Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ervaring met Purina Proplan
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dit is de classificering van de hond welke gebruikt wordt door o.a. biologen en andere wetenschappers:
Carnivora --> Canidae --> Canis --> Canis familiaris (hond), Canis lupus (Wolf of grey wolf)
Steeds meer wetenschappers zijn van mening dat de hond een sub-soort is van de wolf, dus wie weet verandert in de toekomst de bovengenoemde classificering in Canis lupus familiaris.
De verwarring ontstaat omdat nutritionisten gebruik maken van de termen carnivoor en omnivoor welke niets met de bovengenoemde classifisering te maken hebben. Volgens nutritionisten is een carnivoor een dier dat alleen kan overleven als zijn dieet ook uit dierlijk materiaal bestaat (zoals een kat). Een omnivoor is een dier dat zowel kan overleven op een dieet dat geheel bestaat uit plantaardig materiaal, een dieet dat geheel bestaat uit dierlijk materiaal of beide (zoals een hond/wolf of de mens). Dat er een verschil bestaat tussen overleven en (optimaal) leven mag duidelijk zijn. Natuurlijk kan een hond op brokken overleven (net zoals ik op patat en supplementen kan overleven), maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook de optimale voeding is voor onze viervoeter die merendeels toch echt als carnivoor omschreven wordt. Er bestaan namelijk ook onder de omnivoren verschillen in dieet. Een mens kan op uitsluitend dierlijk materiaal overleven, maar fruit en groente worden toch aanbevolen. Een wolf kan dus op uitsluitend plantaardig materiaal overleven, maar overal waar wolven in gevangenschap gehouden worden bestaat merendeels van hun dieet uit dierlijk materiaal. Toch vreemd dat de brokken die wij onze Canis familiaris voeren merendeels bestaan uit plantaardig materiaal, dit terwijl de wetenschap onze viervoeter nog wel wil gaan classificeren als Canis lupus familiaris.
Groetjes Rosita
Carnivora --> Canidae --> Canis --> Canis familiaris (hond), Canis lupus (Wolf of grey wolf)
Steeds meer wetenschappers zijn van mening dat de hond een sub-soort is van de wolf, dus wie weet verandert in de toekomst de bovengenoemde classificering in Canis lupus familiaris.
De verwarring ontstaat omdat nutritionisten gebruik maken van de termen carnivoor en omnivoor welke niets met de bovengenoemde classifisering te maken hebben. Volgens nutritionisten is een carnivoor een dier dat alleen kan overleven als zijn dieet ook uit dierlijk materiaal bestaat (zoals een kat). Een omnivoor is een dier dat zowel kan overleven op een dieet dat geheel bestaat uit plantaardig materiaal, een dieet dat geheel bestaat uit dierlijk materiaal of beide (zoals een hond/wolf of de mens). Dat er een verschil bestaat tussen overleven en (optimaal) leven mag duidelijk zijn. Natuurlijk kan een hond op brokken overleven (net zoals ik op patat en supplementen kan overleven), maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook de optimale voeding is voor onze viervoeter die merendeels toch echt als carnivoor omschreven wordt. Er bestaan namelijk ook onder de omnivoren verschillen in dieet. Een mens kan op uitsluitend dierlijk materiaal overleven, maar fruit en groente worden toch aanbevolen. Een wolf kan dus op uitsluitend plantaardig materiaal overleven, maar overal waar wolven in gevangenschap gehouden worden bestaat merendeels van hun dieet uit dierlijk materiaal. Toch vreemd dat de brokken die wij onze Canis familiaris voeren merendeels bestaan uit plantaardig materiaal, dit terwijl de wetenschap onze viervoeter nog wel wil gaan classificeren als Canis lupus familiaris.
Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened

-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
waarom moeten alle vers-maaltijden dan compleet zijn? je hebt ook alleen vers vlees zonder groentes etc.Marja schreef:Ik kom het herhaaldelijk tegen dat er staat: Veel mensen denken ten onrechte dat een hond een carnivoor is.
Een wolf eet tenslotte niet alleen vlees maar ook de maag inhoud van zijn prooi omdat daar planten inzitten. Die schijnt hij dus echt nodig te hebben.
Waarom geeft een barfer dan niet alleen vlees, maar ook groenten enz.
Van mij mag een hond carnivoor zijn hoor:) maar alleen een vleeseter is het niet, hij heeft veel meer nodig!
Dat wordt overal afgeraden, dus dat heeft wel een reden neem ik aan...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
- Contacteer:
Hoi
Gewoon vlees en groente geef ik ze eigenlijk nooit bij mijn ouders thuis kan ik me nog wel herinneren dat onze bouvier met de pot mee at en 's ochtends brood door de brokken kreeg en hij zag er altijd goed uit.
Onze vorige herder kreeg ProPlan en ik ben er uiterst tevreden over alleen is het jammer dat het zo ontzettend duur is dat is de reden dat wij zijn overgestapt naar Champ en onze huidige honden doen het er zeer goed op wij geven eigenlijk niks uit de pot aan de honden en rauw vlees ook bijna nooit heel af toe zo'n bot waar je boulion van trekt voor de soep verder krijgen ze nu weer schapenvet door het voer voor een goede overgang van zomervacht naar wintervacht en in het voorjaar krijgen ze het ook weer dus in de ruiperioden.
groetjes Dierenfreek en Duco
Gewoon vlees en groente geef ik ze eigenlijk nooit bij mijn ouders thuis kan ik me nog wel herinneren dat onze bouvier met de pot mee at en 's ochtends brood door de brokken kreeg en hij zag er altijd goed uit.
Onze vorige herder kreeg ProPlan en ik ben er uiterst tevreden over alleen is het jammer dat het zo ontzettend duur is dat is de reden dat wij zijn overgestapt naar Champ en onze huidige honden doen het er zeer goed op wij geven eigenlijk niks uit de pot aan de honden en rauw vlees ook bijna nooit heel af toe zo'n bot waar je boulion van trekt voor de soep verder krijgen ze nu weer schapenvet door het voer voor een goede overgang van zomervacht naar wintervacht en in het voorjaar krijgen ze het ook weer dus in de ruiperioden.
groetjes Dierenfreek en Duco
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker

-
- Erelid
- Contacteer:
alleen versvlees,dus niet compleet, daar ontbreekt o.a een calciumbronmalinois schreef:[
waarom moeten alle vers-maaltijden dan compleet zijn? je hebt ook alleen vers vlees zonder groentes etc.
en dat is dus niet zo goed
kan wel als aanvulling gebruikt worden bij b.v botten zonder of weinig vlees.
een hond heeft niet zoveel groente nodig.
Ik gebruik soms maar 2x in de week groente/fruit voor mijn honden.[hangt er echt af van wat ik heb op dat moment]
je kan dus best een kvv gebruiken voor je hond zonder groente en dit afwisselen met kvv met groente

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar omdat er dus iets ontbreekt en een hond niet alleen op vlees kan leven is het dus geen carnivoor lijkt me toch....ien schreef:alleen versvlees,dus niet compleet, daar ontbreekt o.a een calciumbronmalinois schreef:[
waarom moeten alle vers-maaltijden dan compleet zijn? je hebt ook alleen vers vlees zonder groentes etc.
en dat is dus niet zo goed
kan wel als aanvulling gebruikt worden bij b.v botten zonder of weinig vlees.
een hond heeft niet zoveel groente nodig.
Ik gebruik soms maar 2x in de week groente/fruit voor mijn honden.[hangt er echt af van wat ik heb op dat moment]
je kan dus best een kvv gebruiken voor je hond zonder groente en dit afwisselen met kvv met groente

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Een kat kan ook niet alleen op vlees leven. Vlees is iets anders dan een heel prooidier. Een carnivoor kan niet zonder dierlijk materiaal (met name dierlijke eiwitten), maar die zitten ook in de botten van de dieren. Een omnivoor (zoals onze hond en de wolf) kunnen wel degelijk op alleen dierlijk materiaal leven. Sommige mensen beweren nog steeds dat, omdat de wolf ook plantaardig materiaal eet, honden graan kunnen/moeten eten. Zowel katten als wolven/honden kunnen 'wild' graan niet verteren. Alleen het geen dat is voorverteert in de maag van hun prooidier zullen ze af en toe eten. Ook dit bestaat merendeels niet uit graan, maar uit gras, mos en bladeren (groente dus). Een wolf eet dus af en toe groente, maar geen graan. Ik heb er dan ook geen problemen mee wanneer die 60% graan in brokken vervangen wordt door 60% verse gepureerde groentes. Niet dat er dan nog brokken geperst kunnen worden, maar het is een beginmalinois schreef:maar omdat er dus iets ontbreekt en een hond niet alleen op vlees kan leven is het dus geen carnivoor lijkt me toch....

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik voer het ook aan 1 hond en die doet het er ook prima op!dierenfreek schreef:dat is de reden dat wij zijn overgestapt naar Champ en onze huidige honden doen het er zeer goed op

hm, om even terug te komen op het eigenlijke onderwerp (is inmiddels bijna off-topic
): vanmiddag stonden ze hier in het Kralingse Bos zakjes Purina (NIEUW) uit te delen. Ze hadden het ook lekker op de grond gestrooid, nou dat trok klanten natuurlijk (haha).
Ikzelf voer alleen nog maar vers, o.a. omdat mijn hondjes zo vreselijk gaan poepen van brokken en ik in een poep-onvriendelijke buurt woon. Maar dat neemt niet weg dat ik de zakken dankbaar heb aangenomen en direct heb doorgegeven aan mijn vriendin. Zij haalde maar liefst 11 zakken van 500 g binnen en als ze had gewild had ze zo een doos meegekregen. Dat was snel verdiend.
Nu lees ik hier ineens ook over Purina, wellicht hebben ze een nieuwe variant? Het was een soort diner-achtig iets maar je hoefde er geen water aan toe te voegen.

Ikzelf voer alleen nog maar vers, o.a. omdat mijn hondjes zo vreselijk gaan poepen van brokken en ik in een poep-onvriendelijke buurt woon. Maar dat neemt niet weg dat ik de zakken dankbaar heb aangenomen en direct heb doorgegeven aan mijn vriendin. Zij haalde maar liefst 11 zakken van 500 g binnen en als ze had gewild had ze zo een doos meegekregen. Dat was snel verdiend.
Nu lees ik hier ineens ook over Purina, wellicht hebben ze een nieuwe variant? Het was een soort diner-achtig iets maar je hoefde er geen water aan toe te voegen.
-
- Zeer actief
Haha, dat zeg ik juistmalinois schreef:waarom moeten alle vers-maaltijden dan compleet zijn? je hebt ook alleen vers vlees zonder groentes etc.Marja schreef:Ik kom het herhaaldelijk tegen dat er staat: Veel mensen denken ten onrechte dat een hond een carnivoor is.
Een wolf eet tenslotte niet alleen vlees maar ook de maag inhoud van zijn prooi omdat daar planten inzitten. Die schijnt hij dus echt nodig te hebben.
Waarom geeft een barfer dan niet alleen vlees, maar ook groenten enz.
Van mij mag een hond carnivoor zijn hoor:) maar alleen een vleeseter is het niet, hij heeft veel meer nodig!

groetjes Marja Zara en Stapper

- bramtim
- Actief