Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
2 honden, twee keer zoveel werk?
Moderator: moderatorteam
- sample
- Zeer actief
2 honden, twee keer zoveel werk?
Heb ik me weleens laten vertellen. Kgeloof zelfs dat het in de map van mijn hondencursus stond. Dat je niet moet denken dat de aanschaf van een tweede hond, betekent dat je net zoveel of minder werk aan je honden hebt. Maar zelfs meer.
Hoe ervaren julie dat? Ben ik nou echt heel naïef in het idee dat een tweede hond er waarschijnlijk voor zou zorgen, dat mijn eerste hond zich lekker uit kan leven met een speelkameraadje? MÃts ze het samen goed vinden kunnen hè? En dat mij dat misschien ietsje meer werk oplevert aan stofzuigen vanwege de haren, maar verder niet schokkend veel? Niks beduidend meer dan dat wat ik nu al allemaal doe met 1 hond?
Hoe ervaren julie dat? Ben ik nou echt heel naïef in het idee dat een tweede hond er waarschijnlijk voor zou zorgen, dat mijn eerste hond zich lekker uit kan leven met een speelkameraadje? MÃts ze het samen goed vinden kunnen hè? En dat mij dat misschien ietsje meer werk oplevert aan stofzuigen vanwege de haren, maar verder niet schokkend veel? Niks beduidend meer dan dat wat ik nu al allemaal doe met 1 hond?
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is wel meer werk. Bij mij dan. Ik moet 3 honden kammen en trimmen (nja dat zijn vooral Floor en Benno dan), ik ga met 2 honden trainen dus dat kost me ook extra tijd. Qua wandelen maakt het niet zo veel uit.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- sample
- Zeer actief
Ja, ik "train" verder niet echt. Ik ben meer van de recreatieve hondenbezitter zeg maar. Ik kan er genoegen in scheppen om kunstjes te leren en natuurlijk moeten ze luisteren. Dat kost in het begin tijd, maar later is dat meer een kwestie van bijhouden.
Maar qua energie uitleven bedoel ik eigenlijk......ik vermoed, dat mijn hond 2x zoveel energie kwijt zou zijn tijdens het wandelen, als hij een speelkameraadje had.
Maar qua energie uitleven bedoel ik eigenlijk......ik vermoed, dat mijn hond 2x zoveel energie kwijt zou zijn tijdens het wandelen, als hij een speelkameraadje had.
- sample
- Zeer actief
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
Ik heb ooit ergens gelezen..hier op het forum of ergens anders dat je moet rekenen op 4x zoveel werk...
maar volgens een vriendin van mij..heeft ze er..bijna niet meer werk van en kunnen ze elkaar juist leuk bezig houden.. wat jij anders moet doen als je maar 1 hond hebt...
Dus ik weet het eigenlijk ook niet..
maar volgens een vriendin van mij..heeft ze er..bijna niet meer werk van en kunnen ze elkaar juist leuk bezig houden.. wat jij anders moet doen als je maar 1 hond hebt...
Dus ik weet het eigenlijk ook niet..

- sample
- Zeer actief
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Niekie
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Dan moet je natuurlijk ook wel geluk hebben. Het is zeker niet zo dat twee honden die samenleven altijd samen spelen en stoeien.sample schreef:Dat kammen en voeren zie ik eigenlijk niet zo als "werk". En wat jij daar zegt Minhie, vraag ik me dus ook af. Tis helemaal niet dat ik te lui ben om mijn hond beweging te geven. Maar ik denk dat hij op een veel leukere manier zijn beweging pakt, als hij een vriendje heeft om mee te stoeien.
Hier is het zo dat ze in huis wel met elkaar optrekken, maar buiten bijzonder weinig van elkaar aantrekken. Een enkele waagt Moritz eens een poging (dapper

Dubbel zoveel werk vind ik het niet. De meeste tijd zit toch in het uitlaten en of je dat nu met 1 of 2 honden doet, dat maakt geen bal uit.
Je hebt wat meer schoonmaakwerk ( :N: ), wat meer knuffelwerk (

Verder heb je natuurlijk WEL dubbel zoveel kosten

- Seahorse
- Actief
Toch lees ik op dit forum regelmatig het advies om beide honden apart mee uit wandelen te nemen. Dat zou dan kunnen helpen bij gedragsproblemen. Het extra werk met kammen en stofzuigen kun je van tevoren inschatten maar je kunt niet van tevoren weten of je met gedragsproblemen te maken zult krijgen. Wel iets om rekening mee te houden denk ik.Niekie schreef:Ik geloof niet dat twee honden ook twee keer zoveel werk is.....de lange wandelingen e.d. blijven hetzelfde, of je nu met een hond of twee honden loopt.
- sample
- Zeer actief
Maar mijn hond is wel een stoeierd. Als ik er een andere jonge hond bij zou zetten (bij voorkeur een teef) denk ik behoorlijk in te kunnen schatten, dat hij zich kostelijk gaat vermaken.Dan moet je natuurlijk ook wel geluk hebben. Het is zeker niet zo dat twee honden die samenleven altijd samen spelen en stoeien
Nee, absoluut niet. In ons geval dan.
Het meeste tijd kost het wandelen. En we lopen nu net zoveel als toen we Saar alleen hadden. Ook niet minder, omdat ze meer energie zouden verbruiken tijdens het wandelen. Dat laatste doen ze wel, want ik heb wel 2 honden die elkaar gigantisch bezig houden tijdens het wandelen.
Het kost wel 2x zoveel tijd om te knuffelen. Want als je de ene gekroeld hebt, dan moet de ander ook even
En aan kammen ben ik sowieso heel weinig tijd kwijt, dat is wel 2x zoveel dus. Maar ik breng ze samen naar de trimmer, en samen weer terug.
Het meeste tijd kost het wandelen. En we lopen nu net zoveel als toen we Saar alleen hadden. Ook niet minder, omdat ze meer energie zouden verbruiken tijdens het wandelen. Dat laatste doen ze wel, want ik heb wel 2 honden die elkaar gigantisch bezig houden tijdens het wandelen.
Het kost wel 2x zoveel tijd om te knuffelen. Want als je de ene gekroeld hebt, dan moet de ander ook even

En aan kammen ben ik sowieso heel weinig tijd kwijt, dat is wel 2x zoveel dus. Maar ik breng ze samen naar de trimmer, en samen weer terug.
- Konni
- Zeer actief
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Vergis je niet hoorsample schreef:Maar mijn hond is wel een stoeierd. Als ik er een andere jonge hond bij zou zetten (bij voorkeur een teef) denk ik behoorlijk in te kunnen schatten, dat hij zich kostelijk gaat vermaken.Dan moet je natuurlijk ook wel geluk hebben. Het is zeker niet zo dat twee honden die samenleven altijd samen spelen en stoeien

Het kan natuurlijk zeker zo zijn, maar het is echt geen garantie.
Kaya was ook een stoeierd toen wij Moritz erbij kregen, maar de hond wordt 'gewoon' (niks bijzonders meer). Buiten is alles bijna meer bijzonder dan het maatje wat heel gewoon is geworden.
Mijn honden letten wel op elkaar, als er eentje wat achter blijft, loopt de ander ook te treuzelen 'even wachten hoor vrouwtje'. Dat soort dingen wel. Heel soms rennen ze met elkaar buiten, maar dat is zelden.
Binnenshuis trekken ze wel weer naar elkaar toe.
- sample
- Zeer actief
- sample
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- sample
- Zeer actief
Maar jij fokt er ook mee, daar heb je ook werk aan...en ik kan me ook nog wel voorstellen dat 2 of 12 honden aanzienlijk anders is. Maar 1 of 2? Zou dat verschil echt zo enorm zijn?Mol schreef:ja daty is zo ik heb er dan meer dan 2 en ik zeg je het is verot veel werk niet erg hoor maar wel veel werk van sochtens 9 tot savonds 21.30 ben je er mee in de weer.
mol
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zat/zit niet zoveel leeftijdsverschil tussen die twee: Kaya was 11 maanden toen Moritz erbij kwam en hij werd toen geschat tussen de 1,5 en 2 jaar.sample schreef:En zit em dat echt in de "gewonigheid" of ook in de leeftijd intussen?Kaya was ook een stoeierd toen wij Moritz erbij kregen, maar de hond wordt 'gewoon'
Trouwens, ik vind het wel hartstikke leuk hoor 2 honden

Maar echt met elkaar rennen en stoeien buiten, dat gebeurd maar zelden en zie ik trouwens ook maar weinig honden doen die samen een roedeltje vormen.
- Mol
- Zeer actief
ja er zit meer werk in 1 aandacht is de ander ook aandacht 1 vreten de ander ook alles wat je nu doet met je hond doe je et 2 dubbel op.sample schreef:Maar jij fokt er ook mee, daar heb je ook werk aan...en ik kan me ook nog wel voorstellen dat 2 of 12 honden aanzienlijk anders is. Maar 1 of 2? Zou dat verschil echt zo enorm zijn?Mol schreef:ja daty is zo ik heb er dan meer dan 2 en ik zeg je het is verot veel werk niet erg hoor maar wel veel werk van sochtens 9 tot savonds 21.30 ben je er mee in de weer.
mol
mol

- sample
- Zeer actief
Ja, ok tot zover ben ik het met je eens.ja er zit meer werk in 1 aandacht is de ander ook aandacht 1 vreten de ander ook alles wat je nu doet met je hond doe je et 2 dubbel op.
Maar wat betreft de beweging dan? Als ik buiten ga lopen met twee honden, die lekker met elkaar stoeien, zijn ze volgens mij veel meer energie kwijt dan als ik een half uur met een bal ga staan gooien.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Floor en Benno stoeien echt niet de hele wandeling. Dat is 5 minuutjes dat ze ff op hol slaan en voor de rest gaan ze hun eigen gang. Benno scharreld wat rond en Floor sjeest achter een bal aan. Job mag zowiezo niet meedoen 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Moos
- Zeer actief
Met een pup erbij heb ik nu wel 10 keer zoveel werk
, maar ik kan me geen leuker werk bedenken
Moos en Saar spelen binnen heel veel met elkaar; scheelt mij een schuldgevoel als ik veel voor school moet doen en zelf dus minder tijd heb om te spelen; ze spelen toch liever samen met een flostouw dan met mij.
Buiten spelen ze heel weinig, maar dat komt nu iig doordat Saar gewoon nog veel te klein is om buiten mee te stoeien; een duw van Moos en ze rolt piepend van het pad af...
Ze proberen het wel regelmatig, maar het lukt nu gewoon 'technisch' nog niet
Ik heb niet het idee dat ik als Saar ook volwassen is veel meer tijd kwijt ben; gewandeld worden moet er toch, en ze kunnen elkaar ook lekker bezig houden.
Ik heb wel dubbel kamwerk, maar dat zie ik eigenlijk helemaal niet als iets negatiefs; ik geniet wel van het kammen van de hondjes

Moos en Saar spelen binnen heel veel met elkaar; scheelt mij een schuldgevoel als ik veel voor school moet doen en zelf dus minder tijd heb om te spelen; ze spelen toch liever samen met een flostouw dan met mij.
Buiten spelen ze heel weinig, maar dat komt nu iig doordat Saar gewoon nog veel te klein is om buiten mee te stoeien; een duw van Moos en ze rolt piepend van het pad af...
Ze proberen het wel regelmatig, maar het lukt nu gewoon 'technisch' nog niet

Ik heb niet het idee dat ik als Saar ook volwassen is veel meer tijd kwijt ben; gewandeld worden moet er toch, en ze kunnen elkaar ook lekker bezig houden.
Ik heb wel dubbel kamwerk, maar dat zie ik eigenlijk helemaal niet als iets negatiefs; ik geniet wel van het kammen van de hondjes

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb sinds januari 2 honden in huis ik had er 1 Tyson en Samara is daar bijgekomen.
Ik vind niet dat het extra werk is, of ik er nu met 1 of 2 wandel maakt niets uit.
Stofzuigen doe ik toch al elke dag vanwege de rui van Tyson die nooit stopt en schoonmaken doe ik ook niet meer dan eerst.
Kammen is onderdeel van de wandeling dus neemt ook niet meer tijd in beslag.
Eten geven ook niet of ik nu 1 of 2 bakken neer moet zetten maakt niet uit.
Extra plezier dat heb ik wel!!!
Groetjes Jacqueline
Ik vind niet dat het extra werk is, of ik er nu met 1 of 2 wandel maakt niets uit.
Stofzuigen doe ik toch al elke dag vanwege de rui van Tyson die nooit stopt en schoonmaken doe ik ook niet meer dan eerst.
Kammen is onderdeel van de wandeling dus neemt ook niet meer tijd in beslag.
Eten geven ook niet of ik nu 1 of 2 bakken neer moet zetten maakt niet uit.
Extra plezier dat heb ik wel!!!
Groetjes Jacqueline
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Twee keer zoveel werk denk ik niet, misschien anderhalf keer. Bij mij kost het op dit moment overigens wel af en toe twee keer zoveel tijd, omdat Chiva niet echt lange wandelingen meer aan kan, dus vaak gaan ze apart mee uit. Toen Belle nog pup was gingen ze ook vaak apart, om Belle beter te kunnen opvoeden. Spelen doen ze bij mij niet met elkaar, maar ook dat komt door het leeftijdsverschil, Chiva wil sowieso niet meer spelen.
Hiervoor had ik drie honden en die speelden eigenlijk ook niet echt met elkaar. Wel lagen ze vaak bij elkaar te slapen, net als Chiva en Belle nu doen.
Hiervoor had ik drie honden en die speelden eigenlijk ook niet echt met elkaar. Wel lagen ze vaak bij elkaar te slapen, net als Chiva en Belle nu doen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Dat is hier wel zo. Sypke en Mees spelen erg veel tijdens het wandelen. Maar dat doen niet alle honden.sample schreef:
Ik heb met Mees heel veel apart gedaan en ik train met allebei. Wat dat betreft is twee honden dus meer werk. Ik vind dat verder niet erg.
Dat is hier ook zo. Niet alleen tijdens het wandelen, maar ook thuis. En buiten hebben ze gewoon echt plekken waar ze wel een kwartier lang heel wild aan het stoeien zijn. Elkaar uitdagen, achter elkaar aanrennen. Het is hier niet "gewoon", dat hondje erbij. Buiten blijft het gewoon een stel wat elkaar van haver tot gort kent (en wat elkaar heel erg speels houdt, gelukkig)sypke schreef:Dat is hier wel zo. Sypke en Mees spelen erg veel tijdens het wandelen. Maar dat doen niet alle honden.sample schreef:
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Qua uitlaten is het geen extra werk. Lopen doe je toch. Eten geven is vijf minuten langer werk met het afwassen van de voerbakken meegerekend.
Ik heb wel vier keer zoveel rotzooi in huis. Met name haar en zand. Borstelen en kammen doen we niet zo veel en als we het doen is het tijdens een wandeling bij een bankje en een prullenbak voor de haren.
Onze honden kunnen heerlijk spelen en stoeien met elkaar maar er zijn ook wandelingen dat ze elkaar met rust laten. Als één van de twee geen zin heeft, wandelen ze gewoon mee. Ze hebben hier ook, net als Marion zei, hun favoriete stoeiplekken buiten. Daar lopen ze dus echt niet voorbij zonder even te ravotten.
De kosten zijn natuurlijk wel hoger met twee honden maar ook weer niet dubbel. Ik bestel voer in grotere hoeveelheden. Krijg je korting. Met twee honden tegelijk naar de dierenarts krijgen we ook korting. De kosten intereseren ons eigenlijk niet zo veel.
Het plezier wat die twee aan elkaar hebben betaald zich dubbel terug.
Ik heb wel vier keer zoveel rotzooi in huis. Met name haar en zand. Borstelen en kammen doen we niet zo veel en als we het doen is het tijdens een wandeling bij een bankje en een prullenbak voor de haren.
Onze honden kunnen heerlijk spelen en stoeien met elkaar maar er zijn ook wandelingen dat ze elkaar met rust laten. Als één van de twee geen zin heeft, wandelen ze gewoon mee. Ze hebben hier ook, net als Marion zei, hun favoriete stoeiplekken buiten. Daar lopen ze dus echt niet voorbij zonder even te ravotten.
De kosten zijn natuurlijk wel hoger met twee honden maar ook weer niet dubbel. Ik bestel voer in grotere hoeveelheden. Krijg je korting. Met twee honden tegelijk naar de dierenarts krijgen we ook korting. De kosten intereseren ons eigenlijk niet zo veel.
Het plezier wat die twee aan elkaar hebben betaald zich dubbel terug.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Ik heb er drie en ik vind er zowel voor- als nadelen aan zitten. Voordelen zijn dat ze het erg leuk hebben met z'n drieën (ondanks de kibbelparijtjes) en dat Bambi en Kit veel samen stoeien. Maar dat hangt ook van de hondjes af, Poncho speelt bijvoorbeeld niet met de andere twee. Ik denk zelf dat het voor de hondjes leuker is zo.
Nadeel is dat ze elkaar versterken. Neem ik er één mee, dan gedraagt die zich veel beleefder dan als ze met z'n drieën zijn. Ze voelen zich zo in het roedeltje oppermachtig. En dat is wel eens lastig in de hand te houden.
In dat opzicht zijn twee honden weer makkelijker dan drie.
Veel meer werk heb ik er niet aan. Ik moet toch alles doen, of ik er nu een of drie heb: wandelen, eten geven, sinds ik een auto heb is het weer een stuk makkelijker om overal te komen.
Nadeel is dat ze elkaar versterken. Neem ik er één mee, dan gedraagt die zich veel beleefder dan als ze met z'n drieën zijn. Ze voelen zich zo in het roedeltje oppermachtig. En dat is wel eens lastig in de hand te houden.
In dat opzicht zijn twee honden weer makkelijker dan drie.
Veel meer werk heb ik er niet aan. Ik moet toch alles doen, of ik er nu een of drie heb: wandelen, eten geven, sinds ik een auto heb is het weer een stuk makkelijker om overal te komen.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik denk kwa werk dat een tweede hetzelfde ongeveer blijft.
maar ik denk eerder aan de kosten.
Voeding, dierenarts, kapper, bij een poedel dan.
De medicatie voor Luka is ook niet goedkoop.
Als je het financieel kan lijkt het me geen bezwaar om er een tweede bij te nemen, en natuurlijk tijd hebben.

maar ik denk eerder aan de kosten.
Voeding, dierenarts, kapper, bij een poedel dan.
De medicatie voor Luka is ook niet goedkoop.
Als je het financieel kan lijkt het me geen bezwaar om er een tweede bij te nemen, en natuurlijk tijd hebben.

Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf