Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, hond gromt ineens naar m'n vader!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mayatjuh »

sypke schreef: Ik heb wel in verschillende berichten van Maya en op haar website gelezen dat zij bijvoorbeeld de staarthouding van Bobby verkeerd interpreteerde.
Als je duidt op staart om hoog... k weet dat dat vaak dominantie is...

Moesk nog ff kwijt :smile: ben een eigenwijsje :mrgreen:
Greetz Maya
bobientje
Actief

Ongelezen bericht door bobientje »

jammer joh, dat het zo moest lopen voor bob en jullie.
veel sterkte morgen, ook al heb je hem maar kort gehad maar het was wel met de intentie voor een hondenleven lang neem ik aan dus dat zal best ff moeilijk zijn.
en ik hoop dat je een hond vind die precies bij jullie past.
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mayatjuh schreef:
sypke schreef: Ik heb wel in verschillende berichten van Maya en op haar website gelezen dat zij bijvoorbeeld de staarthouding van Bobby verkeerd interpreteerde.
Als je duidt op staart om hoog... k weet dat dat vaak dominantie is...
Maar ik heb ook van je gelezen staart omhoog omdat hij zich op zijn gemak voelde.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mayatjuh schreef:
K wil nog ff op t hard drukken voor degenen die denken we maken ons er makkelijk vanaf... Wij verwachten een (redelijk) rustige hond, die dan welliswaar angstig was maar verder geen probemen leek te geven... dat bleek anders... .
Ik denk niet dat mensen dat denken. Wel dat jullie wat onderschat hebben waar jullie aan begonnen, maar ik vind dat beslist ook te wijten aan het asiel.

Een echt angstige hond is eigenlijk altijd een probleemhond. Al naar gelang zijn aard zal hij vluchten of aanvallen en in het nauw valt ook een hond die normaal gesproken vlucht vaak aan. Daarbij is een angstige hond geen rustige hond, want er is altijd stress.

Maar dat hadden ze jullie wel duidelijk kunnen vertellen in het asiel. Dat je in deze hond veel tijd en stapje voor stapje leren vertrouwd te raken met alles moest steken.

Ik kan me daar bijzonder aan ergeren. Ik hoor dit soort dingen net iets te vaak. De hond wordt meegegeven en pas later als er problemen zijn, krijg je het heel wat minder rooskleurige verhaal.

Wat dat betreft zou ik je als je een volwassen hond op den duur overweegt, te kijken bij de herplaasters via een rasvereniging. Daar wordt naar mijn idee veel eerlijker en uitgebreidere informatie over verstrekt.

Hoop dat hij gauw een nieuw huis vindt en dat jullie niet een te erge kater aan dit alles overhouden. In ieder geval heb je nu wel geleerd dat het hebben van een hond heel anders in werkelijkheid is, dan wat je je van te voren (vaak veel te rooskleurig) voorstelt. Daar kan je ook wat mee voor de toekomst.

Anne
Gast

Ik vind niet dat jullie je er makkelijk vanaf maken. Ik vind het juist een moedige beslissing om Bobby te herplaatsen. Doormodderen is veel erger, zowel voor jullie als voor de hond.
Jullie hadden een heel ander beeld voor ogen toen jullie een hond namen. Het asiel heeft jullie verkeerd voorgelicht over Bobby. Dat hebben ze natuurlijk niet expres gedaan, maar het gevolg is wel dat jullie een heel andere hond kregen dan jullie verwacht hadden.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mayatjuh schreef:En eline... m'n verontschuldigingen... mss was mn verhaal ook niet duidelijk... en mss reageer k wel wat te heftig op t feit dat k geen uitleg kreeg terwijlk die idd toch meer heb gehad nu k alles nog een x heb doorgelezen....
Allang goed. :wink: Ik vind het sneu voor jullie want je was erg enthousiast en het is een mooie hond. In het asiel zitten erg veel leuke honden, maar je moet o zo goed opletten omdat het personeel gewoon niet altijd kundig is. Erg jammer dat het zo is gelopen en erg jammer dat er weer een asiel mis is gegaan.
Ik hoop dat je dit hele gedoe een plekje kan geven en ik hoop dat je in de toekomst een hond krijgt die beter past.
Ik vind het een zeer verstandige beslissing dat deze hond teruggaat, maar dat wist je al! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Txs allemaal :) k vind t idd echt jammer... Gelukkig heeft dit niet mijn idee over honden veranderd wantk wil nu nog liever een hond dan eerst, omdat k t echt leuk vind om zo'n beesje in huis te hebben en mee om te gaan, te verzorgen etc...
Als t aan mij ligt probeer k t zeker weer (dan wel met een geschiktere hond ;)) en als mn ouders t nu niet meer willen, dan zeker als ik op mezelf ga wonen... maar dat zou wel heel lang duren :S
Greetz Maya
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mayatjuh schreef: Als t aan mij ligt probeer k t zeker weer (dan wel met een geschiktere hond ;)) en als mn ouders t nu niet meer willen, dan zeker als ik op mezelf ga wonen... maar dat zou wel heel lang duren :S
Welke rassen spreken je op het oog/indruk aan? Of heb je echt helemaal geen voorkeur.

Ik wilde vroeger altijd graag een Schipperke een Markiesje of een Kooiker. Het is destijds een nepcorgie uit het asiel geworden, maar nu toch oude liefde Kooikertje.

Anne
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

starfleet schreef:
Mayatjuh schreef: Als t aan mij ligt probeer k t zeker weer (dan wel met een geschiktere hond ;)) en als mn ouders t nu niet meer willen, dan zeker als ik op mezelf ga wonen... maar dat zou wel heel lang duren :S
Welke rassen spreken je op het oog/indruk aan? Of heb je echt helemaal geen voorkeur.

Ik wilde vroeger altijd graag een Schipperke een Markiesje of een Kooiker. Het is destijds een nepcorgie uit het asiel geworden, maar nu toch oude liefde Kooikertje.

Anne

Op dit moment spreekt een friese stabij me heel erg aan of een drentsche patrijs... K ben nu nog informatie aan t inwinnen over deze rassen om te kijken of deze honden geschikt zijn voor ons :) dus als iemand me kan helpen... graag!!! k zal wel een nieuw topic openen ;)

Oowjah een golden retriever vind ik ook erg interessant of een kruising van bovenstaanden...
Greetz Maya
Gast

Lees het allemaal nu pas, en ik herken heel veel van Bobby in Sho, toen hij net hier was. Sho vloog ook onbekende mensen, hij flipte als wij even in de voortuin bezig waren (verlatingsangst heeft hij nog steeds...) Sho is niet gesociallisseerd vroeger. Dat blijft overal wel uit. Ook Sho viel op straat honden aan. Vanochtend ging ik lopen en begon er een hondje gek te doen, maar wij zijn al zover dat ik Sho af krijg. Hij blijft liggen, kijkt me continu aan. Dat is dus super.

Bobby is waarschijnlijk dominant, het huis zag hij al als ZIJN plek. Dan moet je consequent gaan handelen en dan BLIJVEN! Duidelijke regels opstellen om relatie baas-hond goed te krijgen.
Jammer dat hij weer terug is, dit is voor de hond weer een negatieve ervaring. Maar goed, wij hebben Sho toen genomen, er zijn vast mensen die hun energie in die hond willen steken! :wink:

Succes verder.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik zou echt niet durven te zeggen dat het dominantie is. De hond is daar nog maar drie dagen en is gewoon alle ervaringen nog aan het verwerken. Uit z'n lichaamstaal op de foto's blijkt ook niet echt dominantie. Het huis is vreemd, de mensen zijn vreemd, het laatste waar hij mee bezig is is dominantie lijkt me zo. Maar goed, dit is allemaal achteraf gepraat. Hij gaat vandaag terug naar het asiel en hopelijk houden ze daar nu wat meer rekening met waar ze hem plaatsen, want ik vind dat het asiel in dit geval ook aardig in gebreke is gebleven. Een angstige hond zet je niet in een gezin met kinderen, maar op een plekje waar hij heel langzaam aan kan leren te vertrouwen.
Gast

Ik heb de foto's niet gezien, inderdaad. Maar de hond is in ieder geval zijn plekje aan het zoeken en toch blijkt uit sommige dingen dat de hond toch redelijk dominant zal worden.
Deze hond is onzeker, bang en tja, daar moet goed mee worden omgegaan, wat gewoon heel moeilijk is hoor!!! Dat zeg ik eerlijk.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Maartje-Sho schreef:Ik heb de foto's niet gezien, inderdaad. Maar de hond is in ieder geval zijn plekje aan het zoeken en toch blijkt uit sommige dingen dat de hond toch redelijk dominant zal worden.
Deze hond is onzeker, bang en tja, daar moet goed mee worden omgegaan, wat gewoon heel moeilijk is hoor!!! Dat zeg ik eerlijk.
in welke dingen zie jij dat hij dominant zal worden?
Joyce
Zeer actief

Het stoort mij altijd een beetje als mensen meteen heel hard dominant gaan roepen als een hond niet meteen doet wat er van hem verwacht wordt... Dit is een jonge reu die binnen een maand van in het asiel geplaatst is en weer herplaatst is en vandaag dus weer terug naar het asiel moet. Ik ken maar heel weinig honden die zoveel veranderingen zonder stress aan zouden kunnen, eigenlijk ken ik geen enkele hond. Is deze hond daarom meteen dominant?
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Chatterbox schreef:Ik zou echt niet durven te zeggen dat het dominantie is. De hond is daar nog maar drie dagen en is gewoon alle ervaringen nog aan het verwerken. Uit z'n lichaamstaal op de foto's blijkt ook niet echt dominantie. Het huis is vreemd, de mensen zijn vreemd, het laatste waar hij mee bezig is is dominantie lijkt me zo. Maar goed, dit is allemaal achteraf gepraat. Hij gaat vandaag terug naar het asiel en hopelijk houden ze daar nu wat meer rekening met waar ze hem plaatsen, want ik vind dat het asiel in dit geval ook aardig in gebreke is gebleven. Een angstige hond zet je niet in een gezin met kinderen, maar op een plekje waar hij heel langzaam aan kan leren te vertrouwen.
K wilde eventjes zeggen... dat het juist zo opvallend was dat zijn lichaamhouding zo veranderde... Idd in eerste instantie gedroeg ie zich niet dominant, duidelijk aan zijn lichaamshouding te zien (op de foto's dus), als hij toen gromde blafte, was dat ook met een lage staart en deinsde ie terug... maar binnen hele korte tijd (2 dagen) als ie gromde ging zijn staart omhoog, bleef ie ook langer grommen en ging ie vooruit...
Dat duidt toch ook wat meer op dominantie. Maar hij gromde ook steeds weer opnieuw...dus ook als mijn broer of vader eventjes weg was geweest (als was t maar 10 min)... de enige tegen wie ie niet echt gromde was mam, tegen mij heeft ie ook een x gegromt toen ie niet had gezien dat ik naar de wc was gegaan, toen ik terug kwam begon ie dus heel hard tegen me te grommen. En zo gaat ie dus om met elke "onverwachte" situatie. En misschien werd t ook wel erger, omdat ie zich langzaam aan beter op zijn gemak voelde, en hij daardoor alles iets minder goed in de gaten hield, waardoor er vaker een onverwachte situatie is.

Hij zal zeker veel stress ook hebben gehad en dat zal ook zijn gedrag wel verklaren hoor, maar de houding die hij op de foto's had is totaal niet te vergelijken met de houding die ie later had... Daardoor hadden ook wij ons vergist, niet alleen doordat t asiel niets had gezegd over grommen of zo en 'm zo "perfect" over deden komen, maar ook omdat ie in t asiel angstig was, maar totaal niet agressief, dominant of wat dan ook gedroeg, of uitzag.
Greetz Maya
Joyce
Zeer actief

Een angstige hond kan ook agressief zijn en een angstige hond kan ook bijten als hij geen vluchtmogelijkheden ziet. Natuurlijk kan een angstige hond ook dominant zijn, maar ik denk eerder dat hij zich wat stoerder voor ging doen omdat hij merkte dat zijn gedrag resultaat had. Doordat hij ging grommen gingen jullie hem negeren, minder aandacht geven en dat was waarschijnlijk precies wat hij wilde. Wat rust om te wennen aan weer een nieuwe situatie. Ik geloof niet dat een hond dag 1 en 2 een angstige onzekere hond is en dag 3 een superdominante hond.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mayatjuh schreef:K wilde eventjes zeggen... dat het juist zo opvallend was dat zijn lichaamhouding zo veranderde... Idd in eerste instantie gedroeg ie zich niet dominant, duidelijk aan zijn lichaamshouding te zien (op de foto's dus), als hij toen gromde blafte, was dat ook met een lage staart en deinsde ie terug... maar binnen hele korte tijd (2 dagen) als ie gromde ging zijn staart omhoog, bleef ie ook langer grommen en ging ie vooruit...
Dat duidt toch ook wat meer op dominantie. Maar hij gromde ook steeds weer opnieuw...dus ook als mijn broer of vader eventjes weg was geweest (als was t maar 10 min)... de enige tegen wie ie niet echt gromde was mam, tegen mij heeft ie ook een x gegromt toen ie niet had gezien dat ik naar de wc was gegaan, toen ik terug kwam begon ie dus heel hard tegen me te grommen. En zo gaat ie dus om met elke "onverwachte" situatie. En misschien werd t ook wel erger, omdat ie zich langzaam aan beter op zijn gemak voelde, en hij daardoor alles iets minder goed in de gaten hield, waardoor er vaker een onverwachte situatie is.
Een hoge houding duidt op zelfverzekerdheid. Het heeft hier niets met dominantie te maken, zeker omdat er nog helemaal geen sprake is van een rangorde. Dominantie is iets wat een verhouding weergeeft.
Bobby is denk ik een hond die mensen bedreigend vindt. Hij wil ze dus graag uit de buurt en als ze in de buurt zijn wil hij graag wat controle over wat er gebeurd, omdat dat zijn gevoel van veiligheid vergroot. Als hij gromt en hij ziet dat jij schrikt geef je hem het vertrouwen dat hij iets te zeggen heeft. Het geeft hem grip op de situatie. Dan kan dus zijn zelfvertrouwen groeien en zijn houding dus hoger worden. Dat zegt niet over dominantie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mayatjuh schreef:
starfleet schreef:

Anne

Op dit moment spreekt een friese stabij me heel erg aan of een drentsche patrijs... K ben nu nog informatie aan t inwinnen over deze rassen om te kijken of deze honden geschikt zijn voor ons :) dus als iemand me kan helpen... graag!!! k zal wel een nieuw topic openen ;)

Oowjah een golden retriever vind ik ook erg interessant of een kruising van bovenstaanden...
Als je overweegt om een Drent te kopen kijk dan eens hier www.onzedrent.nl of hier http://members.lycos.nl/patrijshond/Drentendagboek.htm

Drentsche Patrijshonden zijn verschrikkelijk leuk en lief,maar lang niet altijd makkelijk op te voeden!
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gast

maxcola schreef: Drentsche Patrijshonden zijn verschrikkelijk leuk en lief,maar lang niet altijd makkelijk op te voeden!
Hetzelfde geldt voor de Stabij. Als je een Stabij wilt zou ik me inschrijven bij de rasvereniging voor een pup. De wachttijd is ongeveer 9 maanden voor een teefje en 7 maanden voor een reu.
Als je moeder niet goed ter been is zou ik je eigenlijk een Stabij afraden. Het zijn honden die veel beweging nodig hebben. Een volwassen Stabij moet elke dag minimaal een uur (liefst langer!) vrij rond kunnen lopen buiten (niet in de tuin dus). Daarnaast moet hij natuurlijk nog gewoon uitgelaten kunnen worden. Stabijs zijn zelfstandige honden met een sterke eigen wil. Ze kunnen ook flink trekken aan de riem. Dat is natuurlijk ook een kwestie van opvoeding maar ik ken genoeg mensen die het er bij hun Stabij nooit uit hebben gekregen.
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hoooi Hooi,

Mijn moeder was idd niet goed ter been... ze heeft nu verschillende kunstgewrichten en moet nu juist veel lopen (wat ze dus ook heel graag wilt doen, en al kan want die kunstgewrichten zitten er inmiddels al weer een paar jaar in) en daardoor dus een hond ook echt wel veel beweging kunnen geven... Ook wandelt mijn vader graag (bijv door de bossen) en ik kan evt met de hond gaan fietsen, dat lijkt me heel leuk... Trekken is in prinicpe niet zo'n probleem... is een beetje afhankelijk van t gewicht en de kracht van de hond... dat over t trekken was een beetje meer voor als we golden retriever of drentsche patrijs zouden nemen omdat die toch wel weer wat groter en steviger zijn, dan bijv een riese stabij (wat ik heb gelezen althans ;))....
Greetz Maya
Joyce
Zeer actief

Maar Bobby moest toch ook weg omdat hij trok en je moeder dat niet aankon???

Hoe ging het wegbrengen gisteren eigenlijk?
marian*
Erelid
Contacteer:

Mayatjuh schreef:Hoooi Hooi,

dat over t trekken was een beetje meer voor als we golden retriever of drentsche patrijs zouden nemen omdat die toch wel weer wat groter en steviger zijn, dan bijv een riese stabij (wat ik heb gelezen althans ;))....
Trekken valt bij de meeste honden aardig af te leren :mrgreen:
Heb je al bij de links gekeken die ik gegeven had?
Afbeelding
Gast

Mayatjuh schreef:dat over t trekken was een beetje meer voor als we golden retriever of drentsche patrijs zouden nemen omdat die toch wel weer wat groter en steviger zijn, dan bijv een riese stabij (wat ik heb gelezen althans ;))....
Een Stabij is inderdaad kleiner dan een Drentsche Patrijs of Golden Retriever. Een teefje is meestal 46-50 centimeter hoog en weegt 18-20 kilo. Een reu is gemiddeld 50-53 cm hoog en weegt 20-24 kilo. Maar ze kunnen wel heel hard trekken hoor. Als je een pup hebt moet je meteen veel aandacht besteden aan het netjes meelopen.

Als je een Stabij wilt zou ik jullie willen aanraden om eens naar wat evenementen van de rasvereniging te gaan. Op de agenda op www.nvsw.nl zie je wat er allemaal te doen is. Er is bijvoorbeeld 21 mei een clubmatch en er zijn ook regelmatig wandelingen. Dan zie je de honden in het echt.
marian*
Erelid
Contacteer:

De eerstvolgende clubmatch van de Drentsche Patrijshond is op 18 juni a.s in de Markthal in Barneveld.
Meer informatie daarover staat op www.onzedrent.nl
Afbeelding
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bobby was ook wel wat groter dan een friese stabij (zo'n 60 cm hoog) en dan denk je van maar dan had je m toch niet genomen... maar in t asiel trok ie dus niet eens, we hebben wel geleerd dat je niet af moet gaan op hoe de hond zich in t asiel gedraagd

K heb idd al op de sites gekeken die gegeven zijn en hardstikke bedankt :D Het was heel interessant... maar ik denk dat de patrijs dan weer net iets te groot voor ons is en dat evt trekken dan wel probs zou kunnen geven

Als t kan ga ik zeker naar die clubmatch (van de stabij)... lijkt me erg leuk... moet ik alleen wel ff kijken hoe t zit want de dinsdag daarna beginnen mijn eindexamens ;) maar dan heb ik alleen geschiedenis en nederlands dus dat moet wel lukken (heb niet zo'n moeite op school dus dat scheelt)
Greetz Maya
marian*
Erelid
Contacteer:

Mayatjuh schreef:... maar ik denk dat de patrijs dan weer net iets te groot voor ons is en dat evt trekken dan wel probs zou kunnen geven
Wat zit je toch te tobben over dat trekken?Elke hond trekt als je daar niks aan doet!
Is een kwestie van opvoeden!
Afbeelding
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het wegbrengen was overigens goed gegaan... Heel van van de honden die er zaten kende ie al, maar er was 1 nieuwe bij gekomen, hij hoorde ze blaffen en die nieuwe blaf kende ie dus niet dus daar schrok ie heel erg van... toen zeiden de mensen van t asiel ook (ook na ons verhaal) dat dit idd niet echt normaal was...

Overigens heeft ie nu wel lekker een speeltje en een kauwbot in z'n hok want die heeft ie mogen houden van t asiel :) daar kon ie zo leuk mee liggen spelen...

K mis t nu al om een hond in huis te hebben... Niet 's ochtends begroet worden door een hond, niet ff een hond kunnen aaien...Je went snel aan zo'n beesje in huis :cry:
Greetz Maya
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

maxcola schreef:
Mayatjuh schreef:... maar ik denk dat de patrijs dan weer net iets te groot voor ons is en dat evt trekken dan wel probs zou kunnen geven
Wat zit je toch te tobben over dat trekken?Elke hond trekt als je daar niks aan doet!
Is een kwestie van opvoeden!
DAt weet ik... maar wat k ook lees lukt t bij sommige honden niet echt om t af te leren (of k moet iets verkeerd begrijpen).... dan moet je niet echt t risico nemen denk k.... K vind drentsche patrijshonden ook echt leuk, maar qua grootte denk k dat een friese stabij gewoon iets meer geschikt voor ons is, trekken of niet trekken :smile:

Maar ik probeer nu gewoon alles goed af te wegen... Sorry van t tobben ;)k wil gewoon niet nog een x in de fout gaan.... Op bobby hadden we ons verkeken :jank: dat moet niet nog een x gebeuren toch?
Greetz Maya
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Waarom kijk je niet eens naar een kleiner ras, zoals bvb. de Mopshond of de Franse Bull? En dan bij voorkeur een teefje.

Een kleiner ras is natuurlijk minder sterk, en een teefje is over het algemeen makkelijker in de omgang, ook wat betreft gehoorzamen.
Gast

Wil de hond schreef:Waarom kijk je niet eens naar een kleiner ras, zoals bvb. de Mopshond of de Franse Bull?
Die rassen kennen veel gezondheidsproblemen. Het zijn nu niet echt de meest geschikte rassen om lekker twee uur in het bos mee te gaan wandelen of een uurtje mee te gaan fietsen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”