Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zindelijkheidstraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nair
Vaste gebruiker

zindelijkheidstraining

Ongelezen bericht door nair »

Hoiiii,

eindelijk kan ik meekletsen :mrgreen:

Mijn eerste vraag is: wij hebben sinds een kleine week een cocker spaniel pup in huis. Nu twijfel ik of ik op de juiste manier bezig bent met de zindelijkheidstraining. Iedere keer als ze gegeten, gespeeld of geslapen heeft zet ik haar even buiten (naast de wandelingen die ik ook met haar doe) om haar te laten plassen. Op dat moment doet ze buiten dus niks, maar gaat gewoon binnen plassen. Als ik het zie tijdens de plas, pak ik haar op en zet ik haar buiten neer. Als ze dan door plast (wat ze dus niet doet) dan beloon ik haar. Ook beloon ik haar als ze buiten haar behoeftes doet.
Is dit de juiste manier of moet ik er nog iets meer bij doen. Bijvoorbeeld foei zeggen als ik zie dat ze binnen plast :denken:

Mijn tweede vraag is: ze slaapt nu sinds zondag in een bench naast het bed. Dit gaat echt super. Als we om half 11 naar bed gaan, wordt ze pas om half 6 wakker voor een plasje (sinds de laatste 2 nachten). Wanneer moet ik beginnen met het verplaatsen van de bench. Wij willen graag dat ze op een gegeven moment beneden slaapt. Er hoeft geen haast bij te zitten, maar maak je het jezelf niet moeilijker door er te lang mee te wachten.

Nou, ik zal gauw foto's plaatsen van Mojo en vertellen hoe het allemaal gaat

Doeiiiiiiiiiiiiiiiii :cheer:
Pluk de dag
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: zindelijkheidstraining

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

nair schreef:Hoiiii,

Mijn eerste vraag is: wij hebben sinds een kleine week een cocker spaniel pup in huis. Nu twijfel ik of ik op de juiste manier bezig bent met de zindelijkheidstraining. Iedere keer als ze gegeten, gespeeld of geslapen heeft zet ik haar even buiten (naast de wandelingen die ik ook met haar doe) om haar te laten plassen. Op dat moment doet ze buiten dus niks, maar gaat gewoon binnen plassen. Als ik het zie tijdens de plas, pak ik haar op en zet ik haar buiten neer. Als ze dan door plast (wat ze dus niet doet) dan beloon ik haar. Ook beloon ik haar als ze buiten haar behoeftes doet.
Is dit de juiste manier of moet ik er nog iets meer bij doen. Bijvoorbeeld foei zeggen als ik zie dat ze binnen plast :denken:

Mijn tweede vraag is: ze slaapt nu sinds zondag in een bench naast het bed. Dit gaat echt super. Als we om half 11 naar bed gaan, wordt ze pas om half 6 wakker voor een plasje (sinds de laatste 2 nachten). Wanneer moet ik beginnen met het verplaatsen van de bench. Wij willen graag dat ze op een gegeven moment beneden slaapt. Er hoeft geen haast bij te zitten, maar maak je het jezelf niet moeilijker door er te lang mee te wachten.

Je doet het helemaal goed hoor. Flink blijvenbelonen dan komt het vanzelf goed. Zo'n kleine pup kan jenog niet straffen oor het in huis plassen als je maar aangeeft dan hetniet gewenst is. Wat je dus al doet.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
nair
Vaste gebruiker

O gelukkig maar, soms kan je zo aan jezelf gaan twijfelen. Had ik ook altijd met de kinderen toen ze nog klein waren :smile:
We gaan gewoon door dan :ok:
Pluk de dag
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

nair schreef:O gelukkig maar, soms kan je zo aan jezelf gaan twijfelen. Had ik ook altijd met de kinderen toen ze nog klein waren :smile:
We gaan gewoon door dan :ok:
Met gezond verstand en een beetje kennis kom je al een heel eind hoor :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

Vind dat je het keurig doet allemaal. :ok:

Over je benchvraag. Nanou, onze pup van nu 17 weken heeft ong. 3 weken ( t/m de 11e week) bij ons op de slaapkamer geslapen. ( moest de eerste 2 weken 3x per nacht voor haar eruit. ) Daarna gewoon naar beneden. Heb toen zelf ook een nachtje beneden geslapen maar ging prima allemaal. Beau was er eerder aan toe, die sliep na een week beneden.
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

je bent juist bezig , voor het plasje .
Maar waarom de bench eerst boven ,en nadien niet meer ?
Hoor je haar niet als ze beneden is?
Zelf vind ik het fout de hond eerst iets toe te staan , boven dus ,
om nadien weer te veranderen. Niet dat ze niet boven mogen , de mijn
slapen ook boven bij me zelfs op bed en een knus onder het dekbed :slaap:
Maar je maakt het jezelf en de pup makkelijker nu niet toe te laten,
wat ze later ook niet mag . Idem bv op de schoot , in de zetel.
En proficiat en veel geluk met haar.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

martine schreef:je bent juist bezig , voor het plasje .
Martine
Wat een totale onzin, sorry hoor... Maar een pupje leer je door hem in de bench op de slaapkamer te zetten helemaal niet dat hij op de slaapkamer mag. Je leert hem dat hij in zijn bench veilig ligt, dat ie lekker kan maffen en dat als hij iets moet, hij gewoon buiten de bench zijn behoefte kan doen. Gaat dat goed, slaapt ie de hele nacht door dan verplaats je gewoon de bench naar de overloop, dan naar de hal en dan naar beneden. Rustig, stap voor stap. Als je op de slaapkamer verder geen aandacht schenkt aan je pupje, alleen als ie wat moet zal ie echt niet aan de slaapkamer wennen..Dat is nu juist een van de voordelen van een bench....

Wat gebeurt er je wel als je een pup vanaf de eerste nacht helemaal in zijn eentje beneden laat? Misschien wel een trauma, want die pup gaat in een keer, zonder enkele overgang van een heel nest met gezelschap van pups naar helemaal totaal alleen. Geen wonder dat ze gaan janken. Vreselijk zielig is dat. Dat beessie moet er aan wennen dat ie alleen is als ie slaapt.
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Als je niet met een bench door je huis wilt leuren kun je de bench ook gewoon neerzetten waar uiteindeindelijk de bedoeling is ( in jullie geval beneden) en zelf een tijdje slapen in die ruimte.

Ik slaap bij een pup op de plek waarvan ik wil dat ze later als ze ouder zijn ook blijven (hier is dat de woonkamer). Dus lekker op een luchtbedje of de bank in de kamer, gezellig kamperen met je pup maar dan met CV :wink:

Veel geluk met je pup!

( Er is trouwens niets mis met de bench/mand op de slaapkamer zetten en dan te verhuizen na verloop van tijd, maar onze hond is me te zwaar om te tillen en daarnaast wil ik niet dat ze vroeg beginnen met trappen lopen dus vandaar mijn keuze om in kamer te slapen)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Re: zindelijkheidstraining

Ongelezen bericht door Inge »

nair schreef:Hoiiii,

Ga je ook mee naar buiten als je de pup buiten zet? :wink:

Hier heb ik ze beide rond de 3 maanden naar beneden verhuisd met hun bench. De eerste tijd had ik zowel de benedendeur als mijn slaapkamerdeur open zodat ik de pup goed kon horen en eventueel door mijn stem gerust kon stellen, dat was al snel niet meer nodig.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
nair
Vaste gebruiker

Heel erg bedankt voor jullie advies.

Ik ga niet altijd met haar mee naar buiten als ik haar buiten zet, kan ik dat beter wel doen?

De reden dat ik haar ook eerst op de kamer zet, is om haar dus niet meteen alleen beneden te laten. Hetgeen wat moniek b schrijft is ook mijn mening over het laten slapen in de bench, in de slaapkamer.

Ze slaapt nu al de nachten door, dus ik denk dat ik haar vanavond op de gang neerzet, kijken hoe dat gaat. Of zal ik haar eerst verplaatsen in de slaapkamer?
Pluk de dag
fabienne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door fabienne »

ja altijd met je pup mee naar buiten,anders kan je niet meteen belonen voor het goede gedrag(buiten plassen)als jij binnen blijft en de pup is klaar met plassen en je gaat pas belonen als ie binne is ben je al te laat en beloon je hem voor het binnen komen en niet voor het buiten plassen,die link legt een hond niet.belonen moet plaats vinden meteen na het gewenste gedrag.
een hond is je beste vriend,daarom kies ik voor flatcaoatedretriever
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

nair schreef:Heel erg bedankt voor jullie advies.

Ik ga niet altijd met haar mee naar buiten als ik haar buiten zet, kan ik dat beter wel doen?
Ja dat moet je beslist wel doen. Pup voelt zich dan veilig en jij kunt gelijk belonen als pup plast. Dus slippers naast de deur (op een verhoging) zodat je gelijk naar buiten kan lopen als je denkt dat het nodig is.

Anne
nair
Vaste gebruiker

starfleet schreef:

Ja dat moet je beslist wel doen. Pup voelt zich dan veilig en jij kunt gelijk belonen als pup plast. Dus slippers naast de deur (op een verhoging) zodat je gelijk naar buiten kan lopen als je denkt dat het nodig is.

Anne
Hihihihii, op een verhoging :smile: Ik moest er even over nadenken, totdat ik mojo met een schoen van de kleine langs zag rennen :smile:
Pluk de dag
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Zoals anderen al gezegd hebben kun je dat inderdaad beter wel doen. :wink: Het is vertrouwder als je erbij bent en je kunt direct belonen.
Alleen buiten is nogal saai voor een pup, ik had er hier 1 die net deed alsof ze plaste zodat ik de deur opendeed (Nika dus), snel weer naar binnen rende om daar vervolgens echt te plassen. :mrgreen: Toen ik vervolgens maar gewoon mee naar buiten ging was het snel over en was ze ook zo zindelijk :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik heb Beau gekocht toen hij negen weken oud was, Beau heeft vanaf de eerste dag dat hij bij ons was gewoon beneden geslapen in zijn mand en niet in een bench, hij heeft s'nachts niet een keer liggen piepen of janken, we lieten wel alle deuren open staan zodat ik hem zou horen als hij piepte of jankte, ik heb het hier al vaker geschreven dat Beau heel snel zindelijk was, heb hem ook nooit alleen buiten gezet, weer of geen weer ik ging met hem naar buiten. Ik heb de eerste paar dagen s'morgens ook wel eens een plasje binnen gevonden hoor, maar dat hoort nu eenmaal bij een pup. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

vinkje schreef:Ik heb Beau gekocht toen hij negen weken oud was, Beau heeft vanaf de eerste dag dat hij bij ons was gewoon beneden geslapen in zijn mand en niet in een bench, hij heeft s'nachts niet een keer liggen piepen of janken, we lieten wel alle deuren open staan zodat ik hem zou horen als hij piepte of jankte.
Da's heel fijn! Maar bij de meeste nieuwe pup-eigenaren gaat het toch heel anders.. Een collega van mij laatst nog. had mijn advies in de wind geslagen en toch de pup beneden in de bench gestopt. Met het gevolg dat ie hem niet hoorde en het arme beest vijf nachten achter elkaar de hele bench ondergepoept had. Ten einde raad heeft ie toch maar de pup op de kamer gezet.. een keer heeft ie gepiept, pupje buiten gezet en daarna weer gaan slapen. Opgelost! :wink:
En waarom zou je het risico lopen dat het zo fout kan gaan als je weet hoe je het kunt voorkomen?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
starfleet
Erelid

vinkje schreef:Ik heb Beau gekocht toen hij negen weken oud was, Beau heeft vanaf de eerste dag dat hij bij ons was gewoon beneden geslapen in zijn mand en niet in een bench, hij heeft s'nachts niet een keer liggen piepen of janken
Dan heb je geluk gehad met Beau. De meeste pups piepen wel 'snachts als ze gelijk alleen worden gelaten en zijn de eerste tijd nog niet erg zindelijk.

Mijn kinderen sliepen vanaf nacht een door, daar heb ik geluk mee gehad, dat ligt niet aan opvoeding met die kleintjes.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moniek B. schreef:
vinkje schreef:Ik heb Beau gekocht toen hij negen weken oud was, Beau heeft vanaf de eerste dag dat hij bij ons was gewoon beneden geslapen in zijn mand en niet in een bench, hij heeft s'nachts niet een keer liggen piepen of janken, we lieten wel alle deuren open staan zodat ik hem zou horen als hij piepte of jankte.
Da's heel fijn! Maar bij de meeste nieuwe pup-eigenaren gaat het toch heel anders.. Een collega van mij laatst nog. had mijn advies in de wind geslagen en toch de pup beneden in de bench gestopt. Met het gevolg dat ie hem niet hoorde en het arme beest vijf nachten achter elkaar de hele bench ondergepoept had. Ten einde raad heeft ie toch maar de pup op de kamer gezet.. een keer heeft ie gepiept, pupje buiten gezet en daarna weer gaan slapen. Opgelost! :wink:
En waarom zou je het risico lopen dat het zo fout kan gaan als je weet hoe je het kunt voorkomen?
:ok: :ok: :ok:
Afbeelding
Maureen en de meiden
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Maureen en de meiden »

starfleet schreef:
vinkje schreef:Ik heb Beau gekocht toen hij negen weken oud was, Beau heeft vanaf de eerste dag dat hij bij ons was gewoon beneden geslapen in zijn mand en niet in een bench, hij heeft s'nachts niet een keer liggen piepen of janken
Dan heb je geluk gehad met Beau. De meeste pups piepen wel 'snachts als ze gelijk alleen worden gelaten en zijn de eerste tijd nog niet erg zindelijk.

Mijn kinderen sliepen vanaf nacht een door, daar heb ik geluk mee gehad, dat ligt niet aan opvoeding met die kleintjes.

Anne

Wij hadden ook van die kleine mafferdjes :mrgreen: .

Onze Beau sliep ook meteen door, piepte ook niet maar wel veilig naast het grote bed in de bench. Nanou daarentegen, dat heeft toch zeker een week geduurd voordat ze zonder gemopper ging slapen en ook zij sliep naast het grote bed. Kwam nog bij dat ze 3x per nacht wakker werd omdat ze weer plassen moest en dat heeft 2 weken geduurd.
Dus twee totaal verschillende hondjes maar wel lekker veilig op de slaapkamer de eerste tijd. :wink:
Afbeelding

Groetjes van Maureen en een natte neus van Beau en Nanou!
nair
Vaste gebruiker

Het gaat dus echt super hoor. Vandaag heeft ze geen ene keer binnen geplast, maar ik denk dat dat meer komt, doordat ik nu beter de tijden en signalen herken.
Volgens mij neemt ze mij soms wel in de maling. Dan ga ik met haar naar buiten en dan doet ze net of ze plast. Kan het haast niet geloven. Volgens mij vindt ze het veelste koud buiten :smile: Toch plast ze niet binnen, het gaat in ieder geval de juiste kant op.

Vanacht heb ik de bench aan de andere kant van de slaapkamer gezet. Daar was ze dus totaal niet van onder de indruk en is gewoon lekker gaan slapen. Pas 's ochtends om 7u. werd ze wakker (omdat de kleinste lag te roepen :mrgreen: )

Morgen eerste puppycursus..............spannend
Pluk de dag
ajnos
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ajnos »

over zindelijkheid gesproken:
Ons boerenfox puppy van nu 10 weken vertikt het 9 van de 10 keer om buiten te poepen. Grrrrrr dan ben je een kwartier met haar buiten en plast ze wel. (waarvoor ze dan een beloning krijgt) maar poepen dus niet! Ben je nog niet koud binnen of ze zit ik een onbewaakt moment te poepen! En echt...dan let je steeds goed op, denk je... :boos: maar toch krijgt ze het voor elkaar! :19: Grrrrrrrrrrrrrrr...ik krijg dan echt de neiging haar ervoor te gaan straffen! Ik DOE het niet, omdat ik weet dat dat voor haar veel onduidelijkheid schept! Maar ik wordt er zooooo moedeloos van! :(:
Wie kan me zeggen goe we haar zo ver krijgen dat ze OOK buiten gaat poepen??
HELP!!

Groetjes Sonja
Inge
Zeer actief
Contacteer:

ajnos schreef: Wie kan me zeggen goe we haar zo ver krijgen dat ze OOK buiten gaat poepen??
HELP!!

Groetjes Sonja
Die ene keer dat ze het wel buiten doet jubelen en belonen....en heel veel geduld hebben. Zeker niet boos worden of straffen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

ajnos schreef: Grrrrrr dan ben je een kwartier met haar buiten en plast ze wel. (waarvoor ze dan een beloning krijgt) maar poepen dus niet! Ben je nog niet koud binnen of ze zit ik een onbewaakt moment te poepen!
Nog beter opletten, eventueel je pup aangelijnd houden in huis tot het wat beter gaat. Op de signalen letten bv onrust, rondjes draaien, in de poephouding gaan.
En je kan beter maar 5 minuten naar buiten, als ie nixx doet dan weer naar binnen en hem in de gaten houden.
En het buiten zijn is pas leuk nadat ie geplast/gepoept heeft.
weg gehaald zit een virus in
starfleet
Erelid

nair schreef:Het gaat dus echt super hoor. Vandaag heeft ze geen ene keer binnen geplast, maar ik denk dat dat meer komt, doordat ik nu beter de tijden en signalen herken.

Morgen eerste puppycursus..............spannend
Dat is toch fijn. Echt zindelijk in de zin van zelf aangeven, is meestal pas vanaf een week of 12/14. Rond die rijd raken ze ook minder lek, Ze kunnen wat langer ophouden., maar tot een maand of vier is een ongelukje hier en daar wel te verwachten.

Puppycursus leuk. Wij zijn alweer klaar met de puppycursus( hondje 16 weken) en zitten nu op de tiussencursus als overgang tot de EG. Geniet er maar van, want het gaat allemaal snel genoeg. Ons hondje is eigenlijk al geen puppy meer. Leuk en jammer.

Anne
miranda sabine
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door miranda sabine »

Moniek B. schreef:
Martine
Wat een totale onzin, sorry hoor... Maar een pupje leer je door hem in de bench op de slaapkamer te zetten helemaal niet dat hij op de slaapkamer mag. Je leert hem dat hij in zijn bench veilig ligt, dat ie lekker kan maffen en dat als hij iets moet, hij gewoon buiten de bench zijn behoefte kan doen. Gaat dat goed, slaapt ie de hele nacht door dan verplaats je gewoon de bench naar de overloop, dan naar de hal en dan naar beneden. Rustig, stap voor stap. Als je op de slaapkamer verder geen aandacht schenkt aan je pupje, alleen als ie wat moet zal ie echt niet aan de slaapkamer wennen..Dat is nu juist een van de voordelen van een bench....
Wat gebeurt er je wel als je een pup vanaf de eerste nacht helemaal in zijn eentje beneden laat? Misschien wel een trauma, want die pup gaat in een keer, zonder enkele overgang van een heel nest met gezelschap van pups naar helemaal totaal alleen. Geen wonder dat ze gaan janken. Vreselijk zielig is dat. Dat beessie moet er aan wennen dat ie alleen is als ie slaapt.
miranda sabine
Vaste gebruiker

wat betreft zindelijkheid ga zo en ga lekker met de hond mee naar buiten voor het belonen en te voorkomen dat de hond iets in de tuin te pakken krijgt waar hij ziek van kan worden (bij ons liggen wel een vogeltjes en muisen van de kat van de buren)

wij hebben xantos vanaf de eerste nacht beneden laten slapen met een trui met mijn geur en de geur van zijn broertjes en zusjes en een warme kruik na twee nachten piepen gaf hij geen gil meer en niks geen trauma als je een kleine hond hebt dan kun je er wel voor kiezen om hem eerst op de slaalkamer te zetten maar xantos weegt nu al dertien kilo en ik met mijn slechte rug ga hem dus niet twee keer per dag de trap op dragen bovendien ben ik ook van mening dat de slaapkamer niet voor de hond is moet er niet aandenken dat ik straks een hond van 30 kilo op bed heb hij is van alles maar een hond moet ook een hond blijven ik kies ervoor om hem op andere manieren te vertroetelen

gr miranda en xantos
miranda sabine
Vaste gebruiker

miranda sabine schreef:
Moniek B. schreef:
Martine

erg leuk maar dit heb ik niet geschreven :neenee:
gr miranda
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

miranda sabine schreef:bovendien ben ik ook van mening dat de slaapkamer niet voor de hond is moet er niet aandenken dat ik straks een hond van 30 kilo op bed heb
65 Kilo schoon aan de haak en reuze gezellig :ok: :ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
miranda sabine
Vaste gebruiker

bram en thijs schreef:
miranda sabine schreef:bovendien ben ik ook van mening dat de slaapkamer niet voor de hond is moet er niet aandenken dat ik straks een hond van 30 kilo op bed heb
65 Kilo schoon aan de haak en reuze gezellig :ok: :ok: :ok:
zeg ook niet dat het niet gezellig kan zijn maar niet voor mij maar jullie zeker veel plezier :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”