Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leren alleen zijn...
Moderator: moderatorteam
-
Djinny
- Zeer actief
Leren alleen zijn...
Mijn Shih-Tzu pup van bijna 13 weken moet leren om alleen te zijn ook al ben ik de hele dag thuis.
Ze gaat regelmatig in de bench met een kong of een kluif en dan ga ik zelf naar een andere ruimte. Zodra ze in de gaten heeft dat ze alleen in de kamer is, begint ze te blaffen en zet ze het op een gillen.
Pas als ze een tijdje stil is ga ik weer naar haar toe, maar nu vraag ik me af wat ik daarna het beste kan doen.
Haar uitgebreid begroeten of kan ik haar beter negeren?
Moet ik meteen het deurtje van de bench weer openen of haar nog even laten zitten?
Ik denk zelf dat het best moeilijk zal zijn om haar hieraan te laten wennen omdat ze al begint te janken als mijn partner of ik de kamer uit gaan.
Als ze het hele clubje niet bij elkaar heeft zitten dan is ze heel onrustig.
Met wat afleiding is dit wel op te lossen, maar het alleen thuis blijven wordt wat moeilijker.
Wie heeft er tips?
Ze gaat regelmatig in de bench met een kong of een kluif en dan ga ik zelf naar een andere ruimte. Zodra ze in de gaten heeft dat ze alleen in de kamer is, begint ze te blaffen en zet ze het op een gillen.
Pas als ze een tijdje stil is ga ik weer naar haar toe, maar nu vraag ik me af wat ik daarna het beste kan doen.
Haar uitgebreid begroeten of kan ik haar beter negeren?
Moet ik meteen het deurtje van de bench weer openen of haar nog even laten zitten?
Ik denk zelf dat het best moeilijk zal zijn om haar hieraan te laten wennen omdat ze al begint te janken als mijn partner of ik de kamer uit gaan.
Als ze het hele clubje niet bij elkaar heeft zitten dan is ze heel onrustig.
Met wat afleiding is dit wel op te lossen, maar het alleen thuis blijven wordt wat moeilijker.
Wie heeft er tips?
-
bianca83
- Zeer actief
Je moet dit heel langzaam opbouwen. Eerst gewoon maar een seconde de kamer uit en dan weer terug. Als je dan de kamer weer ingaat zou ik haar juist niet negeren maar lekker even spelen met haar. Als dit na een poosje goed gaat kun je het op gaan bouwen maar daar gaat wel veel tijd overheen voor je haar bv. een paar uur allen kan laten. Geef haar iets lekkers als je de kamer uit gaat en leeg eventueel wat speelgoed in haar bench zodat ze zich kan vermaken.

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik denk dat je het allemaal wat te snel aanpakt.
Als ze zo gaat gillen is ze gewoon in paniek en dat is helemaal niet zo raar natuurlijk. In haar korte leventje is ze nog nooit alleen geweest en dan gaat ineens de meest belangrijke persoon in haar leven weg.
Inderdaad heel kort beginnen en dat langzaam uit gaan bouwen. Zorg dat je in het begin terug bent voordat ze in paniek raakt. Haar ook niet uitbundig belonen als je weer terugkomt, het moet tenslotte de normaalste zaak van de wereld worden dat je even weg bent.
Als ze zo gaat gillen is ze gewoon in paniek en dat is helemaal niet zo raar natuurlijk. In haar korte leventje is ze nog nooit alleen geweest en dan gaat ineens de meest belangrijke persoon in haar leven weg.
Inderdaad heel kort beginnen en dat langzaam uit gaan bouwen. Zorg dat je in het begin terug bent voordat ze in paniek raakt. Haar ook niet uitbundig belonen als je weer terugkomt, het moet tenslotte de normaalste zaak van de wereld worden dat je even weg bent.
- Moos
- Zeer actief
Inderdaad heel kort opbouwen, eerst met secondes, en dan met minuten. Eigenlijk moet je voorkomen dat ze gaat janken; dus eerst heel kort de kamer uit en weer terug voordat ze heeft kunnen gaan janken (dat kan dus binnen een 10e van een seconde zijn). Zo leert ze dat er altijd iemand terug komt als ze alleen is, en dat ze dus niet in paniek hoeft te raken.
Wat bij Moos een gouden tip was, was de Kong. Als ik wegga krijgt hij een lekkere gevulde Kong, waar hij zo'n 15-30 min. mee bezig is om hem leeg te krijgen. Toen ik daarmee begon kon ik meteen het alleen zijn uitbouwen naar 15-30 min. Ik zorgde dan dat ik terug was vlak voordat hij zijn Kong leeg had, en ben dat steeds verder uit gaan bouwen.
Nu kan hij makkelijk 5-6 uur alleen zijn, maar dat heeft zo'n half jaar oefenen gekost.
Wat bij Moos een gouden tip was, was de Kong. Als ik wegga krijgt hij een lekkere gevulde Kong, waar hij zo'n 15-30 min. mee bezig is om hem leeg te krijgen. Toen ik daarmee begon kon ik meteen het alleen zijn uitbouwen naar 15-30 min. Ik zorgde dan dat ik terug was vlak voordat hij zijn Kong leeg had, en ben dat steeds verder uit gaan bouwen.
Nu kan hij makkelijk 5-6 uur alleen zijn, maar dat heeft zo'n half jaar oefenen gekost.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
En de bench gebruik je verkeerd. Je moet niet je pupje daarin opsluiten om hem op zijn plek te houden als hij dat nog niet kan. Pas het deurtje dicht als de hond je niet overal meer achterna wil lopen. Misschien raakt ze daar wel van in paniek.Pas als je even de kamer uitkan zonder dat je pup je achterna holt en gilt kan je de bench gebruiken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Djinny
- Zeer actief
Djinny gaat regelmatig uit zichzelf in de bench liggen dus de bench is in ieder geval niets engs voor haar.
Vanaf haar geboorte heeft ze in een bench gelegen, maar dan met het deurtje open zodat de puppy's er zelf uit konden lopen als ze dat wilden.
Ook 's avonds als we gaan slapen vindt ze het geen enkel probleem om in de bench te moeten.
Ze slaapt over het algemeen door totdat we opstaan.
Als ze eruit zou moeten dan meldt ze zich.
Soms als ze zelf in de bench is gaan liggen, dan doe ik het deurtje even dicht en dan heeft ze daar ook geen problemen mee, als ik maar in de buurt ben.
Ik zal het opbouwen iets rustiger aanpakken want misschien gaat het inderdaad iets te snel voor haar.
Vanaf haar geboorte heeft ze in een bench gelegen, maar dan met het deurtje open zodat de puppy's er zelf uit konden lopen als ze dat wilden.
Ook 's avonds als we gaan slapen vindt ze het geen enkel probleem om in de bench te moeten.
Ze slaapt over het algemeen door totdat we opstaan.
Als ze eruit zou moeten dan meldt ze zich.
Soms als ze zelf in de bench is gaan liggen, dan doe ik het deurtje even dicht en dan heeft ze daar ook geen problemen mee, als ik maar in de buurt ben.
Ik zal het opbouwen iets rustiger aanpakken want misschien gaat het inderdaad iets te snel voor haar.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan doe je het goed, behalve dat je haar dus niet moet opsluiten als ze dat nog niet kan. Daarmee kan je de veiligheid van de plek bench echt in eén keer wegmaaien. Dus echt kalm aan!
Naar mate pupjes ouder worden gaat ook het alleen zijn vaak gewoon beter. De kunst van het aanleren van alleen blijven is dat je er zo min mogelijk poespas omheen maakt. Als iets gewoon moet zijn moet je er dus ook mee omgaan alsof er niets gebeurd. Geen ge-beloon of druk gedoe bij terugkomst. Alleen is gewoon en dus niks leuks of bijzonders aan!
Naar mate pupjes ouder worden gaat ook het alleen zijn vaak gewoon beter. De kunst van het aanleren van alleen blijven is dat je er zo min mogelijk poespas omheen maakt. Als iets gewoon moet zijn moet je er dus ook mee omgaan alsof er niets gebeurd. Geen ge-beloon of druk gedoe bij terugkomst. Alleen is gewoon en dus niks leuks of bijzonders aan!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Re: Leren alleen zijn...
Ik denk dat je daarmee moet beginnen. Dat ze het normaal gaat vinden dat het hele clubje ook wel eens niet bij elkaar is. Dus ook niet afleiden, het is normaal dat niet iedereen altijd bij elkaar is.Djinny schreef: Als ze het hele clubje niet bij elkaar heeft zitten dan is ze heel onrustig.
Wie heeft er tips?
En als ze accepteert dat je even de kamer uitloopt om bijvoorbeeld naar de wc te gaan en op zo'n moment niet meer piept, kan je verder uit gaan bouwen.
Bij onze pup (19 weken) gaat het nu heel aardig, maar ik doe de deur van de bench nooit dicht. Daar heeft ze vanaf het begin ontzettende moeite mee gehad, alleen tijdens slapen of met een kong accepteert ze een dichte deur.
Ik heb zelf ook heel veel moeite met het opsluiten in de bench, dus dat speelt zeker mee in ons geval.
Anne
-
Minoes
- Actief
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn man heeft het eens een keer veel ruwer aangepakt, maar dat heeft wel geholpen.
Taika begon te blaffen zodra we de voordeur dichtdeden. Geen aandacht geven zei ik dan steeds, maar na een tijdje dacht mijn man daar anders over, de maat was vol: hij stormde het huis binnen en heeft heel hard op de bench geslagen. Taika schrok zich een rotje en is sindsdien helemaal stil in de bench of alleen thuis (buren gevraagd). Ook is de bench toch een veilige plek gebleven!
Het had ook helemaal anders kunnen uitpakken en ik was eerst ook behoorlijk boos op mijn man, maar ik moet zeggen: het hielp!
Taika was toen al wel wat ouder dan 13 weken hoor! En ze was daarvoor al vaker alleen thuis gebleven, dat ging heel goed, totdat ze ineens ging blaffen.
succes en begin met maar langzaam!
Minoes
Taika begon te blaffen zodra we de voordeur dichtdeden. Geen aandacht geven zei ik dan steeds, maar na een tijdje dacht mijn man daar anders over, de maat was vol: hij stormde het huis binnen en heeft heel hard op de bench geslagen. Taika schrok zich een rotje en is sindsdien helemaal stil in de bench of alleen thuis (buren gevraagd). Ook is de bench toch een veilige plek gebleven!
Het had ook helemaal anders kunnen uitpakken en ik was eerst ook behoorlijk boos op mijn man, maar ik moet zeggen: het hielp!
Taika was toen al wel wat ouder dan 13 weken hoor! En ze was daarvoor al vaker alleen thuis gebleven, dat ging heel goed, totdat ze ineens ging blaffen.
Minoes
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je weet dat wat je doet volkomen verkeerd is geef het dan niet als advies. Inderdaad kan je met dit soort grappen een hond goed bang maken en ervoor zorgen dat hij leuk verlatingsangst ontwikkelt.Minoes schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn man heeft het eens een keer veel ruwer aangepakt, maar dat heeft wel geholpen.
Minoes
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Djinny
- Zeer actief
Iemand heeft met een keer zo'n zelfde tip gegeven om een lege cola fles richting bench te gooien zonder dat de hond zou zien waar die vandaan kwam.Minoes schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn man heeft het eens een keer veel ruwer aangepakt, maar dat heeft wel geholpen.
Lijkt me echt iets om een bench trauma aan over te houden, dus zoiets gaan we hier echt niet toepassen.
-
ajnos
- Vaste gebruiker
Moos schrijft:
=============
Wat stop je dan in zo;n kong? Ik heb ze wel in de winkel zien hangen....maar kon me er niets bij voorstellen over WAT er dan in moet!
Ben benieuwd!
Groetjes Sonja, wiens puppy nu al een uur alleen kan zijn (is 4,5maand)
=============
Wat stop je dan in zo;n kong? Ik heb ze wel in de winkel zien hangen....maar kon me er niets bij voorstellen over WAT er dan in moet!
Ben benieuwd!
Groetjes Sonja, wiens puppy nu al een uur alleen kan zijn (is 4,5maand)
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Wat je maar wil... de mogelijkheden zijn eindeloos.
Wat ik veel doe:
- pindakaas erin smeren
- leverpastei
- kaas en dan een paar seconden in de magnetron zodat het smelt
- yoghurt en dan een nacht in de vriezer (ijsje)
- appelmoes en dan een nacht in de vriezer
Hoewel je het in het begin misschien niet te moeilijk moet maken....
Wat ik veel doe:
- pindakaas erin smeren
- leverpastei
- stefanie
- Zeer actief
Maar laat het wel even goed afkoelen als de kaas in de magnetron is geweest.Chatterbox schreef:Wat je maar wil... de mogelijkheden zijn eindeloos.![]()
Wat ik veel doe:
- pindakaas erin smeren
- leverpastei
In het topic voeding staan trouwens nog meer tips.
-
Minoes
- Actief
-
Djinny
- Zeer actief
-
ajnos
- Vaste gebruiker
leuk zo'n kong! ben er ook eentje gaan halen voor onze Mazzel! maarre....als je de kong vult met zacht spul als bv pindakaas en zachte worst...dan krijgen ze het toch niet geheel leeg? Hun tong is volgens mij nooit lang genoeg om via het grote gat helemaal achter in ter kunnen likken. Tja...misschien dom van mij...maar HOE moet ik hem vullen! Ik lees overal eerst het kleine gaatje dicht (krijgen ze dat ook weer open?) en dan vullen met..... maar helemaal vol met pindakaas en brokjes ed lijkt me een onmogenlijkheid om weer leeg te halen? Offe...onderschat ik nu onze huisgenoot de hond???
Groetjes SOnja
Groetjes SOnja
- miranda sabine
- Vaste gebruiker
hoi
ik ben ook bijna de hele dag thuis bij onze herder, maar ik heb vanaf het moment dat we hem kregen al begonnen met bench training en alleen laten eerst in de bench met deurtje dicht en ik in de kamer maar niet altijd in beeld maar wel hoorbaar en een klokje bij de bench werkt goed. vervolgens na een week even de kamer +- 5 tot 10 minuten en dan weer terug komen belonen als hij stil is en anders even negeren. zo hebben wij dit opgebouwd de pup is nu 14 weken en kan al 3 uur alleen in de bench zonder herrie te maken uiteraard wel met speeltjes en iets lekkers
hopelijk heb je er wat aan groet miranda en xantos
ik ben ook bijna de hele dag thuis bij onze herder, maar ik heb vanaf het moment dat we hem kregen al begonnen met bench training en alleen laten eerst in de bench met deurtje dicht en ik in de kamer maar niet altijd in beeld maar wel hoorbaar en een klokje bij de bench werkt goed. vervolgens na een week even de kamer +- 5 tot 10 minuten en dan weer terug komen belonen als hij stil is en anders even negeren. zo hebben wij dit opgebouwd de pup is nu 14 weken en kan al 3 uur alleen in de bench zonder herrie te maken uiteraard wel met speeltjes en iets lekkers
hopelijk heb je er wat aan groet miranda en xantos
-
Djinny
- Zeer actief
- miranda sabine
- Vaste gebruiker
-
Djinny
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Ik heb er eerst brokjes in gedaan die er gemakkelijk uitrolden. Daarna eens met stukjes runderlap erin en de kong dichtsmeerd met smeerkaas. Dan krijgen ze door dat ze moeten likken om het spul eruit te krijgen.miranda sabine schreef:wij hebben ook zo'n beroemde kong maar xantos vind hem leuk als hij stuiterd maar dan houdt het ook op ook de bal waar wat lekkers in kan heeft gen interesse alles wat piept wel hoe krijg je de hond zo gek van een kong
miranda en xantos
Anne
- miranda sabine
- Vaste gebruiker
Djinny schreef:Door er iets lekkers in te stoppen waar je hond helemaal dol op is.miranda sabine schreef:hoe krijg je de hond zo gek van een kong
miranda en xantos
ik kreeg hem smeerkaas enz niet gek vanmiddag geprobeerd met smeerworst en toen was de kong wel schoon misschien heb ik een moeilijke eter of vind hij gewoon niet alles super wat stoppen jullie er nog meer in dat een jonge hond mag hebben
- miranda sabine
- Vaste gebruiker
starfleet schreef:Ik heb er eerst brokjes in gedaan die er gemakkelijk uitrolden. Daarna eens met stukjes runderlap erin en de kong dichtsmeerd met smeerkaas. Dan krijgen ze door dat ze moeten likken om het spul eruit te krijgen.miranda sabine schreef:wij hebben ook zo'n beroemde kong maar xantos vind hem leuk als hij stuiterd maar dan houdt het ook op ook de bal waar wat lekkers in kan heeft gen interesse alles wat piept wel hoe krijg je de hond zo gek van een kong
miranda en xantos
Anne
kan vlees geen kwaad voor een jonge hond??
ben er zelf niet zo weg van vooral niet nu het weer warmer wordt
- starfleet
- Erelid
Maak je een grapjemiranda sabine schreef:
kan vlees geen kwaad voor een jonge hond??
In de zomer laat je natuurlijk geen kong met vlees liggen terwijl de hond er niet naar omkijkt, dan krioelt het van de maden binnen een paar uur, maar het is nog lang geen zomer en hier gaat het snel op.
Ze doet erg lang met stukken brood besmeerd met smeerkaas of pindakaas in de kong, dat krijgt ze er haast niet uit.
Anne