Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote problemen met m'n Mechelaar

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Nadat ik bij een ervaren hondentrainer ben geweest was de eerste "opdracht" die ik kreeg mijn rol bevestigen. Ik kreeg een papiertje met rangorde bevestigende handelingen. Amachien bonding, misschien staat dat hier ook ergens op het forum.

Dat kost op zich niet veel tijd, het zijn bepaalde rituelen die je moet gaan volgen. Het voornaamste was hierbij in het begin voor mij: de hond negeren.

In het achterhoofd zou je kunnen houden dat het gedrag van je hond eerst toeneemt voordat het uitdooft. Dit omdat ineens de normale rituelen waar normaal gesproken positieve gevolgen heeft voor de hond niet meer werken.

Je hoeft er dus niet meer tijd voor vrij te maken. Hoogstens een keer met zijn allen om de tafel zitten en op een lijn komen met elkaar.

Maar goed, jullie hebben al besloten om een ander baasje te vinden. Het lijkt me geen makkelijke taak hoor, wens jullie nogmaals veel succes!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Bernadette schreef:Nadat ik bij een ervaren hondentrainer ben geweest was de eerste "opdracht" die ik kreeg mijn rol bevestigen. Ik kreeg een papiertje met rangorde bevestigende handelingen. Amachien bonding, misschien staat dat hier ook ergens op het forum.

Dat kost op zich niet veel tijd, het zijn bepaalde rituelen die je moet gaan volgen. Het voornaamste was hierbij in het begin voor mij: de hond negeren.

In het achterhoofd zou je kunnen houden dat het gedrag van je hond eerst toeneemt voordat het uitdooft. Dit omdat ineens de normale rituelen waar normaal gesproken positieve gevolgen heeft voor de hond niet meer werken.

Je hoeft er dus niet meer tijd voor vrij te maken. Hoogstens een keer met zijn allen om de tafel zitten en op een lijn komen met elkaar.

Maar goed, jullie hebben al besloten om een ander baasje te vinden. Het lijkt me geen makkelijke taak hoor, wens jullie nogmaals veel succes!
Dit vind ik dus een kwalijk bijverschijnsel van het boek van Jan Fennel. Alle problemen zijn opgelost als je de rangorderegeltjes strikt toepast. Maar je kunt een gebrek aan lichamelijke en geestelijke activiteit niet compenseren door regeltjes toe te passen. Tenminste, dat geloof ik dan.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:
Bernadette schreef:Nadat ik bij een ervaren hondentrainer ben geweest was de eerste "opdracht" die ik kreeg mijn rol bevestigen. Ik kreeg een papiertje met rangorde bevestigende handelingen. Amachien bonding, misschien staat dat hier ook ergens op het forum.

Dit vind ik dus een kwalijk bijverschijnsel van het boek van Jan Fennel. Alle problemen zijn opgelost als je de rangorderegeltjes strikt toepast. Maar je kunt een gebrek aan lichamelijke en geestelijke activiteit niet compenseren door regeltjes toe te passen. Tenminste, dat geloof ik dan.
en juist bij deze hond is het negeren een probleem... hij word al teveel genegeerd mbt zijn energie en 'werklust"
Bernadette
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bernadette »

Ik geloof niet, (en zeg dat ook niet) dat hierdoor alles wordt opgelost hoor :wink:

Maar een goede basis wordt hiermee wel gelegd. De rangorde moet toch op een manier vastgelegd worden?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Bernadette schreef:Ik geloof niet, (en zeg dat ook niet) dat hierdoor alles wordt opgelost hoor :wink:

Maar een goede basis wordt hiermee wel gelegd. De rangorde moet toch op een manier vastgelegd worden?
ik geloof gewoon niet dat er bij deze hond sprake is van een rangorde probleem.... het is een hond die ontzettend graag iets wil doen, hij kan zijn energie niet kwijt en dat uit zich in allerlei vervelende zaken, voor de baas maar ook zeker voor de hond....
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Bernadette schreef:Ik geloof niet, (en zeg dat ook niet) dat hierdoor alles wordt opgelost hoor :wink:
je schrijft:
Bernadette schreef: Je hoeft er dus niet meer tijd voor vrij te maken. Hoogstens een keer met zijn allen om de tafel zitten en op een lijn komen met elkaar.

!

Het probleem is hier vooral dat er weinig met de hond gedaan wordt, en hoe je het ook draait of keert, dat kost gewoon tijd. Niet alleen tijd, maar ook tijd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:
ik geloof gewoon niet dat er bij deze hond sprake is van een rangorde probleem.... het is een hond die ontzettend graag iets wil doen, hij kan zijn energie niet kwijt en dat uit zich in allerlei vervelende zaken, voor de baas maar ook zeker voor de hond....
juist! dat idee heb ik ook, en ja hij zal best wel wat proberen, dat is niet iets raars voor een mechelaar, dat zal hij nog wel vaker gaan doen.
Geef je hem een uitlaatklep voor z'n energie denk ik dat je al een hele hoop oplost.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nog maar een keer; dat beest loopt over van de ENERGIE!!!!
Er wordt niks met dat beest gedaan waardoor hij druk in huis is, nogmaals; mag hij aub!?
Dan hoef je echt niet met die rangorde regels aan te komen e.d. Heeft er m.i. niks mee te maken.

Als Hera hier een dag haar beweging niet krijgt, is ze ook ontiegelijk druk in huis, springt ze ook in de vensterbanken, staat ze op de eettafel, gaat ze de katten klieren, cola flessen verrot maken, ons in de armen bijten, bij elke beweging die wij maken kiehard blaffen en rondjes springen, deuren open maken etc etc etc....
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

zoals ik al eerder schreef: hier zijn mensen die wel interresse hebben in deze herder. Hij mag dan ook een groot bedrijf wonen en daar gewoon rondlopen. Er is daar al een speelse andere mechelaar aanwezig. Zij hebben dus ook al ervaring, want dat is ook een energieke hond die veel beweging nodig heeft. Zij fietsen er mee en lopen ermee en hij heeft dus een speelkameraad. Alleen, ligt Hessen (daar woon je toch?) ver van Zeeland vandaan?

Denk maar eens na over dit aanbod.
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Als Hera hier een dag haar beweging niet krijgt, is ze ook ontiegelijk druk in huis, springt ze ook in de vensterbanken, staat ze op de eettafel, gaat ze de katten klieren, cola flessen verrot maken, ons in de armen bijten, bij elke beweging die wij maken kiehard blaffen en rondjes springen, deuren open maken etc etc etc....

Heb dit topic een tijdje gevolgd en was eigenlijk net hetzelfde aan het denken over mijn hond (ook een brok energie): De enkele keren dat we een dag overgeslagen hadden, was Lukka ook heel druk en ze kan letterlijk 'zagen' (soort van miauwend geluid) aan de garagedeur als ze moet gaan fietsen.
Birt dit zouden mijn tips zijn voor jou:
-Koop een springer voor de fiets aan maak Bob eraan gewend. Je zegt dat je vader thuis werkt, kan hij dan niet een halfuurtje fietsen met hem onder de middag en smorgens? Hij moet toch af en toe naar post of bakker? Dat kan ook met fiets en hond? Of je doet een beurtrol?
-Savonds kan je dan misschien om de beurten met hem gaan lopen. Wij doen dat met zo een canicross tuigje waar je je hond mee aan je middel kan vastmaken. Ik ben zelf absoluut niet sportief maar gaan lopen met je hond is echt heel leuk om te doen...
-En dan twee keer per week naar de hondenschool. Ik denk niet dat het per se pakwerk hoeft te zijn, volgens mij kan je, na eerst wat basis gehoorzaamheid, met een mechelaar ook agility of flyball doen als je dat leuker lijkt.
-Wat ik ook probeer te doen met mijn hond is haar altijd mee te nemen als we eens gaan winkelen / een koffietje gaan drinken. Toegegeven, het is niet altijd even gemakkelijk als je een hond hebt die heel energiek is en zoals de mijne altijd alles wil gezien hebben, maar van al die indrukken wordt ze ook wel vrij moe...

Enfin, dit is ongeveer wat ik met mijn "halve ADHD" pyreneese herder doe en onder dit regime doet ze het best goed als huishond :o)

Bob ziet er mij een heel lieve hond uit. Ik zou het nog eens proberen met hem, maar als je alsnog probeert hem te herplaatsen: veel sterkte!
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

boxersien schreef:zoals ik al eerder schreef: hier zijn mensen die wel interresse hebben in deze herder. Hij mag dan ook een groot bedrijf wonen en daar gewoon rondlopen. Er is daar al een speelse andere mechelaar aanwezig. Zij hebben dus ook al ervaring, want dat is ook een energieke hond die veel beweging nodig heeft. Zij fietsen er mee en lopen ermee en hij heeft dus een speelkameraad. Alleen, ligt Hessen (daar woon je toch?) ver van Zeeland vandaan?

Dit klinkt toch fantastisch? En al zou het een eindje rijden zijn... als er echt een goed tehuis wacht is een paar uur reizen toch niks. Ik ben benieuwd of Birt er wat in ziet...
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

boxersien schreef:zoals ik al eerder schreef: hier zijn mensen die wel interresse hebben in deze herder. Hij mag dan ook een groot bedrijf wonen en daar gewoon rondlopen. Er is daar al een speelse andere mechelaar aanwezig. Zij hebben dus ook al ervaring, want dat is ook een energieke hond die veel beweging nodig heeft. Zij fietsen er mee en lopen ermee en hij heeft dus een speelkameraad. Alleen, ligt Hessen (daar woon je toch?) ver van Zeeland vandaan?

:ok: :ok: :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Higgins

Ongelezen bericht door Higgins »

MARC_S schreef:Maar waarom komen jullie dan niet op het idee een uurtje eerder op te staan, riem om te doen en de hond mee te nemen naast de fiets naar een heerlijke plek waar hij kan zwemmen, apporteren en spelen met andere honden? Vervolgens fiets je in een lekker tempo 20 minuten naar huis, leert hem zitten bij iedere stoep en vraagt van hem dat hij netjes volgt delen van de wandeling.
Eenmaal thuis geef je het beest een bevroren kong met rodiworst ( die je eerst verstopt op steeds weer een andere plaats), of een koeieknie en ik weet zeker dat je vader een aantal uren kan tekenen zonder zenuwelijer die rondjes om zijn tafel loopt. Op die manier, en het is nog leuk ook, los je echt al zoveel op voor het dier. :wink:

Als er wat mee gedaan wordt is het bij jullie helemaal geen slecht leven als ik het zo lees. Veel en vaak iemand thuis, een tuin, allemaal jonge mensen en dat in combinatie met een lieve jonge herder :ok:

Het enige dat ontbreekt is geestelijke en lichamelijke stimulatie. Dan heb je een prachtige hond, die jullie en je huis zal bewaken, mooi is om mee te wandelen en heerlijk kan leren luisteren, een droomhond! :cheer:
Mee eens, ook al willen jullie hem nu gaan herplaatsen, waarom wachten met zulke dingen of die over laten aan de toekomstige eigenaar ? daar heeft de hond nu niets aan toch ?

Succes met het vinden van een goed huisje !
Birt
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Birt »

Ca Cajuina schreef:

:ok: :ok: :ok:
ik ga het hierthuis meteen voorstellen!
om een idee te hebben: Heffen is een deel van Mechelen en ligt mooi in het midden tussen Antwerpen en Brussel. een behoorlijk eind dus maar dat mag niet echt een probleem zijn.
ik hou jullie op de hoogte :)

edit: mail me even op bert@crealuna.be met wat meer info ;)
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Misschien bespreken ze dat niet in dit topic en wordt er eerst thuis overlegd of het iets is en worden via de mail gegevens uitgewisseld om nader kennis te maken.
Afbeelding
boxersien

Die mensen nemen hun hond 's avonds niet mee naar huis, ze zijn dan in de loods alleen. En afstand kan natuurlijk wel een probleem vormen. Ik weet ook niet of het wel zo verstandig zal zijn om twee reuen samen te zetten. Die hond is ontzettend lief, maar wie weet wat ze doen samen alleen. Het kan natuurlijk ook gelijk niet klikken. Ze willen het als hij werkelijk weg zou moeten wel proberen, maar uiteraard moet hij wel een karakter hebben die hun aanstaat. Terrein is niet omheind en wel in de polders dus moet hij tegen wild kunnen en poezen en zeker ook andere honden. Het is dus nog niet 1,2,3 geregeld.
Enne, nog een vraagje, is hij ook gecastreerd? Er lopen in de polders ook weleens loopse teven. (toch is hun reu niet gecastreerd hoor)

Ze zullen hem nooit direct overnemen zonder zijn verleden en karakter goed te weten.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

oeps dat klinkt toch wel wat problematisch... nou ja, ik denk zo dat het best snel duidelijk zal worden of het wat is want als aan een of twee van de eisen niet kan worden voldaan houdt het al op. Vrees ook dat die mensen toch niet zo gemotiveerd zijn... in elk geval niet om aan een probleemhond te beginnen. Geeft verder niet, dan is dat maar duidelijk...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

mmm, ik zou hier persoonlijk niet voor kiezen, ik denk dat deze hond meer gebaat is bij een baas die er voor HEM is, die echt wat samen met hem wat gaat doen......
Birt
Vaste gebruiker

ja nu je wat meer uitleg hetbt gegeven klinkt het wat minder geschikt :s
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Birt schreef:ja nu je wat meer uitleg hetbt gegeven klinkt het wat minder geschikt :s
dat denk ik dus ook, jammer, maar toto de tijd at er eengeschikt baasje is... wat doe je nu? haal je nu alles uit de kast om meer met hem te doen?
boxersien

Hun andere herder kwam daar ook zeer nerveus aan en ze zetten zich echt wel in voor hun honden. Ze zijn ongeveer 10 uur per dag bij die loods en ze worden ook gewoon uitgelaten en mee gespeeld hoor. Alleen wordt het dan natuurlijk wel een waakhond (wordt niet vals gemaakt) en moet dus wel 's nachts ook daar blijven, waarom zijn ze dan minder geschikt?? Veel honden hebben het veel slechter! Hij zal niet in een kennel komen of in een huis waar hij weer zijn energie niet kwijt kan. Het is een oud ijzer handelaar en daar kan hij dus niets kapot maken.

Maar zoals iedereen hebben ze natuurlijk ook hun eisen.
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Ik weet het niet, Bob lijkt mij een hond die toch graag mensen om zich heen wil niet? Ik weet niet of het dan wel zo geschikt is als ie dan snachts daar alleen moet blijven...
Ik zou eerder zoeken naar mensen die hem echt als huishond willen maar er ernaast ook nog allerlei leuke dingen mee doen..
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Een hoop problemen, die niet zo 1,2,3 op te lossen zijn. Je hebt in ieder geval een hoop mensen die met je meedenken.

Ik kan enorm veel respect voor je opbrengen, dat je zo je best doet, om een moeilijke hond toch een waardevol leven te geven :ok: Je mag trots op jezelf zijn :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

boxersien schreef:Hun andere herder kwam daar ook zeer nerveus aan en ze zetten zich echt wel in voor hun honden. Ze zijn ongeveer 10 uur per dag bij die loods en ze worden ook gewoon uitgelaten en mee gespeeld hoor. Alleen wordt het dan natuurlijk wel een waakhond (wordt niet vals gemaakt) en moet dus wel 's nachts ook daar blijven, waarom zijn ze dan minder geschikt?? Veel honden hebben het veel slechter! Hij zal niet in een kennel komen of in een huis waar hij weer zijn energie niet kwijt kan. Het is een oud ijzer handelaar en daar kan hij dus niets kapot maken.

Ik vind het ongeschikt omdat we hier over een lieve huishond praten, geen geflipte hond die geen kans meer heeft op een normaal leven. Verder zijn 2 volwassen reuen op een terrein zonder enige toezicht, zonder hekken etc gewoon helemaal een slecht idee. Ik vind het overigens ook een zeer slecht idee voor de hond die daar al zit. 1 keer de fout in en dat dier wordt doodgereden of geschoten als hij zich vergrijpt aan schapen of gaat vechten met een passerende hond. Die hond is 14 uur in volledige vrijheid zonder toezicht :eek: Dat lukt nooit met deze hond aangezien hij de eerste avond de latten pakt na het eerste gevecht (ze gaan zeker matten in het begin en flink ook als er niemand bij is) en op zoek gaat naar zijn normale thuis.

Ik hou niet zo van honden houden op deze manier :wink:
Afbeelding
Mechelfanaat
Actief

Gedrag

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Heb je er al eens aan gedacht om in de tuin een kennel te bouwen voor hem. dan heeft ie een eigen veilige vertrouwde plek.
Jou famillie heeft dan wat meer rust.

Alle problemen voor in huis ben je dan kwijt.
Natuurlijk hoef je hem niet de heledag in de kennel te doen.
Ik heb zelf ook een over actieve Mechel. In de kennel in de tuin als ik er geen tijd voor heb.( sávonds is ze wel lekker in huis)
Het voordeel van een kennel is dat de hond toch bewegings ruimte heeft en je niet constant op hem hoeft te letten. En te commenderen wat ie wel of niet mag.( het is het zelfde als een kind in de box doen :wink: )
Zo heb je zelf ff rust.

En als je dan een uurtje perdag reserveerd om met de hond bezig te zijn. ( buiten de normalen wandelingen om he!!)
trainen,fietsen balgooien zoekspelletjes e.c.t

Moeten de problemen echt wel af gaan nemen.

Ik heb zelf ook nog een tweede Mechel ( is eigenlijk mijn eerste die ook uit het asiel komt, ben ik de derde eigenaar van.)
Aan het begin had ik hier ook heel wat mee te stellen, maar als je er wat tijd voor wilt nemen om de hond rust en vertrouwen te geven dan kom je een heel eind. Mijn hond heeft het zo ver geschopt dat ik met heb deel genomen aan het WK voor reddingshonden.Koste wel wat jaartjes trainen maar nu heb ik echt een schat van een hond die ik voor geen miljoen meer weg wil doen.
Ik hoop dat je tot een goede oplossing voor jullie beide komt.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Is er al reactie op de mail naar die gedragstherapeut voor honden?

Ik lees in het eerste stuk ook vooral dat dit een hond is die meer aandacht, werk, training, consequentie moet hebben
:denken:
Birt
Vaste gebruiker

neen geen reactie.

ja de beslissing is wel gemaakt hoor dat hij naar een nieuw baasje moet.
maar om eerlijk te zijn zie ik het voorstel dat hier gegeven is om hem naar zeeland te brengen ook niet zo goed meer. ik ben er vrij zeker van dat hij daar meteen gaat lopen.

ik ben dus op zoek naar een baasje voor hem hè,
als iemand kan helpen.. spreek allemaal jullie connecties aan!
ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn ouders uiteindelijk als we niemand zouden vinden zouden beslissen hem naar een asiel of zoiets te brengen (ik denk niet dat ze dit zouden doen maar je weet maar nooit)

aub, hoor even rond als je wil. jullie hebben waarschijnlijk veel meer nuttige contacten bij mensen die deze hond aankunnen dan ik.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Is er bij de rasvereniging geen herplaatsingsmogelijkheid?

Bij de Duitse Dog heb je dit bv: Doggen in Nood, prachtig inititatief.
Triest als het nodig is maar wat fijn dat er zoiets is als mensen of dieren in de knoop zitten :19:
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Zou je niet overwegen om met een gedragstherapeut aan de slag te gaan zodat je tenminste goed begrijpt wat er met je hond aan de hand is, hem eventueel nog wat socialer kunt maken en hem dan een veel betere kans op een succesvolle plaatsing kunt geven ? Ik heb eerder ook zoiets in meer woorden gesuggereerd, maar ik weet niet hoe jij hier over denkt.
Volgens mij is de kans op succesvolle plaatsing dan ECHT vele malen groter.... hoef je ook niet op allerlei noodscenario's in te gaan waardoor je hond waarschijnlijk helemaal niet goed terecht komt....

Regine
boxersien

MARC_S schreef:
boxersien schreef:Hun andere herder kwam daar ook zeer nerveus aan en ze zetten zich echt wel in voor hun honden. Ze zijn ongeveer 10 uur per dag bij die loods en ze worden ook gewoon uitgelaten en mee gespeeld hoor. Alleen wordt het dan natuurlijk wel een waakhond (wordt niet vals gemaakt) en moet dus wel 's nachts ook daar blijven, waarom zijn ze dan minder geschikt?? Veel honden hebben het veel slechter! Hij zal niet in een kennel komen of in een huis waar hij weer zijn energie niet kwijt kan. Het is een oud ijzer handelaar en daar kan hij dus niets kapot maken.

Ik vind het ongeschikt omdat we hier over een lieve huishond praten, geen geflipte hond die geen kans meer heeft op een normaal leven. Verder zijn 2 volwassen reuen op een terrein zonder enige toezicht, zonder hekken etc gewoon helemaal een slecht idee. Ik vind het overigens ook een zeer slecht idee voor de hond die daar al zit. 1 keer de fout in en dat dier wordt doodgereden of geschoten als hij zich vergrijpt aan schapen of gaat vechten met een passerende hond. Die hond is 14 uur in volledige vrijheid zonder toezicht :eek: Dat lukt nooit met deze hond aangezien hij de eerste avond de latten pakt na het eerste gevecht (ze gaan zeker matten in het begin en flink ook als er niemand bij is) en op zoek gaat naar zijn normale thuis.

Ik hou niet zo van honden houden op deze manier :wink:
Dat kan ik niet begrijpen. Ten eerste loopt de hond heel veel buiten en zijn ze er dus ong. 10 uur per dag. Als ze er niet zijn dan zit hij opgesloten in een grote loods. Er wordt gewoon mee gewandeld en gespeeld en het is een schat van een hond, maar hij kan niet in huis leven. Eerst mocht hij wel mee naar huis, maar daar brak hij werkelijk de boel af en op het bedrijf is het een lieve sociale hond. Hier in de buurt gebeurt het heel veel op de bedrijven om zo een hond te houden. Dit is toch alleen maar fijn voor de Hond?? Moet hij dan hele dagen in een kennel lopen? Daar hebben ze hier problemen mee.
Er is hier ook een fruitbedrijf met vele boomgaarden ook midden in de polders. Zijn twee border collies lopen ook altijd los buiten en 's nachts in de schuur. Er is daar niets aan de hand en dat al 35 jaar lang terwijl er loopse honden, schapen, vogels, paarden enz. langskomen er is nog geen border of herder geweest die daar achteraan is gegaan.
Het kan dus gemakkelijk, maar je moet wel de goede en geschikte honden uitzoeken En dat is een vreselijk moeilijk karwei. Zeker als het alleen met asielhonden gedaan wordt!! Pups zijn hiervoor minder tot helemaal niet geschikt voor.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”