Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hanigheid
Moderator: moderatorteam
- sample
- Zeer actief
Hanigheid
Ben een beetje uitgekakt geloof ik. Bono is redelijk "pittig" tegen andere reuen. En tegen fietsers.
Ben al maanden aan het proberen hem af te leiden, maar eigenlijk helpt het niet echt. Dat wat hij het allerlekkerste vind in mijn zak, doet hem niks. Bestraffend toespreken, doet hem niks. Negeren wat er op ons af komt of voorbijloopt...... hij reageert tóch. Kort bij me houden (waarmee ik dus eigenlijk de aanzet geef dat er wat gaande is) helpt niks. Een grote afstand bewaren ook niet. Belonen als hij het een keer netjes houdt (bijna nooit) ook niet. Hij gaat echt een beetje uit zijn dak. Grommen, borstelen, springen, maaien met zijn poten in de lucht.
Iemand tips?
Ben al maanden aan het proberen hem af te leiden, maar eigenlijk helpt het niet echt. Dat wat hij het allerlekkerste vind in mijn zak, doet hem niks. Bestraffend toespreken, doet hem niks. Negeren wat er op ons af komt of voorbijloopt...... hij reageert tóch. Kort bij me houden (waarmee ik dus eigenlijk de aanzet geef dat er wat gaande is) helpt niks. Een grote afstand bewaren ook niet. Belonen als hij het een keer netjes houdt (bijna nooit) ook niet. Hij gaat echt een beetje uit zijn dak. Grommen, borstelen, springen, maaien met zijn poten in de lucht.
Iemand tips?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
probeer je alleen iets lekkers voor zijn neus te houden of doe je zelf ook maf?
sam is helemaal gek van de bullmastiff hier aan de overkant, pest is dat we vaak tegelijk buiten komen (op verschillende tijden, toeval dus)
iets leuks/lekkers geven helpt niet, maar als ik als een maf ga springen of een eindje rennen kijkt ie nog steeds naar enzo, maar zoveel minder dat ik hem met een flinke "doorlopen!" gewoon meekrijg
dus misschien moet je jezelf voor gek zetten!
ook doe ik dit bij afleiding waar hij niet op reageert. dus als er iemand langs komt lopen/fietsen laat ik hem liggen. hij snapt het nu zo goed dat hij vaak bij een hond ook al even gaat liggen. komt ie toch omhoog dan ga ik weer achterlijk doen!
sam is helemaal gek van de bullmastiff hier aan de overkant, pest is dat we vaak tegelijk buiten komen (op verschillende tijden, toeval dus)
iets leuks/lekkers geven helpt niet, maar als ik als een maf ga springen of een eindje rennen kijkt ie nog steeds naar enzo, maar zoveel minder dat ik hem met een flinke "doorlopen!" gewoon meekrijg
dus misschien moet je jezelf voor gek zetten!
ook doe ik dit bij afleiding waar hij niet op reageert. dus als er iemand langs komt lopen/fietsen laat ik hem liggen. hij snapt het nu zo goed dat hij vaak bij een hond ook al even gaat liggen. komt ie toch omhoog dan ga ik weer achterlijk doen!
- sample
- Zeer actief
Das wel een goeie misschien, dat liggen als er een fietser voorbij komt.
Ik zou eigenlijk eens iemand in moeten schakelen om hem een anatal keer voorbij te fietsen. Iemand die hem kent en niet van hem schrikt. Hij dóet niks, maar ik kan me enorm goed voorstellen dat mensen zich helemaal het leplazerus schrikken als ze dat kalf van mij op zich af zien komen.
Bovendien moet hij dat gedrag gewoon afleren.
Ik zou eigenlijk eens iemand in moeten schakelen om hem een anatal keer voorbij te fietsen. Iemand die hem kent en niet van hem schrikt. Hij dóet niks, maar ik kan me enorm goed voorstellen dat mensen zich helemaal het leplazerus schrikken als ze dat kalf van mij op zich af zien komen.
Bovendien moet hij dat gedrag gewoon afleren.
- zepenko
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou eerst gaan kijken op welke afstand hij wel op een normale manier langs reuen en fietsers kan, en dan beginnen met oefenen op die afstand, dus veel belonen. Dan langzamerhand met kleine stapjes de afstand gaan verkleinen. Het vergt wel wat inventiviteit om in de tijd dat je hiermee bezig bent te zorgen dat je hond niet de fout in kan gaan, dus dat je niet op korte afstand langs fietsen en reuen hoeft.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- sample
- Zeer actief
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Hanigheid
Wanneer begin je met afleiden? Als hij al druk begint te doen (te laat), of ervoor? Met een heel opgewekte stem tegen hem blijven praten om zijn aandacht vast te houden en hem netjes te laten volgen? Laat mensen maar gerust denken dat je gek bent, denken ze van mij ook waarschijnlijk...sample schreef:Ben al maanden aan het proberen hem af te leiden, maar eigenlijk helpt het niet echt.
En ik zou inderdaad beginnen met op grote afstand te oefenen, zodat hij zo weinig mogelijk in de fout kan gaan. Ik zou hem niet bestraffend toespreken als het fout gaat. Eerder negeren en doorlopen. Pas als dat goed gaat de afstand dan steeds gaan verkleinen. Niet altijd makkelijk, maar we hebben het hier ook zo moeten doen (en soms nog).

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- sample
- Zeer actief
Re: Hanigheid
Ik begin al op het moment dat ik die andere hond (reu) zie en hij niet. En dat ze denken dat ik gek ben, lig ik niet wakker vanbinno schreef:Wanneer begin je met afleiden? Als hij al druk begint te doen (te laat), of ervoor? Met een heel opgewekte stem tegen hem blijven praten om zijn aandacht vast te houden en hem netjes te laten volgen? Laat mensen maar gerust denken dat je gek bent, denken ze van mij ook waarschijnlijk...sample schreef:Ben al maanden aan het proberen hem af te leiden, maar eigenlijk helpt het niet echt.
En ik zou inderdaad beginnen met op grote afstand te oefenen, zodat hij zo weinig mogelijk in de fout kan gaan. Ik zou hem niet bestraffend toespreken als het fout gaat. Eerder negeren en doorlopen. Pas als dat goed gaat de afstand dan steeds gaan verkleinen. Niet altijd makkelijk, maar we hebben het hier ook zo moeten doen (en soms nog).
Wat ik me wèl afvraag.....leer ik hem zo niet onbewust dat als ik ineens gek ga lopen doen, er iets aankomt? Iets wat de moeite waard is om op te reageren?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb Belle nooit afgeleid, maar haar geleerd naast me te lopen met aandacht. Hierbij ben ik begonnen zonder andere honden (joggers, of wat dan ook) in de buurt en langzamerhand de afstand verkleind. Belle viel niet uit naar honden, maar wilde overal naartoe om te spelen, ook niet handig voor een grote, sterke hond. Bij ons was het resultaat dat ze nu vaak al uit zichzelf naar me opkijkt als er een keffend hondje in de buurt is. Door dit heel geleidelijk op te bouwen is de associatie "andere hond = aandacht voor mij = beloning" blijkbaar heel sterk geworden.
Ik vind dit zelf handiger dan afleiden, want als je gaat afleiden moet je altijd opletten of er geen honden in de buurt zijn. Dat hoef ik niet, of Belle weet uit zichzelf dat ze moet opletten of een kleine herinnering (Belle, let op) is genoeg.
Ik vind dit zelf handiger dan afleiden, want als je gaat afleiden moet je altijd opletten of er geen honden in de buurt zijn. Dat hoef ik niet, of Belle weet uit zichzelf dat ze moet opletten of een kleine herinnering (Belle, let op) is genoeg.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Is hier ook zo. Meestal als Binno een andere hond ziet lopen kijkt ze al automatisch naar mij, zo van "baasje, ik ben braaf hoor, waar blijft mijn koekje?"Belle schreef:Bij ons was het resultaat dat ze nu vaak al uit zichzelf naar me opkijkt als er een keffend hondje in de buurt is. Door dit heel geleidelijk op te bouwen is de associatie "andere hond = aandacht voor mij = beloning" blijkbaar heel sterk geworden.

Moos (labrador) Gian (maltezer)