Rosita schreef:Een van de verschillen tussen de goedkopere merken (zoals Smuldier, AHV, Rodi, enz.) en de duudere merken (zoals Bibi,Carnibest, Energique, enz.) is dat eerst genoemde een kunstmatige calciumbron gebruiken (zoals dat in brokken zit) en laatst genoemde een natuurlijke calciumbron (in de vorm van gemalen botten).
Zou kunnen, maar hoe weet je dat eigenlijk ? Kan me nauwelijks voorstellen dat gemalen botten het voer duur maken.
Dit natuurlijk calcium is beter opneembaar dan kunstmatig calcium.
Opnieuw, hoe weet je dat dan ? Die discussie - natuurlijke vitamine C versus chemische, kalk uit melk kan wel/niet goed opgenomen worden enz. enz. enz. - heb je ook over humane voeding. Wat er van klopt, ik weet het niet, maar mijn indruk is dat zulke beweringen meer met geloof dat met feiten te maken hebben.
Tevens bevatten botten ook nog andere belangrijke mineralen en vetzuren.
Compleet is compleet, zou je zeggen. Maar op dit punt moet ik zeggen dat ik ook twijfel. Alsof we precies zouden weten wat een hond nodig heeft en dat in een brok zouden kunnen persen.
Sommigen adviseren je hond z'n hele leven een en hetzelfde voer te geven, maar ik voer liever gevarieerd. Dus krijgt hij af en toe ook gewoon een bot. En andere dingen.
Wat ik wel geloof is dat naarmate het voer dat je geeft uit meer natuurlijke ingrediënten bestaat, zoals botten, orgaanvlees, spiervlees enz. , de noodzaak om te variëren minder wordt.
Ten tweede bevatten eerst genoemde meer graan (wat vaak ook van mindere kwaliteit is, maar lang niet zo veel/slecht zoals dat in brokken zit) en dus minder vlees, en ligt het percentage orgaanvlees hoger (er wordt in verhouding dus minder spiervlees gebruikt).
In orgaanvlees, lever b.v. zitten weer veel vitamines.