Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote problemen met m'n Mechelaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Birt
Vaste gebruiker

Grote problemen met m'n Mechelaar

Ongelezen bericht door Birt »

dit is Bob:
Afbeelding
Afbeelding

even wat geschiedenis:
Bob komt van een "kweker" die ons vertelde dat het een hond was die al behoorlijk wat kon maar dat hij niet agressief genoeg was voor pakwerk en hij er dus niet mee trainde.

Bleek dat hij al een jaar in een betonnen kot van 1m op 2m zat en zijn dagelijkse bezigheid bestond uit het springen van muur naar muur.
Als het mooi weer was (in belgie? zelden dus hè) mocht hij een paar maal per dag in een iets grotere ren met aangestampte aarde.

Omdat hij zo vriendelijk was (zelfs achter tralies) en duidelijk in goede conditie hebben we hem meegenomen.
Hij kende dus helemaal niets en was niet zindelijk.

eerst dierf hij niet uit z'n bench, langzaam aan verkende hij telkens weer een kamer verder in huis. Hij liep overal tegenaan, tafels, stoelen, deurposten, de trapleuning.. alles. regelmatig bonkte het zo hard dat ik dacht dat hij er iets aan zou overhouden maar hij liep telkens gewoon door alsof er niets gebeurd was.
Hij schoof uit op gras want dat kende hij niet.

na een paar dagen kon hij zitten op bevel, nog iets later was hij zindelijk en het af liggen duurde ook niet heel lang. Hij leerde heel snel en alles leek de goede kant uit te gaan.

Hij was echter vanaf hij bij ons was heel gestresseerd en kwijlde het volledige huis onder.

sindsdien is er echter weinig voruitgang.

hij was duidelijk minder gestresseerd en na een ongeveer maand kon hij toch al rustig ergens blijven liggen. tijdens wandelingen liep hij los zonder problemen.

maar dan bleef het ook zo. en begon het achteruit te gaan.

hij is nu bijna 2 jaar
nu komt het lijstje problemen:

-hij kwijlt nog steeds en overal in huis zijn er tot 1m hoog op de kasten speekselplekjes te vinden die bijna niet weg te krijgen zijn (en m'n moeder wil nieuwe meubelen wat dus onmogelijk is)
als je gedweild hebt is er soms een uur later al niets meer van te merken
-hij zet zich op de meubels, zetels, benen muren... af met zijn poten waarbij zijn nagels krassen achterlaten
-hij lijkt niet te weten hoe lang zijn neus is en trekt dus op alle ramen en deuren strepen met zijn natte neus want hij gaat steevast overal tegen staan.
-je kan hem enkel belonen met hem te strelen (koekjes laat hij vallen, daar is hij te zenuwachtig voor) en dan is het hek van de dam. dan gaat hij springen, lopen, duwen... hij is heel lief maar hij laat dat heel lomp zien. ik heb er al eens bijna een blauw oog aan overgehouden. zijn kop knalt echt overal tegen. eens je hem beloont hebt is er dan ook niets meer mee aan te vangen en je kan bijna niet anders dan kwaad worden eer hij terug doet wat je vraagt.
-als er iemand van een stoel of uit een zetel recht staat springt hij elke keer op en staat hij voor je neus.
-hij volgt je overal bij al wat je doet en loopt zo konstant vor je voeten
-als je door een deur gaat probeert hij er altijd voor te wringen of duwt hij je zelfs uit de weg, het lijkt wel of hij niets voelt als hij tegen de deurpost aanknalt
-als je zelf niet echt iets aan het doen bent waarbij je rondloopt dan loopt hij doelloos hijgend rond in huis, urenlang.
-als je hem dan in z'n nest of ergens anders doet afliggen en zegt dat hij moet blijven doet hij dat. tot je je rug keert. als dat 3 keer na elkaar gebeurd wordt hij dat even beu als ik en dan gaat hij protesteren. blaffen, jammeren, grommen, rondlopen...
-merkt hij dat je niet opgeeft dan gaat hij in de lucht knappen en zelfs naar je handen, mouwen of broekspijpen. soms zelfs ind e richting van je gezicht.
-als hij van buiten komt moet hij even op de mat zitten zodat zijn poten droog zijn en hij niet heel het huis vuil maakt. als je hem dan "vrij" geeft is het huis weer te klein en is er weer dat overdadig enthousiasme waarbij alles wat in de weg staat het te verduren krijgt.
-als je een bevel geeft dat niet naar zijn zin is gebeurt het ook dat hij je negeert. hij kijkt gewoon een andere kant uit en veroert niet. of hij gaat zitten en houd zich met z'n voorpoten/nagels vans aan je benen.
-het gebeurd ook regelmatig dat hij gewoon braakt als iets tegen zijn zin is. hij gaat ook regelmatig als hij buiten is aan de vijver veel drinken (wat hij weet dat niet mag) en braakt het dan binnen weer uit
-als de bel of de telefoon gaat blaft en jammert hij verschrikkelijk luid, staat al het haar op z'n rug omhoog en is hij niet te stoppen. als er dan iemand binnenomt gaat hij voorzichtig kijken en is hij weer lief.
-hij probeert eten dat niet ver genoeg op een kast of tafel ligt te stelen (en dat lukt hem aardig als je niet oplettend genoeg bent want hij is heel groot)

als ik nog wat vergeten ben zeg ik het nog wel.

Het probleem is dus dat mijn moeder dit zo beu is dat ze hem weg wilt, zeker omdat zij diegene is waar hij het minst goed naar luistert.

ik vind echter dat je moeilijk een hond die je uit zo een slechte omgeving hebt gehaald nu zelf moeilijk in de steek kunt laten, zeker omdat hij eigenlijk een heel lief karakter heeft (wat het nog erger maakt als hij probeert te happen)
ik ga er dus zo hard mogenlijk tegen in en probeer oplossingen te vinden.

kunnen jullie helpen?

(wat ik nog het vermelden waard vind: bij die man waar hij een jaar heeft gezeten zitten nog steeds 2 honden in dezelfde situatie, eentje waar hij mee traint en dus af en toe wel buiten komt en eentje die kreupel is en al jaren niets meer ziet dan beton en traliewerk)
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Je hebt daar een mooie hond Bert,
maar dit is echt werk voor een gedragstherapeut.
En héél dringend.
Ik zou zo vlug mogelijk kontakt opnemen en je situatie uitleggen.
Succes !
Misschien kan je een verwijzing krijgen via je Dierenarts.
Wat zegt die er trouwens van ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Birt
Vaste gebruiker

Mama Sanneke schreef:Je hebt daar een mooie hond Bert,
En héél dringend.
Succes !
de dierenarts zegt er heel weinig van, hij heeft zo halvelings eens gezegd dat er niet veel aan te doen is maar dat kan ik maar moeilijk geloven
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Precies.
Ik snap niet wat zo'n onervaren persoon met zo'n complexe hond moet.
Dus of snel een gedragstherapeut inschakelen en hard werken of herplaatsen.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Birt schreef:
Mama Sanneke schreef:Je hebt daar een mooie hond Bert,
En héél dringend.
Succes !
de dierenarts zegt er heel weinig van, hij heeft zo halvelings eens gezegd dat er niet veel aan te doen is maar dat kan ik maar moeilijk geloven
Ik denk dat je echt professionele hulp nodig hebt, kan me voorstellen
dat je dit niet alleen aankan.
Misschien kan iemand hier een gedragstherapeut in Belgie aanraden.
Of anders zoek je even op het internet.
Er staat ergens een lijst met therapeuten in Belgie
ik dacht bij Dogmountain.be.
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 31 mar 2005 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

ten eerste heb je een hond en geen machientje. Wat betreft het kwijlen zou ik eerst een da om advies vragen, misschien is het medisch. Je kan ook om een second opinion van een andere da vragen, dat is misschien helemaal niet onverstandig. Je zou eens mijn ramen moeten komen bekijken, die zit ook wel vol met strepen hoor, maar goed dat heb je nu eenmaal bij honden, dat kun je ze ook niet kwalijk nemen vindt ik...

Het lijkt erop dat jouw hond niet op zijn eigen benen staat, maar enorm gehecht aan de baas. Hier moet je aan werken samen met een gedragstherapeut vindt ik.
Dat hij lomp is dat kan, ik heb twee honden waarvan een nog bijna zijn voeten niet veegt voordat hij binnenkomt en de ander het liefst met een laag modder naar binnen komt denderen :smile: de ene hond is de andere hond niet. Er is wel een verschil tussen lomp zijn en omgang van je hond naar zijn baas. Als je hond naar je hapt vindt ik dat bijzonder respectloos en is zeker een gedragstherapeut waard.
Ik vindt uit je verhaal blijken dat je denkt dat jouw hond jou expres streken uithaalt (bijv water uit de vijver). Weet dat je hond dat niet doet uit nijd tegen de baas. Jij hebt verwachtingen naar je hond en jouw hond heeft verwachtingen van jou die jullie beide niet kunnen waarmaken.

Al met al vindt ik je relatie baas-hond, hond-baas niet goed klinken en ik denk dat jij er ook echt alleen met een goede gedragstherapeut aan moet gaan werken!

Niet alleen via je da, maar ook op internet vindt je gedragstherapeuten. Zit Tinley ook niet in Belgie???

succes!
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:jank: Dit is een triest verhaal,er is zeker iets mis met zijn gedrag.Is binnen in huis mss ook niet gewend en weet niet hoe hij zich moet gedragen.Ik zou ,als ik jou was ook heel snel hulp zoeken als je die hond wilt blijven houden,ik wens je heel veel succes :neenee: en niet te snel opgeven :ok:
Afbeelding
Birt
Vaste gebruiker

rob80 schreef:ten eerste heb je een hond en geen machientje. Wat betreft het kwijlen zou ik eerst een da om advies vragen, misschien is het medisch. Je kan ook om een second opinion van een andere da vragen, dat is misschien helemaal niet onverstandig. Je zou eens mijn ramen moeten komen bekijken, die zit ook wel vol met strepen hoor, maar goed dat heb je nu eenmaal bij honden, dat kun je ze ook niet kwalijk nemen vindt ik...

Het lijkt erop dat jouw hond niet op zijn eigen benen staat, maar enorm gehecht aan de baas. Hier moet je aan werken samen met een gedragstherapeut vindt ik.
Dat hij lomp is dat kan, ik heb twee honden waarvan een nog bijna zijn voeten niet veegt voordat hij binnenkomt en de ander het liefst met een laag modder naar binnen komt denderen :smile: de ene hond is de andere hond niet. Er is wel een verschil tussen lomp zijn en omgang van je hond naar zijn baas. Als je hond naar je hapt vindt ik dat bijzonder respectloos en is zeker een gedragstherapeut waard.
Ik vindt uit je verhaal blijken dat je denkt dat jouw hond jou expres streken uithaalt (bijv water uit de vijver). Weet dat je hond dat niet doet uit nijd tegen de baas. Jij hebt verwachtingen naar je hond en jouw hond heeft verwachtingen van jou die jullie beide niet kunnen waarmaken.

Al met al vindt ik je relatie baas-hond, hond-baas niet goed klinken en ik denk dat jij er ook echt alleen met een goede gedragstherapeut aan moet gaan werken!

Niet alleen via je da, maar ook op internet vindt je gedragstherapeuten. Zit Tinley ook niet in Belgie???

succes!
ik verwacht ook niet dat een hond pefect is, met die strepen op het raam kan ik heus wel leven. (m'n moeder minder, met onze 2 vorige honden hadden we nooit problemen) een aantal van die dingen zijn niet zo erg en vind ik niet echt grote problemen, ik vermeld ze enkel omdat ze bijdragen tot het algemene gedrag.
Het zijn van die kleine dingetjes die er nog eens bij komen en zo ook moelijk te verdragen worden. het wordt heel vermoeiend zo
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Dat jullie het zo lang hebben uitgehouden zonder hulp van derden in te schakelen!
Knap dat je in ieder geval eraan wilt werken en niet zomaar je hond achteloos "wegdoet".
Mooie hond om te zien! (trouwens)

Train je met hem? Het gedrag wat je beschrijft is nogal wat neurotisch lijkt me... Als de hond geestelijk moe is, na een training bijvoorbeeld, dan zou hij rustiger kunnen worden. Door te trainen (intensief) bouw je ook een heel leuke band op met je hond.

Bied hem veel structuur, al dan niet in overleg met een gedragstherapeut. Ik zou proberen een Goede hondenschool te vinden, waar meerdere herders trainen. In ieder geval aan de slag ermee! Die hond blaakt van de energie en kan het (denk ik) nergens kwijt.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat hij niet genoeg beweging krijgt, maar dat hij te weinig uitdaging heeft... Dus geestelijk niet vermoeid raakt of geprikkeld wordt.

Over het "natte neuzen op de ramen en meubels" tja... dat hoort er nu eenmaal bij.... Mechels kunnen veel hijgen, dat kan duiden op bijvoorbeeld stress, maar kan ook een medische achtergrond hebben. Daar valt weinig over te zeggen zo...

Op zoek naar hulp dus! Training en gedragstherapie. Misschien kun je ook bachbloesem proberen en structuur! Succes! Je zult zien dat je hond 100% omdraait met goede begeleiding en een lange adem!
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Birt ik wil even zeggen dat ik bewondering voor je heb dat je het wilt blijven proberen. Je hebt de hond gered uit vreselijke omstandigheden en ik wens je echt toe dat je een fijne baas-hondrelatie krijgt. Ik denk ook dat je het best hulp kunt zoeken, het zal voor jou ook een fijn idee zijn als je er niet meer alleen voor staat. Nu is het belangrijk een goede, betrouwbare gedragstherapeut te vinden waar jij vertrouwen in hebt.

Ik wens je heel veel succes en laat je weten hoe het verloopt?
Jorda
Actief

hond.

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik ben geen gedragsdeskundige, en natuurlijk heb ik bewondering voor je dat je deze hond in huis hebt genomen. Wel denk ik dat je vrede moet leren krijgen met bepaalde gedragingen van de hond. De hond heeft als pup en jonge hond waarschijnlijk nooit iets anders gezien dan de tuin en de kennel. Mechelaars kunnen vreselijke stresskippen zijn als ze geen uitdaging in hun leven krijgen en ik heb nu al bij meerdere mechelaars meegemaakt dat als ze gestresst zijn en zich niet begrepen voelen ze dat typische "happen in de lucht" gedrag gaan vertonen. Het is al gezegd, maar ik denk wel dat je aktie moet ondernemen om naar een hondenschool of gedragstherapeute te gaan. Het probleem lost zich niet vanzelf op en jij en (vooral) je moeder zullen zich alleen maar meer gaan ergeren waardoor het probleem alleen maar groter gaat worden. Mechelaars zijn fantastische honden, maar wel bij de juiste baas die weet wat ze ermee moeten doen en deze hond heeft een vreselijke start gehad......

Greetz van Jorda.
Birt
Vaste gebruiker

ik heb een mail gestuurd naar Geert De Bolster ( www.debolster.be )
ik heb eens een lezing van hem gezien en dat leek mij wel een goed startpunt
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Birt schreef:ik heb een mail gestuurd naar Geert De Bolster ( www.debolster.be )
Verstandig!! Wat ik me afvraag is hoe de dag er nu uitziet voor je hond? Wat doe je zoal met hem?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Birt
Vaste gebruiker

Eline* schreef:
Birt schreef:ik heb een mail gestuurd naar Geert De Bolster ( www.debolster.be )
Verstandig!! Wat ik me afvraag is hoe de dag er nu uitziet voor je hond? Wat doe je zoal met hem?
weinig, dat weet ik.
mijn vader is het meest thuis (hij werkt thuis) en is er dan ook het meest mee bezig, maar veel is dat niet. :s
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Birt schreef:
Eline* schreef:
weinig, dat weet ik.
mijn vader is het meest thuis (hij werkt thuis) en is er dan ook het meest mee bezig, maar veel is dat niet. :s
Als je hem ook niet meer kan bieden dan weinig sluit ik me volledig aan bij Martijn, zoek een andere baas. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het een sneu verhaal vind. Het beeld wat ik van je hond krijg is een hypere bloednerveuze hond die niet de rust heeft om te ontspannen. Overspannen dus..dat is zielig.
Dit soort honden zijn gebaat bij struktuur, een duidelijke dagindeling en beweging/werk om hun stress en drift een uitlaatklep te geven. Minimaal elke dag een flinke wandeling waarbij de hond vrij en los kan hollen en werken..en dan nog is dat eigenlijk te weinig voor een mechelaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Gelukkig is hij niet aggressief.

Volgens mij heeft hij gewoon extreme verlatingsangst.
Bernadette
Zeer actief

Martijn schreef:Hoi,

Ik denk dat je heel hard bij je zelf te rade moet gaan of je bereid en in staat bent om er met deze hond jarenlang compleet voor te gaan.
Kun je 2 of 3 keer per week een paar uur vrijmaken om te gaan trainen?
Ben je van het type dat een hond een dagindeling kan bieden waarin het voor de hond compleet duidelijk is wat er gaat gebeuren? 7 dagen in de week hetzelfde dagprogramma dus?
WIL je uberhaupt een moeilijke hond?

Je bent onhandig tewerk gegaan bij de aankoop. Je had deze hond nooit moeten nemen en ik verwacht dat een mechelaar sowieso teveel hond voor je is. Geen schande...dat is het voor mij ook.

Mijn advies: je tijd nemen om te gaan zoeken naar een baas die een hond als de jouwe wil hebben.
Als je dat echt onacceptabel vind dan kies je er dus voor om de africhting in te gaan. Een tussenweg is er niet. Nu niet meer. Een mechelaar kan bij de juiste persoon een huishond zijn maar niet nadat het eerst zwaar de verkeerde kant op is gegaan. Een hond is geen casettebandje dat je terug kunt draaien. Wat vooraf ging telt mee en dat blijft meetellen.
Het valt me op dat er vaak gezegd wordt op dit forum dat het beter is om je hond te herplaatsen.

Toen ik mijn hond uit het asiel haalde wist ik ook echt niet wat ik in huis had gehaald. Maar met training, consequent zijn en veeel... heeel veeel met hem bezig zijn heb ik de meest fantastische hond die ik me kan wensen.

Zijn "verleden" zal altijd een rol spelen. Ik ben me daarvan bewust, maar geen haar op mijn hoofd dacht eraan om hem Weer naar een ander baasje te sturen.

Ik ben ook van het type a zeggen en b dus ook! Tranen met tuiten heb ik gehuild. Ik heb met mijn handen letterlijk in het haar gezeten en ik heb zelfs 1 x op het trainingsveld geroepen dat ik hem Echt Nooit Meer Wilde Zien! Heb hem verrot gescholden omdat iedere stap vooruit vooraf ging door misschien wel tien achteruit!

Maar met wil en doorzettingsvermogen kom je echt heel erg ver! Ik zou dus echt niet aanraden om een andere baas voor je hond te zoeken, maar echt eerst proberen om je hond te heropvoeden.

Begin bij nul, verwacht heel weinig van je hond en Doe Het Niet Alleen! Ik heb ook een dagboek bij gehouden van wat ik met mijn hond deed. Wat de vooruitgangen en terugvallen waren.

Op een gegeven ogenblik weet je een beetje wat je kunt verwachten op die manier.

Het heeft mij ook ongeveer twee jaar geduurd voordat ik met mijn hond kon lezen en schrijven hoor! Maar de mijlpalen tussendoor gaven me echt kracht en voldoening...

Een paar voorbeeldjes waar ik nog steeds trots op ben:
- de eerste keer door een groep honden lopen zonder dat hij uitviel
- de eerste keer door iemand anders dan mij geaaid worden
- de eerste keer zonder kabaal door een stationshal lopen
- de eerste keer ... noem het maar op.

Nu is hij 5, ik train 2x in de week bij een club en ik kan hem overal mee naartoe nemen! Het is echt mijn hobby geworden.

Succes in ieder geval met je keuze. Wat je ook besluit, je zult het in het belang van je hond doen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mooie hond is Bob wel.

Zo voor de vuist weg denk ik dat jullie je een beetje verkeken hebben wat het inhoudt een Mechelaar die ook al een verleden heeft in huis te hebben. Heel veel van wat je beschrijft (water uit de vijver, modderpoten, vegen langs de ramen, eten zoeken) is zo normaal voor het leven met een hond in huis, dat ik er niet eens meer bij stilsta.

Omdat de hond nog betrekkelijk jong is zou ik denkelijk een goed nieuw huis zoeken. Ik zie je moeder niet met Bob gaan trainen en hem uitdaging bieden en jij bent waasrchijnlijk niet veel thuis???

Buiten rennen moet hij, achter de bal aan, trainen op een hondenschool, dan loopt hij niet zo zenuwachtig te piepen in huis. Als je hem dat niet kunt bieden zou ik echt een ander huis voor hem zoeken. Dat is niks om je voor te schamen, het is soms het verstandigste voor baas en hond.

Uit wat je beschrijft heb ik de indruk dat je moeder er eigenlijk geen trek meer in heeft en om met hem wat te bereiken zou ze daar wel heel veel trek in moeten hebben en er helemaal voor gaan met begeleiding van hondenschool/gedragstherapeut. Dat ze dat niet wil, dat kan ik me best voorstellen, dat trekt nogal een wissel op je leven en zoals ik begrijp is er niet echt heel bewust voor de hond gekozen, maar wilde je hem reddebn uit een rotsituatie.

Ik hoop dat jullie eruit komen.

Anne
starfleet
Erelid

Bernadette schreef:
Toen ik mijn hond uit het asiel haalde wist ik ook echt niet wat ik in huis had gehaald. Maar met training, consequent zijn en veeel... heeel veeel met hem bezig zijn heb ik de meest fantastische hond die ik me kan wensen.
Dat kan ook prima werken, maar dan moet er wel de wil en de mogelijkheid zijn om heeeel veel met de hond bezig te zijn en je eigen leven totaal om te gooien. Dat heb jij blijbaar gedaan en vind ik echt top :ok:

Anne
Bernadette
Zeer actief

starfleet schreef:
Bernadette schreef:
Dat kan ook prima werken, maar dan moet er wel de wil en de mogelijkheid zijn om heeeel veel met de hond bezig te zijn en je eigen leven totaal om te gooien. Dat heb jij blijbaar gedaan en vind ik echt top :ok:

Anne
Het is vooral een andere manier van bezig zijn met je hond. Ik heb hem in het begin vooral genegeerd... Maar dan ben je dus ook con-stant bezig met hem te negeren... Dat is soms niet makkelijk met een herder die absolute aandacht eist.

In het begin is de routine nieuw, moet je daaraan wennen. Rangorde bevestigende handelingen bijvoorbeeld. Daar moet je zelf ook mee bezig zijn, maar na een paar maanden gaat dat automatisch. Het geeft ook rust voor jezelf heb ik gemerkt. Zoveel routine, de hond en jij(!) weet waar hij aan toe is. Gaat begrijpen dat zijn thuis, zijn hol, geen stressvolle situatie meer is. De posities zijn verdeeld. Iedereen heeft zijn/haar taak binnen de roedel (huishouden) en als je dat volhoud brengt dat regelmaat met zich mee.

Wees nu eerlijk, wie wil er nu een mechelaar van 2 jaar, met zo'n achtergrond als herplaatser hebben? Zijn dat werkelijk mensen die verstand hebben van honden... Die er verstand van hebben? Bestaan die mensen echt die al hun energie willen stoppen in een hondje die altijd een verleden zal blijven houden?

Dat heb ik bedacht, wie zou er meer met mijn hond bezig willen zijn dan ik zelf? Wie heeft ervoor gekozen om de hond in huis te nemen? Bij wie komt hij terrecht? Je zult het je altijd blijven afvragen. Dat was voor mij de doorslag om met mijn hond dus aan de slag te gaan.

Zonder hulp zou ik nooit zo ver gekomen zijn als nu. Maar... eerlijk is eerlijk. Nooit van mijn leven zal ik weer een hond met zo'n verleden nemen. Het is echt een taak en een verantwoordelijkheid die je op je schouders haalt waar je U tegen zegt!

Alle fouten van een ander mag jij gaan oplossen.... Of .. bijsturen... leefbaar maken... etc. Er zullen altijd meer vragen blijven dan antwoorden.
Bernadette
Zeer actief

starfleet schreef:
Bernadette schreef:

Anne
Bijkomstig is voor mijn situatie ook dat ik alleen ben. Dus geen andere huisgenoten in mijn huis. Dus alleen ik moest consequent zijn. Dat is voor Birt wat moeilijker, daar er meerdere huisgenoten zijn....
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

starfleet schreef:
Bernadette schreef:

Anne
Ik vind het ook top :ok: Maar als je dat niet kunt opbrengen, of die instelling niet hebt, dan is herplaatsen bij een baas die het wel kan de beste oplossing voor de hond.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Bernadette schreef:
starfleet schreef:
Bernadette schreef:

Anne
Bijkomstig is voor mijn situatie ook dat ik alleen ben. Dus geen andere huisgenoten in mijn huis. Dus alleen ik moest consequent zijn. Dat is voor Birt wat moeilijker, daar er meerdere huisgenoten zijn....
Idd een niet te onderschatten complicatie.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Bernadette schreef: Wees nu eerlijk, wie wil er nu een mechelaar van 2 jaar, met zo'n achtergrond als herplaatser hebben? Zijn dat werkelijk mensen die verstand hebben van honden... Die er verstand van hebben? Bestaan die mensen echt die al hun energie willen stoppen in een hondje die altijd een verleden zal blijven houden?
.
Nou ja jij bent er een en er zijn er wel meer. Maar ik ben het met je eens dat dat beslist niet doorsnee is.

Maar Bob is niet agressief, ik heb tenminste niks gehoord van agressie naar mensen of andere honden en bij moeilijk herplaatsbare honden zit hem meestal daar de kneep.

Anne
Bernadette
Zeer actief

starfleet schreef:
Bernadette schreef: Wees nu eerlijk, wie wil er nu een mechelaar van 2 jaar, met zo'n achtergrond als herplaatser hebben? Zijn dat werkelijk mensen die verstand hebben van honden... Die er verstand van hebben? Bestaan die mensen echt die al hun energie willen stoppen in een hondje die altijd een verleden zal blijven houden?
.
Nou ja jij bent er een en er zijn er wel meer. Maar ik ben het met je eens dat dat beslist niet doorsnee is.

Maar Bob is niet agressief, ik heb tenminste niks gehoord van agressie naar mensen of andere honden en bij moeilijk herplaatsbare honden zit hem meestal daar de kneep.

Anne
Tja, maar ik was ook echt onervaren. Ik was ook echt niet een persoon met ervaring.... Haha, verre van! Bij mijn hond stond er overal: "onbekend" (bij honden/katten/kinderen etc.) moest het zelf maar uitzoeken. Ik was echt niet de persoon die een herder met een verleden mee mocht krijgen hoor! Echt van ze lang zal ze leven niet!

Hoppa, 150 gulden (ofzoiets) en veel plezier ermee he! Doei! That's it!
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

triest verhaal . je hebt niet veel mogelijkheden met de hond en het beste is om hem mss wel te herplaatsen of je moet het kunnen opbrengen om de ganse dag met hem bezig te zijn en dit gedurende een zeer lange periode . ik had in eerste instantie de hond al niet genomen

zeer mooie knaap op die foto , ik zou ook wel dadelijk vallen voor dat beestje
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Een prachtige hond, maar zeer gestressd. Alles wat hij doet wijst op enorme stress.. Zielig hoor. Dit is werk voor een gedragstherapeut, als dat al helpt. Kun je zeggen dat deze hond lijdt aan het kennelsyndroom? Als dat zo is vraag ik me af of het nog goedkomt. Wat vinden de deskundigen op het forum daarvan?
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ohhhh wat een prachtige mechelaar zeg!!!

Ik sluit me helemaal bij Martijn aan.
Die hond moet aan het werk!! Zowel lichamelijk als geestelijk!
Een mechelaar, stel je niet tevreden met wat uitlaatrondjes.
Je moet leuke vermoeiende spelletjes met die hond gaan doen, als je niet wilt trainen ergens met hem.
Zoek spelletjes bijv. dingen om en rond het huis verstoppen en laat hem mmaar zoeken.
Moeilijke gehoorzaamheids oefeningen doen etc.

Onze buren hebben een mechelaar, als die niet dagelijks haar beweging krijgt en niet geestelijk gestimuleerd wordt dan springt ze na 1,5 dag door het raam van gekkigheid.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nouba schreef:Een prachtige hond, maar zeer gestressd. Alles wat hij doet wijst op enorme stress.. Zielig hoor. Dit is werk voor een gedragstherapeut, als dat al helpt. Kun je zeggen dat deze hond lijdt aan het kennelsyndroom? Als dat zo is vraag ik me af of het nog goedkomt. Wat vinden de deskundigen op het forum daarvan?
Groetjes,
Elly en de hondjes. :wink:
Ach natuurlijk heeft de hond een verleden en zal hij daar wat aan over gehouden hebben.
Maar wat ik 'lees' is gewoon een hond die veels te weinig beweging krijgt en van daaruit het 'vervelende' gedrag vertoont.
Mechelaars zijn 1 bonk energie, als die een dag wat minder doen dan gaan ze idd zenuwachtig heen en weer lopen, piepen, janken, naar alles blaffen wat voorbij komt, overal opspringen, baasjes lastig vallen....etc etc
En dan moet die hond ook nog rustig in zijn mand gaan liggen :jank: .....man die hond wordt knettergek!!!

Er wordt net gedaan alsof ide mechelaar 'gek' is maar ik vind dit niet meer als normaal voor een mechelaar die zijn behoeftes niet krijgt.

Als ik met Hera (das dan een duitseherder uit werklijnen) een dag niks doe staat ze ook achter me te gillen en te blaffen als ik aan het computeren ben, ook zij loopt dan de godganze dag achter m'n kont aan, probeert te bijten etc etc.
Birt
Vaste gebruiker

we hebben het hier nog eens over gehad en we gaan dus op zoek naar een nieuw baasje.
het is met pijn in het hart want het is en blijft ondanks zijn problemen een fantastische hond.
ik ben er 100% zeker van dat hij elk bevel op 2 dagen of minder kan leren. (dat weet ik uit ervaring met hem maar hij blijft niet doen wat je vraagt, zijn aandacht is meteen weg)

ik hoop dat ik iemand kan vinden die de tijd heeft en bereid is er mee aan de slag te gaan, ik wilniet dat hij in dezelfde situatie of erger terecht komt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”