Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kennel

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

kennel

Ongelezen bericht door little-wolf »

hier wil ik GEEN discusie hebben over dat mensen het zo zielig vinden dat een hond in een kennel zit.
die discussie's hebben we al gehad. :wink:

als je kennel weg zet voor je hond(en), hoe groot wordt hij dan?

ik weet eigenlijk niet of er minimale (wettelijke) maten voor zijn?
als die er zijn, wordt de kennel de minimale maat? of juist groter?

mijn kennel zal wel groter zijn dan de minimale (wettelijke) maten (als die er zijn)
ik vind het een prettig idee dat ze de ruimte hebben.
moet wel zeggen dat ik dan gelukkig ook een ruime tuin heb, waar ik hem in kwijt ken.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Kamerbench? Maten staan altijd aangegeven bij de verkoop (zo van: golden maat 3, JR maat 1...) En ik doe dan zelf 1 maat groter als ze adviseren. Geen wettelijke regels, wat dat betreft komen huisdieren er altijd ernstig bekaaid vanaf...
Van kennels buiten heb ik geen verstand. Succes! :wink:
sisi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sisi »

Als ik het goed begrijp vraag je naar de maten van een buitenkennel...

Wij zijn er nu eentje aan het bouwen voor onze twee honden met een buitenren van zo'n 5m op 2m en een kleinere verwarmde binnenruimte van 2m op 2m. De newfie zal nooit binnen gaan liggen en daarom hebben we die bewust klein gehouden.

Ik denk dat dit al een ruime kennel zal zijn, vergeleken met wat ze zo kant en klaar verkopen...
Groetjes en dikke knuffel van mijn Ridgeback
& een lieve lebber van mijn Cane Corso
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

annepanne schreef:Kamerbench? Maten staan altijd aangegeven bij de verkoop (zo van: golden maat 3, JR maat 1...) En ik doe dan zelf 1 maat groter als ze adviseren. Geen wettelijke regels, wat dat betreft komen huisdieren er altijd ernstig bekaaid vanaf...
Van kennels buiten heb ik geen verstand. Succes! :wink:
heb het over de buitenkennels. :wink:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Oh. Negeer die hap dan maar! :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Sam heeft een kennel die 3x3m is, naast zijn kennel nog een kennel van 3x3 m waar onze logehondjes in verblijven.
In Sam zijn kennel staat een lekkere stoffen bank plus een grote stoel want daar is hij gek op en natuurlijk een aantal lekkere kleden.
onze 2 kennels staan in de schuur waardoor er geen nachthokken in zitten. Sam heeft wel een grote bench erin staan die helemaal omwikkeld is met dekens, net een soort hol is het....

ik geloof dat er minimale eisen zijn aan een kennel misschien kun je dat vinden op www.duitseherders.com ????
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Jazeker zijn die er dat staat namelijk beschreven in het honden en katten besluit. Ik dacht uit mijn hoofd dat het als een hond soilitair houdt het anderhalf keer de schofthoogte van de hond moet zijn (de binnenkennel) de buitenkennel moet 2 keer de schofthoogte van de hond zijn. Bij meerdere honden moet het anderhalf keer de schofthoogte van de grootste hond zijn plus een vierkante meter.
Maar voor de zekerheid zou je het na moeten zoeken :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
little-wolf
Zeer actief

Rataplan schreef:Jazeker zijn die er dat staat namelijk beschreven in het honden en katten besluit. Ik dacht uit mijn hoofd dat het als een hond soilitair houdt het anderhalf keer de schofthoogte van de hond moet zijn (de binnenkennel) de buitenkennel moet 2 keer de schofthoogte van de hond zijn. Bij meerdere honden moet het anderhalf keer de schofthoogte van de grootste hond zijn plus een vierkante meter.
Maar voor de zekerheid zou je het na moeten zoeken :mrgreen:
ja zoiets stond me bij van het h&k besluit. :mrgreen:
net als de ketting waar een hond aan vast moet liggen.

kheb alleen geen idee waar mn spullen gebleven zijn. :roll:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Een binnen- of buitenverblijf heeft een hoogte van tenminste 1,8 meter; De voor de honden beschikbare vloeroppervlakte in vierkante meters in het binnen- of buitenverblijf is voor honden met een schofthoogte: a. tot 0,3 meter, tenminste gelijk aan het product van (1+n) en 1,0; b. vanaf 0,3 meter tot 0, 5 meter, tenminste gelijk aan het product van (1+n) en 1,2; c. vanaf 0,5 meter, tenminste gelijk aan het pro-duct van (1+n) en 1,5, d. waarbij de kortste zijde tenminste 1,0 meter is, voorzover het de honden als bedoeld in onderdeel a betreft, en tenminste 1,2 meter voorzover het de honden als bedoeld in de onderdelen b en c betreft en waarbij de letter n staat voor het aantal honden met de desbetreffende schofthoogte dat bij elkaar in het binnen- of buitenverblijf is gehuisvest. Als honden van verschillende grootte bij elkaar wor-den gehuisvest, wordt voor de berekening van de beschikbare vloeroppervlakte de schofthoogte van de grootste hond gehanteerd. De hierboven, aan de hand van het aantal en de grootte van de honden te berekenen omvang van het vloeroppervlak geldt ook voor een aan elkaargekoppeld binnen- en buitenverblijf als er voor de honden een open verbinding is tussen het binnen- en buitengedeelte van het verblijf en de beschikbare vloeroppervlakte in het binnengedeelte van het verblijf tenminste 2,25 m2 is, alsmede voor het bepalen van de oppervlakte van de speelweide. Bij de berekening van de vloeroppervlakte die voor de honden minimaal beschikbaar moet zijn, worden de niet gespeende honden die zich bij hun moeder bevinden niet meegerekend. Als honden om gezondheids- of welzijnsredenen solitair gehuisvest moeten worden, dan geldt dat de beschikbare ruimte als volgt berekend moet worden: a. Voor een hond met een schofthoogte tot 0,3 me-ter tenminste 2 m2 aan vloeroppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1 meter en de hoogte van het binnen- of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is; b. met een schofthoogte vanaf 0,3 meter tot 0,5 meter tenminste 2,4 m2 aan vloeroppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1,2 meter en de hoogte van het binnen- of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is; c. met een schofthoogte vanaf 0,5 meter tenminste 3 m2 aan vloer-oppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1,2 meter en de hoogte van het binnen of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is. Als aanvullende eis voor fokdieren geldt, dat iedere drachtige of zogende teef in het binnenverblijf de beschikking moet hebben over een eigen nestruimte. De kortste zijde van deze nestruimte heeft minimaal een lengte van twee maal de schofthoogte van de hond waarvoor de nestruimte bestemd is.
Ach ja zo ongeveer weet wel dat ik alle kennels heb opgemeten toendertijd :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Jolanda, ik heb een document met deze info die ik voor de KK1 moest leren. Is een pdf-bestand dus dat kopieerd en plakt hier zo rottig. Als je het wilt hebben stuur mij dan even jouw mailadres via een pb, dan mail ik het naar je.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Rataplan schreef:Een binnen- of buitenverblijf heeft een hoogte van tenminste 1,8 meter; De voor de honden beschikbare vloeroppervlakte in vierkante meters in het binnen- of buitenverblijf is voor honden met een schofthoogte: a. tot 0,3 meter, tenminste gelijk aan het product van (1+n) en 1,0; b. vanaf 0,3 meter tot 0, 5 meter, tenminste gelijk aan het product van (1+n) en 1,2; c. vanaf 0,5 meter, tenminste gelijk aan het pro-duct van (1+n) en 1,5, d. waarbij de kortste zijde tenminste 1,0 meter is, voorzover het de honden als bedoeld in onderdeel a betreft, en tenminste 1,2 meter voorzover het de honden als bedoeld in de onderdelen b en c betreft en waarbij de letter n staat voor het aantal honden met de desbetreffende schofthoogte dat bij elkaar in het binnen- of buitenverblijf is gehuisvest. Als honden van verschillende grootte bij elkaar wor-den gehuisvest, wordt voor de berekening van de beschikbare vloeroppervlakte de schofthoogte van de grootste hond gehanteerd. De hierboven, aan de hand van het aantal en de grootte van de honden te berekenen omvang van het vloeroppervlak geldt ook voor een aan elkaargekoppeld binnen- en buitenverblijf als er voor de honden een open verbinding is tussen het binnen- en buitengedeelte van het verblijf en de beschikbare vloeroppervlakte in het binnengedeelte van het verblijf tenminste 2,25 m2 is, alsmede voor het bepalen van de oppervlakte van de speelweide. Bij de berekening van de vloeroppervlakte die voor de honden minimaal beschikbaar moet zijn, worden de niet gespeende honden die zich bij hun moeder bevinden niet meegerekend. Als honden om gezondheids- of welzijnsredenen solitair gehuisvest moeten worden, dan geldt dat de beschikbare ruimte als volgt berekend moet worden: a. Voor een hond met een schofthoogte tot 0,3 me-ter tenminste 2 m2 aan vloeroppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1 meter en de hoogte van het binnen- of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is; b. met een schofthoogte vanaf 0,3 meter tot 0,5 meter tenminste 2,4 m2 aan vloeroppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1,2 meter en de hoogte van het binnen- of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is; c. met een schofthoogte vanaf 0,5 meter tenminste 3 m2 aan vloer-oppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 1,2 meter en de hoogte van het binnen of buitenverblijf tenminste 1,8 meter is. Als aanvullende eis voor fokdieren geldt, dat iedere drachtige of zogende teef in het binnenverblijf de beschikking moet hebben over een eigen nestruimte. De kortste zijde van deze nestruimte heeft minimaal een lengte van twee maal de schofthoogte van de hond waarvoor de nestruimte bestemd is.
Ach ja zo ongeveer weet wel dat ik alle kennels heb opgemeten toendertijd :mrgreen:
:N: en dit alles moet ik in 1x snappen?
pfff...dat wordt ontleden. bahbah.
dat klote rekenen/wiskunde ook altijd. :roll:
little-wolf
Zeer actief

Branka schreef:Jolanda, ik heb een document met deze info die ik voor de KK1 moest leren. Is een pdf-bestand dus dat kopieerd en plakt hier zo rottig. Als je het wilt hebben stuur mij dan even jouw mailadres via een pb, dan mail ik het naar je.
ik hoop hiervoor vrijstelling te krijgen.
maarja, die klote rvb heeft nog steeds geen antwoord gegeven op mn mail. :devil:

ik stuur je ff een pb.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom bouw je niet gewoon een mooie grote kennel van zeg 5 bij 2,5 meter en dan 2 meter hoog. Dan kan je hond lekker lopen en ook wat afwisselende ligplaatsen kiezen. Leg er langs de achterkant pellets in met daarop vloerkleed om van de grond te kunnen liggen. Alles betegelen en de helft overdekt. Binnenhok ook lekker ruim en goed tochtvrij en uit de zon.

Op die manier hoef je op geen enkele manier rekening te houden met minimale maten.
Of omhein je tuin? Dat heb ik, hondjes kunnen zo door de achterdeur in en uit naar believen. Nu is Wuilus er niet meer maar ook Dapper en Cleo lopen graag in en uit :ok:
Afbeelding
Barely legal
Actief
Contacteer:

Re: kennel

Ongelezen bericht door Barely legal »

little-wolf schreef:hier wil ik GEEN discusie hebben over dat mensen het zo zielig vinden dat een hond in een kennel zit.
die discussie's hebben we al gehad. :wink:

als je kennel weg zet voor je hond(en), hoe groot wordt hij dan?

ik weet eigenlijk niet of er minimale (wettelijke) maten voor zijn?
als die er zijn, wordt de kennel de minimale maat? of juist groter?

mijn kennel zal wel groter zijn dan de minimale (wettelijke) maten (als die er zijn)
ik vind het een prettig idee dat ze de ruimte hebben.
moet wel zeggen dat ik dan gelukkig ook een ruime tuin heb, waar ik hem in kwijt ken.
Ah gossie je gaat die arme Balou toch niet in de kennel doen :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Afbeelding

All at Barely Legal
little-wolf
Zeer actief

MARC_S schreef:Waarom bouw je niet gewoon een mooie grote kennel van zeg 5 bij 2,5 meter en dan 2 meter hoog. Dan kan je hond lekker lopen en ook wat afwisselende ligplaatsen kiezen. Leg er langs de achterkant pellets in met daarop vloerkleed om van de grond te kunnen liggen. Alles betegelen en de helft overdekt. Binnenhok ook lekker ruim en goed tochtvrij en uit de zon.

Op die manier hoef je op geen enkele manier rekening te houden met minimale maten.
Of omhein je tuin? Dat heb ik, hondjes kunnen zo door de achterdeur in en uit naar believen. Nu is Wuilus er niet meer maar ook Dapper en Cleo lopen graag in en uit :ok:
geen idee of je het tegen mij heb, maar ik reageer er ff op.
mijn tuin is iig balou proof qua omheining.
als hij alleen in de kennel moet, blijft de deur open zodat hij ook de tuin in kan, en kan gaan liggen waar die wilt.
de kennel is 1,5 bij 4m. lekker ruim dus.
helemaal overdekt en de achterkant en zijkanten zijn helemaal dicht met golfplaten. de voorkant is gedeeltelijk dicht met golfplaten.
er liggen grote tegels in. de ligplaats heeft flonders met daarop een mand en daarin dekens. dus vrij van de grond. en er staan 2 waterbakken.

wat ik gewoon wilde weten is of men een kennel plaats die lekker ruim is, of een kleine(re) omdat t tussen je eigen oren zit datie ruim moet zijn.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn ongebruikte kennel is iets van 3 meter lang en denk zo'n 2,5 meter breed (ligt in de schuur).
Marouck kreeg ik er niet meer aan gewend, alleen voor korte periodes lukt het (en als ik gewoon thuis ben, bv. als er kinderen over de vloer zijn of ik aan het schilderen ben) :wink:
Bij een volgende pup wil ik wel gedeeltelijk gebruik gaan maken van de kennel, maar dan wil ik wel nog een uitloop naar buiten eraan zetten. Die hoeft dan echter niet zo groot te zijn, denk dat 2x2 dan voldoende zal zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

De technische eisen van buitenverblijven (RvB)

- Kortste zijde van een wand van tenminse 1 m voor honden tot 30 cm schofthoogte. Voor honden met een schofthoogte van 30-50 cm 1,2 m en voor honden tot 50 cm schofthoogte 50 tenminste 1.5m.
- grondoppervlakte: voor honden tot 50 cm schofthogte 2,4 m2, 50 cm schofthoogte en meer: 3m2
- grondoppervlakte bij meer dan een honden: voor honden tot 30 cm schofthoogte (n+1) * 1 m2, voor honden van 30-50 cm schofthogte (n+1) * 1,2 M2 en voor honden met meer dan 50 cm schofthoogte(N+1)* 1,5 M2
Hoogte minimaal 1,8 meter
- Ligplaats per hond: voor honden tot 30 cm schofthoogte tenminste 2m2, voor honden van 30-50 cm minimaal 2,4 m2 en voor honden met mer van 50 cm schofthoogte 3m2 ligplaats vrijstaand van de grond en tochtvrij
Laatst gewijzigd door Ca Cajuina op 28 mar 2005 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

little-wolf schreef: geen idee of je het tegen mij heb, maar ik reageer er ff op.

wat ik gewoon wilde weten is of men een kennel plaats die lekker ruim is, of een kleine(re) omdat t tussen je eigen oren zit datie ruim moet zijn.
Natuurlijk heb ik het tegen jou, jij opent een topic over hoe groot de kennel moet zijn toch?

Dat een kennel ruim moet zijn zit uiteraard niet tussen je oren :denken: In de wet staat ook dat een kip voldoende ruimte heeft in een legbatterij en ik neem aan dat je niet vindt dat dat ook tussen je oren zit? :19:

Het is voor een hond altijd beter als hij een paar drafjes door de kennel kan maken, zeker als het koud is. Als je de kennel minimaal smal maakt en je hond gaat ijsberen en loopt de hele dag dat kleine rondje dan krijgt hij last van zijn lichaam door steeds honderden keren dezelfde scherpe bocht te draven.
Je kent ze vast wel, herdershonden die keer op keer twee passen, een bocht en weer twee passen maken in hun kennel.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Onze kennel is iets van 4 x 6 meter.
En het binnenhok moet niet te groot zijn omdat ze het in de winter dan makkelijk zelf verwarmen. Er moet wel een sluisje in zitten tegen de wind, maar het gedeelte achter het gangetje moet dus niet te groot zijn.
Is bij ons wel omdat we vaak een beauceron reu te logeren krijgen die er ook bij moet passen natuurlijk. Maar we hebben er in de winter heel veel stro in liggen tegen de kou.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

onze kennels worden per kennel iets van 1.70 bij 3.5 meter.

lekker geisoleerd hok erin.

ze zitten er alleen in als wij werken of weg zijn, dus niet 's nachts ofzo.

dit wordt hem:

Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

De onze is natuurlijk ook geisoleerd hoor! Gemetseld en aan de binnenkant betonplex met ertussen isolatiemateriaal. Het hok is alleen veel lager als de foto hierboven, dit om de warmte goed vast te houden.
Wij hebben 2 honden. Eentje binnen en eentje buiten. Die buiten ligt komt elke dag een paar uur binnen voor de gezelligheid en verder mag ie elke dag mee fietsen of zwemmen en nog naar het bos ect...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”