Mol schreef:Barely legal schreef:little-wolf schreef:Barely legal schreef:
Nee daarom ga ik een nets met mijn teef proberen mogen daar knikken in voorkomen dan fok ik er absoluut niet mee en mogen de kopers er ook niet mee fokken..
En ja de reu kan ik moeilijk op mijn teef zetten misschien indertijd als ik ergens een andere teef gekocht heb....
ik bedoel niet je reu op je teef zetten.
maar das wel lijnteeld toch?
Volgens mij inteelt
lijnteeld is indirecte inteeld wil je zeker zijn dat jou hond het geneties defect niet in zich draagt maak je een reu teef combinatie van broer en zus, vader, dochter of moeder zoon.
dan weet je gelijk zeker of het gen waar je nu bang voor bent en min of meer toch een beetje je kop voor in het zand steekt niet verder komt dan bij jou. wil je zeker zijn dat dit gen niet uit lekt in de verdere populatie van dit ras moet je er voor zorgen dat het reutje nooit en tenimmer dekt .
mol

Maar als het nou in elke lijn zo'n beetje voorkamt?
Wat doe je dan, ik denk niet dat ik mijn kop in het zand steek want ik ben me ervan bewust wat de problemen kunnen zijn en diegene die eventueel dat reutje gaan gebruiken moeten zich daar denk ik ook van bewust zijn, maar wie weet groeit ie wel heel lelijk uit of wisselt ie niet goed, dan wordt ie zowieso niet ingezet.
Maar ik denk toch at het bij jou ras wat anders ligt omdat daar de populatie wat anders ligt.
Mijn ouders fokken Goldens en die hebben inderdaad ook hun eigenlijn die gewoon echt heel gezond is, 2 jaar geleden hebben zij een half broer half zus combi gedaan omm het echt goed vast ligt, maar voor je zoiets doet moet je wel zeker weten dat je een "gezonde" populatie heb denk ik.
Ik denk niet dat je dat in je eerste of je tweede nestje moet doen, en ja misschie nheb je inderdaad gelijk maar wij zijn al op zoek naar een andere teef en dat is in een heel klein ras waar amper wat geboren wordt heel moeilijk!!