Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen in deze situatie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wat te doen in deze situatie?

Ongelezen bericht door Mayatjuh »

Hoi Hoi, vandaag komt dus onze hond Bobby :)

Maar nu vroegen mam en ik ons iets af... We willen werken met de positieve methode of zoiets bij t trainen. Maar we hadden gelezen dat als je hond iets fout doet, je foei zegt, hij vervolges netjes gaat zitten of zo en je 'm beloont voor het zitten, dat hij dan die cyclus kan gaan onthouden

(oftewel als dit bijv. gebeurt met opspringen tegen iemand, foei zeggen, zitten, belonen.... dat ie dat dus (het opspringen) bijv vaker gaat doen omdat ie uiteindelijk toch beloond word)

Hoe moet je dan reageren in zo'n situatie? Of valt t wel mee dat ie dan die cyclus onthoud??

Alvast Bedankt,
Groetjes Maya
Greetz Maya
starfleet
Erelid

Re: Wat te doen in deze situatie?

Ongelezen bericht door starfleet »

Mayatjuh schreef:
Hoe moet je dan reageren in zo'n situatie? Of valt t wel mee dat ie dan die cyclus onthoud??

Alvast Bedankt,
Groetjes Maya
Ik zou de hond lekker laten wennen in jullie nieuwe huis en niet gelijk met foei beginnen Ik heb gelezen dat hij een jaar is en een herplaaster, dus zou ik rustig naar hem kijken, obeserveren wat voor hond het is. Kijk eerst maar eens wat voor type het is en bouw een band met hem op.

"Stoute" dingen zou ik even net als bij een pup negeren en afleiden. En heel belangrijk: bel een hondenschool en schrijf je in voor een instapcursus

Laten zitten na foei zou ik zelf niet doen. Als met foei of nee, het gedrag ophoudt is het klaar wat mij betreft, even belonen: "Dat is braaf" wel. Maarr er zitten heel veel mensen op dit forum, ook met herplaatsers en je krijgt beslist wel meer tips.

Succes en veel plezier met je nieuwe huisgenoot.

Anne
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

herplaatsers zijn dat niet zomaar.

daar zit vaak iets niet helemaal lekker.

is helemaal geen probleem hoor! kan zomaar omdraaien, maar dan moet je wel de goede manier gebruiken voor die hond.

daarom hem eerst observeren en bekijken wat voor hond het is.

stel: jij bedenkt ik ga hem belonen met een aai over zijn bol, maar hij is vaak op zijn kop geslagen dan is het voor hem geen beloning om die hand op hem af te zien komen.

snappie?

kijk wat je hond prettig vindt, waar hij goed op reageerd.

hond opvoeden gaat niet uit het boekje en zeker een herplaatser niet!

ga op je gevoel af!
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

K was ook niet echt van plan meteen aan de gang te gaan hoor :D maar meer voor latere zorg... Gaat gewoon over zo'n dilemma algemeen... K wil m zeker eerst goed laten wennen want dat heeft ie zeker nodig.... Maar mocht dat later een keer voorkomen vraagk me toch af wat je moet doen.... negeren of toch belonen

Greetz Maya
Greetz Maya
M@scha
Zeer actief

wat ie goed doet beloon je.

als je slechte dingen wil negeren dan negeer je hem als het fout gaat.
starfleet
Erelid

massam schreef:wat ie goed doet beloon je.

Dat wordt wel lastig als hij happen uit je bankstel neemt of aan de gordijnen staat te rukken :roll:

Anne
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dat snap k,

maar wat doe je nou als ie heel snel achter elkaar iets slechts doet en dan meteen iets goeds? Dat is mijn dilemma...

Dus bijv. eerst opspringen tegen iemand en dan na foei meteen gaan zitten of zo...
Beloon je m dan omdat ie goed gereageerd heeft op foei of niet? Want ik had dus ergens gelezen dat honden op die manier ook foei als een soort trigger voor beloning kunnen gaan zien en dan dus het foute gedrag juist gaan herhalen, wachten op "foei" dan braaf gaan zitten en dan toch de beloning krijgen snap je?
Dus de beloning zien voor de hele cyclus, en niet alleen voor het goed reageren op foei? Snap je?

Groetjes Maya
Greetz Maya
starfleet
Erelid

Mayatjuh schreef: Dus de beloning zien voor de hele cyclus, en niet alleen voor het goed reageren op foei? Snap je?

Groetjes Maya
Het goed reageren op foei is het onmiddelijk staken van het gedrag, daar hoeft geen zit aan te pas te komen. Meestal vinden ze het heel erg als je foei of nee zegt, je doet dat ook op lage straffende toon.

Maar ik denk echt dat je beter eerst kan kijken hoe je hond is en wat verder inleest en met hem op cursus gaat. Je kan ook een plantenspuit gebruiken voor heel erg ongewenst gedrag zoals aan de gordijnen rukken. Maar ook daarmee moet je bij jouw hond oppassen omdat je niet weet wat hij heeft meegemaakt.

Anne
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zou het anders aanpakken. Ik zou hem eerst het commando zit leren. En dan als hij mensen wil begroeten hem laten zitten voordat hij de kans krijgtop te springen. Desnoods houd je hem in het begin aan de riem. Je moet hem niet de fout in laten gaan dus.

Ik zou sowieso bij een nieuwe hond meteen laten merken wat gewenst gedrag is (veel oefenen en veel belonen). Ongewenst gedrag zou ik negeren. Veel foei roepen en de hond straffen is slecht voor de band. Zo'n herplaatser moet eerst wennen en jullie moeten een vertrouwensband opbouwen.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

starfleet schreef:

Dat wordt wel lastig als hij happen uit je bankstel neemt of aan de gordijnen staat te rukken :roll:

Anne
Negeren wordt dan moeilijk, maar boos ben ik hier niet geworden. Je kunt ook rustig nee, nee zeggen, en hem een alternatief aanbieden. Vooral dat alternatieve gedrag heel belonend maken natuurlijk.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

als ie springt, jij zegt foei en hij gaat zitten ga je hem echt niet voor dat zitten belonen!!

hij moet op commando gaan zitten en dan beloon je, maar je moet hem niet belonen als ie uit zichzelf gaat zitten om jou een plezier te doen!

ik zou hem ook zit als eerste leren en hem het commando zit geven als er iemand komt. gaat ie omhoog, corrigeer dan met nee of foei, maar geef ook een commando met wat ie wel mag, dus bijvoorbeeld weer zit...
M@scha
Zeer actief

starfleet schreef:

Anne
daarom staat er ook "als je slechte dingen wil negeren....."

omdat ik ook niet zo in elkaar steek.

daarbij is er bijna geen opvoeding die slecht gedrag totaal negeert. want de meeste methodes die zeggen te negeren gebruiken ook foei ofzo.

daarbij las ik net alternatief aanbieden.

als mijn honden netjes naast lopen worden ze beloont door even met de bal of flos te spelen.

als ik hond was en ik had dat met de wandeling gehad en ik krijg weer een flos als ik aan de bank zit is dat dan toch ook beloning voor het happen in de bank?

ik ben voor veel hondeneigenaren denk ik te streng voor mijn honden.

er mag heel veel, maar er is een grens...
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ongewenst gedrag als springen indien mogelijk in de aanzet afkappen. Vooral niet vergeten te belonen als hij netjes laag is/blijft met aandacht. Als b.v. springen een verzekerde manier van aandacht krijgen is, zal hij het w.s. blijven doen, ook al bestraf je het.

Of je moet hem helemaal niet willen begroeten, en dan is negeren de manier, denk ik.
Afbeelding
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Heeej heeeej, mijn hond is nu ook echt gearriveerd...,

Dat met dat springen was overigens maar een voorbeeld want deze hond is niet echt een springer (was ie in het asiel al niet ) maar hij kent ons nu al een klein beetje en het eerste wat ie doet als er een nieuw iemand komt is zich verschuilen achter mij of mam :) daarna gaat ie nieuwsgierig kijken en soms heeeeeeel voorzichtig snuffelen :P Oftewel niet bepaald spring gedrag :D

Greetz Maya
Greetz Maya
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”