Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond ruift veel (vachtverandering!!!! )

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

dias
nieuw lid

hond ruift veel (vachtverandering!!!! )

Ongelezen bericht door dias »

Hallo wat ik eens wou vragen is dit normaal voor de tijd van het jaar dat mijn hond Golden Retriever van 10 maand oud een Rue . Veel haar verliest ik moet wel 5 maal per dag hem borstelen (kammen ).
Wie kan daar een antwoord op geven .
Alvast bedankt. :wink:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Dat honden op het moment verharen is vrij normaal gezien de weersverandering. Maar als je hem altijd zo vaak moet kammen is het niet goed. Wij kammen onze Goldens normaal een keer per week. Meer niet. Als ze verharen dan wel wat vaker, dagelijks.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Is de periode er voor. Hier verhaart Whooper op het moment ook veel meer dan Stanley. Bij mijn honden haal ik nu 1x per maand een herderhark er doorheen en borstel of kam ze 1x per week extra door. Niet te veel borstelen, hoor. Is niet goed voor zijn vacht, splijten de haren af.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Probeer het eens met wat minder borstelen(ik weet het,het is niet prettig) want hoe meer je borstelt hoe meer je aanzet tot haarverlies.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Het is de periode dat ze in de rui zijn en hij heeft er ook de leeftijd voor. Die losse haren moeten er toch uit, wij borstelen iedere dag tijdens de verharing.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
Evita
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Evita »

Wij borstelen tijdens de verharing van onze bernersennenhond ook dagelijks of om de dag.
Niet vaker, dan stimuleer je het inderdaad. En de vacht wordt er niet mooier op :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Quinta...10 jaar{bernersennenhond} en Kyra {Heidewachtel/Bordercollie}Kyra is pas overleden...3 jaar geworden
angeladh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angeladh »

Mijn honden verharen niet zo erg omdat ik zonnebloemolie door het eten doe,natuurlijk verharen ze wel maar niet zo veel meer sinds ik de zonnbloemolie er doorheendoe(door het voer)
gr angela
Evita
geregistreerd lid
Contacteer:

angeladh schreef:Mijn honden verharen niet zo erg omdat ik zonnebloemolie door het eten doe,natuurlijk verharen ze wel maar niet zo veel meer sinds ik de zonnbloemolie er doorheendoe(door het voer)
gr angela
Gaat hun haar dan niet dood of raken ze het "dode"haar niet kwijt?
AfbeeldingAfbeelding
Quinta...10 jaar{bernersennenhond} en Kyra {Heidewachtel/Bordercollie}Kyra is pas overleden...3 jaar geworden
angeladh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angeladh »

Evita schreef:
angeladh schreef:Mijn honden verharen niet zo erg omdat ik zonnebloemolie door het eten doe,natuurlijk verharen ze wel maar niet zo veel meer sinds ik de zonnbloemolie er doorheendoe(door het voer)
gr angela
Gaat hun haar dan niet dood of raken ze het "dode"haar niet kwijt?
Nee,hoor,het haar gaat juist glimmen en als ik ze borstel haal ik de nodige lossse haren weg.
gr Angela
Evita
geregistreerd lid
Contacteer:

Dat is mooi! :ok:
Ik ga het ook proberen, die van ons verhaart altijd heel erg (hele dikke vacht).
AfbeeldingAfbeelding
Mechelfanaat
Actief

verharen

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Mijn honden borstel ik alleen als ze in de rui zijn.
Meestal maar 1 keer per week.
Bij mijn honden is het zo hoe meer ik ze borstel hoe meer ze verharen.
Daarom stop ik ook direct weer met borstelen na de rui.

Ik denk wel dat het verschilt per ras en per hond.
Mijn Mechelaar die buiten zit verhaart duidelijk veel minder dan mijn andere Mechelaar die ik binnen heb.
( voorheen borstelde in de hond die ik binnen heb 1x per week het hele jaar door, maar nu ik dat niet meer doe verhaart hij ook veel minder.
Echt alleen nog maar tijdens de rui periode)

En jah honden met langere haren zal je toch wat meer moeten borstelen
vanwegen klitten e.d. :wink:
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Onze kortharige honden verharen 2 x per jaar en verder valt het wel mee.
Nou hoorde ik laatst de volgende tip: Als de hond in de rui is goed wassen met warm water en dan laten, volgens diegene die het mij vertelde, de haren goed los en zijn ze sneller door de rui heen.
Of het waar is weet ik niet, maar je zou het kunnen proberen.
Wat dat borstelen betreft is zeker waar, de haren blijven komen!!! Ik weet niet of ik het duidelijk uit kan leggen, maar probeer het: Je moet je even een klein wondje op je hand of zo voorstellen. Om dat wondje heen komt even later als het gaat genezen een randje zeg maar. Zo moet je het ook zien als je een haar van je hond eruit trekt dan is dat ook een wondje. Om dat wondje heen krijg je zo'n randje (piepklein nu) en de haren die er om heen liggen laten dus ook los. Als de hond in de rui is laten de haren vanzelf los en heb je geen wondje, maar als je bezig blijft zoals je zei met 5 x per dag of wat ook, dan gaan er meer haren uit dan enkel die los zitten.
1 keer per dag en de rest komt de volgende dag wel weer. Het is maar een paar weken joh.
Branka
moderator

Dat de haren eraf vliegen als ze nat zijn, hebben wij inderdaad ervaren. Maar waarom dan extra wassen? Honden die van zwemmen houden (zoals Goldens) doe je een veel groter plezier door ze in schoon water (meertje of zee) te laten zwemmen dan ze onder de warme douche te zetten.
Onze honden vonden gewassen worden b.v. vreselijk, terwijl je ze niet meer houden kan zodra ze zeewater ruiken :wink: .
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Waarom denk je dat ik het niet zelf uitgeprobeert heb??? Wij zwemmen ook met de honden en hebben ze nog nooit gewassen.
Maar niet alle honden durven het water in! En warm water zou voor het loslaten van de haren beter moeten zijn dan koud water....
Evita
geregistreerd lid
Contacteer:

nou, nou, geen ruzie... :boos:

Onze hond houd heel erg veel van zwemmen, maar bij ons stinkt het water vreselijk.
Soms gaan we naar een meertje, maar dat is wel een eindje rijden.

Wij wassen haar dus soms wel, als ze naar haar eigen plas ruikt bijvoorbeeld.
Het is inderdaad zo dat ze dan heel erg verhaard en daarna bijna niet meer.

Wij doen het ook met warm water, maar gewoon omdat het dan schoner wordt en omdat ze het dan voor "ons gevoel" minder koud heeft :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Nanc
Zeer actief

Ik wil ook geen ruzie maken, kost veel te veel energie he. :mrgreen: Maar ze deed net of je beter met je hond kunt gaan zwemmen ipv wasssen, maar had denk ik niet in de gaten dat niet alle honden dat willen. Ik heb er al veel gezien die maar tot aan de buik het water in durven en zodra ze geen grond meer onder de voeten voelen terug naar de kant komen.
Doet er verder ook niet toe, maar water is gewoon goed om de haren los te laten komen, vooral warm water is mij verteld. Het is het proberen waard als je hond erg in de rui is.

gr Nanc
Branka
moderator

Je mag mij best bij mijn naam noemen hoor :wink: En ik deed niet of je honden beter kan laten zwemmen. Ik heb alleen gemeld dat honden die van water houden liever zwemmen dan gewassen worden. En ik meldde er ook bij dat het schoon water betrof. Want wij kunnen onze honden zelfs achter het huis in de sloot laten zwemmen. Maar dan stinken ze je tegemoet :N: :mrgreen:
En ruzie? Je reactie op mijn bericht was wat fel, maar het is inderdaad niet de moeite waard om daar ruzie over te maken. Vandaar dat ik er ook niet op in ging :wink:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

een golden kun je echt wel leren zwemmen hoor.
Als die de smaak eenmaal te pakken hebben.
Diesel durfde ook niet , pootjes erin, een beetje plonzen....
Dat was het.

Maar een golden , tenminste dat is mijn mening, moet je gewoon laten zwemmen. Als ze eenmaal over die drempel zijn kun je zo'n hond die voor het water geboren is geen groter plezier doen. En voor de rui werkt het echt prima.

Dus, broek op stropen en met je hond het water in.
Steeds verder, lokken met een tak of een balletje of wat 'ie leuk vind.
En ik deed dat in februari :O: Koud joh...
Maar als ik zie wat een plezier mijn golden beleeft aan zwemmen, dat is het echt heel erg waard.

Maar jouw hond moet het ook leuk leren vinden.
Dat kan jij hem leren, en het scheelt op de lange termijn een berg haren.
dimphie
Actief

Ongelezen bericht door dimphie »

Ik geef 1 x per dag een blokje schapenvet (Boerenbond). Is goed voor huid en vacht. Verharen is sindsdien nog minder dan het al was bij Bajo.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”