Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poep schoppen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Nee.

Natuurlijk hebben ze er een bedoeling mee.

Maar ik betwijfel ten zeerste of dit slechts interesse in domineren (o.i.d.) is. Volgens mij kommuniceren zij, in elk geval. Maar veel te veel gooien we alles maar op dezelfde hoop, kompetitie-gedoe e.d. Hun interesse in de geurtamtam gaat veel verder.
Dat ben ik wel met je eens hoor. Maar ik denk dat dat met name komt door de beperktheid van ons denken. Zoals Hanneke gelijk het verband tussen dominantie legt met agressie bijvoorbeeld. Daar ging het helemaal niet over.
Het laten zien dat je ergens bent geweest is gedrag wat valt onder je laten gelden. Dat linken wij aan dominantie. Onzekere angstige honden doen dat niet. Die legen zelfs hun anaalklieren amper met poepen, omdat ze anders te opzichtig aanwezig zijn.
Verder zie je dat markeren pas interessant wordt op het moment dat de hond geslachtsrijp is zeg maar, dus volwassen wordt. Pups zeiken maar wat aan. Die hoeven nog niet hun visitekaartjes af te geven.
Er wordt dus inderdaad druk informatie uitgewisseld via geuren, over van alles waar wij geen weet van hebben.
Het zal ongetwijfeld een rol spelen in commmunicatie tussen reuen en teven, gelinkt aan wie het belangrijkste is ook met oog op voortplanting. Ik kom er in mijn denken toch niet onderuit dat het dus ook gelinkt is aan status en neigen tot domineren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Wil de hond schreef:
yamie schreef:waarom krijg ik het gevoel dat er hier bij dominantie trekjes alleen negatief gedacht word? dat het een probleem is? dat je dan een "nare" hond hebt....
Ik denk niet negatief over dominantie hoor (hoewel?), maar ik vind dat het vaak zo simpel gesteld wordt.

Huh? Da´s dominant.

Alsof er niet veel meer mee speelt bij honden.
dat is ook zo, alleen dominantie is ook niet een ding.... domineren is ook commumiceren... dominantie hoeft ook helemaal niks uit te lokken, gewoon duidelijkheid scheppen, ik was hier en ik ben die en die ( ja je snapt me wel) zeker dominerende trekjes zijn anders en minder bepalend als er geen echt contact is, dus bv door geuren... of nou ja minder bepalend, minder bedreigend misschien... zoiets ... :boos: he gets ik kom niet uit mijn woorden....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Minder bepalend, minder bedreigend...

Minder direkt ook, zeker als de voorganger niet eens meer in beeld is.

Hoe domineer je in vredesnaam over een hond die niet eens te zien is?

Door een stukje wereld te annexeren door er even enthousiast overheen te zeiken?

Kweenie hoor, hoogstens manifesteer je jezelf dan toch, als een zeikstraaltje?

Jezelf laten gelden wordt gelinkt aan dominantie zegt Eline. Lastig hoor, want als je hier een beetje over door denktt wordt het steeds ingewikkelder. Want is jezelf laten gelden wel altijd te linken aan dominantie? Is zelfverzekerdheid niet eerder het aangewezen woord? Wat is überhaupt dominantie?

En dat terwijl we het hebben over iets wat elke hond tussen neus en lippen door even doet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Minder bepalend, minder bedreigend...

Door een stukje wereld te annexeren door er even enthousiast overheen te zeiken?

Jezelf laten gelden wordt gelinkt aan dominantie zegt Eline. Lastig hoor, want als je hier een beetje over door denktt wordt het steeds ingewikkelder. Want is jezelf laten gelden wel altijd te linken aan dominantie? Is zelfverzekerdheid niet eerder het aangewezen woord? Wat is überhaupt dominantie?

En dat terwijl we het hebben over iets wat elke hond tussen neus en lippen door even doet.
nee niet elke hond en ook niet tussen neus en lippen door, misschien lijkt dat zo voor ons mens, maar er zit zeker meer achter voor de hond... het gaat er ook niet zozeer om om perse die andere hond te domineren die er gezeken heeft, het gaat erom dat de hond zich zelf ff laat gelden daar, even laat weten dat hij belangrijk(er) is....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Minder bepalend, minder bedreigend...

Status Wil..veel pissen en goed stinken is als een BMW voor je deur en de sleutels daarvan voor je op de bar. Status is gelinkt aan hoe belangrijk je bent en dat linken we weer aan dominantie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:OK, maar als het dan toch niet in hoofdzaak aan agressie gelinkt moet worden, wat is dan het probleem als je hond aangelijnd is en 'veegt'? mág een hond zich niet zelfzeker tonen dan? moeten wij alles ten allen tijde in hun plaats bepalen, terwijl ze toch gewoon bezig zijn met hondse communicatie?
Aan de lijn wil ik niet dat mijn reu bezig is met andere reuen. Dat doet ie maar als ie losloopt. Aan de lijn ben ik graag de baas en degene waar hij aandacht voor moet hebben. Aandacht voor de omgeving is de basis waarvanuit elk probleemgedrag begint. Een hond, die niet bezig is met concurentie met andere reuen door statusvertoon zal ook nooit overgaan tot bv uitvallen of gedonder aan de lijn. Hij is immers gewoon met jou bezig. Het is trouwens heel erg normaal..dominante honden markeren en lagere honden gaan echt niet met veel statusvertoon pissen. Dat doen ze als de alfa uit de buurt is. Zolang de baas er is geen gepis.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
dropje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dropje »

van mij mogen ze best een kaartje achterlaten. :wink:
bij mijn weten is het gewoon honde gedrag wat niks te maken heeft met dominantie tegenover de baas.
want dat wordt niet toegestaan :neenee:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

In hondencommunicatie zijn er een aantal handelingen/gedragingen die te maken hebben met dominantie cq. rangorde. En markeren valt daar ook onder. (markeren = plassen, poepen en `voetenvegen')
Maar een hond die markeert in jouw bijzijn is niet meteen dominant over je. Een hond die ondergeschikt aan jou is, kan wel dominant gedrag naar je vertonen. Het gaat erom hoe jij daar dan weer op terug communiceert, of de hond naar verloop van tijd jou kan gaan domineren.

En volgens mij moet je ook niet naar het markeren alleen kijken, maar naar het gehele scala van gedrag en houdingen die de hond aan jou laat zien.
Alan
Vaste gebruiker

Re: Poep schoppen

Ongelezen bericht door Alan »

Django schreef:Sinds een tijdje schopt Django na het poepen zijn poep weg, de laatste tijd echt elke keer. Erg leuk, want als hij mooi op het gras of in de bosjes poept, schopt hij het weer de stoep op & kan ik het alsnog opruimen... :roll: Sinds een paar dagen begint hij ook te 'schoppen' als hij heeft geplast...
Waarom doet hij dit?
May deed het een paar daagjes ook nadat ik haar van het kennel had gehaald na een vakantie. Maar het is daarna zomaar weer verdwenen. Misschien dat ze het van andere honden in de kennel heeft geleerd.

Wel grappig eigenlijk dat een paar dagen in een kennel haar gedrag zo kan beinvloeden.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:Maar om nou te zeggen dat ik en die andere bazen dominantie-risico's lopen, dacht het niet.

Volgens mij wordt op dit forum (ik wijs nu even naar een paar andere topics) wel eens vergeten dat de meeste honden gewoon leuk en makkelijk zijn, en niet bij elk 'dominant' trekje meteen plannen hebben om hun huisgenoten of wildvreemde honden naar de keel te vliegen.
Markeergedrag is gericht tegen andere honden niet tegenover de eigenaar. Jammer Hanneke dat dominantie voor jou nog steeds is gelinkt aan agressie. Ik neem haast aan dat je beter weet.
Eh, beetje late reactie, maar ik zeg juist het tegenovergestelde! Volgens mij kan het juist helemaal geen kwaad als een hond gewoon lekker zeker van zichzelf is, en af en toe een beetje stoer doen richting andere honden, daar zie ik ook niks mis mee. Je geeft zelf al aan dat markeren niet gericht is tegenover de eigenaar. Nou, dan hoef ik me toch geen zorgen te maken als Jack effe met z'n poot in z'n nek over de plas van een grote reu piest?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Inge O schreef:OK, maar als het dan toch niet in hoofdzaak aan agressie gelinkt moet worden, wat is dan het probleem als je hond aangelijnd is en 'veegt'? mág een hond zich niet zelfzeker tonen dan? moeten wij alles ten allen tijde in hun plaats bepalen, terwijl ze toch gewoon bezig zijn met hondse communicatie?
Aan de lijn wil ik niet dat mijn reu bezig is met andere reuen. Dat doet ie maar als ie losloopt. Aan de lijn ben ik graag de baas en degene waar hij aandacht voor moet hebben. Aandacht voor de omgeving is de basis waarvanuit elk probleemgedrag begint. Een hond, die niet bezig is met concurentie met andere reuen door statusvertoon zal ook nooit overgaan tot bv uitvallen of gedonder aan de lijn. Hij is immers gewoon met jou bezig. Het is trouwens heel erg normaal..dominante honden markeren en lagere honden gaan echt niet met veel statusvertoon pissen. Dat doen ze als de alfa uit de buurt is. Zolang de baas er is geen gepis.
Ik denk dat het ook een beetje uitmaakt hoe en waar je met je hond aan de lijn loopt. Als ik met Jack door het winkelcentrum loop mag hij niet piesen, klaar. Want laat ik hem zijn gang gaan, dan zeikt hij alle konijnenhokken voor de dierenwinkel en de kartonnen borden voor de videotheek onder. :roll: Maar op weg naar het park of tijdens een korter rondje mag hij snuffelen, *en* piesen.

"Zolang de baas er is geen gepis" heb ik nooit meegemaakt, domweg omdat er nooit een hond op Jacks markeren heeft gereageerd zoals Laika op dat van Nelson. Jack zal *altijd* effe over de pies van een andere reu heen piesen, ook als dat de (gelegenheids)roedelleider is. Vervolgens piest die er weer over heen, en dan Jack weer, en dat kan soms effe duren, maar ik heb er nooit een grommetje bij gehoord.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat betreft statusvertoon/zelfverzekerdheid versus uitvallen. *Mijn* ervaring is dat ik juist helemaal geen ellende aan de lijn heb zolang Jack zich zeker van zichzelf voelt. Hij gaat pas achterlijk lopen doen als hij een andere hond eigenlijk een beetje eng vindt.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:Maar om nou te zeggen dat ik en die andere bazen dominantie-risico's lopen, dacht het niet.

Volgens mij wordt op dit forum (ik wijs nu even naar een paar andere topics) wel eens vergeten dat de meeste honden gewoon leuk en makkelijk zijn, en niet bij elk 'dominant' trekje meteen plannen hebben om hun huisgenoten of wildvreemde honden naar de keel te vliegen.
Markeergedrag is gericht tegen andere honden niet tegenover de eigenaar. Jammer Hanneke dat dominantie voor jou nog steeds is gelinkt aan agressie. Ik neem haast aan dat je beter weet.
Eh, beetje late reactie, maar ik zeg juist het tegenovergestelde! Volgens mij kan het juist helemaal geen kwaad als een hond gewoon lekker zeker van zichzelf is, en af en toe een beetje stoer doen richting andere honden, daar zie ik ook niks mis mee. Je geeft zelf al aan dat markeren niet gericht is tegenover de eigenaar. Nou, dan hoef ik me toch geen zorgen te maken als Jack effe met z'n poot in z'n nek over de plas van een grote reu piest?
nee niet zolang hij niet onder jou commanda staat, dus zolang hij niet de baas aan de andere kant van het touwtje heeft
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
Ik denk dat het ook een beetje uitmaakt hoe en waar je met je hond aan de lijn loopt. Als ik met Jack door het winkelcentrum loop mag hij niet piesen, klaar. Want laat ik hem zijn gang gaan, dan zeikt hij alle konijnenhokken voor de dierenwinkel en de kartonnen borden voor de videotheek onder. :roll: Maar op weg naar het park of tijdens een korter rondje mag hij snuffelen, *en* piesen.

"Zolang de baas er is geen gepis" heb ik nooit meegemaakt, domweg omdat er nooit een hond op Jacks markeren heeft gereageerd zoals Laika op dat van Nelson. Jack zal *altijd* effe over de pies van een andere reu heen piesen, ook als dat de (gelegenheids)roedelleider is. Vervolgens piest die er weer over heen, en dan Jack weer, en dat kan soms effe duren, maar ik heb er nooit een grommetje bij gehoord.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat betreft statusvertoon/zelfverzekerdheid versus uitvallen. *Mijn* ervaring is dat ik juist helemaal geen ellende aan de lijn heb zolang Jack zich zeker van zichzelf voelt. Hij gaat pas achterlijk lopen doen als hij een andere hond eigenlijk een beetje eng vindt.
ik snap je stukje niet zo goed.....
maar goed, ik doe een poging.

je eerste alinea:
ik wil dus juist dat mijn reu gewoon weet dat hij aan de riem niet zomaar overal moet en mag zeiken.... niet in een winkelcentra en niet op het stukje naar het bos oid.... gewoon niet...consequent ben ik daarin..

wat betreft je tweede alinea...heb je ze dan los of aan de riem? zo ja het laatste snap ik er niks van... dan sta je dus te wachten met twee reuen aan de riem, en laat (en) je (jullie) ze piesen tot wanneer ze willen? zo niet aan de riem....uh daar gaat dit topic niet over...

je laatste stuk snap ik helemaal niet :mrgreen: tussen een hond die zelfverzekerd is en een hond die overal mag zeiken zit een groot verschil, mijn reu is nog steeds zeker van zich zelf... ook al mag hij niet overal piesen...
Hanneke2
Zeer actief

yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
nee niet zolang hij niet onder jou commanda staat, dus zolang hij niet de baas aan de andere kant van het touwtje heeft
Maar dan ga je er dus vanuit dat je hond zich altijd 100% realiseert dat hij aan de lijn zit of niet. Jack merkt volgens mij vaak pas dat hij aan de lijn zit als de 8 meter op zijn, en dat komt niet vaak voor. Kort aan de lijn houden probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, dan gaat hij om zich heen kijken waar het gevaar is. :roll:

En 'onder mijn commando staan' eh, daar doen we niet aan. Hij luistert gewoon (meestal) als hij moet luisteren, dat heeft niks te maken met aan de lijn of niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
yamie schreef:
Hanneke2 schreef:
Maar dan ga je er dus vanuit dat je hond zich altijd 100% realiseert dat hij aan de lijn zit of niet. Jack merkt volgens mij vaak pas dat hij aan de lijn zit als de 8 meter op zijn, en dat komt niet vaak voor. Kort aan de lijn houden probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, dan gaat hij om zich heen kijken waar het gevaar is. :roll:

En 'onder mijn commando staan' eh, daar doen we niet aan. Hij luistert gewoon (meestal) als hij moet luisteren, dat heeft niks te maken met aan de lijn of niet.
ja wacht ff.... je hebt het er nu over dat jack nooit los loopt? dus altijd ook zijn 'vrijheid'heeft aan de lange lijn?

dat vind ik ook weer iets anders.... het gaat er hier om, wanneer de hond duidelijk aan de riem "naast" de baas loopt... ik neem aan dat jij jack ook wel eens gewoon "kort"aan de riem hebt....]

onder commando staan...ja daar bedoel ik dus mee dat hij respect heeft en luistert naar je...en nee dat staat los van de lijn, maar daar gaat dit topic nu over...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

althans daar heb ik het nu over, over aan de riem piesen.... :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

yamie schreef:
ja wacht ff.... je hebt het er nu over dat jack nooit los loopt? dus altijd ook zijn 'vrijheid'heeft aan de lange lijn?
Nee nee, ik was denk ik niet zo duidelijk. Jack loopt elke dag minstens een uur lekker los in het park.
dat vind ik ook weer iets anders.... het gaat er hier om, wanneer de hond duidelijk aan de riem "naast" de baas loopt... ik neem aan dat jij jack ook wel eens gewoon "kort"aan de riem hebt....]
Nou, dat heel weinig dus. Hij loopt aan een uitrollijn, en tenzij er iets bijzonder aan de hand is, staat dat ding nooit strak. En ik heb het idee dat Jack zich vaak helemaal niet realiseert dat hij aan de lijn zit. Met oversteken bijvoorbeeld heb ik mijn vinger wel op de knop voor alle zekerheid, maar laat ik hem gewoon met een stemcommando wachten, terwijl hij in feite nog steeds die 8 meter heeft.
onder commando staan...ja daar bedoel ik dus mee dat hij respect heeft en luistert naar je...en nee dat staat los van de lijn, maar daar gaat dit topic nu over...
Ja, maar het ging erom dat er niet gemarkeerd mocht worden aan de lijn, en wel los. Ik probeer (bewust) dat verschil heel klein te houden voor Jack, en zolang we geen leuke hondjes tegenkomen waarmee gerend moet worden, beseft hij dus amper of die lijn er aan zit of niet. Hij laat zich dan ook net zo vrolijk (met een frolicje) aan- of aflijnen. Maar het gevolg is dus wel dat we geen afwijkende regels hebben voor aan- of afgelijnd lopen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
yamie schreef:
Nee nee, ik was denk ik niet zo duidelijk. Jack loopt elke dag minstens een uur lekker los in het park.
Nou, dat heel weinig dus. Hij loopt aan een uitrollijn, en tenzij er iets bijzonder aan de hand is, staat dat ding nooit strak. En ik heb het idee dat Jack zich vaak helemaal niet realiseert dat hij aan de lijn zit. Met oversteken bijvoorbeeld heb ik mijn vinger wel op de knop voor alle zekerheid, maar laat ik hem gewoon met een stemcommando wachten, terwijl hij in feite nog steeds die 8 meter heeft.
Ja, maar het ging erom dat er niet gemarkeerd mocht worden aan de lijn, en wel los. Ik probeer (bewust) dat verschil heel klein te houden voor Jack, en zolang we geen leuke hondjes tegenkomen waarmee gerend moet worden, beseft hij dus amper of die lijn er aan zit of niet. Hij laat zich dan ook net zo vrolijk (met een frolicje) aan- of aflijnen. Maar het gevolg is dus wel dat we geen afwijkende regels hebben voor aan- of afgelijnd lopen.
maar begrijp ik het dan goed, dat als je jack daar wel in begrenst je een "probleem"hebt"? in het markeren dus?
Hanneke2
Zeer actief

yamie schreef:maar begrijp ik het dan goed, dat als je jack daar wel in begrenst je een "probleem"hebt"? in het markeren dus?
Eh, volgens mij zijn we nou allebei helemaal de draad kwijt. Maar ik heb geen probleem, nee. :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Eh, beetje late reactie, maar ik zeg juist het tegenovergestelde! Volgens mij kan het juist helemaal geen kwaad als een hond gewoon lekker zeker van zichzelf is, en af en toe een beetje stoer doen richting andere honden, daar zie ik ook niks mis mee. Je geeft zelf al aan dat markeren niet gericht is tegenover de eigenaar. Nou, dan hoef ik me toch geen zorgen te maken als Jack effe met z'n poot in z'n nek over de plas van een grote reu piest?
Er is met veel reuen wel wat mis als je ze toe staat de stoere man aan de lijn te zijn. Ik wil niet lullig zijn, maar vergeet niet dat Jack gewoon een gecastreerde reu is en een podenco. Mannetjesputters met ballen zijn in potentie erop gericht andere reuen af te bluffen. Dat is niet fijn aan de lijn dus graag gewoon de aandacht voor de baas. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

hmmm in mijn cursusboek van het O&O staat weer dat het niet wetenschappelijk is aangetoont dat dat vegen dominant is :denken: (ja ik ben aan het leren geslagen vandaag :mrgreen: ).

Overigens piesen mijn honden alle 3 over elkaars pies in allerlei volgordes....
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:hmmm in mijn cursusboek van het O&O staat weer dat het niet wetenschappelijk is aangetoont dat dat vegen dominant is :denken: (ja ik ben aan het leren geslagen vandaag :mrgreen: ).

ja O&O geweldig :roll: :roll: :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:hmmm in mijn cursusboek van het O&O staat weer dat het niet wetenschappelijk is aangetoont dat dat vegen dominant is :denken: (ja ik ben aan het leren geslagen vandaag :mrgreen: ).

Hahah, vertel eens? Wat geven ze er dan voor verklaring aan?
Ik wens je succes! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Dat nog niet is bewezen wat het verband is met dominant gedrag (zo staat het in het boek beschreven dan, op de cursus zeiden ze het iets anders maar goed, lijkt er wel op :mrgreen: ).

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Dat nog niet is bewezen wat het verband is met dominant gedrag (zo staat het in het boek beschreven dan, op de cursus zeiden ze het iets anders maar goed, lijkt er wel op :mrgreen: ).
Nou, verhelderend! :mrgreen: Ik heb ook zo ontzettend gelachen toen bij ons op cursus de doorbraak werd gemeld dat uitschudden geen overspronggedrag was, terwijl men dat altijd verondersteld had.
Vervolgens vroeg iemand wat het dan wel was?
het antwoord : Het goedleggen van de vacht! :eek: :smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Lysette schreef:Dat nog niet is bewezen wat het verband is met dominant gedrag (zo staat het in het boek beschreven dan, op de cursus zeiden ze het iets anders maar goed, lijkt er wel op :mrgreen: ).
Nou, verhelderend! :mrgreen: Ik heb ook zo ontzettend gelachen toen bij ons op cursus de doorbraak werd gemeld dat uitschudden geen overspronggedrag was, terwijl men dat altijd verondersteld had.
ja nou , uh nou.... als je haar maar goed zit zeg ik dan maar :pffff:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ja de uitleg is niet echt helder :mrgreen: Maar hun zeggen dus van het is niet aangetoond dus kun je het ook niet zomaar aannemen.

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”