Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekspel

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Trekspel

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Op cursus (basis 1) moet je ook spelen met je hond.
Logisch, even als afleiding tussendoor is het alleen al goed natuurlijk.
We krijgen er ook punten voor op het examen en ze doet alle oefeningen goed maar laat de punten van het spelen liggen en dat vind ik eigenlijk wel zonde :mrgreen:

Probleem is, Britt is gek op spelen, wil het de hele dag wel doen, maar dan apport spelletjes. Hoewel mijn vorige hond echt het liefste trekspelletjes doet wil Britt dat helemaal niet. En als ik het met veel moeite voor elkaar heb dat ze iets vastpakt dan probeer ik haar nog enthousiaster te krijgen maar helaas al heel snel laat ze weer los en rent weg, aaaaaaaaaaah, gooi nou weg, dan breng ik het wel weer terug!
Nouja, dat is in huis, dus op cursus kan ik het helemaal wel vergeten... vastpakken, no way!
Ik heb het al geprobeerd met een sok met pens erin, flostouwen, het maakt niet uit, het boeit haar niet.

Iemand misschien nog tips hiervoor?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi!

Moet het echt trekspelletjes zijn? Dat snap ik niet, het idee van het even spelen met de hond is toch dat je iets doet dat de hond graag doet niet? Kan je niet het speeltje een klein eindje weggooien (hoeft niet ver te zijn) of mag dat ook niet?
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Nee dat mag juist niet, de baas moet het speeltje vasthouden...

En dat is dus nou net iets wat ze echt niet wil, ze wil geen trekspel met ons aangaan. Op het veld als ik haar stokkies laat apporteren bijvoorbeeld ook, als ze het nog vast heeft dan laat ze gelijk los als ik hem wil pakken, komt er een andere hond bij dan houdt ze hem juist wel stevig vast. :19:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik vind het wel vreemd hoor dat alle honden van de cursus dat moeten kunnen.
Niet iedere hond houdt nu eenmaal van trekspelletjes.
kristien
Actief
Contacteer:

Ik ook. Waarschijnlijk kan je het haar wel aanleren met veel geduld en oefening (clicken/belonen als ze toevallig es het maar even in haar mond houdt?). Maar dan vind ik toch niet dat je het nog kan classeren als 'tussendoor even spelen met de hond'. Misschien moet je zo een tennisbal aan een touw proberen. Die bal weggooien terwijl je het touw nog vasthebt?
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Blijkbaar zien ze het echt als een oefening (omdat het ook op het examen wordt gevraagd?).
Mijn vorige teckel kreeg ik echt niet aan het spelen op het veld, die vond dat niet boeiend met alle geurtjes en alles om zich heen, en de spanning.

En Britt houdt dus helemaal niet van trekspelletjes. Ik moest van de instructeur dan maar met iets wat ze heel leuk vind (een bal vindt ze super) thuis gaan oefenen en telkens voor ik het weggooi haar eerst even vast laten pakken en zo uitbouwen. Ik oefen dit nu wel zo met een flostouw maar dat lukt dus alleen in huis een klein beetje. Met de bal wil ik dit eigenlijk helemaal niet oefenen. Ze laat direct los als ik los zeg, maar ik wil haar helemaal niet aanleren om trekspelletjes met een gewone bal (zonder touw) te gaan doen, want dat is ook helemaal niet practisch...
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Mijn hond is verzot op een speeltje dat piep zegt. Daar kan ze uren trekspelletjes mee doen. Misschien kan je dat eens proberen (vindt ze het geluid leuk)? Je wordt er zelf wel een beetje gek van ...
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ja piepjes vind ze super, hoewel ik zo niet zou weten of ze daar wel trekspelletjes mee wil doen. Meestal worden we niet zo lang gek van de piep omdat die er vaak al heel snel uit is :roll:
Maar op cursus mag je geen speeltjes met geluid (piepjes bijvoorbeeld) meenemen, want dan trek je de aandacht van de andere honden...
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Benji&Brenda schreef:Blijkbaar zien ze het echt als een oefening (omdat het ook op het examen wordt gevraagd?).
Mijn vorige teckel kreeg ik echt niet aan het spelen op het veld, die vond dat niet boeiend met alle geurtjes en alles om zich heen, en de spanning.

En Britt houdt dus helemaal niet van trekspelletjes. Ik moest van de instructeur dan maar met iets wat ze heel leuk vind (een bal vindt ze super) thuis gaan oefenen en telkens voor ik het weggooi haar eerst even vast laten pakken en zo uitbouwen. Ik oefen dit nu wel zo met een flostouw maar dat lukt dus alleen in huis een klein beetje. Met de bal wil ik dit eigenlijk helemaal niet oefenen. Ze laat direct los als ik los zeg, maar ik wil haar helemaal niet aanleren om trekspelletjes met een gewone bal (zonder touw) te gaan doen, want dat is ook helemaal niet practisch...
Als je met je hond een trekspel doet, heeft dat alles te maken met wie de baas is. Het kan dus zo zijn dat je hond met jou geen competitie aandurft, zeker omdat ik lees dat 'ie nooit een trekspel met je doet. (verschillende situaties, verschillende speeltjes, etc.)
Als je daardoor puntenaftrek op je examen krijgt, heeft je instructeur het helaas niet begrepen. :19:
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Als je met je hond een trekspel doet, heeft dat alles te maken met wie de baas is. Het kan dus zo zijn dat je hond met jou geen competitie aandurft, zeker omdat ik lees dat 'ie nooit een trekspel met je doet. (verschillende situaties, verschillende speeltjes, etc.)
Als je daardoor puntenaftrek op je examen krijgt, heeft je instructeur het helaas niet begrepen.
Nee, ze doet het inderdaad bijna nooit, heeeeeeeeeeeeeel soms en dan maar heel even lukt het wel, maar meestal laat ze direct los zodra ik het speeltje vast pak.
Op cursus vinden ze dat de baas bij het spelen op cursus het speeltje vast moet houden (dus niet apporteren, hoewel dat bij behendigheid bijvoorbeeld wel weer wordt gebruikt), want ja, jij bent de baas...
Wat jij zegt heb ik ook al eens aan gedacht, maar ik wist niet of dat zo zou kunnen gelden, dus dat ze geen dominantiestrijd aan wil gaan en mij gewoon als baas ziet dus geen trekspel wil doen?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ze durft geen competitie met je aan d.m.v. spelen. Of ze de dminantiestrijd niet met je aandurft, kun je ook nog door andere dingen zien. Wat is bv. haar houding naar jou toe (staart, oren etc.), laat ze jou voorgaan bij het naar buiten gaan etc.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je kan een sok(iets erin wat een beetje kraakt misschien?) aan een touwtje doen, ben je ook niet zo dicht bij je hond kan je eventueel met je rug naar haar toe doen.
Ik vind het raar dat maar 1 soort van spel goed is.... er zijn zat honden waar je helemaal geen trekspelletjes mee moet doen.
weg gehaald zit een virus in
Pepper
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Pepper »

zepenko schreef: Als je met je hond een trekspel doet, heeft dat alles te maken met wie de baas is. Het kan dus zo zijn dat je hond met jou geen competitie aandurft, zeker omdat ik lees dat 'ie nooit een trekspel met je doet. (verschillende situaties, verschillende speeltjes, etc.)
Als je daardoor puntenaftrek op je examen krijgt, heeft je instructeur het helaas niet begrepen.
Hier ben ik het helemaal mee eens, je zou eens naar de motivatie van je instucteur kunnen vragen waarom juist dit soort van spel beoordeelt wordt en wat het doel hiervan is
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ze durft geen competitie met je aan d.m.v. spelen
Ja dat bedoel ik inderdaad.
Je kan een sok(iets erin wat een beetje kraakt misschien?) aan een touwtje doen, ben je ook niet zo dicht bij je hond kan je eventueel met je rug naar haar toe doen.
Ik vind het raar dat maar 1 soort van spel goed is.... er zijn zat honden waar je helemaal geen trekspelletjes mee moet doen.
Het is inderdaad wel zo dat als ik ver van haar af sta dat ze dan wel een trekspel durft te doen, bijvoorbeeld met een zweep (nee ik sla niet maar ik rijd wel paard en ja een zweep bleek Britt ook een erg grappig speeltje te vinden maar ik zie mezelf niet echt lopen met een zweep in mijn zak :smile: )
Hier ben ik het helemaal mee eens, je zou eens naar de motivatie van je instucteur kunnen vragen waarom juist dit soort van spel beoordeelt wordt en wat het doel hiervan is
Ik ga gewoon een apportspelletje doen met een bal en dan wachten op commentaar denk ik :mrgreen:
Afbeelding
Pepper
geregistreerd lid

Ik ga gewoon een apportspelletje doen met een bal en dan wachten op commentaar denk ik :mrgreen:
Goed plan :E:
Ben heel benieuwd wat 'ie daar van vindt!! :neenee:
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

ij moesten ook trekspelletjes doen. Is heel erg leuk als je een grote hond hebt, maar met Florrie wsa dat voor mij een prima manier om last van mijn rug te krijgen :jank: . Ik ben dus aan de gang gegaan met een touw met iets eraan, waar ze dan achter aan kon hollen. Is ook erg leuk. :mrgreen:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Benji&Brenda schreef:
Wij hebben hier een bal met een soort heel lang geval met parachutestof eraan. Helaas niet meer te koop, maar wel zelf te fabriiceren.

Maar eerlijk gezegd zou ik het vertikken om trekspelletjes te doen met de hond omdat dat moet van cursus. Het is duidelijk een instructeur die de klok heeft horen luiden maar de klepel niet kan vinden. Het is enkel bedoeld om de hond ook te belonen met een speeltje i.p.v. voer, daarom moet het ook een speeltje zijn dan gemakkelijk in je zak past. De meeste honden zijn gek van trekspelletjes, maar de jouwe dus niet.

Anne
zepenko
Zeer actief

starfleet schreef: Maar eerlijk gezegd zou ik het vertikken om trekspelletjes te doen met de hond omdat dat moet van cursus. Het is duidelijk een instructeur die de klok heeft horen luiden maar de klepel niet kan vinden. Het is enkel bedoeld om de hond ook te belonen met een speeltje i.p.v. voer, daarom moet het ook een speeltje zijn dan gemakkelijk in je zak past. De meeste honden zijn gek van trekspelletjes, maar de jouwe dus niet.
De oefening spelen is in eerste instantie bedoeld om de band tussen de baas en de hond te verbeteren en om de dominante positie van de baas te bevestigen. Dat veel honden spelen leuk vinden en je het daarom als beloning kunt gebruiken, is een aardige bijkomstigheid. Maar de beste beloning voor je hond blijft toch gewoon voer.
Pepper
geregistreerd lid

[quote="zepenko]Maar de beste beloning voor je hond blijft toch gewoon voer.[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens.
Ook is de timing dan veel beter voor de koppeling van het vertoonde gedrag, wel is een speeltje soms heel handig om de aandacht vast te houden, mits het inderdaad niet piept of wegrolt, dit i.v.m. de aandacht van de andere honden voor hun baas.
Het spelen van de hond met de baas op de trainingen is op zich een leuk idee om de baas te leren spelen en het belang van het spel bij te brengen, ga altijd met de buit aan de haal, win het trekspel, zeker de laatste keer, begin en eindig altijd zelf het spel.
Vaak is het hierna wel moeilijk om de aandacht weer goed te krijgen, mij lijkt het handig om dit dan als laatste oefening te doen.
En als examen onderdeel??? Waar valt dat dan onder? :denken: baas/hond relatie??
Is naar mijn mening met de gehoorzaamheidsoefeningen prima te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Pepper op 12 apr 2005 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Nee, baas hond relatie is ook een apart onderdeel, tenminste, daar krijg je een apart cijfer nog voor...
Afbeelding
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Er zijn hier al verschillende beloningen aan bod gekomen, maar ik mis er een: de hond lekker tegen je op laten springen. Je kunt dan een paar passen vrolijk achteruit lopen en op je borst kloppen. Sommige honden springen gewoon in je arm zo leuk vinden ze dat.

En als je echt trekspelletjes wilt doen, kun je bijv een oude lap oid pakken en daar heel even zelf gek mee doen. Dan komt ze wel kijken. Laat haar even ruiken en hup, op de kast leggen. Volgende dag weer etc, totdat ze denkt: hier met dat ding, ik moet 'm vlug pakken anders ligt ie zo weer op de kast..... Het kan lang duren voor dit werkt, zometeen is je examen al voorbij :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”