Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote problemen met m'n Mechelaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Grote problemen met m'n Mechelaar

Ongelezen bericht door laeken »

Eline* schreef: Ik ben het op zich met je eens dat je kan verwachten dat een mechelse herderreu van 2 die geen leiding krijgt zich zal manifesteren als ranghoogste. Ik blijf er alleen bij dat ik het echt niet overduidelijk teruglees.
De bovenste drie dingen doet Nelson ook als ie nerveus is. Pure stressuitingen. OOk het rijgedrag kan een stressuiting zijn.Ik lees nergens dat de hond in dit gezin getraind is. Gezien het verleden van deze hond lijkt me dat echt niet onwaarschijnlijk.
Wellicht is hij bij zijn eerste baas wel getraind met misschien wel harde hand. Honden die te hard gestraft zijn en inconsequent zijn opgevoed kunnen ook dit beeld laten zien, een mengeling van pure stress, onzekerheid en opgefoktheid.
Alles wat jij dik gedrukt hebt kan ik plaatsen in dat licht en zelfs beter dan in het licht van een hond die ranghoogste is. Die heeft het namelijk voor het zeggen en dus geen enkele reden om gestresst te zijn.
Daarbij corrigeert een echte dominante hond niet met gehap en gedoe. Die gromt je zo zelfverzekerd weg dat jij het in je broek doet en anders heb je gaten. Deze hond laat niets van dit alles zo duidelijk zien.
Ik zie dus in dit geval echt geen dominante hond, maar eerder een wrak van een nerveuze ongeremde zielepiet, die niet weet waar hij aan toe is.
Ik denk dat wij er dan een hele andere hond in zien, jij ziet denk ik een meer zielige hond omdat er een nadruk is gelegd op een eerdere baas die niet aardig was. Ik zie meer een hond die bol staat van de energie maar helemaal niet onzeker of mishandeld hoeft te zijn.
Ik zie een mechel voor me die met de staart recht in de lucht het hele huis op stelte zet.
Dat hij stress heeft komt in mijn visie doordat de hond ten eerste waarschijnlijk zo nu en dan hard gestraft wordt als de maat vol is en dus niet durft te reageren in zijn tegenstand, en doordat hij he niet geregeld krijgt daar in huis. Stress door die combi met dan een kop die overloopt van de energie.

De hond die jij beschrijft zie ik er ook wel in als ik op die manier kijk, maar dan zou ik stresslikken, bijten in zichzelf en vals gedrag verwachten. Slopen, onzindelijkheid, heel veel blaffen bv ook.

Maargoed, ik ken de hond ook helemaal niet natuurlijk, dus ik zou hem er toch voor moeten zien. Als de hond ineen krimpt bij comando's etc en constant een gedrukte houding heeft bij interactie met de baas wordt het weer een heel ander verhaal. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Sunnybunny schreef:Alsof jij nooit met je vingertje wijst :roll:
Nee, ik wijs inderdaad niet met vingertjes als mensen zelf al het inzicht hebben in wat er wel of niet is goed gegaan. Dat heeft namelijk geen enkele zin en slaat ook nergens op.
Als deze jongen nou de schuld had neergelegd bij die rothond en zichzelf had vrijgepleit van iedere verantwoording was het een ander gesprek geweest. Dat doet hij niet. Hij weet dondersgoed wat er mis zit en zoekt een oplossing binnen zijn vermogen. Herplaatsen dus.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik denk dat wij er dan een hele andere hond in zien, jij ziet denk ik een meer zielige hond omdat er een nadruk is gelegd op een eerdere baas die niet aardig was. Ik zie meer een hond die bol staat van de energie maar helemaal niet onzeker of mishandeld hoeft te zijn.
Ik zie een mechel voor me die met de staart recht in de lucht het hele huis op stelte zet.
Dat hij stress heeft komt in mijn visie doordat de hond ten eerste waarschijnlijk zo nu en dan hard gestraft wordt als de maat vol is en dus niet durft te reageren in zijn tegenstand, en doordat hij he niet geregeld krijgt daar in huis. Stress door die combi met dan een kop die overloopt van de energie.
Daar ga je al..een ranghoogste hond laat zich helemaal niet straffen! Die pikt een correctie niet en die grijpt je.
Ik kan me overigens wel vinden in een onduidelijke rangorde, omdat er geen duidelijke leiding wordt gegeven aan de hond, wat stress in de hand werkt.
Ik zie overigens helemaal geen zielige hond hoor. Een zielige hond in de vorm van angstig, dat lees ik niet. Wel een gestresste mafketel die van gekkigheid niet weet wat te doen.
Dat staat dus los van de rangorde, maar is gelinkt aan frustratie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sunnybunny schreef:Anders hadden ze een pup genomen van dit ras en dat was ook niet goed gekomen omdat ze er niets mee doen. Dit is gewoon weer de zoveelste herder die straks in het asiel zit omdat mensen niet nadenken. Heeft niets te maken met dat ze die hond "gered" hebben, ze hadden hem beter kunnen laten zitten, had ie tenminste geweten waar ie aan toe was.
wie zegt dat de pup ook dit gedrag had vertoont?
Als jij je hond iets niet kan bieden wat hij nodig heeft, 'mishandel' je hem door hem te houden. Ik lees geen dramatisch gedrag wat de hond vertoont, iemand met verstand van herders kan er best een leuke hond aan krijgen denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Birt
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Birt »

ik wil wel even zeggen dat hij niet naar een asiel gaat zoals sommigen hier schrijven. en ik wil ook niet dat hij in dezelfde situatie terecht komt.

ik zoek via internet en via een hondenclub iemand die er tijd genoeg voor heeft, ervaring heeft en hem meer kan bieden dan ik.
(bijvoorbeeld iemand die security doet, die kan er heel de dag mee bezig zijn)
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Denk niet dat iemand in de beveiliging jou hond wil hebben. Ik zou ook niet weten waar je wel moet zoeken hoor... Moeilijk, heel moeilijk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bernadette schreef:Denk niet dat iemand in de beveiliging jou hond wil hebben. Ik zou ook niet weten waar je wel moet zoeken hoor... Moeilijk, heel moeilijk.
iemand die er leuk mee wil sporten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

malinois schreef:
Sunnybunny schreef:Anders hadden ze een pup genomen van dit ras en dat was ook niet goed gekomen omdat ze er niets mee doen. Dit is gewoon weer de zoveelste herder die straks in het asiel zit omdat mensen niet nadenken. Heeft niets te maken met dat ze die hond "gered" hebben, ze hadden hem beter kunnen laten zitten, had ie tenminste geweten waar ie aan toe was.
wie zegt dat de pup ook dit gedrag had vertoont?
Als jij je hond iets niet kan bieden wat hij nodig heeft, 'mishandel' je hem door hem te houden. Ik lees geen dramatisch gedrag wat de hond vertoont, iemand met verstand van herders kan er best een leuke hond aan krijgen denk ik.
Ik bedoelde hiermee dat ze voor een Mechelse Herder-pup heen gingen, terwijl ze geen arbeidsintensieve hond willen om het zo maar te zeggen. Men kwam dan welliswaar met een volwassen hond thuis maar ook als het toch een pup was geworden hadden ze nu hun handen vol gehad aan een Mechelse herder terwijl ze dus eigenlijk een hond willen die lekker relaxed is. Ik bedoel dus dat ze sowieso een heel foute raskeuze hadden gemaakt. :wink: Maar goed, ik houd er over op
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

[quote="Eline*"
Dat staat dus los van de rangorde, maar is gelinkt aan frustratie.[/quote]

Zo zie ik hem ook. Helaas heb ik in het verleden iets te veel jonge Melchelse herders gezien die precies zo waren. Zo leuk een Melchelse herder en vervolgens moet hij aan een lijn netjes meelopen, wordt als pup opgehangen aan zijn riem en breekt de tent in huis af. Terwijl ik alleen maar een hond zie die wil werken en zijn energie kwijt en duidelijkheid.

Het beestje weet van gekkigheid niet waar hij blijven moet.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Sunnybunny schreef: Ik bedoel dus dat ze sowieso een heel foute raskeuze hadden gemaakt. :wink:
Dat is een foute keuze, maar je kunt er dan beter voor kiezen te zeggen dat die keus fout is geweest en dat het in belang van de hond is, dat hij geplaatst wordt bij iemand die weet wat een Mechelse herder inhoudt.

Verwijten dat ze er nu niet de energie in willen steken zijn niet op zijn plaats. De hond en familie is een mismatch. Liever nu herplaatsen dan over een jaar als hij echt nare trekjes heeft ontwikkelt uit zijn frustratie.
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

malinois schreef:
Bernadette schreef:Denk niet dat iemand in de beveiliging jou hond wil hebben. Ik zou ook niet weten waar je wel moet zoeken hoor... Moeilijk, heel moeilijk.
Denk je dat er mensen zijn die dat willen? Die hond moet eerst 180 graden draaien eer hij kan gaan sporten...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Bernadette schreef:
malinois schreef:
Denk je dat er mensen zijn die dat willen? Die hond moet eerst 180 graden draaien eer hij kan gaan sporten...
ik zie nogmaals geen dramatische problemen bij de hond, gewoon een mechelaar die z'n energie totaal niet kwijt kan. Ik denk dat je er best een leuke hond aan kan hebben.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tjonge ik zie het grote probleem ook niet hoor.
Nogmaals, naar mijn idee, is er helemaal niks mis met deze hond maar het is wel een MECHELAAR!!!! Een mechelaar die zijn beweging NIEt krijgt en die daardoor hyper aan het zijn is in huis....tjonge....mag het beestje aub????

Het is dat wij hier genoeg honden hebben, anders hadden we hem direct opgehaald. vind het namelijk een prachtige hond!!!

Tuurlijk moet dit beestje niet weer bij onervaren mensne terecht komen maar dat moet een mechelaar sowieso niet.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

estelle schreef: Tuurlijk moet dit beestje niet weer bij onervaren mensne terecht komen maar dat moet een mechelaar sowieso niet.
Maar wat is ervaring ? Als je alleen ervaring met een makkelijke of anderssoortige hond hebt, zal je misschien juist problemen krijgen met een mechelaar.

Als je tijd hebt en de bereidheid te leren en er je energie in te steken, en je hebt een idee van wat voor type hond je in huis haalt, zou je eerste hond m.i. best een mechelaar kunnen zijn.
Afbeelding
estelle

Zoie schreef:
estelle schreef: Tuurlijk moet dit beestje niet weer bij onervaren mensne terecht komen maar dat moet een mechelaar sowieso niet.
Maar wat is ervaring ? Als je alleen ervaring met een makkelijke of anderssoortige hond hebt, zal je misschien juist problemen krijgen met een mechelaar.

Als je tijd hebt en de bereidheid te leren en er je energie in te steken, en je hebt een idee van wat voor type hond je in huis haalt, zou je eerste hond m.i. best een mechelaar kunnen zijn.
Ja, dat is ook zo.
Nou dan mensen die dus niet schrikken als er een keer tegen ze gegromd wordt als de hond liever niet van de bank wenst te gaan.....
Mijn eerste hond had ook prima een mechelseherder kunnen zijn maar goed ik ben dus ook niet bang om bijv. gebeten te worden en grommen??? moeten ze lekker doen....

Veel mensen vinden dat toch eng, die zouden dus niet aan zo'n hond moeten beginnen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ervaring is je niet schamen om het niet alleen te kunnen.

zolang je open staat voor honden en openstaat voor advies en eisen die een pittige hond stelt komt het naar mijn mening goed.

sta je niet open lukt het nooit.
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aldidado »

Ik heb dit hele stuk grondig doorgelezen en moet zeggen dat ik er een hoop van kan leren :ok: .
Wij hebben ook een hond (nou ja,... hondje dan :wink: ) met een verleden waar ik niet helemaal goed mee om ben gegaan.
We hebben hulp ingeroepen van een gedragstherapeut. Ondanks het feit dat we best weten hoe het werkt in een roedel bleek toch dat (met name) ik te zacht ben geweest in aanpak, waardoor onze hond haar plek in de roedel niet goed kon (en kan) bepalen. De fout zit 'm dus bij mij...... niet bij de hond. Ik ben zelf nu aan het leren hier anders mee om te gaan en krijg daar hulp bij van de gedragstherapeute, maar ook van vrienden die veel meer van honden (en van mij) snappen dan ik zelf doe.
Het vergt erorm veel tijd, geduld en investeren maar we houden teveel van dit beestje om het zomaar op te geven.

Wat een ontzettend mooie mechelaar, trouwens!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Dit is een prachtige hond. Ik ben ook van hem gecharmeerd. Ik denk dat er heus wel iemand te vinden is die deze jongen weer op de rails wil zetten. Het is een hond met uitstraling, die komt heus wel bij mensen die daar de uitdaging in zien. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik heb niet alles doorgelezen, maar begrijp wel dat er dus heel veel problemen zijn en dat hij herplaatst moet worden. Als je er nu geen tijd heb om op training te gaan, waarom gaan je er dan niet elke dag een eind mee fietsen? ook hier raken ze veel energie mee kwijt, helaas alleen energie en worden ze er niet geestelijk moe van, maar dan is er toch al een hoop druk van de hond af. Wat je ook zou kunnen doen is thuis verstop spelletjes. Je verstopt zijn leukste speeltje of een paar koekjes/brokken.

Ik weet niet waar je precies in Belgie woont, maar hier in de buurt zijn nog wel mensen die een herder zoeken voor op een bedrijf. Daar moet hij dan gewoon los rondlopen en aanwezig zijn. Hij kan dan zelf regelen wat hij aan beweging wil, maar moet wel probleemloos zijn met andere dieren en met allerlei soorten mensen (groot bedrijf niet omheind midden in de polders)
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

ik wil wel eens langs komen, en je hond wat laten bijten op een mouwtje, het zal hem rustiger en zelfzekerder maken.
geef geen geld aan gedragstherapeuten.
Geert de Bolster, daar heb ik mijn gedacht van.

Een Mechelse herder is een hyperactieve en superintelligente hond. Als hij zijn energie niet kwijt raakt, dan heb je gegarandeerd problemen. Zorg ervoor dat de hond zijn energie kwijt kan en dat hij je zijn intelligentie kan tonen. Ga ermee lopen, fietsen (langs de dijk van de Zenne, laat hem zwemmen in het meer van Hombeek of in Battenbroek in Walem) en doe zoekspelletjes. Je hond zal spoedig tot rust komen.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Birt schreef:ik wil wel even zeggen dat hij niet naar een asiel gaat zoals sommigen hier schrijven. en ik wil ook niet dat hij in dezelfde situatie terecht komt.

ik zoek via internet en via een hondenclub iemand die er tijd genoeg voor heeft, ervaring heeft en hem meer kan bieden dan ik.
(bijvoorbeeld iemand die security doet, die kan er heel de dag mee bezig zijn)
iemand van de security gaat je hond niet nemen. en iemand van de africhting ook niet, vergeet dat maar.
laeken
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:ik wil wel eens langs komen, en je hond wat laten bijten op een mouwtje.
:roll: Wat dacht je van een trekspelletje en een bal apporteren? Dat is in de basis precies hetzelfde en je loopt geen risico's met mensen die helemaal niet weten wat ze aan het doen zijn.
Afbeelding
estelle

Ben het met Marc eens, deze mensen ga je toch niet op een middagje even met hun mechelaar (die ze al niet aankunnen) laten bijten?????

spijt me wel hoor maar die hond moet gewoon een andere baas hebben, iemand die meer met dat beest gaat doen en weet wat een mechelaar hebben inhoudt.
Birt
Vaste gebruiker

zoekspelletjes werkt inderdaad. eventjes.

ik heb dat een tijd met hem geprobeerd en dan doet hij dat een paar keer goed en dan wordt hij beloond (de enige beloning die hij kent is eens goed zijn oren masseren of iets dergelijks) maar dan heeft hij er al genoeg van en wil hij enkel nog beloning.

en ik hoef echt niemand die even langskomt om hem in een mouwtje te laten bijten.
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Zoekspelletjes zijn voornamelijk geestelijk vermoeiend.
Dat kan je hond alleen goed aan als hij lichamelijk niet overloopt van de energie.
Dus inderdaad, zwemmen, fietsen, (samen hardlopen?) dat soort dingen eerst. Daarnaast kan je dan de geestelijk vermoeiende spelletjes doen.
En die moet je dus ook goed afwisselen. Het heeft geen zin om 10 keer hetzelfde zoekspelletje te doen. Daar is je hond te slim voor. Als hij het spelletje door heeft, lekker belonen met koekje of balletje of een trekspelletje.
Als je het trekspelletje goed speelt, wordt de band tussen jou en je hond er alleen maar beter van en heb je een hond die daarna heerlijk rustig kan zijn.
Dat betekent dat je met een flostouw of ander trekspeeltje lekker je hond gaat uitdagen. Als hij het touw vastpakt, even kort samen er aan trekken.
Geef het commando los. Laat hij niet los, dan laat jij los en je gaat wat anders doen. Spelletje is dan niet meer leuk. Dus hij laat de flos los. Beloon hem dan flink (goooeeedddd zoooo, koekje :mrgreen: ) en daag hem opnieuw uit. Hij mag ook best even winnen. Let op of je hond dan naar jou toe komt met de flos om hem opnieuw aan je aan te bieden. Zo ja, dan is het goed, want dan is het een spel en geen prooi. Zo bouwen jullie samen het trek spelletje op. Let wel op, jij bent uiteindelijk diegene die bepaalt wanneer het spel is afgelopen en niet je hond. En jij bepaalt ook wanneer het spel weer begint.

Als je een gewone energieke hond hebt, is het trekspel prima te doen.
Hou alleen in de gaten dat je hond het niet als een mogelijkheid ziet om lekker over je heen te gaan staan of te happerig te worden. Want dat mag niet. Het is een spel en geen machtstrijd. Doet ie dat wel. Dan stop je direct het spel, bergt de flos op en klaar. Paar uur later probeer je het opnieuw. Daarmee geef je telkens de grenzen duidelijk aan.
En dat is wat je hond nodig heeft, op alle vlakken trouwens, hele duidelijke grenzen.
Anders loopt ie dus echt, zoals nu gebeurt, over jullie heen.
Blijf altijd bedenken dat je in principe slimmer moet zijn dan je hond.
En dat is moeilijk met een mechelaar, want die heeft veel sneller dan jij in de gaten waar jouw zwakke plekken zitten en hoe hij dat kan uitbuiten.

Maar goed, dit kan natuurlijk allemaal alleen maar als je er tijd in steekt. Dat is echt een voorwaarde. :wink:

Maar probeer dit soort dingen, zolang de hond nog niet herplaatst is. Gewoon om te zien of je hond daar plezier in heeft en jullie zelf ook. :wink:

Tis dat ik zelf al genoeg van die actievelingen in huis heb, anders had ik hem zo van je over genomen. het is een prachthond en ondanks zijn achtergrond denk ik dat er nog heel wat aan te doen is, want uit je verhaal klinkt het als een hond die heel positief is en leergierig. Je vindt er dan ook vast wel een goede baas voor. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
mechelaar_fan schreef:ik wil wel eens langs komen, en je hond wat laten bijten op een mouwtje.
:roll: Wat dacht je van een trekspelletje en een bal apporteren? Dat is in de basis precies hetzelfde en je loopt geen risico's met mensen die helemaal niet weten wat ze aan het doen zijn.
mee eens!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Tjonge ik zie het grote probleem ook niet hoor.
Nogmaals, naar mijn idee, is er helemaal niks mis met deze hond maar het is wel een MECHELAAR!!!! Een mechelaar die zijn beweging NIEt krijgt en die daardoor hyper aan het zijn is in huis....tjonge....mag het beestje aub????

Het is dat wij hier genoeg honden hebben, anders hadden we hem direct opgehaald. vind het namelijk een prachtige hond!!!

Tuurlijk moet dit beestje niet weer bij onervaren mensne terecht komen maar dat moet een mechelaar sowieso niet.
precies! als ik ruimte en tijd had gehad, zou ik hem best willen hebben. Maar dat gaat niet op het moment, vind het een leuke hond wat ik zo zie en lees.
En ja, hij moet naar mensen die verstand van mechelaars hebben en wat hier al genoemd werd, je moet niet 'bang' zijn voor een grommetje o.i.d.
Je moet weten wat je in huis had met een mechelaar en zeker met deze hond, maar gevaarlijk gedrag vertoont hij niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:en iemand van de africhting ook niet, vergeet dat maar.
wat ik al zei, zou het best willen proberen als ik de ruimte had gehad.
zou niet weten waarom niet. Niet iedereen hoeft wereldkampioen te worden. Als de hond het leuk vind wat is er dan mis mee als hij geen kampioen zou kunnen worden?
Afbeelding
Birt
Vaste gebruiker

Roelfien schreef:Zoekspelletjes zijn voornamelijk geestelijk vermoeiend.
Dat kan je hond alleen goed aan als hij lichamelijk niet overloopt van de energie.
Dus inderdaad, zwemmen, fietsen, (samen hardlopen?) dat soort dingen eerst. Daarnaast kan je dan de geestelijk vermoeiende spelletjes doen.
En die moet je dus ook goed afwisselen. Het heeft geen zin om 10 keer hetzelfde zoekspelletje te doen. Daar is je hond te slim voor. Als hij het spelletje door heeft, lekker belonen met koekje of balletje of een trekspelletje.
Als je het trekspelletje goed speelt, wordt de band tussen jou en je hond er alleen maar beter van en heb je een hond die daarna heerlijk rustig kan zijn.
Dat betekent dat je met een flostouw of ander trekspeeltje lekker je hond gaat uitdagen. Als hij het touw vastpakt, even kort samen er aan trekken.
Geef het commando los. Laat hij niet los, dan laat jij los en je gaat wat anders doen. Spelletje is dan niet meer leuk. Dus hij laat de flos los. Beloon hem dan flink (goooeeedddd zoooo, koekje :mrgreen: ) en daag hem opnieuw uit. Hij mag ook best even winnen. Let op of je hond dan naar jou toe komt met de flos om hem opnieuw aan je aan te bieden. Zo ja, dan is het goed, want dan is het een spel en geen prooi. Zo bouwen jullie samen het trek spelletje op. Let wel op, jij bent uiteindelijk diegene die bepaalt wanneer het spel is afgelopen en niet je hond. En jij bepaalt ook wanneer het spel weer begint.

Als je een gewone energieke hond hebt, is het trekspel prima te doen.
Hou alleen in de gaten dat je hond het niet als een mogelijkheid ziet om lekker over je heen te gaan staan of te happerig te worden. Want dat mag niet. Het is een spel en geen machtstrijd. Doet ie dat wel. Dan stop je direct het spel, bergt de flos op en klaar. Paar uur later probeer je het opnieuw. Daarmee geef je telkens de grenzen duidelijk aan.
En dat is wat je hond nodig heeft, op alle vlakken trouwens, hele duidelijke grenzen.
Anders loopt ie dus echt, zoals nu gebeurt, over jullie heen.
Blijf altijd bedenken dat je in principe slimmer moet zijn dan je hond.
En dat is moeilijk met een mechelaar, want die heeft veel sneller dan jij in de gaten waar jouw zwakke plekken zitten en hoe hij dat kan uitbuiten.

Maar goed, dit kan natuurlijk allemaal alleen maar als je er tijd in steekt. Dat is echt een voorwaarde. :wink:

Maar probeer dit soort dingen, zolang de hond nog niet herplaatst is. Gewoon om te zien of je hond daar plezier in heeft en jullie zelf ook. :wink:

Tis dat ik zelf al genoeg van die actievelingen in huis heb, anders had ik hem zo van je over genomen. het is een prachthond en ondanks zijn achtergrond denk ik dat er nog heel wat aan te doen is, want uit je verhaal klinkt het als een hond die heel positief is en leergierig. Je vindt er dan ook vast wel een goede baas voor. :ok:
dit is leuk om lezen en ik ga het zeker proberen volgens deze 'regels' voor ik een nieuw baasje voor em vind.

mjah dat we hem geen strakke structuur kunnen geven ga ik toch nog even nader verklaren voor een aantal mensen hier:
mijn broer volgt een leraarsopleiding en is dus heel veel met school bezig. ik volge een opleiding podiumtechnieken en heb zeer onregelmatige lesuren, stages ed (regelmatig tot midden in de nacht om decors af te breken). mijn vader werkt deels thuis als grafisch ontwerper (en dan kan bob dus uren en uren rond de tafel slenteren waar hij werkt) en deels freelance bij grotere bureaus. ook op zeer onregelmatige uren.
m'n moeder werkt in een sierplantengroothandel. ook onregelmatige uren. je kan je wel voorstellen dat er hierthuis dan weinig structuur is hè.

en dan heb ik al een paar keren de reactie gelezen dat je geen schrik mag hebben van een grommetje. daar hebben we geen last van hoor, hij moet al heel wat meer doen dan grommen voor hier iemand schrik krijgt ;)
laeken
Zeer actief

Maar waarom komen jullie dan niet op het idee een uurtje eerder op te staan, riem om te doen en de hond mee te nemen naast de fiets naar een heerlijke plek waar hij kan zwemmen, apporteren en spelen met andere honden? Vervolgens fiets je in een lekker tempo 20 minuten naar huis, leert hem zitten bij iedere stoep en vraagt van hem dat hij netjes volgt delen van de wandeling.
Eenmaal thuis geef je het beest een bevroren kong met rodiworst ( die je eerst verstopt op steeds weer een andere plaats), of een koeieknie en ik weet zeker dat je vader een aantal uren kan tekenen zonder zenuwelijer die rondjes om zijn tafel loopt. Op die manier, en het is nog leuk ook, los je echt al zoveel op voor het dier. :wink:

Als er wat mee gedaan wordt is het bij jullie helemaal geen slecht leven als ik het zo lees. Veel en vaak iemand thuis, een tuin, allemaal jonge mensen en dat in combinatie met een lieve jonge herder :ok:

Het enige dat ontbreekt is geestelijke en lichamelijke stimulatie. Dan heb je een prachtige hond, die jullie en je huis zal bewaken, mooi is om mee te wandelen en heerlijk kan leren luisteren, een droomhond! :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”