Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

flexi voor pup.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

flexi voor pup.

Ongelezen bericht door Moos »

Saar heeft af en toe en periode dat ze echt niet mee wil lopen aan de riem. Zelfs niet als Moos dus wel netjes meeloopt.
Lokken met lieve woordjes werkt tot op zekere hoogte, lokken met koekjes werkt prima, maar ik heb het idee dat mevrouw na een aantal koekjes expres in de remmen gaat want dan komen er weer koekjes tevoorschijn. :mrgreen: Bovendien zie ik mezelf niet constant 10 meter afleggen m.b.v. een stuk of 5 koekjes.....

Wat ook heel goed werkt, op rustige stukjes waar het kan, is de riem loslaten, en zelf doorlopen, dan weet ze niet hoe snel ze mee moet komen, en loopt ze daarna ook weer een behoorlijke periode lekker mee.

Nu heb ik vandaag voor beide honden een flexi van 8 meter gekocht omdat ze in de duinen niet meer los mogen, en ze zo toch een beetje kunnen rennen tijdens een duinwandeling.
Nu loopt het met Saar aan een flexi heel goed. Ze loopt dan gewoon netjes mee, soms blijft ze een meter of twee achter, maar dan ziet ze dat ik wel doorloop en weet ze niet hoe snel ze achter me aan moet komen rennen.

Nu vroeg ik me af; kan ik Saar aan de flexi leren dat ik gewoon doorloop en zij dus achter mee aan moet komen? Of bestaat dan de mogelijkheid dat ze als ze een half jaar is helemaal niet meer goed meeloopt?
Ik zelf dacht dat zolang ze echt snel achter me aan komt rennen het goed werkt, maar dat ik haar een normale riem om moet doen als blijkt dat ze constant achter blijft en helemaal niet meer meeloopt.

Even voor alle duidelijkheid, ze trekt dus absoluut niet, ze loopt of netjes naast me, of dus achter me. :wink:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Volgens mij kun je heel goed bereiken dat Saar leert om door te lopen aan de flexi. Gewoon door niet te blijven staan als zij blijft hangen maar juist als de lijn op het einde komt een licht rukje te geven en gewoon door te lopen. Ze leert dan vanzelf en heel snel hoeveel tijd ze heeft om te blijven hangen voordat de lijn op zijn maximale lengte komt.

Wel leer je haar zo dat ze even kan blijven hangen. Wil je dat ze ook leert om gewoon met je mee te lopen zonder te blijven hangen dan zul je haar moeten leren dat er twee manieren van wandelen zijn, de hang- en doorloopmethode en de loop- zonder hang methode.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wil de hond schreef:Volgens mij kun je heel goed bereiken dat Saar leert om door te lopen aan de flexi. Gewoon door niet te blijven staan als zij blijft hangen maar juist als de lijn op het einde komt een licht rukje te geven en gewoon door te lopen. Ze leert dan vanzelf en heel snel hoeveel tijd ze heeft om te blijven hangen voordat de lijn op zijn maximale lengte komt.

Wel leer je haar zo dat ze even kan blijven hangen. Wil je dat ze ook leert om gewoon met je mee te lopen zonder te blijven hangen dan zul je haar moeten leren dat er twee manieren van wandelen zijn, de hang- en doorloopmethode en de loop- zonder hang methode.
hahaha, wat een geweldige namen heb je bedacht voor de verschillende 'loop-methodes' :mrgreen:

Dat even blijven hangen is opzich niet erg, dat doet Moos ook altijd omdat hij wil snuffelen, en dat accepteer ik ook eventjes. Als het me te lang duurt trek ik hem mee.
Als Saar aan de flexi langer dan een meter of 2 achter blijft geef ik een heel klein rukje, en dan rent ze snel mee, dus dat moet opzich wel kunnen werken.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Als je wilt bereiken dat ze leert mee te lopen zonder dat je aan de riem hoeft te rukken (zachtjes natuurlijk, net hard genoeg dat ze het merkt en niet prettig vindt) moet je ervoor zorgen dat je haar altijd dezelfde speelruimte geeft. Niet de éne keer 2 en de andere keer 3 of 5 meter. Ze kan echt leren tot op de centimeter nauwkeurig hoelang de lijn is, áls die lijn altijd dezelfde lengte heeft voordat ze aan het einde komt.

Ook kan ze leren dat een korte lijn betekent dat ze gewoon moet doorlopen zonder te hangen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”