Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lijnteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

idorh schreef:
We nemen voor het gemak weer PRA.(afsterven van netvlies de hond wordt blind)
Als een hond drager is van dat ziekelijk erfelijk gen dan heeft de drager een gezond gen en een ziek gen, dan is die er geen lijder van, de hond zal niet blind worden, dus het is niet dominant.
heb je nu vader en moeder als drager, en ze geven aan een wilkeurige pup een fout gen, dat de pup dan twee foute genen krijgt dan wordt de pup blind, dan komt het dominant naar buiten.

Gr Bertus.
Ja, dat snap ik dat het dan tot uiting komt. Ik noem dat alleen nooit "dominant" naar buiten. Daarom snapte ik het verhaal in eerste instantie niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

idorh schreef:
sirene schreef:
Inge O schreef:
Mol schreef:dus 1 maal gevonden of dat je hond wel of niet dat gen mee draag zoals je zelf aan geeft is het toch goed of niet soms dus het moet dan toch daad werkelijk dominant aan wezig zijn of niet, als 1 van de ouder het heeft en je fokt er mee en er is niks te zien is het dus resensief aan wezig fok je met 23 ouder honden die het hebben komt het domnant naar buiten duhhhhh
euhh, u zei :denken: ? het zal wel aan mij liggen, maar hier snap ik geen moer van.
Als ik een gokje mag doen :wink: Als je het woord dominant weg laat snap je het wel denk ik. Tenminste dan denk ik dat ik snap wat er staat:
dus 1 maal gevonden of dat je hond wel of niet dat gen mee draag zoals je zelf aan geeft is het toch goed of niet soms ? dus het moet dan toch daad werkelijk aan wezig zijn of niet ? Als 1 van de ouders het heeft en je fokt er mee en er is niks te zien is het dus resensief aan wezig fok je met 23 ouder honden die het hebben komt het naar buiten.

òf Mol bedoeld dat het dominant overerft. Dat het wel recessief is maar wel altijd meekomt, maar dan als een onzichtbaar iets. Dat het normaal door de andere genen onderdrukt wordt.

Als dit het niet is snap ik ook niet wat je bedoelt hoor Mol. Dan mag je het nog eens uitleggen.
Als een hond drager is van dat ziekelijk erfelijk gen dan heeft de drager een gezond gen en een ziek gen, dan is die er geen lijder van, de hond zal niet blind worden, dus het is niet dominant.
heb je nu vader en moeder als drager, en ze geven aan een wilkeurige pup een fout gen, dat de pup dan twee foute genen krijgt dan wordt de pup blind, dan komt het dominant naar buiten.

Gr Bertus.
bij een drager hoeft het toch niet tot uiting te komen? maar wanneer spreek je van een drager?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

little-wolf schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
bij een drager hoeft het toch niet tot uiting te komen? maar wanneer spreek je van een drager?
Bij een drager komt het nooit tot uiting. Daarom heet het drager. Hij draagt het gen recessief bij zich. Pas bij twee keer recessief (dus van vader en moeder) komt het tot uiting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

little-wolf schreef:
idorh schreef:
sirene schreef:
Inge O schreef: euhh, u zei :denken: ? het zal wel aan mij liggen, maar hier snap ik geen moer van.
Als ik een gokje mag doen :wink: Als je het woord dominant weg laat snap je het wel denk ik. Tenminste dan denk ik dat ik snap wat er staat:
dus 1 maal gevonden of dat je hond wel of niet dat gen mee draag zoals je zelf aan geeft is het toch goed of niet soms ? dus het moet dan toch daad werkelijk aan wezig zijn of niet ? Als 1 van de ouders het heeft en je fokt er mee en er is niks te zien is het dus resensief aan wezig fok je met 23 ouder honden die het hebben komt het naar buiten.

òf Mol bedoeld dat het dominant overerft. Dat het wel recessief is maar wel altijd meekomt, maar dan als een onzichtbaar iets. Dat het normaal door de andere genen onderdrukt wordt.

Als dit het niet is snap ik ook niet wat je bedoelt hoor Mol. Dan mag je het nog eens uitleggen.

Gr Bertus.
Een drager Jolanda heeft het dragers gen maar het uit zich niet, maar de drager kan het gen wel door geven aan de kinderen, en als de nakomeling een dragers gen krijgt van de vader en moeder dan heeft de nakomeling twee foute genen en dan uit het zich wel, dan is het een lijder.

Je weet pas wanneer een drager een drager is als die zelf niet blind is maar een kind heeft als lijder, en als een lijder kinderen heeft en ze zijn niet blind , dan zijn het dragers, want een lijder heeft 2 foute genen dus elk kind krijgt altijd van een lijder een ziek gen, en als de moeder gezond is die geeft dan een gezond gen, maar met het zieke gen van de vader wordt het een drager.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

sirene schreef:
Inge O schreef:
Mol schreef:dus 1 maal gevonden of dat je hond wel of niet dat gen mee draag zoals je zelf aan geeft is het toch goed of niet soms dus het moet dan toch daad werkelijk dominant aan wezig zijn of niet, als 1 van de ouder het heeft en je fokt er mee en er is niks te zien is het dus resensief aan wezig fok je met 23 ouder honden die het hebben komt het domnant naar buiten duhhhhh
euhh, u zei :denken: ? het zal wel aan mij liggen, maar hier snap ik geen moer van.

zie geen chinees, resencive en dominante vererving

mol :8):
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”