid en angst, wel een praatjesmaker is. Dus wordt hem weer even duidelijk gemaakt dat dit toch grenzen zijn die niet overschreden dienen te worden
Het is wel moeilijk om in te schatten. De bange en onzekere hond krijgt veelal een hoop aandacht en er wordt vaak net iets meer van gepikt. Daar ga je (en ik) de fout in. Een hond blijft een hond en ook een onzekere hond kan zeker proberen een stapje hoger te komen.

Hier mijn lieve Moritz....... ja, ja, heel lief, maar als je niet uitkijkt!! Laatst klom hij gewoon op mijn schouders met zijn poten en torende even boven mij uit

Teken voor mij dat Moritz ondanks al zijn onzekerheid en angst, wel een praatjesmaker is. Dus wordt hem weer even duidelijk gemaakt dat dit toch grenzen zijn die niet overschreden dienen te worden

Het is wel moeilijk om in te schatten. De bange en onzekere hond krijgt veelal een hoop aandacht en er wordt vaak net iets meer van gepikt. Daar ga je (en ik) de fout in. Een hond blijft een hond en ook een onzekere hond kan zeker proberen een stapje hoger te komen.
Dat herken ik van Mees. Naarmate hij zijn angsten kwijtraakte werd hij zekerder en dominanter. Ik los dat simpel op door te 'nilifen'. Niets is gratis. Voor alle dingen die belangrijk zijn voor Mees moet hij iets doen. Zitten voordat ik hem aanlijn, zitten voordat hij los mag, zitten en wachten voordat hij mag eten enz. (Zit wordt afgewisseld met af.) Geen gratis aandacht. Dat werkt hier heel goed. Ik ben daar meteen mee begonnen toen Mees in huis kwam. Sypke moest dat toen ook allemaal.Stang schreef:Ja, vergis je niet in een bange en onzekere hond hoor![]()
Hier mijn lieve Moritz....... ja, ja, heel lief, maar als je niet uitkijkt!! Laatst klom hij gewoon op mijn schouders met zijn poten en torende even boven mij uitO, en hij zag het ook niet meer zo zitten om opzij te gaan voor mij op de bank.
Teken voor mij dat Moritz ondanks al zijn onzekerheid en angst, wel een praatjesmaker is. Dus wordt hem weer even duidelijk gemaakt dat dit toch grenzen zijn die niet overschreden dienen te worden![]()
- Zoie
- Zeer actief
klopt idd, Spok neemt bij voortduring het initatief tot spel bij Luna, en gaat daarin af en toe echt ver in een poging haar te bewegen te reageren. Maar het is overduidelijk dat hij Luna als ranghoger beschouwt.Eline* schreef:Men noemt dat inderdaad zo. Initiatief nemen linkt men aan dominantie. Je kan het nemen van initiatief ook zien als het nemen van de leiding. Dan is de link met dominantie duidelijker.
Een ranglagerre hond kan bijv. prima een ranghogere hond uitdagen tot spel. Dat heeft niets, maar dan ook niets met dominantie te maken.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Zou kunnen, maar dan gaat ie wel een héél andere richting uit.sypke schreef:Kan het ook zijn dat Luka gewoon wat zekerder wordt?
Lukamans, dat is garantie voor verrassingen

Ik pas me wel aan, maar soms zit ik wel es met vragen.
Komt ervan als je nog nooit een hond zelf hebt moeten opvoeden.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf