Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
info over fokken
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
info over fokken
hallo ,
ik ben wat info aan het verzamelen over het fokken van honden.
Ik heb een Norwich Reu en deze mag over ongeveer een half jaar ingezet gaan worden als dekreu(mits hij goedgekeurd word op de shows)
Ik ben het 1 en ander aan het zoeken om te kijken of het zin heeft om te fokken met deze hond(is het nuttig voor het ras e.d)
En ik vraag me af wat normaal is wat prijzen betreft voor dekgeld en dat soort dingen.
Het is voor mij nog lang niet zo ver om daadwerkelijk te gaan fokken want dit mag pas met 16maanden en hij is pas 9maanden oud en ik wil er graag een teef bij en voordat die 16maanden is zijn we alweer een hele tijd aan het informeren en zo.
maar gewoon puur omdat ik nog aan het afwegen ben wat te doen hoop ik dat jullie mij misschien een beetje info kunnen verschaffen.
alvast bedankt
groetjes eefje
ik ben wat info aan het verzamelen over het fokken van honden.
Ik heb een Norwich Reu en deze mag over ongeveer een half jaar ingezet gaan worden als dekreu(mits hij goedgekeurd word op de shows)
Ik ben het 1 en ander aan het zoeken om te kijken of het zin heeft om te fokken met deze hond(is het nuttig voor het ras e.d)
En ik vraag me af wat normaal is wat prijzen betreft voor dekgeld en dat soort dingen.
Het is voor mij nog lang niet zo ver om daadwerkelijk te gaan fokken want dit mag pas met 16maanden en hij is pas 9maanden oud en ik wil er graag een teef bij en voordat die 16maanden is zijn we alweer een hele tijd aan het informeren en zo.
maar gewoon puur omdat ik nog aan het afwegen ben wat te doen hoop ik dat jullie mij misschien een beetje info kunnen verschaffen.
alvast bedankt
groetjes eefje
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
heeft de norwich geen rasvereniging? vaak hebben die een advies prijs voor puppen en dekgeld.... ik heb geen idee wat voor een eisen er verdr gesteld worden aan norwiches... kan me iets voorstellen van oogonderzoeken en patella onderzoeken.... en of de hond iets bijdraagt in het ras? dat hangt dus helemaal van de hond af...
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja ik sluit me aan bij martijn, zeker na wat ik nu gelezen heb over de gezondheid, epilepsie en ademshalings problematiek is een 'probleem" in het ras, en wat er gezegd word is dat deze epilepsie "pas'met een jaar of 3 naar boven komt,.... zeer zeker erg voorzichtig zijn met het in zetten van honden voor de fok dus.....
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nee dat snap ik ookMartijn schreef:Nee. Dat hoeven ze niet te leren.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
De vader van mijn hond was 8 maanden??
Dat was een Dandie Dinmont terrier
Is gewoon ff een vraagje hoor
Niet als kunstje in ieder geval.
maar een teef is 4 jaar in ieder geval te oud voor haar eerste nest!!

All at Barely Legal
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is toch iets heel anders? op zich vind ik 3 ook niet helmaal nodig hoor, mag best wat eerder, het ligt er ook maar net aan wat voor een ras je hebt, wat voor een problemen er in een ras zijn, en wanneer die meestal de kop opsteken... ik heb ook wel jonge reuen gebruikt, reuen van net een jaar... tja das een keus....denk alleen dat je jonge reuen niet veel vuldig in moet zetten.....Barely legal schreef:Nee dat snap ik ookMartijn schreef:Nee. Dat hoeven ze niet te leren.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nee dat denk ik ook niet je moet natuurlijk ook ff afwachten hoe de jonge reu gaat vererven maar ik vind 3 tot 4 jaar toch echt wel oud voor een eerste dekking!!yamie schreef:dat is toch iets heel anders? op zich vind ik 3 ook niet helmaal nodig hoor, mag best wat eerder, het ligt er ook maar net aan wat voor een ras je hebt, wat voor een problemen er in een ras zijn, en wanneer die meestal de kop opsteken... ik heb ook wel jonge reuen gebruikt, reuen van net een jaar... tja das een keus....denk alleen dat je jonge reuen niet veel vuldig in moet zetten.....Barely legal schreef:Nee dat snap ik ookMartijn schreef:Nee. Dat hoeven ze niet te leren.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?

All at Barely Legal
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
niet als er een ziekte inzit de pas na een bep. leeftijd de kop op kan steken.Barely legal schreef:Nee dat denk ik ook niet je moet natuurlijk ook ff afwachten hoe de jonge reu gaat vererven maar ik vind 3 tot 4 jaar toch echt wel oud voor een eerste dekking!!yamie schreef:dat is toch iets heel anders? op zich vind ik 3 ook niet helmaal nodig hoor, mag best wat eerder, het ligt er ook maar net aan wat voor een ras je hebt, wat voor een problemen er in een ras zijn, en wanneer die meestal de kop opsteken... ik heb ook wel jonge reuen gebruikt, reuen van net een jaar... tja das een keus....denk alleen dat je jonge reuen niet veel vuldig in moet zetten.....Barely legal schreef:Nee dat snap ik ookMartijn schreef: Nee. Dat hoeven ze niet te leren.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?

-
- Zeer actief
ik schreef dat ik er ook nog een teefje bijwil en die moeten dan samen een stel vormen,dit houdt dus in dat er pas over 2jaar gefokt gaat worden(op zijn vroegst)
De rasvereniging is bezig met een DNA onderzoek onder de norwich terriers en zodoende kunnen ze wellicht eerder vaststellen of er ziektes en dergelijke bij de hond in zijn genen zitten.
Ik ben van plan als er een verzoek komt om mee te doen aan dit onderzoek daar zeker op in te gaan.
Ik ga in april naar de show in leiden en verder moet ik nog even kijken want bij sommige kun je niet meer inschrijven en bij andere kan het nog niet.
Maar zoals ik zei er is absoluut geen haast bij
groetjes eefje
De rasvereniging is bezig met een DNA onderzoek onder de norwich terriers en zodoende kunnen ze wellicht eerder vaststellen of er ziektes en dergelijke bij de hond in zijn genen zitten.
Ik ben van plan als er een verzoek komt om mee te doen aan dit onderzoek daar zeker op in te gaan.
Ik ga in april naar de show in leiden en verder moet ik nog even kijken want bij sommige kun je niet meer inschrijven en bij andere kan het nog niet.
Maar zoals ik zei er is absoluut geen haast bij
groetjes eefje
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Dat denk jijMartijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
Zo'n terriertje gaat minstens twaalf jaar mee, waarom nou weer in het eerste jaar al fokken?
toevallig pas mijn terriertje met 5 jaar af moeten geven dus dat zal ik maar niet zeggen!!!!

All at Barely Legal
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
en dat is heel sneu natuurlijk, geen idee waarom enhoe, maar martijn heeft het hier over een gezonde terrier, en een ongeluk kun je natuurlijk nooit voorspellenBarely legal schreef:Dat denk jijMartijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
Zo'n terriertje gaat minstens twaalf jaar mee, waarom nou weer in het eerste jaar al fokken?
toevallig pas mijn terriertje met 5 jaar af moeten geven dus dat zal ik maar niet zeggen!!!!
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Dat weet ik de reu van mijn ouders is 14 maanden en heeft nu oor het eerst gedekt..Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
Maar ik bedoel dus een Dandie reu, daar hoef je geen onderzoeken te doen en ja als er verder niks is dan moest je wel...
Tenminste zo dacht de fokker van Archi indertijd

All at Barely Legal
- little-wolf
- Zeer actief
bij het ras wat de topic starter heeft, is het bekend dat er na een bep. leeftijd epilepsie kan komen.Barely legal schreef:Dat denk jijMartijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?
als je hond dat heeft, ga je er niet mee fokken.
-
- Zeer actief
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nou dat was geen ongeluk hoor maar je kan er niet vanuit gaan dat alle honden 12 worden!!yamie schreef:en dat is heel sneu natuurlijk, geen idee waarom enhoe, maar martijn heeft het hier over een gezonde terrier, en een ongeluk kun je natuurlijk nooit voorspellenBarely legal schreef:Dat denk jijMartijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef: 3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.

All at Barely Legal
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Bij ons met teven inderdaad wel die moeten 16 maanden zijn en reuen daar staat geen regel vooreefje+huig schreef:er is toch gewoon een algemene regel dat honden voor de 16e maand niet gebruikt mogen worden voor de fok.
Wie daar langer voor neemt moet dat zelf weten en wie dat niet doet toch ook?
ik zei het er alleen maar bij zodat jullie weten dat ik niet zomaar wat aanrotzooi.
groetjes eefje

All at Barely Legal
- little-wolf
- Zeer actief
jij weet natuurlijk hoe zij fokt heh.Martijn schreef:Klopt. Vooral als je op de manier fokt als je ouders dat doen.Barely legal schreef:Nou dat was geen ongeluk hoor maar je kan er niet vanuit gaan dat alle honden 12 worden!!yamie schreef:en dat is heel sneu natuurlijk, geen idee waarom enhoe, maar martijn heeft het hier over een gezonde terrier, en een ongeluk kun je natuurlijk nooit voorspellenBarely legal schreef: Dat denk jij

- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nou mijn dandie is gefokt door Bas Bosch misschien ken je die?Martijn schreef:Klopt. Vooral als je op de manier fokt als je ouders dat doen.Barely legal schreef:Nou dat was geen ongeluk hoor maar je kan er niet vanuit gaan dat alle honden 12 worden!!yamie schreef:en dat is heel sneu natuurlijk, geen idee waarom enhoe, maar martijn heeft het hier over een gezonde terrier, en een ongeluk kun je natuurlijk nooit voorspellenBarely legal schreef: Dat denk jij

All at Barely Legal
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nou heef tnooit pups gehad hoor,Martijn schreef:Toch een beetje jammer als je er dik mee gefokt hebt dan he?Barely legal schreef:Dat denk jijMartijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef: 3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.
zal je uit je droom helpen

All at Barely Legal
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Weet jij dan hoe gezond die honden zijn...Martijn schreef:Nou ik weet wel dat als je met reuen van 8 en 14 maanden fokt dat je dan niet in kunt staan voor de gezondheid van die reuen.little-wolf schreef:jij weet natuurlijk hoe zij fokt heh.Martijn schreef:Klopt. Vooral als je op de manier fokt als je ouders dat doen.Barely legal schreef: Nou dat was geen ongeluk hoor maar je kan er niet vanuit gaan dat alle honden 12 worden!!

All at Barely Legal
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Nee maar jij had het over mijn oudersMartijn schreef:Nee. Maakt dat uit dan?Barely legal schreef:Nou mijn dandie is gefokt door Bas Bosch misschien ken je die?Martijn schreef:Klopt. Vooral als je op de manier fokt als je ouders dat doen.Barely legal schreef: Nou dat was geen ongeluk hoor maar je kan er niet vanuit gaan dat alle honden 12 worden!!

All at Barely Legal
-
- Zeer actief
oh ja bij de norwich moeten ze allebei 16maanden oud geweest zijn en niet ouder dan 60maanden voor ze het eerste nest krijgen.
Teefjes het liefst voor hun 3e jaar ivm stijve heupen ofzo.
maar goed dat wist ik.
wij hebben voor onze pup toen 750euro betaald maar ik heb dus helemaal geen idee wat er allemaal bij komt kijken.
hoe weet je dat je de juiste teef bij een reu hebt of andersom?
Dat is toch een beetje een gok denk ik zo(tuurlijk kijk je wel of ze uit verschillende lijnen komen)
groetjes eefje
ps de levensverwachting voor terriers in het algemeen word op 12-15jaar geschat en daar zitten ook wel eens honden bij die niet zo oud worden(moet je dus altijd in je achterhoofd houden)maar het schrikt mij een beetje af zoals er nu over en weer gediscussieerd word maar misschien ligt dat aan mij?
Teefjes het liefst voor hun 3e jaar ivm stijve heupen ofzo.
maar goed dat wist ik.
wij hebben voor onze pup toen 750euro betaald maar ik heb dus helemaal geen idee wat er allemaal bij komt kijken.
hoe weet je dat je de juiste teef bij een reu hebt of andersom?
Dat is toch een beetje een gok denk ik zo(tuurlijk kijk je wel of ze uit verschillende lijnen komen)
groetjes eefje
ps de levensverwachting voor terriers in het algemeen word op 12-15jaar geschat en daar zitten ook wel eens honden bij die niet zo oud worden(moet je dus altijd in je achterhoofd houden)maar het schrikt mij een beetje af zoals er nu over en weer gediscussieerd word maar misschien ligt dat aan mij?
- Branka
- moderator
Ook dat Martijn, en het is fysiek nog lang geen volwassen hond. Mogelijk als jeugdhondje mooi, maar als volwassen hond kan ie enorm doorgeschoten zijn.Martijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?

- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Omdat bij de dandies er misschien 2 goede reuen zijn en de een heft een verkeerd gebit en de ander is 8 maand en wel kompleet, met nu een goed karakter zeg jij dan maar welek je moet nemen?Branka schreef:Ook dat Martijn, en het is fysiek nog lang geen volwassen hond. Mogelijk als jeugdhondje mooi, maar als volwassen hond kan ie enorm doorgeschoten zijn.Martijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef:3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.Barely legal schreef:Is 3- 4 jaar voor ee nreu niet een beetje oud om dan nog te leren dekken?

All at Barely Legal
- Branka
- moderator
Als er maar 2 goede reuen zijn, dan denk ik dat het ras aan het uitsterven is. Het lijkt me dat je dan maar eens verder dan de landsgrenzen moet zoeken om de kwaliteit te vinden die nodig is.Barely legal schreef:Omdat bij de dandies er misschien 2 goede reuen zijn en de een heft een verkeerd gebit en de ander is 8 maand en wel kompleet, met nu een goed karakter zeg jij dan maar welek je moet nemen?Branka schreef:Ook dat Martijn, en het is fysiek nog lang geen volwassen hond. Mogelijk als jeugdhondje mooi, maar als volwassen hond kan ie enorm doorgeschoten zijn.Martijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef: 3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.

- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
beter lezenMartijn schreef:Proest!Barely legal schreef:Nee maar jij had het over mijn oudersMartijn schreef:Nee. Maakt dat uit dan?Barely legal schreef: Nou mijn dandie is gefokt door Bas Bosch misschien ken je die?
Er staat "de vader van mijn hond" en ik las "de hond van mijn vader"
Vandaar. Hehehe.

All at Barely Legal
- Barely legal
- Actief
- Contacteer:
Ja moeilijk de kwalitei in andere landen is minder dan hier wat moet je dan?Barely legal schreef:Omdat bij de dandies er misschien 2 goede reuen zijn en de een heft een verkeerd gebit en de ander is 8 maand en wel kompleet, met nu een goed karakter zeg jij dan maar welek je moet nemen?Branka schreef:Ook dat Martijn, en het is fysiek nog lang geen volwassen hond. Mogelijk als jeugdhondje mooi, maar als volwassen hond kan ie enorm doorgeschoten zijn.Martijn schreef:Sowieso...je weet nog helemaal niet over hoe het karakter van het hondje uitpakt. Voor hetzelfde geld is hij met tweeënhalf jaar een vreselijke vechtersbaas of snapt hij naar elke hand die er uitgestoken wordt en dan heeft hij al twee nesten rondlopen.Branka schreef: 3 tot 4 jaar is voor veel rassen vrij oud, maar ik vind 8 maanden belachelijk jong. Want bij diverse rassen (zoals Goldens) is dan nog niets onderzocht wat gezondheid betreft.
De reu die ik heb gebruikt is trouwens al 5 en heeft wel de nodige kinderen maar toch soms moet je wat...

All at Barely Legal
-
- Zeer actief
ik wil gewoon graag een reu en teef en als die niet samen kunnen qua sterke en slechte punten gaan we niet zo fokken maar zoeken we een geschikte reu voor de teef en bieden we de reu ter dekking aan.
Maar dat is dus info die ik zocht thanx!
Kijk en zo leer ik vanzelf meer bij.,ik heb gelukkig de tijd.
de teef komt pas als ik ga samenwonen met mijn vriend en als de reu 1,5 is want die is nu nog veel te onstuimig(als er daar 2 van zouden rondlopen worden we gillend gek
)
groetjes eefje
Maar dat is dus info die ik zocht thanx!
Kijk en zo leer ik vanzelf meer bij.,ik heb gelukkig de tijd.
de teef komt pas als ik ga samenwonen met mijn vriend en als de reu 1,5 is want die is nu nog veel te onstuimig(als er daar 2 van zouden rondlopen worden we gillend gek
groetjes eefje