Rosita schreef:Een van de verschillen tussen de goedkopere merken (zoals Smuldier, AHV, Rodi, enz.) en de duudere merken (zoals Bibi,Carnibest, Energique, enz.) is dat eerst genoemde een kunstmatige calciumbron gebruiken (zoals dat in brokken zit) en laatst genoemde een natuurlijke calciumbron (in de vorm van gemalen botten).
Zoie schreef:Zou kunnen, maar hoe weet je dat eigenlijk ? Kan me nauwelijks voorstellen dat gemalen botten het voer duur maken.
Gemalen botten maken het voer ook niet duur. Zelf betaal ik b.v. voor 1 kilo kippennekken 30 eurocent, vers van de slacht. In 100 gr. kippenbot zit gemiddeld 3.2-6.1 gr. Calcium. Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel X aantal gram calciumcarbonaat kost.
Rosita schreef:Dit natuurlijk calcium is beter opneembaar dan kunstmatig calcium.
Zoie schreef:Opnieuw, hoe weet je dat dan ? Die discussie - natuurlijke vitamine C versus chemische, kalk uit melk kan wel/niet goed opgenomen worden enz. enz. enz. - heb je ook over humane voeding. Wat er van klopt, ik weet het niet, maar mijn indruk is dat zulke beweringen meer met geloof dat met feiten te maken hebben.
Er zijn wel degelijk onderzoeken (vooral met oudere vrouwen) geweest naar de opneembaarheid van b.v. calciumcarbonaat versus calcium uit eierschalen. Ook in eierschalen zit calciumcarbonaat, maar dit werd beter opgenomen omdat er naast calcium ook andere mineralen/vitaminen in de juiste verhouding in de schaal zitten die de opname verbeteren. Met kippenbotten is (voor zo ver ik weet) geen onderzoek gedaan, maar hetzelfde principe is van toepassing. Het calcium in de kippenbotten heeft een juiste verhouding met andere mineralen/vitaminen die nodig zijn voor een goede opname. Kippenbotten verteren langzamer dan het vlees en dus blijft de juiste verhouding van deze mineralen/vitaminen optimaal. Daarnaast bevatten kippenbotten een hoop 'medullary' bot. Dit is een snel opneembare bron van calcium voor wanneer de kip eierenschalen moet maken en er niet genoeg calcium in zijn eten zit.
Rosita schreef:Tevens bevatten botten ook nog andere belangrijke mineralen en vetzuren.
Zoie schreef:Compleet is compleet, zou je zeggen. Maar op dit punt moet ik zeggen dat ik ook twijfel. Alsof we precies zouden weten wat een hond nodig heeft en dat in een brok zouden kunnen persen.
Kippenbotten bevatten dus belangrijke vitaminen/mineralen en aminozuren. Daar bedoel ik eigenlijk mee dat het meer dan een calciumbron is. Alles zit in een optimale verhouding waardoor de opname ook beter verloopt. Hoeveel een hond nodig heeft? Tja daar twijfelt iedereen denk ik over. Ik vertouw er gewoon op dat Moeder Natuur het goed heeft geregeld. Diervoer fabrikanten van brokken vertrouw ik aanzienlijk minder.
Rosita schreef:Ten tweede bevatten eerst genoemde meer graan (wat vaak ook van mindere kwaliteit is, maar lang niet zo veel/slecht zoals dat in brokken zit) en dus minder vlees, en ligt het percentage orgaanvlees hoger (er wordt in verhouding dus minder spiervlees gebruikt).
Zoie schreef:In orgaanvlees, lever b.v. zitten weer veel vitamines.
Ja, en daarom is orgaan vlees ook essentieel, maar een dier bestaat ook voor een deel uit spiervlees en ik vind dat dit dus ook in een gezonde voeding moet zitten. B.v. Rodi compleet Pens& Hart bevat uitsluitend orgaanvlees en te veel pens. De nodige vitaminen/mineralen worden dus voor en groot deel kunstmatig toegevoegd. Vergelijk dat nu eens met b.v. Carnibest waar maar een heel klein deel aan vitaminen/mineralen wordt toegevoegd (of Bibi waar helemaal niets aan wordt toegevoegd). Het nadeel van kunstmatige vitaminen is dat er meer van nodig is en dat er niet altijd sprake is van een optimale onderlinge verhouding omdat we dat gewoon niet weten (alleen van inividuele minimums en maximums). Wat dan de optimale verhouding is laat ik dus liever over aan Moeder Natuur. Het principe van het voeren van hele prooidieren spreekt mij daarom enorm aan. Maar hele prooidieren zijn niet voor iedereen beschikbaar en ook de losse ingredienten zijn niet altijd even makkelijk te koop. Het voeren van KVV (incl, de goedkopere merken) is daarom een veel beter alternatief dan het voeren van brokken waarvan echt alle ingredienten zijn bewerkt.
Groetjes Rosita