Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waakhond en kleine kinderen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gast

Waakhond en kleine kinderen

Ongelezen bericht door Gast »

Wie heeft ervaring met een hond die geschikt is als bewaker en als huisdier bij kleine kinderen? Op internet kun je diverse rassen vinden maar ik hoor liever de ervaring van mensen. Alvast bedankt.
Het is trouwens niet voor mezelf en ik weet dat je je hond nooit alleen kunt laten met je hond, maar er is toch verschil in ras.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Een Wetterhoun of een Stabij. Allebei erg goede waakhonden en doorgaans echt dol op kinderen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Over het algemeen zal elke "waakhond" juist zeer lief naar zijn eigen roedel zijn. (dus gezin waarin hij woont.)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als ik ooit kinderen heb en een nieuwe hond wil wordt het een bouvier. Mensen kunnen allerlei rassen noemen en dat is ook prima meestal maar de bouvier is er voor gefokt, kindervriend, werker en waakhond. Hij laat alles wat bij de roedel hoort met rust, kippen, kinderen, geiten etc maar zal daarnaast niemand binnen laten die snode plannen heeft. Leuke mensen en kleine kinderen lopen juist wel zo binnen. Dus een bouvier lijkt me het type hond dat je kennis zoekt :ok: Ze zijn kalm en hard dus niet snel opgefokt als de kinderen ze per ongeluk pijn doen, ongevoelig voor omkopen en erg rustig in huis. Blaffen niet snel en lopen meestal rustig rond buiten zonder overdreven jachtlust of agressie naar honden.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Een herder :mrgreen: Nanni is waaks en ontzettend lief voor kinderen. ook voor vreemde kinderen.
Maar of ze vriendelijk voor kinderen zijn, is geen raseigenschap. Het hangt ook van de kinderen af natuurlijk!
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

MARC_S schreef:Als ik ooit kinderen heb en een nieuwe hond wil wordt het een bouvier. Mensen kunnen allerlei rassen noemen en dat is ook prima meestal maar de bouvier is er voor gefokt, kindervriend, werker en waakhond. Hij laat alles wat bij de roedel hoort met rust, kippen, kinderen, geiten etc maar zal daarnaast niemand binnen laten die snode plannen heeft. Leuke mensen en kleine kinderen lopen juist wel zo binnen. Dus een bouvier lijkt me het type hond dat je kennis zoekt :ok: Ze zijn kalm en hard dus niet snel opgefokt als de kinderen ze per ongeluk pijn doen, ongevoelig voor omkopen en erg rustig in huis. Blaffen niet snel en lopen meestal rustig rond buiten zonder overdreven jachtlust of agressie naar honden.
In principe ben ik het helemaal met Marc zijn verhaal eens.
Al is mijn persoonlijke ervaring, en zo ook van vele Bouvier-kennissen en vrienden om me heen dat een Bouvier vaak onbetrouwbare personen vooral klem zet en dat kan ook in huis zijn.
Mijn vorige Bouvier deed dat acuut als ze mensen niet vertrouwde.
Ze zette ze klem met hun rug ergens tegenaan.
Bijten deed ze niet, ook haar lip optrekken niet overduidelijk, ze gromde echter wel heeeeeeeeeel gevaarlijk van diep uit haar borst.
Kinderen konden haar niet echt bekoren. Ze ging ze liever uit de weg.

Maar mijn huidige Bouvier die heeft iets met kinderen.
Als ze een kindje ziet dan wil ze er naar toe.
En geloof me;
dat is iets wat ik haar niet aangeleerd heb :19: :mrgreen:

Hou er echter wel rekening mee dat een Bouvier geen gemakkelijke hond is voor beginnende hondeneigenaren.
Dat staat in bijna iedere hondenencyclopedie, maar het is ook echt zo.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
starfleet
Erelid

Re: Waakhond en kleine kinderen

Ongelezen bericht door starfleet »

Dorine schreef:Wie heeft ervaring met een hond die geschikt is als bewaker en als huisdier bij kleine kinderen? Op internet kun je diverse rassen vinden maar ik hoor liever de ervaring van mensen. Alvast bedankt.
Het is trouwens niet voor mezelf en ik weet dat je je hond nooit alleen kunt laten met je hond, maar er is toch verschil in ras.
Het ligt er een beetje aan of je een grote hond wil voor afschrikeffect, of alleen een die aanslaat.

Bij de kleinere rassen zitten kindvriendelijke wakers, de stabij werd al genoemd, van de grote honden weet ik het niet zo. De Bouvier werd genoemd, dat vind ik zelf ook heel fijne honden, zeker nu ze niet meer zo populair zijn bij bepaalde gasten en ze meer in huis zijn bij echte liefhebbers.

Ik heb een hele tijd een Bouvier uitgelaten voor een buurvrouw, en ik moet zeggen, ik liep 's avonds met een heeeeeel rustig gevoel door het park. Ze zijn best indrukwekkend en toch vrij rustig en niet zo fel als de gemiddelde herder.

Anne
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Fila's zijn meestal ook gek op de kinderen in het gezin, maar is daarom nog geen ras die ik bij elk gezin zou plaatsen. Je moet dus ook om meer punten gaan selecteren dan lief tegen mensen en een goede waakhond. Heb je ervaring met honden? Ben je van nature 'dominant' genoeg om een bepaald ras de baas te kunnen? enz. enz.
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

De boxer wordt ook vaak genoemd als een goed ras bij kinderen. Misschien is hij voor kleintjes wat te onstuimig, maar hij kan veel verdragen van kinderen en hij is erg lief voor z'n eigen volk. Waaks zijn ze ook.

Ik ben het met de vorige schrijvers eens dat je hond en kind goed moet begeleiden en tegen elkaar moet beschermen. Dat klinkt wel heftig, maar een kind kan in z'n onwetendheid ook vervelende dingen bij een hond doen en zelfs voor de liefste hond kan de maat een keer vol zijn.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
laeken
Zeer actief

Ik persoonlijk vind een boxer minder geschikt. Net vanwege zijn karakter want boxers zijn inderdaad echte kindervrienden. Maar ze zijn zo ontzettend wild de eerste jaren en rennen kinderen letterlijk omver in hun spel. Ook loop je met een boxer toch wel enige kans dat het zo nu en dan tot een vechtpartij met een andere hond komt en dat zou ik vermijden als kleine kinderen meelopen buiten. Als pap of mams met veel gebrul een boxer van een andere hond moet trekken is het best traumatisch voor een kind :wink:
Afbeelding
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Je hebt helemaal gelijk Marc, ik vind een boxer ook alleen geschikt voor wat grotere kinderen, ik denk zo'n 10 tot 12 jaar. Bij kinderen zou ik ook liever een teefje nemen, die zijn vaak toch wat makkelijker. Dan heb je dat geknok ook niet...
Groetjes,
Elly en de hondjes.
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

Nouba schreef:Je hebt helemaal gelijk Marc, ik vind een boxer ook alleen geschikt voor wat grotere kinderen, ik denk zo'n 10 tot 12 jaar. Bij kinderen zou ik ook liever een teefje nemen, die zijn vaak toch wat makkelijker. Dan heb je dat geknok ook niet...
Groetjes,
Elly en de hondjes.
nou, dan is de boxer van een vriendin van mij een uitzondering hoor. ik denk dat toen ze hem kreeg haar jongste kind 4 jaar was. en dat is echt een schat van een hond, lief, rustig in huis. die "taferelen"die jullie beschrijven hebben zij niet meegemaakt. zal dat ook niet veel met de opvoeding te maken hebben. tuurlijk had hij energie genoeg maar zij deden ook veel met hem waardoor hij ook rustig in huis was.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

gelijk met welk ras een kind nooit alleen laten met een hond.
dat waakhonden niet worden aangeraden voor gezin met kinderen , is omdat de V van vechten primeert in hun genen.
in een conflictsituatie , gaan ze dus bijten. sommige kinder brengen
de hond daar makkelijk in.
een Lab of golden bv hebben de V van, vleien die primeerd
de dogachtigen hebben de V van verstijven , daarom is de les makkelijk dom genoemd.
en weer andere hebben de V van vluchtten wolfachtigen bv.
uiteindelijk bijt elke hond wel als het moet , denken we maar aan het verhaal van die Golden in duidsland met die nietjes in zijn oren.
Vandaar dus dat een waakhond niet word aangeraden.Veel hangt van jezelf af.
Hoe sociaal en hoe goed voed jij de hond op en niet te vergeten de kinderen.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
laeken
Zeer actief

martine schreef:dat waakhonden niet worden aangeraden voor gezin met kinderen , is omdat de V van vechten primeert in hun genen.
in een conflictsituatie , gaan ze dus bijten. sommige kinder brengen
de hond daar makkelijk in.
Jij bent wel stellig zeg en eerlijk gezegd klopt hier niks van. :denken:
Een bouvier bijt juist helemaal niet snel, een boxer en een berner sennen ook niet :neenee: Waakhonden zijn juist zelfVerzekerd en hoeven dus helemaal niet te bijten om te waken. :ok: Zich laten provoceren door eigen kinderen is al helemaal niet iets dat bij een waak/herders-hond past. Eigen = goud voor zo'n hond. Dat is juist waarover hij zal waken.
Een JR bijt redelijk snel als je een felle in huis hebt. Dat lijken me geen waakhonden van type :mrgreen:
Afbeelding
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

Frederique schreef:
MARC_S schreef:Als ik ooit kinderen heb en een nieuwe hond wil wordt het een bouvier. Mensen kunnen allerlei rassen noemen en dat is ook prima meestal maar de bouvier is er voor gefokt, kindervriend, werker en waakhond. Hij laat alles wat bij de roedel hoort met rust, kippen, kinderen, geiten etc maar zal daarnaast niemand binnen laten die snode plannen heeft. Leuke mensen en kleine kinderen lopen juist wel zo binnen. Dus een bouvier lijkt me het type hond dat je kennis zoekt :ok: Ze zijn kalm en hard dus niet snel opgefokt als de kinderen ze per ongeluk pijn doen, ongevoelig voor omkopen en erg rustig in huis. Blaffen niet snel en lopen meestal rustig rond buiten zonder overdreven jachtlust of agressie naar honden.
Al is mijn persoonlijke ervaring, en zo ook van vele Bouvier-kennissen en vrienden om me heen dat een Bouvier vaak onbetrouwbare personen vooral klem zet en dat kan ook in huis zijn.
Bijten deed ze niet, ook haar lip optrekken niet overduidelijk, ze gromde echter wel heeeeeeeeeel gevaarlijk van diep uit haar borst.

En geloof me;

Hou er echter wel rekening mee dat een Bouvier geen gemakkelijke hond is voor beginnende hondeneigenaren.
in watvoor opzicht is een bouvier niet voor beginnende eigenaren ?
zijn ze moeilijk trainbaar of hoe moet ik het zien :roll:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

terrier is terrier en die zijn inderdaad een groep afzonderlijk.
maar zo kun je blijven doorgaan tot alle rassen zijn gepaseerd.
veel ligt aan de kineder en de opvoeding zelf.

Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Is het de bedoeling dat de hond gewoon blaft of dat de dieven er ook schrik van hebben ? Indien het eerste zijn er een hele hoop middelslag herdertjes die goeie wakertjes zijn en misschien ook een handig formaat bij kinderen (schapendoes, ...). Ik vrees wel dat er ook een verschil is tussen de eigen kinderen en 'vreemde' kinderen.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Mag ik de Bull Mastiff aanraden??

Erg aanhankelijk voor de baas, het gezin en goede bekenden, tolerant ten opzichte van kinderen ( zolang ze hem/haar met respect behandelen uiteraard en niet als speelgoed! ) :ok:
Het is wel een grote hond natuurlijk dat moeten ze maar net willen!!

De Bull mastiff is niet waaks in de zin van dat hij erg blafferig is maar mocht er iets gebeuren dan zal hij zeker voor zijn mensen opkomen. Heel vroeger ging hij mee met de jachtopziener om stropers tot staande te brengen!!

Het is een hond die rustig is in huis en niet vreselijk veel beweging nodig heeft!! Tja, het is inderdaad maar net wat ze willen er zullen genoeg rassen zijn, o.a. die ook al zijn genoemd, die aan hun wensen kunnen voldoen!!
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

magda schreef:
Frederique schreef:

En geloof me;

Een Bouvier is net zoals bijvoorbeeld de Rottweiler minder geschikt voor beginnende hondeneigenaren.
Een Bouvier laat zich niet dwingen en zal niet ieder commando klakkeloos aannemen of accepteren. Een Bouvier moet je veelal het nut van een commando in laten zien. Met dwingen bereik je exact het tegenovergestelde.
Als je niet stevig in je schoenen staat en niet een duidelijke leidersrol aanneemt dan zal een zelfverzekerde Bouvier al gauw proberen die rol van je over te nemen.

Verwacht van een Bouvier ook geen slaafse en onmiddelijke gehoorzaamheid.
Mijn Bouvier luistert net als de meeste Bouviers doorgaans op het eerste commando maar waar bijvoorbeeld een Border Collie binnen een seconde en een Golden binnen 2 secondes zit zal een Bouvier over dezelfde handeling een seconde of 5 of meer doen.

Begrijp me niet verkeerd;
het is een heerlijk ras en mijn eerste eigen hond was wel degelijk een Bouvier. Maar ik heb me wel heel erg verdiept in het ras en zijn eigenschappen. Zeker gezien het feit dat ik in eerste instantie voor een Golden Retriever ging.
En die hebben nou eenmaal hele andere (karakter)eigenschappen als een Boef :ok:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

Frederique schreef:
magda schreef:
Frederique schreef:

En geloof me;

Een Bouvier is net zoals bijvoorbeeld de Rottweiler minder geschikt voor beginnende hondeneigenaren.
Een Bouvier laat zich niet dwingen en zal niet ieder commando klakkeloos aannemen of accepteren. Een Bouvier moet je veelal het nut van een commando in laten zien. Met dwingen bereik je exact het tegenovergestelde.
Als je niet stevig in je schoenen staat en niet een duidelijke leidersrol aanneemt dan zal een zelfverzekerde Bouvier al gauw proberen die rol van je over te nemen.

Verwacht van een Bouvier ook geen slaafse en onmiddelijke gehoorzaamheid.
Mijn Bouvier luistert net als de meeste Bouviers doorgaans op het eerste commando maar waar bijvoorbeeld een Border Collie binnen een seconde en een Golden binnen 2 secondes zit zal een Bouvier over dezelfde handeling een seconde of 5 of meer doen.

Begrijp me niet verkeerd;
het is een heerlijk ras en mijn eerste eigen hond was wel degelijk een Bouvier. Maar ik heb me wel heel erg verdiept in het ras en zijn eigenschappen. Zeker gezien het feit dat ik in eerste instantie voor een Golden Retriever ging.
En die hebben nou eenmaal hele andere (karakter)eigenschappen als een Boef :ok:
bedankt voor je uitleg :ok:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Reini schreef:Mag ik de Bull Mastiff aanraden??

Erg aanhankelijk voor de baas, het gezin en goede bekenden, tolerant ten opzichte van kinderen ( zolang ze hem/haar met respect behandelen uiteraard en niet als speelgoed! ) :ok:
Het is wel een grote hond natuurlijk dat moeten ze maar net willen!!

De Bull mastiff is niet waaks in de zin van dat hij erg blafferig is maar mocht er iets gebeuren dan zal hij zeker voor zijn mensen opkomen. Heel vroeger ging hij mee met de jachtopziener om stropers tot staande te brengen!!

Het is een hond die rustig is in huis en niet vreselijk veel beweging nodig heeft!! Tja, het is inderdaad maar net wat ze willen er zullen genoeg rassen zijn, o.a. die ook al zijn genoemd, die aan hun wensen kunnen voldoen!!
nou dat stukje mogen ze van mijn ook uit de standaard verweideren hoor niet erg blafferig want als ze hier iets horen wat ze niet kennen blaffen ze weldegelijk.

mol :8):
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Waar je altijd heel goed op moet letten bij waakhonden, is dat ze dus hun eigen roedel te allen tijde verdedigen. Ze verdedigen dus ook de kinderen in het gezin: dus het spelen met andere kinderen, en zeker het wilde spelen, moet buiten het bereik/zicht van de hond gebeuren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”