Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
piebald en merle gen
Moderator: moderatorteam
- tutjehola
- Actief
piebald en merle gen
Ik ben op internet aan het zoeken om zoveel mogelijk info te krijgen over een piebald ruwhaarteckel.
Nu kwam ik er vandaag achter dat het piebald gen, cochleaire doofheid bij zich draagt.
In de tekst stond dat merle en piebald gen dit beide met zich meedragen, met fokken twee maal merle krijg je doven pups.
In één adem werd het piebald gen genoemd, maar ik kreeg niet duidelijk of dat met twee maal piebald ook dove pups worden geboren.
HIeruit maak ik op dat ik op zoek moet een reu en een teef, waar van maar 1 het Piebald gen bij zich draagt. Ik ga er overigens vanuit dat een fokker die dit ras en deze kleur fokt, hier voldoende vanaf weet, maar ik wil zelf heel graag weten waar ik aan begin.
En hoe kom ik erachter of de teef of reu die gebruikt worden, niet allebei een Piebald gen dragen?
Of komt dat altijd tot uiting?
Weet iemand hier iets vanaf?
Ik wil heel graag ooit zo'n teckel, maar wil wel weten waar ik op moet letten.
Ik vraag dit niet om zelf te fokken.
Nu kwam ik er vandaag achter dat het piebald gen, cochleaire doofheid bij zich draagt.
In de tekst stond dat merle en piebald gen dit beide met zich meedragen, met fokken twee maal merle krijg je doven pups.
In één adem werd het piebald gen genoemd, maar ik kreeg niet duidelijk of dat met twee maal piebald ook dove pups worden geboren.
HIeruit maak ik op dat ik op zoek moet een reu en een teef, waar van maar 1 het Piebald gen bij zich draagt. Ik ga er overigens vanuit dat een fokker die dit ras en deze kleur fokt, hier voldoende vanaf weet, maar ik wil zelf heel graag weten waar ik aan begin.
En hoe kom ik erachter of de teef of reu die gebruikt worden, niet allebei een Piebald gen dragen?
Willem, Nixs, Noppes.
- Mol
- Zeer actief
Re: piebald en merle gen
combinatie piebald is een verhoogde kans op doofheid omdat die als ik het goed heb uit me hoofd extreem veel wit voort brengt.tutjehola schreef:Ik ben op internet aan het zoeken om zoveel mogelijk info te krijgen over een piebald ruwhaarteckel.
mol

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
het piebald gen is het geen wat voor het wit van bv de dalmaat, bull terrier, engelse setter.... en ja ook daar komt cochleaire doofheid voor...
bij bv de dalmaat heb je niet zoveel "keus" daar is het gen gewoon aanwezig... en er komen ook regelmatig dove dalmaten ter wereld, net zoals met het merle gen... zet je bv bij een schotse herder niet merle op merle.... dat zou ik me zo bij de piebald teckels ook voor kunnen stellen... dat os gewoon een verhoogd risico
bij bv de dalmaat heb je niet zoveel "keus" daar is het gen gewoon aanwezig... en er komen ook regelmatig dove dalmaten ter wereld, net zoals met het merle gen... zet je bv bij een schotse herder niet merle op merle.... dat zou ik me zo bij de piebald teckels ook voor kunnen stellen... dat os gewoon een verhoogd risico
- Mol
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- tutjehola
- Actief
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
- tutjehola
- Actief
Bedoel je hier dan mee dat ik moet kijken dat één van de ouders black and tan is?Elmar schreef:Ik weet niet hoe het zit met het piebald gen, maar met het merle gen zorgen dat een van de ouders een black and tan is (en de andere dus merle)
Ik wil zelf niet gaan fokken, maar wel zo goed mogelijk voorbereid een hond aanschaffen.
Willem, Nixs, Noppes.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk dat hiermee bedoeld word, dat als je een piebald teckel aan gaat schaffen, je moet kijken naar waar het uit komt, en dan is in dit geval idd een black and tan ouder het beste.. dus 1 van de ouders black and tan..tutjehola schreef:Bedoel je hier dan mee dat ik moet kijken dat één van de ouders black and tan is?Elmar schreef:Ik weet niet hoe het zit met het piebald gen, maar met het merle gen zorgen dat een van de ouders een black and tan is (en de andere dus merle)
Ik wil zelf niet gaan fokken, maar wel zo goed mogelijk voorbereid een hond aanschaffen.
bv een goede blue merle schotse herder, komt dan uit een tri color X blue merle, of ook uit tri X tri, dat ligt ern weer aan wat er voor zit...
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Neeee, uit tri x tri kan geen merle komen. Merle wordt veroorzaakt door het M-gen. twee keer M, dus MM zijn praktisch witte honden met vaak afwijkingen. Maar MM x mm (de tricolour, of welke hond dan ook zonder de merle faktor) geeft Mm, dit zijn de merle honden. Als de mm hond niet een tricolour is, maar bijv rood, krijg je een heel ander effect. als de mm hond tricolour is, krijg je de BLUE merle.yamie schreef:ik denk dat hiermee bedoeld word, dat als je een piebald teckel aan gaat schaffen, je moet kijken naar waar het uit komt, en dan is in dit geval idd een black and tan ouder het beste.. dus 1 van de ouders black and tan..tutjehola schreef:Bedoel je hier dan mee dat ik moet kijken dat één van de ouders black and tan is?Elmar schreef:Ik weet niet hoe het zit met het piebald gen, maar met het merle gen zorgen dat een van de ouders een black and tan is (en de andere dus merle)
bv een goede blue merle schotse herder, komt dan uit een tri color X blue merle, of ook uit tri X tri, dat ligt ern weer aan wat er voor zit...
Als je twee merle honden paart, dus Mm x Mm, heb je 25 % kans op MM honden, dus met mogelijke afwijkingen aan oren en mogelijk ook ogen (heb ik eens gehoord), daarom mag deze combinatie niet gemaakt worden. In Duitsland willen ze de fok van merles helemaal verbieden, weet eigenlijk niet hoe het momenteel geregeld is in Duitsland. Of de regeling al ingegaan is.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
klopt als een bus oog afwijkingen gehoor afwijkingen honden zonder ogen honden met vergroeien in het ruggen merg enz.Elmar schreef:Neeee, uit tri x tri kan geen merle komen. Merle wordt veroorzaakt door het M-gen. twee keer M, dus MM zijn praktisch witte honden met vaak afwijkingen. Maar MM x mm (de tricolour, of welke hond dan ook zonder de merle faktor) geeft Mm, dit zijn de merle honden. Als de mm hond niet een tricolour is, maar bijv rood, krijg je een heel ander effect. als de mm hond tricolour is, krijg je de BLUE merle.yamie schreef:ik denk dat hiermee bedoeld word, dat als je een piebald teckel aan gaat schaffen, je moet kijken naar waar het uit komt, en dan is in dit geval idd een black and tan ouder het beste.. dus 1 van de ouders black and tan..tutjehola schreef:Bedoel je hier dan mee dat ik moet kijken dat één van de ouders black and tan is?Elmar schreef:Ik weet niet hoe het zit met het piebald gen, maar met het merle gen zorgen dat een van de ouders een black and tan is (en de andere dus merle)
Als je twee merle honden paart, dus Mm x Mm, heb je 25 % kans op MM honden, dus met mogelijke afwijkingen aan oren en mogelijk ook ogen (heb ik eens gehoord), daarom mag deze combinatie niet gemaakt worden. In Duitsland willen ze de fok van merles helemaal verbieden, weet eigenlijk niet hoe het momenteel geregeld is in Duitsland. Of de regeling al ingegaan is.
mol

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het merle gen is een vorm van intermediaire vererving. Een tri geeft het gen niet door, maar is de recessieve factor. Het merle-gen (M) is dominant, dus een merle-gen (M) x geen merle gen (m) geeft altijd merledrager (Mm). De drager van een merle-gen laat het ook zien. Is het merle-gen 2x aanwezig, krijg je geen merle, maar de bijna volledig witte hond.yamie schreef:jaa dat weet ik, en idd geen merle uit een tri tri, geen zichtbare iig, wel een drager van het gen... dus bv uit tri X merle een tri... die tri kan wel eem goede merle doorgeven later....
Er zijn dus 3 mogelijkheden: de fokzuivere merle = MM , is dus de witte
de fokonzuivere = Mm , is dus de merle
de niet drager = mm, dat is dus elke hond die niet merle is.
- Esther80
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Heb afgelopen zaterdag examen KKI gedaan en ons is verteld (boek beschrijft dat ook) dat het merle gen een letale factor is.
merle x merle mag niet (en kan niet) omdat een groot deel van de pups nooit geboren zal worden of kort na de geboorte zal sterven. Ze zijn gewoon niet of nauwelijks levensvatbaar.
Groeten,
Esther
www.rhodesian.nl
merle x merle mag niet (en kan niet) omdat een groot deel van de pups nooit geboren zal worden of kort na de geboorte zal sterven. Ze zijn gewoon niet of nauwelijks levensvatbaar.
Groeten,
Esther
www.rhodesian.nl
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat schijnt niet helemaal waar te zijn. zoals ik eerder al schreef: er kunnen bijna witte honden geboren worden met oog- of oorafwijkingen.
Ik dacht dat ze dit sublethaal noemen.
Ook gehoord van een nest (omstreeks 1965) met normaal gevormde MM-honden. Ze bestaan (bestonden) dus wel.
Even gegoogled: http://www.ashgi.org/color/white_aussies.htm hier kun je MM honden zien, met en zonder afwijkingen.
Nog een site: http://www.lethalwhites.com/doublemerle.html
Ik dacht dat ze dit sublethaal noemen.
Ook gehoord van een nest (omstreeks 1965) met normaal gevormde MM-honden. Ze bestaan (bestonden) dus wel.
Even gegoogled: http://www.ashgi.org/color/white_aussies.htm hier kun je MM honden zien, met en zonder afwijkingen.
Nog een site: http://www.lethalwhites.com/doublemerle.html