Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom kunnen BC niet fatsoenlijk aan de lijn lopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Waarom kunnen BC niet fatsoenlijk aan de lijn lopen

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:denken: Waarom kunnen Border Collies niet fatsoenlijk aan de lijn lopen.Ik dacht dat Rocky alleen was, :N: maar nu heb ik in roosendaal al 5 BC gezien die ook zo hysterisch trekken aan de lijn. :denken: Loopt daar een man van in de 70 en die hond maar trekken :N: is geen gezicht :19: is dat normaal bij BC,volgens mijn man horen BC niet in een stad maar los op een boerderij of buitenaf.Rocky loopt altijd los bij ons en luistert goed :neenee: geen probleem,maar zodra hij aan de lijn moet is het een hele andere hond.Heeft er iemand daar ervaring mee??
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Waarom kunnen BC niet fatsoenlijk aan de lijn lopen

Ongelezen bericht door starfleet »

Rocky1 schreef:.Rocky loopt altijd los bij ons en luistert goed :neenee: geen probleem,maar zodra hij aan de lijn moet is het een hele andere hond.Heeft er iemand daar ervaring mee??
Ik zie nooit een Bordercollie aan de lijn :smile:

Anne
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waarom kunnen BC niet fatsoenlijk aan de lijn lopen

starfleet schreef:
Rocky1 schreef:.Rocky loopt altijd los bij ons en luistert goed :neenee: geen probleem,maar zodra hij aan de lijn moet is het een hele andere hond.Heeft er iemand daar ervaring mee??
Ik zie nooit een Bordercollie aan de lijn :smile:

Anne
:denken: oh hier wel :lekkerpuh: in de stad
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Meeste BC eigenaren hebben de hond om mee te werken en kan het niet schelen hoe de hond zich daarbuiten gedraagt.
weg gehaald zit een virus in
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik zie hier, in de stad, ook zelden een BC aan de lijn lopen. Zal het daar niet aanliggen?
Dat ze meestal toch los mogen lopen. :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

M@ri@nne schreef:Ik zie hier, in de stad, ook zelden een BC aan de lijn lopen. Zal het daar niet aanliggen?
Dat ze meestal toch los mogen lopen. :denken:
:19: Van de politie mag het niet,maar wij wonen in een wijk buiten de stad,en de politie kent rocky en mijn man van het vissen.
Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Meeste BC eigenaren hebben de hond om mee te werken en kan het niet schelen hoe de hond zich daarbuiten gedraagt.
Wij hebben rocky door omstandigheden van iemand overgenomen omdat hij anders naar een asiel moest,hij was toen 4 jaar en nu 10,heeft nooit aan een lijn kunnen lopen,en dat hebben we maar zo gelaten.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Maar je vraagt ons toch hoe het komt dat de meeste BC niet aan de lijn kunnen lopen? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

M@ri@nne schreef:Maar je vraagt ons toch hoe het komt dat de meeste BC niet aan de lijn kunnen lopen? :denken:
jaja :19: zal wel aan het ras liggen dan :19:
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Rocky1 schreef:
M@ri@nne schreef:Maar je vraagt ons toch hoe het komt dat de meeste BC niet aan de lijn kunnen lopen? :denken:
Nee dat denk ik dus niet. Ik denk dus dat het komt omdat de meeste BC eigenaren hun hond niet goed genoeg trainen om aan de lijn te lopen. Omdat ze ze meestal los laten lopen omdat ze zo goed zouden luisteren. :roll:
Dus dat het niet aan het ras maar aan de eigenaren ligt. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

M@ri@nne schreef:
Rocky1 schreef:
Nee dat denk ik dus niet. Ik denk dus dat het komt omdat de meeste BC eigenaren hun hond niet goed genoeg trainen om aan de lijn te lopen. Omdat ze ze meestal los laten lopen omdat ze zo goed zouden luisteren. :roll:
Dus dat het niet aan het ras maar aan de eigenaren ligt. :mrgreen:
yep! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Rocky1 schreef:
Als je de Crufts hebt gezien, dan weet je dat het niet aan het ras ligt :wink:

Maar wat hierboven al staat, omdat ze zo goed luisteren en baasgericht zijn nemen de meeste mensen ze gewoon los mee en vergeten het lopen aan de lijn te trainen..

Ik woon omgeven door losloopgebieden (leuk als mijn hondje straks loops wordt :boos: ) en hier heb ik er dus echt nog nooit een aan de lijn gezien. Ja eventjes om de weg over te steken ofzo, maar dan lopen ze meestal naar de hand van de baas te kijken waar hun bal inzit :wink:

Anne
M_J
nieuw lid

Ongelezen bericht door M_J »

Ik zou haast zweren dat BC voor Bearded Collie stond, dat is ook vaak drama :wink:

Maar ik denk dat misschien het ene ras er wat meer moeite mee heeft als het andere...?
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Zoals al gezegd door anderen, ik denk dat het gewoon een kwestie van opvoeden is. :wink:
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Hier in Duiven ken ik drie Borders die prima aan de lijn kunnen lopen. Hebben alledrie ook G&G getraind. Kunnen ook goed los hoor.

Verder vind ik, maar dat is weer een ander verhaal, dat Borders steeds vaker bij de verkeerde bazen terechtkomen. Oh, we willen zo'n hondje, die luistert zo goed.... Ze weten niet dat je er wel aan moet werken.. :roll:
Jammer van zo'n ras.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

:19: We zijn al jaren bezig om aan te lijnen,maar dat lukt niet :19: en bij zijn vorige baas liep hij altijd los,en hij luisterd als de beste en we hebben het zo maar gelaten,maar omdat ik meer border collies zag die zo trokken aan de lijn,dacht ik dat het aan het ras lag :19:
Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Nouba schreef:Hier in Duiven ken ik drie Borders die prima aan de lijn kunnen lopen. Hebben alledrie ook G&G getraind. Kunnen ook goed los hoor.

Verder vind ik, maar dat is weer een ander verhaal, dat Borders steeds vaker bij de verkeerde bazen terechtkomen. Oh, we willen zo'n hondje, die luistert zo goed.... Ze weten niet dat je er wel aan moet werken.. :roll:
Jammer van zo'n ras.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
:neenee: Wij hadden niks te willen,maar omdat mijn broer niet meer voor hem kon zorgen hebben wij hem genomen anders moest hij naar het asiel toe,wij hadden nooit geen plannen om een hond te nemen,en nu zijn we blij met hem.hij is pas weer gekeurd bij de da,en die zegt dat hij in top conditie is voor een 10 jarige reu :pffff:
Afbeelding
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Mijn BC trekt ook als een idioot aan de lijn. Ik denk ook dat het aan de opvoeding ligt. We hebben hem gekregen toen hij een half jaar was en daarna eigenlijk nooit het volgen goed geoefend. En meestal loopt hij los, dus dan is het geen probleem.
Ook denk ik dat het eraan ligt dat de BC graag op afstand van de baas wil blijven. Die van mij rent altijd een heel eind van me vandaan en dan komt hij weer in volle galop terug. En dan weer weg en weer terug en zo de hele wandeling of fietstocht lang. Hij heeft een enorme conditie en altijd haast. En hij wil altijd graag een 'outrun' maken en dus op een afstandje naar me liggen kijken.
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Annet schreef:Mijn BC trekt ook als een idioot aan de lijn. Ik denk ook dat het aan de opvoeding ligt. We hebben hem gekregen toen hij een half jaar was en daarna eigenlijk nooit het volgen goed geoefend. En meestal loopt hij los, dus dan is het geen probleem.
Ook denk ik dat het eraan ligt dat de BC graag op afstand van de baas wil blijven. Die van mij rent altijd een heel eind van me vandaan en dan komt hij weer in volle galop terug. En dan weer weg en weer terug en zo de hele wandeling of fietstocht lang. Hij heeft een enorme conditie en altijd haast. En hij wil altijd graag een 'outrun' maken en dus op een afstandje naar me liggen kijken.
Rocky is precies hetzelfde :ok:
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ondanks dat onze borders meestal gewoon los lopen kunnen ze ook alle drie zonder trekken aan de lijn lopen. Ligt dus niet aan het ras maar je moet het ze wel even leren.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Je hebt helemaal gelijk, maar ik merk dat het er in de praktijk niet van komt als je twee honden hebt. Dan moet je ze al apart gaan uitlaten en dan gaan oefenen. En aangezien ze toch bijna altijd loslopen, is het ook niet zo'n probleem.
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

M_J schreef:Ik zou haast zweren dat BC voor Bearded Collie stond, dat is ook vaak drama :wink:

Maar ik denk dat misschien het ene ras er wat meer moeite mee heeft als het andere...?
O?? :denken: Wij hebben twee keurig naastlopende, niet-trekkende Beardies hoor. Gewoon opvoeden.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Normaal gesproken loopt Job netjes aan de riem. Alleen als ie doorheeft dat we naar het losloopgebied gaan is het een drama :19: Maar goed, ik heb daar zelf gewoon te weinig werk van gemaakt en het is ook best moeilijk om op zo'n momenten tot hem door te dringen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

M_J schreef: Maar ik denk dat misschien het ene ras er wat meer moeite mee heeft als het andere...?
Dat geloof ik niet. Ik heb ook een boerenhond en hij kan echt ontzettend goed aan de lijn lopen. Dat vindt 'ie ook heel gezellig.
Yooki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Trekkende Borders

Ongelezen bericht door Yooki »

Hoi mijn twee borders kunnen netjes meelopen aan de lijn, maar ze volgen beter zonder dan met lijn....het is maar net wat je ze leert
Hi five van Stan, natte lebber van Rose
Afbeelding
Prince R I P
loebas
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door loebas »

Ik weet dat de meeste BC erg goed luisteren. Maar toch vind ik het vervelend dat de BC hier in de buurt (woonwijk met veel honden) los
uitgelaten worden. De BC luisteren wel goed maar nu denken al die andere hondeneigenaren met erg opdringerige, springende etc. honden dat zij hun hond ook los mogen laten lopen. Nu heb ik twee asielhonden die wat problemen hebben met het omgaan met soortgenoten. We werken er hard aan, maar op weg naar huis worden we regelmatig lastig gevallen door loslopende buurthonden. Ik heb mensen erop aangesproken maar krijg altijd te horen dat die andere (BC) ook altijd loslopen en hun hond "luisterd"ook goed. Jammer
Yooki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Yooki »

loebas schreef:Ik weet dat de meeste BC erg goed luisteren. Maar toch vind ik het vervelend dat de BC hier in de buurt (woonwijk met veel honden) los
uitgelaten worden. De BC luisteren wel goed maar nu denken al die andere hondeneigenaren met erg opdringerige, springende etc. honden dat zij hun hond ook los mogen laten lopen. Nu heb ik twee asielhonden die wat problemen hebben met het omgaan met soortgenoten. We werken er hard aan, maar op weg naar huis worden we regelmatig lastig gevallen door loslopende buurthonden. Ik heb mensen erop aangesproken maar krijg altijd te horen dat die andere (BC) ook altijd loslopen en hun hond "luisterd"ook goed. Jammer
Ik vindt dat inderdaad wel heel erg kortzichtig van die mensen...vooral als je aangeeft dat jouw honden wat problemen hebben met andere honden...jammer is dat zeg..en vooral ook erg aso, het schijnt heel moeilijk te zijn om een beetje rekening met anderen te houden. Mijn jongste border heeft problemen met een boxer hier in de buurt, hij kan hem niet uitstaan, ik hou hem dan ook altijd bij me als ik die hond aan zie komen...maar de eigenaar van die boxer heeft hem aan een flexi-geval en laat hem aan de lange lijn richting mijn hond komen...je begrijpt het al...leiden in last en mijn hond heeft het gedaan
Hi five van Stan, natte lebber van Rose
Afbeelding
Prince R I P
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Rocky1 schreef::19: We zijn al jaren bezig om aan te lijnen,maar dat lukt niet :19: en bij zijn vorige baas liep hij altijd los,en hij luisterd als de beste en we hebben het zo maar gelaten,maar omdat ik meer border collies zag die zo trokken aan de lijn,dacht ik dat het aan het ras lag :19:
Nou Borders zijn natuurlijk werkhonden die heel veel energie hebben...dus als je met ze aan de slag gaat dan zullen ze absoluut netjes naast kunnen lopen, maar als ze hun energie niet kwijt kunnen dan kan ik me zo voorstellen dat ze gaan trekken aan de lijn. Maar ik ken genoeg borders die netjes naast kunnen lopen hoor.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

Nouba schreef:Hier in Duiven ken ik drie Borders die prima aan de lijn kunnen lopen. Hebben alledrie ook G&G getraind. Kunnen ook goed los hoor.

Jammer van zo'n ras.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
klopt wat je zegt :ok:
Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

:pffff: Wij hebben gewoon geluk met rocky dat hij naast ons blijft lopen,en in open velden kan hij zijn energie kwijt met de frisbee en de bal.Ja en je moet het maar treffen met je baasje die ook graag de hele dag buiten is :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”