Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

over het groeien van pups

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

over het groeien van pups

Ongelezen bericht door Snorko »

Als pups geboren worden met onderling vrij grote verschillen in afmeting/gewicht,hoe groot is dan de kans dat dit zo blijft?
Kan de kleinste later toch uitgroeien tot de grootste?
Speelt het geslacht ook een rol?

mvg Erik
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ken een nest engelse staffords waar de kleinste van het ras een loeier van een hond is geworden, dus het kan wel.
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Het geboortegewicht zegt niet zoveel over de maat die de hond
uiteindelijk zal hebben.

En ja, het geslacht speelt ook een rol. Teven zijn toch vaak wat kleiner en fijner.
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Tuurlijk blijven de teven ietsje kleiner dan de reuen, maar het is toch genetisch bepaald hoe groot de pups worden, dus een dikke pup die altijd vooraan bij de tepel ligt hoeft niet groter te worden dan zijn kleine broertje/zusje. De kleinere pups zijn dikwijls nog iets feller: die hebben voor de tepel moeten vechten.
Barely legal
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barely legal »

Nanc schreef:Tuurlijk blijven de teven ietsje kleiner dan de reuen, maar het is toch genetisch bepaald hoe groot de pups worden, dus een dikke pup die altijd vooraan bij de tepel ligt hoeft niet groter te worden dan zijn kleine broertje/zusje. De kleinere pups zijn dikwijls nog iets feller: die hebben voor de tepel moeten vechten.
Dat is inderdaad waar, nou moet ik zeggen bij mij was de teef zwaarder dan de reu maar vaak wil dat niks zeggen, want nu met 5 weken word de reu wel zwaarder in zijn bot en schedel...
Afbeelding

All at Barely Legal
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij mijn nest van vorig jaar was het teefje wat ik heb aangehouden (Nozem) bij de geboorte en tot 3 weken duidelijk de zwaarste van allemaal (ook zwaarder dan de reuen). Daarna zijn de anderen harder gegaan en hebben haar bijna allemaal qua gewicht ingehaald.
Nu met 11 maanden is ze van de teven de hoogste! Het kan nog veranderen dus en het zegt daarom heel weinig.
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Ik ken ook een nest mechels en er zat 1 klein pupje bij, en dat is dus een mechel geworden van 70 cm. schoft.
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Nanc
Zeer actief

Tuurlijk is het wel genetisch bepaald hoe groot een hond wordt!
Maar ja, de baas heeft hier natuurlijk ook veel invloed op he.
Ga je nl met een jonge hond te veel ondernemen, spelen, wandelen etc, dan blijft ie natuurlijk in groei achter he.
Een bekende stelregel is dan ook de volgende: per maand dat de hond oud is, 5 minuten spelen/lopen. Dus is de hond 3 maanden dan zit je op een kwartier en na een jaar op een uur. :ok:
Barely legal
Actief
Contacteer:

Nanc schreef:Tuurlijk is het wel genetisch bepaald hoe groot een hond wordt!
Maar ja, de baas heeft hier natuurlijk ook veel invloed op he.
Ga je nl met een jonge hond te veel ondernemen, spelen, wandelen etc, dan blijft ie natuurlijk in groei achter he.
Een bekende stelregel is dan ook de volgende: per maand dat de hond oud is, 5 minuten spelen/lopen. Dus is de hond 3 maanden dan zit je op een kwartier en na een jaar op een uur. :ok:
Vaak licht er ook nog een geddelte bij de voeding, honden die altijd mager en schraal opgefokt worden blijven ook maar klein en iel :wink:
Afbeelding

All at Barely Legal
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Het geboortegewicht zegt inderdaad nog niets over de uiteindelijke grootte.
Dat teven altijd kleiner zijn dan reuen, daar ben ik het niet mee eens! Wel dat ze in principe kleiner zijn dan reuen.
Ons laatste nestje bevatte 3 pups. Volwassen schofthoogte reuen: 43 en 43 centimeter. Volwassen schofthoogte teef: 44 cm.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Barely legal schreef: Vaak licht er ook nog een geddelte bij de voeding, honden die altijd mager en schraal opgefokt worden blijven ook maar klein en iel :wink:
Heb jij hier informatie over? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!
Zoals ik al aangaf, ons laatste nest waren de pups 43/ 44 centimeter. De voorouders ken ik vele generaties, en er is niet 1 die boven de 42 centimeter uitkomt. Dus ik vraag mij af wat wij verkeerd, of te goed :wink: hebben gedaan.
Barely legal
Actief
Contacteer:

Renske schreef:
Barely legal schreef: Vaak licht er ook nog een geddelte bij de voeding, honden die altijd mager en schraal opgefokt worden blijven ook maar klein en iel :wink:
Zoals ik al aangaf, ons laatste nest waren de pups 43/ 44 centimeter. De voorouders ken ik vele generaties, en er is niet 1 die boven de 42 centimeter uitkomt. Dus ik vraag mij af wat wij verkeerd, of te goed :wink: hebben gedaan.
Heb er geen informatie over wel ervaring mee...
Mijn Golden teef had een zusje die werd zo schraal op gefokt dat toen Humming 12 kg woog dat hondje 8 kg woog, uiteindelijk zijn alle honden flink geworden, en zij is maar een ielletje gebleven, ja waar licht dat dan aan?

Mijn eigen Dandie reu heeft als pup ook altijd slecht gegeten en is ook maar heel klein gebleven terwijl zijn voorouders vrij groot zijn!!
Afbeelding

All at Barely Legal
Barely legal
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Barely legal schreef:
Renske schreef:
Heb er geen informatie over wel ervaring mee...
Mijn Golden teef had een zusje die werd zo schraal op gefokt dat toen Humming 12 kg woog dat hondje 8 kg woog, uiteindelijk zijn alle honden flink geworden, en zij is maar een ielletje gebleven, ja waar licht dat dan aan?

Mijn eigen Dandie reu heeft als pup ook altijd slecht gegeten en is ook maar heel klein gebleven terwijl zijn voorouders vrij groot zijn!!
hierover durf ik nog wel eens een boompje met je opzetten :wink: . twee gevallen vind jij dus representatief??
mijn honden worden altijd allemaal schraal opgefokt, maar daarmee bedoel ik uiteraard niet dat ze er ondervoed bijlopen.
nou, je mag ze als ze volwassen zijn én qua grootte, én qua bone eens vergelijken met de gemiddelde hovawart, dan slik je je woorden snel in.

wetenschappelijk slaat dit trouwens nergens op wat je zegt, ténzij het gaat om regelrechte ondervoeding en vitaminen/mineralentekorten.
Ik denk dat het misschien per ras verschillend is!!
Bij de goldens is het echt een verschil van een hond die bij de fokker blijft en eentje die verkocht wordt, in het nest hebben ze de zelfde kwaliteiten maar als ze uitgegroeid zijn is die bij de fokkerblijft duidelijk zwaarder!!
Ik vraag mij dan af hoe komt dit?
Ik ben dan ook van mening dat dit komt dat die andere hond veel schraler is gehouden dan die hond die bij de fokker is gebleven...
Afbeelding

All at Barely Legal
Barely legal
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Barely legal schreef:
Inge O schreef:
Barely legal schreef: Heb er geen informatie over wel ervaring mee...

hierover durf ik nog wel eens een boompje met je opzetten :wink: . twee gevallen vind jij dus representatief??
mijn honden worden altijd allemaal schraal opgefokt, maar daarmee bedoel ik uiteraard niet dat ze er ondervoed bijlopen.
nou, je mag ze als ze volwassen zijn én qua grootte, én qua bone eens vergelijken met de gemiddelde hovawart, dan slik je je woorden snel in.

wetenschappelijk slaat dit trouwens nergens op wat je zegt, ténzij het gaat om regelrechte ondervoeding en vitaminen/mineralentekorten.
Ik denk dat het misschien per ras verschillend is!!
Bij de goldens is het echt een verschil van een hond die bij de fokker blijft en eentje die verkocht wordt, in het nest hebben ze de zelfde kwaliteiten maar als ze uitgegroeid zijn is die bij de fokkerblijft duidelijk zwaarder!!
Ik vraag mij dan af hoe komt dit?
Ik ben dan ook van mening dat dit komt dat die andere hond veel schraler is gehouden dan die hond die bij de fokker is gebleven...
tuurlijk zal dit af en toe een keer voorvallen, maar dat is dan gewoon toeval.
om te kunnen zeggen dat iets een féit is, zou je toch echt met een veel groter aantal gevallen moeten aankomen (statistiek heet zoiets dan).

dat heeft de wetenschap trouwens al uitvoerig gedaan, en het antwoord is gewoon 'nee, schraal opvoeden is NIET bepalend voor de eindhoogte/bouw van een hond of wat voor ander dier dan ook. het laat ze wel trager uitgroeien, maar finaal bereiken ze wat in hun genen geprogrammeerd ligt, en dan zelfs nog op een gezondere manier.

en dat dit rasgebonden zou zijn :denken: . je denkt nu toch serieus niet dat de fysiologie van een golden verschilt van die van een andere hond van wat voor ras ook?
Maar ik heb het niet over af en toe maar in elk nest!!!
Ik denk dat het misschien ook van het ras afhankelijk is, misschien is jou ras er niet zo vatbaar is, maar zeker bij de Golden zie je echt een hoop verschil..
En he tis heus niet dat ik mijn Honden vetmest, ze gaan al heel vroeg van de puppy brokken af en gaan op Adult voer..
Maar hoe komt het dan volgens jou?
Ik denk dat dit een gedeelte in de genen zit en een gedeelte de opfok is
Afbeelding

All at Barely Legal
Nanc
Zeer actief

Inge O schreef:zegt idd helemaal niks, want het wordt alleen veroorzaakt door de (minder) goede omstandigheden in de baarmoeder voor die bepaalde pup, en heeft niks met genetica te maken.
Nanc
Zeer actief

het laat ze wel trager uitgroeien, maar finaal bereiken ze wat in hun genen geprogrammeerd ligt, en dan zelfs nog op een gezondere manier.
Eerst zeg je dat het niet waar is als ik zeg dat het genetisch bepaald is en later zeg je dat het in hun genen geprogrammeerd is..... :denken: Dat is het zelfde hoor!!!!
Barely legal
Actief
Contacteer:

Nanc schreef:
Inge O schreef:zegt idd helemaal niks, want het wordt alleen veroorzaakt door de (minder) goede omstandigheden in de baarmoeder voor die bepaalde pup, en heeft niks met genetica te maken.
toch denk ik daar anders over, want dat wil dan zeggen dat 1 pup het goed heeft in de baarmoeder en de rest niet?
Afbeelding

All at Barely Legal
Barely legal
Actief
Contacteer:

barely legal, jij mag daar anders over denken, maar dan denk je wel verkeerd,

Wie zegt dat ik verkeerd denk, dus jou mening is de waarheid?
Afbeelding

All at Barely Legal
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Inge O schreef:
Nanc schreef:
het laat ze wel trager uitgroeien, maar finaal bereiken ze wat in hun genen geprogrammeerd ligt, en dan zelfs nog op een gezondere manier.
Eerst zeg je dat het niet waar is als ik zeg dat het genetisch bepaald is en later zeg je dat het in hun genen geprogrammeerd is..... :denken: Dat is het zelfde hoor!!!!
goéd lezen :wink: .

het topic begon over het gebóórtegewicht van een pup (dan is hij nog niet volgroeid, toch :19: ?). het verschil in geboortegewicht tussen pups van hetzelfde nest wordt voor het overgrote deel (we hebben hier dus niet over het verschil tussen een chihuahuapup en een duitse dog, dat is uiteraard genetisch gebonden) bepaald door de voeding die de pup in de baarmoeder kreeg.
en ja, barely legal, jij mag daar anders over denken, maar dan denk je wel verkeerd, (is jouw volste recht natuurlijk :mrgreen: ), dat verschilt per pup in dezelfde baarmoeder. omdat de voeding die een pup krijgt via zijn eigen placenta gaat, en hoe groot die is, en hoe groot vooral ook het oppervlak van aanhechting aan de baarmoederwand, is per pup verschillend.

je kan dus een pup krijgen die in aanleg (genotypisch) groot wil worden, maar toch heel klein geboren wordt omdat zijn moederkoek (te) klein was (fenotypisch).
groeit deze pup op met de juiste voeding (fenotypisch), dan behaalt hij hoe dan ook het bedoelde eindgewicht, of dat nu snel gaat of traag.
klopt als een huis.

mol :8):
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Barely legal schreef: Mijn eigen Dandie reu heeft als pup ook altijd slecht gegeten en is ook maar heel klein gebleven terwijl zijn voorouders vrij groot zijn!!
Toch kan dan dat ene pupje wat klein genetisch zijn en daarom veel minder trek hebben dan een grote. Net zoals je bij mensen ook wel in een verder grote familie een schraal poppetje hebt zitten.

Anne
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

starfleet schreef:
Barely legal schreef: Mijn eigen Dandie reu heeft als pup ook altijd slecht gegeten en is ook maar heel klein gebleven terwijl zijn voorouders vrij groot zijn!!
Toch kan dan dat ene pupje wat klein genetisch zijn en daarom veel minder trek hebben dan een grote. Net zoals je bij mensen ook wel in een verder grote familie een schraal poppetje hebt zitten.

Anne
Ik denk niet dat een hond kleiner blijft omdat het genetisch minder "trek"heeft dan zijn nest broeders en zusters. Vaak blijft een pup achter door lichamelijke dan wel gentische afwijkingen. Denk aan open gehemelte, buik hernia, hartafwijkingen enz.
Ik had 2 kleine pups in het vorig nest zitten die idd wat zwakker en kleiner leken dan de rest. Ik denk dat het idd kwam door de plaats in de baarmoeder. De eerste pups waren het grootst en hadden het hoogste geboorte gewicht. Zij hadden dus wsch ook de "beste "plaats in de baarmoeder. Deze 2 kleine pups kwamen als laatste en hadden denk dan ook 2e rangs gezeten zeg maar.
Nu een jaar verder zijn ze zelfs forser dan de pups die bij de geboorte een stuk groter waren en hebben het aardig in weten te halen.
Waren ze nu ook nog een jaar laten kleiner geweest dan zou mijn overtuiging zijn dat er ergens een lichamelijke afwijking moet zitten wat de normale ontwikkeling van een hond tegenhoud.

Anorexie bij dieren komt niet zomaar. Vaak zit hier een andere klacht achter. Nierfalen, ontsteking aan de maag, sepsis, verstopping etc.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Presa Pais bajos schreef:
Anorexie bij dieren komt niet zomaar. Vaak zit hier een andere klacht achter. Nierfalen, ontsteking aan de maag, sepsis, verstopping etc.
Dat kan ik met je eens zijn, ik heb meer klein voor ogen, niet broodmager en onderkomen.

Anne
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

starfleet schreef:
Presa Pais bajos schreef:
Dat kan ik met je eens zijn, ik heb meer klein voor ogen, niet broodmager en onderkomen.

Anne

Bij klein denk ik aan dwerggroei, veroorzaakt door inteelt dan wel intensieve lijnteelt. Ook genetisch en niet veroorzaakt door minder "trek".
Kijk bij het fokken van honden wordt er door de fokker keuzes gemaakt en hopelijk weet de fokker wat de uitlomst zal zijn van het nest, phenotypisch gezien zeg maar.
Zodra er dus in een verder "normaal" nest een afwijkende pup zit, dan kan je er bijna wel van uit gaan dat er iets mis is met het hondje. Stofwisselingsziekte, hartafwijking etc.
Honden groeien niet "zomaar"klein zoals jij dat noemt, zeker niet als de rest van het nest aan de standaard voldoet. Daar moet iets fout mee zijn, misschien niet lethaal of zodat de hond daar verder ooit heel erg veel last van heeft, maar toch iets fout.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”