Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

little-wolf schreef:
linlin schreef:
martine schreef:dacht dat de aussi de enigste was die regelmatig zonder staart
word geboren.
cardigan corgi.
die heeft een lange staart. de pembroke ( denk maar aan breken) heeft een korte. :wink:
Bij de Pembroke komen ook regelmatig "natural bobs" voor, aangeboren kortstaart, maar echt niet allemaal.
Er is geloof ik in Zweden ook een onderzoek gaande of het selecteren op aangeboren kortstaart degeneratie van de ruggenwervels tot gevolg kan hebben.
Heb echter nooit resultaten van dit onderzoek gezien. Dat zou opgezocht moeten worden, misschien staat het wel ergens op het internet.
Ik denk dat het Pyrenese herdertje ook wel eens zonder staart geboren wordt (daar zou de Aussie het van geerfd hebben)
Vraag me af hoe het met het Schipperke is en met de Vastotaspets.

Op de volgende link staat iets over Natural bob bij de Aussie, met verschillende links: http://www.dnaco.net/~imgnr/nbt_study.htm
ellen en de birmanen

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb het couperen nooit gesnapt. je betaald een hoop geld voor een hond en dan laat je er stukjes afhalen. hoe meer stukjes eraf hoe duurder de hond.
als de garage dat doet met je nieuwe auto dan gaan we uit ons dak want dan moet er ook wat van de prijs af.
wat betrefd het stukslaan van staarten. daar is op te fokken. waarom slaat een staart van een lab niet zo snel stuk omdat daar al jaren gewoon op gefokt is.
een hond word geboren met alles erop en eraan. het zit er niet voor niks aan.
kijk naar een sharpei. die hebben zoveel rimpels dat deze honden niet meer door veel honden op een normale manier worden benaderd. maar ook hier geldt weer hoe meer rimpels hoe mooier de hond. maar hoe meer rimpels hoe groter de kans op huidproblemen. de engelse buldog nog zo mooi voorbeeld. hoe korter de neus hoe mooier, maar hoe meer ademhalings moeilijkheden, oog problemen. als je daar op fokt ben je een ras aan het verklootte.
laat een hond zijn zoals hij moet zijn. met staart en oren. niks is mooiers om een hele dobermann te zien kwispelen.
ellen
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ellen en de birmanen schreef:ik heb het couperen nooit gesnapt. je betaald een hoop geld voor een hond en dan laat je er stukjes afhalen. hoe meer stukjes eraf hoe duurder de hond.
als de garage dat doet met je nieuwe auto dan gaan we uit ons dak want dan moet er ook wat van de prijs af.
wat betrefd het stukslaan van staarten. daar is op te fokken. waarom slaat een staart van een lab niet zo snel stuk omdat daar al jaren gewoon op gefokt is.
kijk naar een sharpei. die hebben zoveel rimpels dat deze honden niet meer door veel honden op een normale manier worden benaderd. maar ook hier geldt weer hoe meer rimpels hoe mooier de hond. maar hoe meer rimpels hoe groter de kans op huidproblemen. de engelse buldog nog zo mooi voorbeeld. hoe korter de neus hoe mooier, maar hoe meer ademhalings moeilijkheden, oog problemen. als je daar op fokt ben je een ras aan het verklootte.
laat een hond zijn zoals hij moet zijn. met staart en oren. niks is mooiers om een hele dobermann te zien kwispelen.
ellen
hoe kommie erbij dat een gecoupeerde hond duurder is?
Kenny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kenny »

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat bij het schipperke ook af en toe korte staarten voorkomen!
Groetjes,
Kenny en Laika
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

heb mijn dobers altijd ongecoupeerd gehad , al 20 jaar.
tuurlijk komen nu foutjes naar boven , knik , oren die niet goed hangen.
maar dat heb je toch ook bij de andere rassen die nooit gecoupeerd werden , zelfs nu nog.
honden die hun oren moeten tippen volgens de rasstandaard , of net niet mogen tippen. Hoeveel mensen helpen daar niet door als ze pup zijn de oren te kleven ?????
en de staart couperen omdat die kan kapot geslagen worden ??
het gebeurd , maar botbreuken en spierscheuringen gebeuren ook.
Laten we daarom onze hond minder rennen ,of amputeren we zijn benen??
Er zijn meer als genoeg rassen , voor ieder zijn smaak , met of zonder staart , korte staart , alle vormen van oren dus vermink een hond niet omdat je dat ras wil ,maar anders dan het geboren word.
en vooral een hond kies je in de eerste plaats voor zijn karakter ,zo zou het toch moeten.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ellen en de birmanen schreef:ik heb het couperen nooit gesnapt. je betaald een hoop geld voor een hond en dan laat je er stukjes afhalen. hoe meer stukjes eraf hoe duurder de hond.
ellen
:piew: nog zo persoon die het niet helemaal snapt.

mol :8):
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

of iemand die het niet met jouw mening eens is mol.......

:mrgreen:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Heeft iemand een foto van een poedel met staart ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mol
Zeer actief

massam schreef:of iemand die het niet met jouw mening eens is mol.......

je kan het niet met me eens zijn vind ik prima maar je moet niet gaan zeggen laat een hond zoals een hond bedoelt is want nogmaals elke hond is gekreert door mensen hand en zit een standaard bij dus die honden zien er uit zoals ze bedoelt zijn.

M@scha
Zeer actief

Mol schreef:

je kan het niet met me eens zijn vind ik prima maar je moet niet gaan zeggen laat een hond zoals een hond bedoelt is want nogmaals elke hond is gekreert door mensen hand en zit een standaard bij dus die honden zien er uit zoals ze bedoelt zijn.

dat is een feit, maar zij bedoelt zoals ze geboren zijn.

er is iets over te zeggen dat een hond die zijn functie waar ie voor gemaakt is niet meer doet ook die korte oren niet meer nodig heeft toch?
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Mol schreef:

:ok: :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mol
Zeer actief

massam schreef:
Mol schreef:

dat is een feit, maar zij bedoelt zoals ze geboren zijn.

er is iets over te zeggen dat een hond die zijn functie waar ie voor gemaakt is niet meer doet ook die korte oren niet meer nodig heeft toch?
nee, want het is een vertegenwoordiger van zijn ras ,dus zou hij/zij teoreties de functie moeten kunnen vervullen waar hij voor gefokt is.

M@scha
Zeer actief

op die fiets heb jij weer gelijk.

maar is het dan eigenlijk niet zo dat ze de hond dan zo moeten fokken dat ie daar gewoon aan voldoet zonder knippen?
Mol
Zeer actief

massam schreef:op die fiets heb jij weer gelijk.

maar is het dan eigenlijk niet zo dat ze de hond dan zo moeten fokken dat ie daar gewoon aan voldoet zonder knippen?
en dan? dan gaan ze wel koeren dat ze geneties niet kloppen

M@scha
Zeer actief

Mol schreef:
massam schreef:op die fiets heb jij weer gelijk.

en dan? dan gaan ze wel koeren dat ze geneties niet kloppen

koeren doen ze toch wel :mrgreen:

dat krijg je idd nu niet zomaar voor elkaar.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Maar als een korte staart bij het ras hoort, moet je dan niet zorgen dat die korte staart erin gefokt wordt in plaats van deze te couperen?
Mol
Zeer actief

Chatterbox schreef:Maar als een korte staart bij het ras hoort, moet je dan niet zorgen dat die korte staart erin gefokt wordt in plaats van deze te couperen?
lees ff terug dan.

Joyce
Zeer actief

Oeps, te snel :)

Wat bedoel je met geneties die niet kloppen, ik ben niet zo thuis in foktermen. :denken:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik vermoed dat Mol bedoelt dat er dan generaties honden zijn die niet aan de rasstandaard voldoet voordat je hebt wat gewenst is. Want het kost tijd voordat je een eigenschap in een ras fokt en voordat je zover bent zal je dus exemplaren fokken die niet voldoen en ook niet inzetbaar voor de fok zijn.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ahaaaaa... maar is dat dan zo erg? Natuurlijk kost het tijd, maar als het ter verbetering van het ras is, is het dan zo erg? En uiteindelijk zul je ook wel moeten, want zullen andere landen ook niet snel volgen met het coupeerverbod?
Branka
moderator

Andere landen doen er aanzienlijk langer over. Zo is het b.v. in Nederland al jaren verboden om honden aan de oren te couperen, meen sinds eind jaren '80. Maar als je b.v. de Dogo ziet, daar staat in de rasstandaard zelfs dat de oren gecoupeerd horen te worden. En in Argentinië coupeert men nog steeds de oren.
Ik vrees dat het nog heel wat tijd kost en in sommige landen echt niet verboden wordt. Zeker niet bij rassen die in land van herkomst nog hun oorspronkelijke taken uitvoeren.
Verder denk ik dat je ook in het oog moet houden dat b.v. korte staarten in feite een mutatie aan de wervelkolom is en het is ook niet geheel duidelijk of dat afwijkingen aan de rest van de wervelkolom kan geven. Dus met het infokken van een eigenschap kan je dus andere afwijkingen creëren.

Moet overigens wel zeggen dat ik dus niet voor couperen ben :wink:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Ik ook niet hoor. :mrgreen: Vroeg het me alleen maar af. :wink:
Mol
Zeer actief

Branka schreef:Ik vermoed dat Mol bedoelt dat er dan generaties honden zijn die niet aan de rasstandaard voldoet voordat je hebt wat gewenst is. Want het kost tijd voordat je een eigenschap in een ras fokt en voordat je zover bent zal je dus exemplaren fokken die niet voldoen en ook niet inzetbaar voor de fok zijn.
dat ondermeer maar je gene paket klopt ook voor geen meter meer je moet daadwerkelijk staarten weg fokken dus korter fokken wat is daar de orzaak van dat de staart korter is? en is dat wel gezond om daar op verder te fokken?

Branka
moderator

Mol schreef:
Branka schreef:Ik vermoed dat Mol bedoelt dat er dan generaties honden zijn die niet aan de rasstandaard voldoet voordat je hebt wat gewenst is. Want het kost tijd voordat je een eigenschap in een ras fokt en voordat je zover bent zal je dus exemplaren fokken die niet voldoen en ook niet inzetbaar voor de fok zijn.
dat ondermeer maar je gene paket klopt ook voor geen meter meer je moet daadwerkelijk staarten weg fokken dus korter fokken wat is daar de orzaak van dat de staart korter is? en is dat wel gezond om daar op verder te fokken?

Ik geloof dat ik het 2e punt dat jij aanstipt ook had staan in mijn reactie :wink: Het is een mutatie die je in het ras fokt en het is niet duidelijk wat zo'n mutatie verder voor effect heeft wat erfelijke afwijkingen betreft.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

De oren werden toch gecoupeerd, zodat de hond dan bij zijn werk niet verwond werd aan de oren?
Dacht dus dat het ter bescherming was, dus als dan de factor wegvalt die de oorzaak van het verwonden is, is er toch geen noodzaak meer om te couperen? De geschiktheid voor een bepaald werk is toch in eerste instantie afhankelijk van zijn karakter? Zijn karakter wordt er toch niet beter van als hij gecoupeerd wordt?
Mol
Zeer actief

Branka schreef:
Mol schreef:

Ik geloof dat ik het 2e punt dat jij aanstipt ook had staan in mijn reactie :wink: Het is een mutatie die je in het ras fokt en het is niet duidelijk wat zo'n mutatie verder voor effect heeft wat erfelijke afwijkingen betreft.
ik las het er na hahahahhaha,maar goed ,couperen is echt zo slecht nog niet, zat laatst tv te kijken dat de dieren bescherming het alles op alles gaat zeten tegen het couperen van staarten van schapen,
de schapen houder legde uit voor de leek waarom ze die couperen dit omdat een langestaart er voor zorgt dar heel hun kont vol zit met strond, en dit in ze zomer vliegen aan trekt en dus maden in hun vacht die de schapen aan vreten, weet je wat die eikel van de dieren bescherming zij: dan neem je toch een schaap waar minder wol op zit dus makkelijker schoon te houden.
nou vraag ik me eigen dus af waarom die schapen houder schapen houd om de wol toch :denken: die mensen tikken echt niet hoog.
maar goed dan zie je dus hoe zo'n varkens ring werkt om de staart en je ziet dus ook dat die lammeren er niks om geven niet gillen niks je kan gewoon aan hun staarten zitten en ze vinden het allemaal prima, doet het dan pijn?
nou je kan me dus een hoop wijs maken maardat het pijn doet nee dat niet het bwijs is voor mij dus WEER gelevert.

Mol
Zeer actief

Elmar schreef:De oren werden toch gecoupeerd, zodat de hond dan bij zijn werk niet verwond werd aan de oren?
Dacht dus dat het ter bescherming was, dus als dan de factor wegvalt die de oorzaak van het verwonden is, is er toch geen noodzaak meer om te couperen? De geschiktheid voor een bepaald werk is toch in eerste instantie afhankelijk van zijn karakter? Zijn karakter wordt er toch niet beter van als hij gecoupeerd wordt?
de hond voldoet toch niet meer aan de eisen volgens de standaard om zijn werk te doen of wel?

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Wanneer zijn die standaards geschreven? Oorspronkelijk toch wel enige tijd geleden door mensen die een heel anders met hun dieren omgingen als wij nu, en gebaseerd op het werk wat ze deden. Het werk van verschillende honden is nu verboden, dus de beschermende maatregelen die nodig waren, zijn dan ook niet meer van toepassing. Dus kun je de standaaard op dat punt ook aanpassen. Ze worden ook wel eens op andere punten aangepast als dat in het straatje van de fokkers van pas komt.
Mol
Zeer actief

Elmar schreef:Wanneer zijn die standaards geschreven? Oorspronkelijk toch wel enige tijd geleden door mensen die een heel anders met hun dieren omgingen als wij nu, en gebaseerd op het werk wat ze deden. Het werk van verschillende honden is nu verboden, dus de beschermende maatregelen die nodig waren, zijn dan ook niet meer van toepassing. Dus kun je de standaaard op dat punt ook aanpassen. Ze worden ook wel eens op andere punten aangepast als dat in het straatje van de fokkers van pas komt.
ja zo kan je beter blijven kan je op jou ras ook hoge poten fokken want waar worden ze vandaag de dag nog gebruikt.
kom op zeg beetje naar je verstand praten kan ook geen kwaat hoor.

het couperen heeft er ook voor gezorgt dat het ras en wat voor ras dan ook zijn typerende uiterlijk heeft gekregen. en dat zijn ze nu allemaal aan het ontnemen omdat het niet natuurlijk zou zijn, NEWS FLASH geen hondenras is naturlijk het is allemaal gekreerd dor mensen hand en gedachten gang.
bevalt het je niet moet je een ras nemen dat niet gecoupeerd word.

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

En daarom koos ik ook voor de Cardigan :wink:

En met mijn verstand is het wel oké.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”