Uhm eigenlijk is wetenschappelijk bewezen (in de psychologie en gedragsbiologie) dat als je ongewenst gedrag zo snel mogelijk voor goed wil afleren je een hele zware staf (een zware schok) zal moeten geven. Het dier zal in zo'n geval het gedrag niet meer vertonen. Deze onderzoeken zijn gedaan bij bv apen en honden. En mogen (zeer logisch) niet meer uit gevoerd worden. Dit omdat de meest efficiente manier niet altijd de beste hoeft te zijn.zepenko schreef:Oke, even een stukje basis hondengedrag.
1. Een hond doet alleen iets als hij daar zelf beter van wordt. Dus hij doet alleen iets als dat wat oplevert. Hij wordt er dus voor beloond, of hij wordt er niet (meer) voor gestraft.
2. Daarnaast leert een hond van straffen geen door jou gewenst gedrag. Hij leert alleen het door jou ongewenste gedrag te vermijden.
Als we nu 1 en 2 optellen, dan krijgen we dat als je een hond gewenst gedrag wilt leren, je hem dan dus moet belonen. Punt 1 en 2 zijn overigens door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en da's niet iets wat ik uit mijn duim zit te zuigen.
Dus: trainen met een slipketting, prikband, TT, Halti, etc. levert geen gewenst gedrag op. Je hond leert alleen het ongewenste gedrag te vermijden, maar hij leert niet wat hij dan wel moet doen. En daarom vergelijk ik de slip dus met de TT, omdat beide op hetzelfde principe gestoeld zijn.
Maar inmiddels zijn we wel behoorlijk off-topic.
Maar als je een dier iets wil aanleren waardoor hij plezier krijgt in hetgeen hij doet en waardoor hij het vaker gaat doen zal je inderdaad een beloning moeten geven. Daar heb je gelijk in. Alleen is het wel zo dat je altijd met een consequente leiding moet trainen. Daarom sta ik meer achter het positief bekrachtigen en het positief straffen. Hier geef je duidelijk aan wat je wel wil en duidelijk wat je niet wil. Zoals patrick zei de hond mag kiezen maar er bestaat geen vertwijfeling over wat jij als trainer wil. Een slip, stem, prikband en TT is alleen een vorm van positieve straf.