Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De onbeleefde hond (tov andere honden)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sjiel
Zeer actief

De onbeleefde hond (tov andere honden)

Ongelezen bericht door Sjiel »

Nou las ik het verhaal op deze link He just says hi en ik herken daar het een en ander in.
Ik ben ook een beetje bang dat Takkie zich ook onbeleefd gedraagt. Mijn vorige hond was meer degene die gek werd van het onbeleefde gedrag van andere honden.

Het is een vrij lang artikel dit stukje is de verkorte versie, maar dan mis je de leukste stukjes.
Laatst gewijzigd door Sjiel op 19 mar 2005 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
weg gehaald zit een virus in
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

:denken: Dan is 1 van de 3 bij mij ook niet altijd even beleefd. Interessant stuk om te lezen. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Een eye-opener voor mij, dit stuk. Ik had al het idee dat sommige rassen van nature veel ongemanierder zijn dan andere. Vooral de Labradors (worden ook genoemd) vind ik erg onbeleefd, en de Goldens kunnen er ook iets van. Ik heb drie Groenendaeler-teven en een Labrador reu duikt meteen onder de staart. Dit wordt niet gewaardeerd en de teef in kwestie gromt. Hij trekt zich daar niets van aan en ze gromt harder. Uiteindelijk snauwt ze hem weg, en dan is daar de eigenaar van de Lab: "ach kom maar!!!!" Weer een valse herder.... Ik heb ook niet de illusie dat ik het kan uitleggen aan zo'n eigenaar.
Ik kwam laatst mensen met een grote groep windhonden tegen, reuen en teven. Mijn drie honden werden er gewoon in opgenomen en we zijn een stukje met ze opgelopen. Alles werd op een subtiele manier geregeld tussen de honden onderling. Heel mooi om te zien. :ok:
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Van zo'n artikel kan ik alleen maar heel blij worden! Ik ervaar pure erkenning.
Bij het verhuizen naar de randstad drie jaar geleden stak een probleem de kop op. Mijn beauceronteef ontwikkelde een enorme antipathie t.o.v. Labradors. Ze werd steeds feller en duldde ze niet in haar omgeving.
Ze was gewoon bang voor hun opdringerige gedrag dat zij met haar gebruikelijke gedragsrepertoire niet kon beinvloeden. Ook ik vond de Labradors strontirritant en hun eigenaren nog irritanter met hun eeuwige "hij wil alleen maar spelen".
Sodemieter wat een conflicten heb ik gehad en ook twijfel om het gedrag van mijn eigen hond. Barousse ging haar hondenantipathie steeds verder generaliseren. Mijn begeleiding van haar was ook niet adequaat. Ten arren moede heb ik vorig jaar een gedragstherapeut gevraagd eens naar Barousse en mij te kijken in contact met andere honden.

Haar conclusie en advies hebben mij het vertrouwen in mezelf en mijn hond teruggegeven.
Gelukkig kunnen mijn andere twee honden rudiness en stupiditiy van honden (veelal labradors) het hoofd bieden waardoor Barousse direct wordt ontzien want die ontwijkt dat soort honden. Mijn winst is dat ik me niet meer enorm opwind en me niet meer -al te zeer- opgelaten voel door kwaaie labradorbaashoofden wanneer hun hond te horen krijgt dat ie moet aftaaien en wel onmiddellijk! (als ie toch bij Barousse aan kwam stuiteren).

Sjiel dank voor dit artikel :ok:
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Prachtig artikel he ! Jullie weten waarschijnlijk dat de schrijfster, Suzanne Clothier, nog veel meer van dit soort prima artikelen over hondengedrag op diezelfde site heeft staan ? Suzanne Clothier was vorig jaar in Nederland, ik heb een seminar van haar gevolgd en daar een hoop geleerd over de aanpak van hondengedragsproblemen. Dit jaar geeft ze een (nog intensievere) workshop in Belgie, daar hoop ik ook bij te zijn.

Regine from the Border
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Had t artikel enige tijd geleden ook al uitgeprint, en aan een aantal mensen laten lezen..Erg goed! Alleen dat stukje van die Sheltie over dat wegrennen en door de riem rechtop staan kan ik me niet helemaal in vinden, jullie wel?
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Door dit soort artikelen voel ik mij erg gesteund. Nu weet ik tenminste zeker dat het niet aan mijn honden ligt maar aan de Labs en hun (inderdaad) vaak onwetende en vervelende bazen. Ik wist het eigenlijk al, maar toch...
Ik ga op zoek naar andere artikelen van deze schrijfster! Heeft iemand nog tips?
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb dat altijd al gevonden. Wuilus was een pure hond in haar gedragingen en ze meende wat ze zei in de hondentaal.
Oprotten was oprotten want anders........

Toch vond ze veel labradors best ok. Ze was imposant genoeg om respect af te dwingen en anders smeet ze ze op hun rug. Met labrador teefjes ging het echter helemaal niet omdat die niet op een normale manier kennis leken te kunnen maken. Beuken en spelbuigingen zonder uitgebreid snuffelen ging er bij haar niet in :roll:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Heel interessant artikel :ok:

Ik herken er alleen niets in, v.w.b. mijn honden (die van mijn eigen personal space wel, die is heel groot :mrgreen: )
Het zijn dan wel Goldens, maar zitten niet ongevraagd op andere honden en rennen er ook niet op af. Zij wachten altijd af, en zullen nooit de 'beginnende' partij zijn. Hebben ze nooit gedaan, ook niet toen ze pup waren.

Misschien heb ik geen raszuivere Goldens :denken: :jank:
annepanne

Jawel hoor, mijn raszuivere Golden is toch ook echt beleefd...Ook altijd al geweest.
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Mijn hond is dus zo'n lomperd Afbeelding Nou loopt hij voornamelijk aan de (uitloop)lijn dus kan ik hem bij me roepen als we een andere hond tegenkomen. Gelukkig kun je aan de reactie van andere baasjes meestal wel zien of ze het vervelend (of juist wel leuk) vinden als Casper hun hond eventjes gedag komt zeggen maar in geval van twijfel lopen we gewoon door. Als hij wel los loopt en ik zie een hond aankomen dan lijn ik hem even aan want hij vindt echt bijna alle andere honden Leuk!Lief!Spelen!Dartelen!Tikkertje!

Ik wist niet dat dit soort gedrag echt als ontzettend hinderlijk ervaren kan worden dus na het lezen van dit stukje ben ik wel nog beter met opletten of Cas niet al te lomp bezig is :mrgreen:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Marion.

annepanne schreef:Jawel hoor, mijn raszuivere Golden is toch ook echt beleefd...Ook altijd al geweest.
Die van mij zijn ook raszuiver hoor :wink:
annepanne

Dat bedoel ik! Misschien juist raskenmerk? :mrgreen:
Marion.

annepanne schreef:Dat bedoel ik! Misschien juist raskenmerk? :mrgreen:
Nee. Ik denk dat het lompe, en op iedereen afrennen, alleen door onwetende baasjes komt. En helaas hebben erg veel Goldens onwetende baasjes. En nog meer Labjes hebben zulke baasjes.
Helaas.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Heel interessant! Moos houdt ook absoluut niet van opdringere honden. Teefjes accepteert hij het gelaten van, maar als een reu ongecontroleerd op hem af komt stuiteren krijgt hij geheit een snauw, en als hij dan niet ophoudt nog een, net zolang totdat hij afdruipt.
Het zijn inderdaad 99% labjes die dit doen, en de baasjes van de labjes vinden dan ook altijd dat ik weer met zo'n etterig klein hondje loop, want hun hond is alleen maar blij en wil spelen....
Terwijl Moos ook altijd blij is en wil spelen, maar niet als een grote lab meteen bovenop hem springt!
Afbeelding
Marion.

Moos schreef:Terwijl Moos ook altijd blij is en wil spelen
Marloes, jij zegt hier ongeveer hetzelfde he? He just wants to say "hi" :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marion. schreef:
Moos schreef:Terwijl Moos ook altijd blij is en wil spelen
Marloes, jij zegt hier ongeveer hetzelfde he? He just wants to say "hi" :wink:
Nee, want Moos rent niet op elke andere hond af om deze gedag te zeggen. Als een andere hond rustig naar hem toe komt lopen, met een lage kwispel is Moos blij en wil hij ook best spelen, maar hij zal nooit met een noodgang naar een andere hond toerennen, of meteen onder de staart van een hond duiken, of tegen een andere hond opspringen. :wink:
Deze opmerking was om te illustreren dat Moos niet alle honden die hij ziet afsnauwt, of helemaal niet van honds contact gedient is, maar wel honden afsnauwt die zich direct aan hem opdringen.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

MARC_S schreef:Ik heb dat altijd al gevonden. Wuilus was een pure hond in haar gedragingen en ze meende wat ze zei in de hondentaal.
Oprotten was oprotten want anders........

Toch vond ze veel labradors best ok. Ze was imposant genoeg om respect af te dwingen en anders smeet ze ze op hun rug. Met labrador teefjes ging het echter helemaal niet omdat die niet op een normale manier kennis leken te kunnen maken. Beuken en spelbuigingen zonder uitgebreid snuffelen ging er bij haar niet in :roll:
Ik denk ook wel dat zelfverzekerde honden en ook sociaal bijzonder vaardige honden niet direct van hun theewater zullen raken van zo'n onnozele lomperik die duidelijk minder vaardig is in alle opzichten.

Groet, Sieneke
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Maar wat als je zo'n hond hebt (in mijn geval uit het asiel geplukt), die al zo deed voor jij hem kreeg?

Ik roep Tip zoveel mogelijk bij me als ik een andere hond zie omdat hij volgens mij inderdaad behoorlijk lomp en onbeleefd is, vooral tegen kleinere honden. Maar soms heeft meneer bananen in zijn oren en stormt hij inderdaad op die andere hond af. Meestal heb ik hem dan heel snel wel weer te pakken, maar toch...

Zou er een manier zijn om zo'n hond nog op te voeden tot wel normaal gedrag?
Meestal is hij wel rustig hoor, maar soms is hij gewoon echt zo'n idiote randdebiel die als een gek op de andere hond afrent.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het artikel zegt wel dat je je moet leren om beleefd te zijn, maar hoe je dat doet(als eigenaar) staat er niet bij. Ze zegt wel dat je je hond door een stabiele rustige hond moet laten corrigeren.

Takkie is trouwens van het blij eikelig soort, zijn manier van begroeten is op volle snelheid op andere honden afstormen. Maar hij bedoelt het aleen maar vriendelijk hoor :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”