Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gevaarlijke hedder aan de paal

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Gevaarlijke hedder aan de paal

Ongelezen bericht door Inge »

Ja...er gebeurt iets daar!

Afbeelding

Afbeelding

Ff uitblazen

Afbeelding

Afbeelding

Ja...daar komt ie weer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

kijk levensgevaarlijk weer zo'n hedder :N:

mooie foto's trouwens :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Leuk om de foto's te zien Inge! Wat lees jij zelf nou af aan de houding van Marouck?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
eliza
Actief

Ongelezen bericht door eliza »

Mooie foto's! Vooral de laatste! :wink:
Met vriendelijke groet van een Hollandse Herderfan
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Eline* schreef:Leuk om de foto's te zien Inge! Wat lees jij zelf nou af aan de houding van Marouck?
Allereerst mooie foto's Inge!!

Eline, ben beneiuwd wat jij te zeggen hebt over de foto's. Bij sommige foto's heb ik namelijk het idee dat Marouck het niet echt geweldig vind....maar ik zal het wel verkeerd hebben.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Eline vertel wat zie je en uit welk gedragsysteem :wink:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

mooie foto's . er zit toch wel een veer aan de lijn hoop ik anders krijgt de hond iedere keer een terugslag als hij de pw te grazen wilt nemen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nee, ik ben juist nou eens benieuwd naar wat de africhters zien. :wink:
Ik ben dus eerst even benieuwd naar andere meningen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

haha nou mijn 'mening' heb je, ik zie een wat onzekere marouck.....

nu de andere 'africhters' nog! niet dat ik me een africhter voel maar goed. :wink:
scooby doo

onzeker mss wel maar het lijkt of ze niet goed weet wat te doen .

ik kan het mis hebben natuurlijk .
de lage houding heb ik ook nog niet veel gezien , maar kan ook door de omgeving afhangen
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Even vertellen wat ik erin zie :mrgreen:
In eerste instantie een prima zelfverzekerde Marouck, totdat er iets gebeurd (ws de pakwerker die dichterbij komt?) en daar slaat haar houding om: oren naar achteren en haar lichaamshouding ook (klaar om eventueel te vluchten als het te eng wordt), wel wat angstig dus :wink:
Verder zie ik dat de lijn niet gespannen staat en dat ze dus niet vol erin wil gaan, wat ook weer klopt met de terughoudendheid.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb niet het idee dat ze onzeker is aan de paal, wel maakt ze zich enorm druk en blaft aan 1 stuk door.
Ze staat continu te springen en zover de ketting rijkt vliegt ze van links naar rechts. Daarbij gooit ze wel haar oren naar achteren (denk dat dat is wat jullie bedoelen) maar haar staart blijft als een idioot heen en weer zwiepen. Die oren gooit ze met name naar achteren als andere mensen bij haar in de buurt staan (stonden ongeveer anderhalve meter voor haar). Aan de ene kant wil ze dolgraag aandacht en aangehaald worden, aan de andere kant is alles wat op het veld gebeurt ook wel heel prikkelend voor haar.

De pakwerker is niet bij haar in de buurt geweest, ze staat wel dichtbij (ik denk een meter of 5 ervanaf) het verstek waar de pakwerker in staat en waar de andere honden naartoe revieren en waar die mogen bijten. Ze is dus ook niet direct aangeplaagd door de pakwerker. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Deze foto's zijn helaas niet zo scherp maar zijn vanuit een andere hoek genomen.
Het zijn 5 opnamen direct achter elkaar, dus deze foto's zijn binnen 1 seconde gemaakt. Je ziet dan misschien beter hoe beweeglijk ze is :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Ik heb niet het idee dat ze onzeker is aan de paal, wel maakt ze zich enorm druk en blaft aan 1 stuk door.
Ze staat continu te springen en zover de ketting rijkt vliegt ze van links naar rechts. Daarbij gooit ze wel haar oren naar achteren (denk dat dat is wat jullie bedoelen) maar haar staart blijft als een idioot heen en weer zwiepen. Die oren gooit ze met name naar achteren als andere mensen bij haar in de buurt staan (stonden ongeveer anderhalve meter voor haar). Aan de ene kant wil ze dolgraag aandacht en aangehaald worden, aan de andere kant is alles wat op het veld gebeurt ook wel heel prikkelend voor haar.

De pakwerker is niet bij haar in de buurt geweest, ze staat wel dichtbij (ik denk een meter of 5 ervanaf) het verstek waar de pakwerker in staat en waar de andere honden naartoe revieren en waar die mogen bijten. Ze is dus ook niet direct aangeplaagd door de pakwerker. :wink:
Als je kijkt naar het verschil in lichaamshouding op de eerste paar foto's en dan de laatste paar foto's, dan zie je haar veranderen: eerst staan haar oren overeind en is ze flink allert, dan gebeurt er duidelijk iets want niet alleen haar oren gaan naar achteren, maar haar hele lichaam laat een lage houding zien (kop is laag en lichaam is naar achteren getrokken).

Ik heb wel het idee, puur aan de hand van de foto's, dat ze het op dat moment wel eng vond.
Over de hele linie kan ik het natuurlijk niet beoordelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Die laatste paar foto's zijn net als de foto's die ik net geplaatst heb binnen 1 seconde gemaakt...ze duikt naar beneden om vandaaruit weer omhoog te springen :wink:
Zal even kijken of ik die hele serie achter elkaar kan zetten zodat je ziet wat ik bedoel. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Die laatste paar foto's zijn net als de foto's die ik net geplaatst heb binnen 1 seconde gemaakt...ze duikt naar beneden om vandaaruit weer omhoog te springen :wink:
Zal even kijken of ik die hele serie achter elkaar kan zetten zodat je ziet wat ik bedoel. :wink:
Ja ik snap wat je bedoelt: een foto is echt een momentopname. Zo kan ze bv hevig kwispelen met d'r staart en net als je een foto maakt, kwispelt die staart weg naar beneden en komt het anders over.

Maar haar kop zo laag :denken:
Was dit de eerste keer sinds een hele tijd dat ze weer aan de paal stond? en wat doet ze als een pakwerker op d'r afkomt?
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Was inderdaad al een hele tijd geleden en ze was al behoorlijk moe na intensief gespeurd te hebben en appèl gelopen te hebben. :wink: Ze gaat ook niet zo heel vaak aan de paal omdat ze zich dan gigantisch druk maakt, ze was dan ook hartstikke kapot toen we thuiskwamen en is als een blok in slaap gevallen..

Vandaag is de pakwerker niet op haar af gekomen, maar de keren dat dat wel gebeurd is staat ze strak aan de ketting en komt behoorlijk omhoog. Ze probeert dan echt de mouw te pakken te krijgen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Was inderdaad al een hele tijd geleden en ze was al behoorlijk moe na intensief gespeurd te hebben en appèl gelopen te hebben. :wink: Ze gaat ook niet zo heel vaak aan de paal omdat ze zich dan gigantisch druk maakt, ze was dan ook hartstikke kapot toen we thuiskwamen en is als een blok in slaap gevallen..

Vandaag is de pakwerker niet op haar af gekomen, maar de keren dat dat wel gebeurd is staat ze strak aan de ketting en komt behoorlijk omhoog. Ze probeert dan echt de mouw te pakken te krijgen.
Kan dat ze misschien toch iets onwennig was :19:
Op sommige foto's zie ik wel angst en zeker terughoudendheid, maar net wat je zegt: het is echt een momentopname.
Verder is dat feit op zich ook geen ramp, want veel honden moeten wennen aan de paal.
Ik weet nog dat Kaya het hele gebeuren in het begin, toen ze dus nog erg jong was, helemaal niet zag zitten: dat spelen met een jute lapje alleen al :N: en een paar lessen verder vond ze het schitterend.
Vaak is het dus ook een kwestie van wennen en snappen wat de bedoeling is voordat ze het echt leuk gaan vinden.

Maar goed, ik zou wel op haar blijven letten of ze het echt leuk vindt. Zeker gezien het verleden allemaal, want simpelweg niet elke hond vindt het leuk.
Maar zo verstandig ben je vast wel :wink:

(hahahaha en hoor wie het zegt..... :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Dat wordt inderdaad wel in de gaten gehouden hoor :wink: , niet alleen door mij zelf maar ook door mijn trainers. :wink:
Gezien de vooruitgang die ze geboekt heeft het laatste jaar doen we niets om dat weer kapot te maken. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

Tsja , moeilijk hoor.
Ik blijf er toch bij dat ik denk angst te zien, sowieso onzekerheid. Maar goed foto's kunnen idd een vertekend beeld geven.

Ik vond wat foto's van Hera aan de paal, zij wordt op dat moment wel geplaagd door de manwerker en mag ook regelmatig 'grijpen'.
Ik zie dan dat Hera toch andere houdingen aanneemt als Marouck....staat hoog, oren naar voren....
helaas zijn de foto's erg ver genomen en wat ze ook heel erg donker heb ze iets lichter gemaakt maar ze blijven onduidelijk...maar je kunt het verschil wel zien denk ik.
(krijg de eerste 2 foto's niet groter grrrrr)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Angst zie ik absoluut niet in het echt, misschien dat de foto's een ander beeld lijken te geven.
Onzekerheid zou echter best wel kunnen, Marouck is geen "echte" in die zin dat ze superbuitgericht is en alles doet om te bijten. :wink: Ook heb ik in haar puptijd daarmee fouten gemaakt, ik heb het bijten destijds afgeleerd omdat ik zelf niet zeker was of ik africhting leuk zou vinden. Ze was ook absoluut niet zelfstandig genoeg toen ik in de africhting ging trainen. :wink: Bovendien heeft ze na haar schotangst heel lang niet "durven" bijten, haar is echt stap voor stap alles weer geleerd :wink: en puur vanuit spel. :wink: Het bijtwerk is ook absoluut haar minste onderdeel :wink: Soms zie je tijdens het bijtwerk dat ze het gaat menen, meestal is het echter puur spel waar ze mee bezig is :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

okay, wat dat betreft kun je Hera en marouck dan ook niet vergelijken.
Hera is enorm buitgericht, die hebben we ook nooit hoeven leren bijten op rolletjes e.d. Dat was direct op de mouw.
Al moet Hera door het vuur heen.....ze moet en zal die manwerker te pakken krijgen.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nee, dat heeft Marouck echt niet :wink:
Zodra haar tuig omgaat weet ze nu wel wat de bedoeling is en "gaat" ze ervoor, ze wil dan echt wel bijten en ik hang er op mijn hakken achter zodra ze de pakwerker ziet, maar dat was in het begin zeker niet zo. :wink: Ze vond alles best interessant, wilde ook best bijten maar zodra ze mocht winnen spuugde ze de mouw ook gewoon weer uit. :wink:
Ze heeft dus bv. echt moeten leren dragen, de eerste keer dat ze een meter die mouw droeg stonden we met zijn allen te juichen. :mrgreen:
Het verschil met een jaar geleden echter is gigantisch.
Gezien het feit dat ze als pup overal in beet en echt kwaad werd als ze op haar sodemieter kreeg en alleen maar harder ging bijten :wink: , wijt ik dat dus voor een heel stuk ook aan mezelf, ik heb die buitdrift veel te veel beknot in haar puptijd. Ze heeft dus echt moeten leren dat het in die mouw wel mocht :wink: en dat stukje onzekerheid kun je wel terugzien. In het begin zocht ze ook echt steun bij me als ze mocht bijten. Dat is wel heel wat minder geworden, maar braafkloppen of haar met mijn stem belonen tijdens het bijten gaat nog steeds niet echt goed, ze heeft dan toch soms de neiging weer los te laten. Dreiging van de pakwerker (ook verbaal) doet haar echter veel minder, een ander kan haar dus ook wel braafkloppen of verbaal belonen, ik kan dat echter niet. :wink:
Dat is dus ook iets waar ik van geleerd heb en dat ik bij een volgende hond dus echt anders wil aanpakken. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

zonde is dat hoor dat je dat toen niet wist he?! :wink:
Hera liet de mouw niet meer los als ze hem eenmaal had, of ze liet hem los om er vervolgens bovenop te gaan liggen en dna te gaan loeren naar de manwerker 'durf hem eens te pakken' :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Achteraf is het hartstikke zonde natuurlijk, maar wist ik veel :wink:
Hihihih.....nu heb ik haar te lief gemaakt. :wink:

Ze staat op de club ook bekend als die knuffelkont, iedereen wordt altijd even enthousiast en vriendelijk begroet en ze vindt alles prachtig.
De eerste keer dat ze weer mocht revieren na een lange tijd ging ze eerst alle mensen die om het verstek heenstonden begroeten voordat ze begon aan te blaffen. :mrgreen:
Toen ze dat echter afgelopen week weer eens mocht doen (was wederom al een hele tijd geleden) wist ze precies wat de bedoeling was, ging fanatiek zitten blaffen en liet zich braafkloppen door Sonja (reageerde schijnbaar zelfs een heel klein beetje geïrriteerd dat ze daardoor afgeleid werd van haar "taak" :mrgreen: )
Toen Sonja mijn begeleiding overnam van Harry was het echt weer ff wennen voor Marouck, ze wilde eerst Sonja begroeten en even met haar knuffelen voordat ze haar aandacht bij mij hield. :roll: Nu word ik of door Sonja of door Harry begeleid tijdens de trainingen en het gaat de goede kant op. Vandaag zei Harry dat ik het goed deed :mrgreen: , zowel het speuren als het appèl liep heel lekker. Ik ben dus ook met name degene die de fouten maakt waardoor Marouck de fout ingaat tijdens het trainen.

Ik ben dus best een lastige leerling hoor voor Harry en Sonja. :mrgreen: Ik doe nog steeds vanalles fout, geef veel te veel overbodige signalen, ben onzeker op het speurveld etc.
Maar zij houden het vol met mij, zeggen regelmatig dat zij ook nog steeds vanalles fout doen (en dat zegt dan iemand die dit jaar voor de zoveelste keer meedoet aan het WK :denken: ) en houden vertrouwen in mij en Marouck. Ik blijf dus heel veel leren, langzaam gaan Marouck en ik vooruit en we hebben er lol in. Al doe ik er 5 jaar over, dat boeit me niet. :wink:
Mocht Marouck signalen geven dat ze het niet leuk vindt is voor mij de keuze snel gemaakt en hou ik met haar op, maar het enthousiasme dat ze iedere keer weer laat zien is voor mij genoeg. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

http://www.boxerhollander.nl/africhting/Africhting.html
Dit zijn foto's van zo'n 1,5 jaar geleden bij de KNPV :wink:
Hier was ze dus ongeveer een jaar oud (iets jonger denk ik zelfs) en ook daar houdt ze haar oren naar achteren en zie je dat de mouw haar eigenlijk niet meer boeit zodra ze die gewonnen had, die liet ze gewoon op de grond vallen.

Dit zijn foto's van april vorig jaar, toen we dus weer vanaf 0 zijn begonnen met bijten.
http://www.boxerhollander.nl/IPO%20Maro ... uck_11.htm

En dit is in juni vorig jaar :wink:
http://www.boxerhollander.nl/IPO%20Marouck/06-06.htm

Altijd dus de oren naar achteren als ze mag/moet bijten. :wink:

Ik zal kijken of we binnenkort een keer foto's kunnen laten maken tijdens het bijtwerk nu. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

mooi om te zien allemaal hoor!
Ben benieuwd naar de foto's van het bijtwerk.

Ik heb helemaal geen foto's van Hera tijdens het manwerk. Vergat altijd mijn digi en de foto's die ik had zijn verloren gegaan tijdens computercrashes. :jank:
had wel leuk geweest om het verschil te zien.

Nouja wie weet als we weer IPO gaan trainen. :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb eens even gezocht op het internet op een site met allemaal hondensportfoto's ( http://195.241.11.93/ ), en er is me wat opgevallen.

Deze foto is vorig jaar gemaakt bij de bondstrofee.
Deze hond ken ik persoonlijk (is Arno van mijn trainer Harry) en als er 1 hond is die superbuitgericht is is hij het wel :denken: Deze hond is enorm stug en hard, ik heb nog nooit een grijntje angst bij hem kunnen ontdekken.
Maar kijk eens naar de foto tijdens het bijten....oren liggen plat!
Afbeelding

Zelfde hond tijdens het aanblaffen...oren liggen naar achteren
Afbeelding

Ook de volgende hond ken ik persoonlijk en is absoluut geen angstige hond

Tijdens het bijten
Afbeelding

Tijdens het bewaken (blaffen)
Afbeelding

Als je andere foto's op diverse sites bekijkt zie je hetzelfde beeld eigenlijk steeds terugkomen, zowel tijdens het bijten als tijdens het aanblaffen vallen de oren achterwaarts. Het zegt dus volgens mij heel weinig in die situatie over de gemoedstoestand in die zin dat het weinig zegt over angst of onzekerheid. Of vergis ik me nou?
Groetjes Inge
Afbeelding

scooby doo

bijna iedere hond legt zijn oren platlegt tijdens het bijten
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”